ازغدی: برخی انقلابیها ضرباتی به اسلام زدند
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۵۲۷۱
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: افرادی مثل زید که در آزادسازی بصره افراطی عمل کرد، گرچه انقلابی بودند اما ضرباتی نیز به اسلام زدند.
به گزارش مشرق، رحیمپور ازغدی، عصر امروز در یکی از سلسله نشستهای بینات با محوریت بررسی سیره اهل بیت(ع) که در حسینیه مرحوم آیت الله سیدجواد خامنهای برگزار شد، اظهار کرد: بعد از حکومت امیرالمؤمنین، گشایش سیاسی که نصیب حضرت رضا(ع) و موقعیت سیاسی که نصیب باقی ائمه شد، قابل قیاس نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
رحیمپور ازغدی: ایرانیان بنیانگذاران پزشکی نوین در جهان بودند ازغدی: نسبتهای جهان تغییر کرده استوی افزود: در دوره حضرت رضا(ع)، قیامهای بزرگ علوی شروع شده بود. ایشان ۲۰ سال این حرکت را رهبری کردند و قیامهای مسلحانه علوی، در آسیا و آفریقا و حتی جنوب اروپا، یعنی تقریباً در سه قاره وجود داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: در دوره بنیعباس، این قیامها و انتقام خون اباعبدالله نمادین و جهت دفاع از حق اهل بیت بوده است. این حرکت و نهضت، از کربلا شروع و تا مکه و یمن و اهواز امتداد یافت.
رحیمپور ازغدی با اشاره به قیام زید که کمی افراطی عمل کرده و بصره را که آزاد کرد، دستور داد منازل همه وابستگان به حکومت به آتش کشیده شود، گفت: اینها کسانی هستند که انقلاب کردند و گرچه انقلابی بودند، ضرباتی نیز به اسلام زدند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست حکومت در برابر ائمه، ترس آنها از نفوذ عمیق حضرت رضا(ع) بوده است؛ بعد از شهادت امام رضا(ع)، سیاست حکومت، حذف و سرکوب بود. در همین حین، جریاناتی مثل قیام بابک خرمدین در آذربایجان را داریم که بخاطر منافع فئودالی و کسب قدرت منطقهای بود و در این نوع قیامها، تنها شیعیان نبودند؛ بنابراین به شیعیان امتیازاتی داده میشد و بخشی از قدرت به آنها سپرده میشد تا قیامهای آتی مدیریت شود.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برای مدیریت قیامها، از طرف حکومت دستور داده میشود که حضرت رضا(ع) تنها از مسیر شهرهای کوچک عبور کنند؛ ولی مردم همان شهرها، بعدها جزو مریدان ایشان شدند.
رحیمپور ازغدی در خصوص تحویل حکومت به امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی مأمون گفت که حکومت را به شما تحویل میدهیم، بخاطر این بود که نصف مملکت را از دست داده بود. امام جلوی بزرگان گفتند:« شما که میخواهید خلافت و حکومت را واگذار کنید، اگر آن حق شما است، چرا میبخشید؟ و اگر حق شما نیست، چرا حکومت میکردید؟» مأمون پاسخی نداشت و وقتی دید امام پذیرای درخواست وی نیست، از او خواست که حداقل قائممقام باشد و حتی در پاسخ امام که پرسیده بود اگر آن را نپذیرد، چه میشود؟ بحث قتل ایشان را پیش کشیده بود که درواقع با این پاسخ، خود را افشا کرد.
وی در خصوص مهاجرت امامزادگان و مهاجرت علویان تصریح کرد: این مهاجرتها، به دلیل خفقان صورت میگرفت. شاگردانی که حضرت رضا(ع) به طور خاص تربیت کردهاند، ۱۲۰ اسم خاص بوده که هرکدام از اینها، جداگانه کادرسازی میکردند و به تربیت افراد بیشتری میپرداختند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در ادامه با بیان اینکه اسلام، آزادسازی بردگان را ارزش اعلام کرده و مدافع حقوق آنان بود، خاطر نشان کرد: اسلام حتی کفاره روزه را در آزاد کردن بردگان تعیین کرده است. این بردگان بعد از آزادی، ائمه را رها نکردند و همراه آنها شدند؛ مثال آن غلام سیاهی است که حضرت سیدالشهدا را در کربلا رها نکرد و به شهادت رسید.
رحیمپور ازغدی بابیان اینکه ائمه تقیه را در روش مبارزه استفاده میکرند و نه در قبول حکومت، بر شیوه برخورد آنها با حکام زمان تأکید کرد و گفت: بعضی از شیعیانی که بعد از حضرت رضا(ع) قیام کردند، گفتهاند که ما رفتیم و پرسیدیم که آیا واقعاً شما ولایتعهدی را پذیرفتهاید و حضرت رضا(ع) پاسخ دادند که فریب این ظاهرسازیها را نخورید؛ شما مسیر مبارزه را پیش ببرید، من هم اینجا وظیفه خود را پیش میبرم و به دست این خلیفهای که ادعا کرده شیعه علی بن موسی الرضا است، به شهادت میرسم.
منبع: مهرمنبع: مشرق
کلیدواژه: دادگاه نجفی بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی حسن رحیم پور ازغدی بصره انقلابی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۵۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاکید کابل-اسلامآباد بر ایجاد ساختار مشترک مدیریت پناهجویان
مسئولان وزارت مهاجرین حکومت طالبان اعلام کرد یک ساختار منظم و مشترک با دولت پاکستان برای مدیریت روند اخراج پناهجویان تشکیل میشود. - اخبار بین الملل -
به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، مسئولان وزارت امور مهاجرین حکومت طالبان از ایجاد یک ساختار منظم و مشترک با دولت پاکستان، پس از آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از سوی دولت اسلامآباد خبر دادند.
«عبدالمطلب حقانی» سخنگوی این وزارتخانه گفت شمارش دقیق پناهجویان بازگشته از پاکستان و ارائه خدمات در خاک افغانستان بخشهایی از این طرح خواهد بود.
حقانی افزود در تمام ورودیهای مرزی، کمیتههای مختلفی چون بهداشت و درمان، حملونقل، خدمات و کمیته ثبت وجود دارد تا به پناهجویان اخراجی خدمات ارائه کنند.
«عبدالجبار تخاری» سرکنسول افغانستان در کراچی نیز در این باره گفت حکومت مرکزی پاکستان روند شمارش دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ایسیسی) را در بسیاری از ایالتهای این کشور از جمله کراچی آغاز کرده است.
مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنیهای پاکستان نیستآغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستانفعالان حقوق بشر پاکستان: اخراج پناهجویان افغان غیرانسانی استآمارهای رسمی حاکی از آن است که شمار پناهجویان دارای کارت شهروندی افغانستان در پاکستان به حدود 850 هزار نفر میرسد که سالها و دههها را در این کشور سپری کردهاند.
از اکتبر سال گذشته میلادی (مهر 1402) تاکنون، پاکستان بیش از نیم میلیون پناهجوی بیمدرک افغانستان را بهصورت گسترده و دستهجمعی اخراج کرده است.
انتهای پیام/.