Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@02:03:20 GMT

پنتاگون تهدید کنونی افغانستان را دعش می داند

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۶۰۷۱

پنتاگون تهدید کنونی افغانستان را دعش می داند

به گزارش وب سایت واشنگتن اگزامایر، بازرس ویژه وزارت دفاع آمریکا در آخرین گزارش خود که این هفته به کنگره ارائه شد، اعلام کرد که تهدید اولیه در افغانستان حضور و افزایش نیروهای داعش است.

پنتاگون در حالی از افزایش حضور نیروهای داعش در افغانستان گزارش می دهد که نیروهای آمریکایی و ناتو به مدت ۱۸ سال است که به بهانه حفظ امنیت و سرکوب تروریست ها در کشور افغانستان مشغول انجام عملیات متعدد نظامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، به رغم ادامه عملیات های نظامی علیه گروه های تروریستی، اما نیروهای داعش توانسته اند در چند ماه اخیر در جمع آوری و استخدام نیروهای بومی و غیر بومی موفقیت چشم گیری بدست آورند.

گزارش پنتاگون در حالی منتشر می شود که وزارت خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که روند مذاکرات به اصطلاح صلح میان آمریکا و طالبان در حال نهایی شدن است.

زلمی خلیل زاد فرستاده دولت آمریکا در گفت وگوهای صلح افغانستان روز گذشته (سه شنبه) عازم دوحه پایتخت قطر شد تا دور جدیدی از مذاکرات را با نمایندگان گروه طالبان را از سر بگیرد.

این گفت وگوها که حدود یکسال است، برگزار می شود و آخرین دور آن 10 روز پیش در قطر به اتمام رسید به گفته دو طرف به نتایج امیدوار کننده ای رسیده و قرار است در نشست های آتی نهایی شود. واشنگتن امیدوار است با نهایی کردن این توافق زمینه برقراری صلح در افغانستان و نیز مقدمات خروج نظامیان خود را از این کشور فراهم سازد.

«سهراب قادری» عضو شورای ایالتی ننگرهار افغانستان گفت: توافق اخیر آمریکا و طالبان در مورد خروج نیروهای خارجی از جنگ هجده ساله افغانستان می تواند سرانجام منجر به تقویت حضور نیروهای داعش در این کشور شود.

وی با اشاره به توافق طالبان و آمریکا گفت: این یک فرصت بزرگ برای داعش است که جنگجویانی را از اعضای طالبان جذب کند و بدون شک بسیاری از نیروهای طالبان با خوشحالی به داعش خواهند پیوست.

قادری در مورد طالبان گفت: آنها بسیاری از مردم افغانستان را کشته و در نبردها، خود نیز کشته شده اند و بسیاری از نیروهای این گروه هم اکنون برای بازگشت به زندگی عادی احساس امنیت نمی کنند.

سخنگوی اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز با اشاره به تقویت نیروهای داعش در این کشور، گفت: نگرانی اصلی درباره افزایش قدرت داعش و جذب برخی نیروهای طالبان وجود دارد.

به گفته صدیق صدیقی، بیشتر نیروهای داعش در افغانستان نیروهای سابق طالبان هستند و احتمال پیوستن برخی آنها به داعش وجود دارد.

انتظار می رود آمریکا در مورد خروج نیروهای خود در افغانستان در ازای تعهد طالبان برای تبدیل نشدن این کشور به محل تجمع دیگر گروه های تروریستی بین الملل توافقی صورت