Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@14:08:23 GMT

آتش به جان جنگل‌های ارسباران افتاد

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۵۸۴۰

آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر هنربر اظهار داشت: این آتش سوزی در مناطقی از روستاهای خانقاه، مردانقم و کلوانق در بخش منجوان شهرستان خداآفرین اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: تمام نیروها به منطقه اعزام شده اند و استاندار شخصا پیگیر موضوع است و حتی فرماندار در منطقه حضور دارد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، حجم آتش سوزی گسترده است و احتمال خطای انسانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنربر با اعلام اینکه وزش باد اطفای حریق را با مشکل روبرو کرده، گفت: نیروهای سپاه و ارتش و مرزبانی هم پای کار آمده اند و تمام امکانات برای اطفای حریق بسیج شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: هلیکوپتر مخصوص اطفاء حریق نیز فردا صبح به منطقه اعزام می شود.

جنگل‌های ارسباران نیز با 164 هزار هکتار وسعت در شمالی ترین نقطه استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان بشمار می‌آید.

بر این اساس، جنگل‌های ارسباران، صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع، گنجینه منحصر به فردی از منابع محیط زیستی را در جغرافیای شمال‌غربی کشور ایجاد کرده است.

نکته قابل تأمل دیگر در این خصوص اینکه، اهمیت منطقه ارسباران تنها به دلیل ویژگی‌های خاص اکوتوریسم، اکولوژیکی و توان‌های زیست محیطی آن نبوده، بلکه میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز از زمان‌های گذشته مورد توجه دوستداران این منطقه و جهان بوده، به طوری که هر ساله هزاران گردشگر و محقق را به این منطقه جذب می‌کند.

جنگل‌های ارسباران از سوی یونسکو به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره گاه بیوسفر (ژنتیکی) در کره زمین انتخاب شده، ولی با این وجود هر ساله به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مردم و مسؤولان، نبود امکانات و تجهیزات لازم روز به روز از وسعت این جنگل‌ها کم می شود.

افزون بر آنچه گفته شد، جنگل‌های ارسباران، از جمله یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جنگل های ارسباران آتش سوزی جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

*** 

نیچر

مسیرهای جنگلی برای برداشت چوب، بلای جان تنوع زیستی

بیش از یک چهارم جنگل‌های استوایی جهان به منظور استفاده از چوب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

قطع درختان بر تنوع زیستی اکوسیستم این جنگل‌ها تاثیر می‌گذارد اما چطور؟ با ایجاد جاده‌های جنگلی حیوانات شکارچی می‌توانند در مناطق وسیع‌تری شکار کنند و این موضوع بر جمعیت جانداران مختلف در این جنگل‌ها تاثیرات جدی دارد. طرح صدور گواهی‌نامه مدیریت جنگل با عنوان (FSC) قرار است تاثیرات این تغییرات بر تنوع زیستی را کاهش دهد و جلوی احداث جاده‌های غیر ضروری را بگیرد اما هنوز اطلاعات کمی درباره میزان تاثیرگذاری این طرح وجود دارد. در مقاله اصلی مجله نیچر، یکی از پژوهش‌های مربوط به این مسئله با تفصیل آمده است. مقاله‌ای که شامل ۳/۱ میلیون عکس دوربین با لنز تله است که ۵۵ گونه پستاندار در ۱۴ نقطه مختلف از جنگل‌های استوایی غرب آفریقا را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد مدیریت جنگل‌ها و جاده سازی در آنها بر تعداد برخی از پستانداران به طور محسوسی موثر بوده است. یعنی جنگل‌هایی که طرح FSC در آن‌ها اجرا شده تنوع زیستی آسیب کمتری نسبت به جنگل‌های فاقد این طرح، دیده است. گرچه حفظ جنگل‌های باقی‌مانده به همان شکلی که هستند در درجه الویت بالاتری  قرار می‌گیرد اما طرح مدیریت جنگل‌ها و جاده‌سازی در آن، توانسته تا حدود خوبی تنوع زیستی این مناطق را حفظ کند به ویژه برای پستانداران بزرگ جثه‌ای مثل گوریل، فیل و شامپانزه‌ها که در معرض انقراض هستند این طرح مفید و عملیاتی بوده است.

ساینتیفیک امریکن

آتش دوست یا دشمن ما انسان‌ها؟

پرونده ویژه این شماره مجله ساینتیفیک امریکن به یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های جهان ارتباط دارد، آتش! در گوشه‌هایی از این مقاله که بخش‌هایی از آن را یک آتش‌نشان با سابقه نوشته است، آمده: ‌«۱۸ ساله بودم که بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، خودم را در پارک ملی گرندکانیون آریزونا و به عنوان خدمه آتش‌نشانی دیدم! سال‌ها گذشت و من دانشگاه رفتم و اطلاعات زیادی درباره آتش پیدا کردم، پدیده شگفت‌انگیزی که در سیاره زیبای ما وجود دارد. ۵۶ سال گذشت و من درباره آتش در قاره‌های مختلف کتاب‌ها و مقالاتی نوشتم و سعی کردم راهی برای آشتی با آتش پیدا کنم. درست است آتش می‌تواند نابودی به بار آورد اما زندگی و حیات انسان با آتش گره خورده است. انسان با کمک آتش غذایش را پخت و به این ترتیب اندام فشرده‌تری پیدا کرد و سرش بزرگتر شد و مغزش فعالتر. آتش باعث شد انسان زمین را به جایی برای پختن تبدیل کند و اهلی کردن معنا پیدا کرد چرا که انسان باید از محصولاتش که قرار بود روزی پخته شوند و او را سیر کنند مراقبت می‌کرد و نیاز به حیواناتی داشت تا در کنارش زندگی کنند. آتش کمک کرد سنگ معدن را به فلز تبدیل کنیم و کم‌کم ایده‌ای شد برای ساخت سلاح‌های گرم! داستان اجداد نخستی‌مان تا به امروز همیشه با آتش گره خورده است.

نیوساینتیست

افق‌های روشن برای درمان وزوز گوش!

حتما شما هم وزوز گوش را تجربه کرده‌اید، حس بسیار ناخوشایندی که می‌تواند روان آدم را به هم بریزد.

این شماره مجله نیوساینتیست به تحقیقات جدیدی که درباره وزوز گوش انجام شده پرداخته است تحقیقاتی که نشان می‌دهد ارتباط متناقضی بین وزوز گوش و کاهش شنوایی وجود دارد این نشانه‌ها می‌تواند راه‌های جدیدی برای درمان‌های احتمالی پیش پای پزشکان و محققان بگذارد.  جیمز رند که یک دهه پیش به عنوان دی‌جی در لیورپول بریتانیا کار می‌کرد، اغلب با شنیدن صداهای عجیب و غریبی که می‌دانست واقعی نیستند، کار را ترک می‌کرد. این علائم وزوز همیشه تا زمانی که او از خواب بیدار می‌شد شنیده می شدند. یک پزشک تأیید کرد که صداها احتمالاً ناشی از قرار گرفتن رند در معرض موسیقی بلند برای ساعت‌ها بوده است اما هیچ درمانی وجود نداشت، راه‌هایی برای کمک به عادت کردن او وجود نداشت. او می‌گوید: «می‌دانستم که دیگر هرگز سکوت را نخواهم شنید و این بسیار وحشتناک بود. با این حال چشم‌انداز درمان وزوز گوش چندان تیره و تار نیست تحقیقات جدید نشان می‌دهد با دستگاه‌های تحریک عصبی می‌شود حجم صداها را کاهش داد و این مقاله به طور ویژه درباره روش‌های جدید درمان وزوز گوش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند
  • هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان
  • خط و نشان شبانه دادستان گرگان برای ویلاسازان توسکستان/ مدیران متخلف احضار می‌شوند
  • دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان
  • توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان/ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف
  • توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان؛ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه
  • مانور اطفای حریق هنرجویان محیط بانی در منطقه حفاظت شده کرایی
  • عکس/ قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی
  • (تصاویر) قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی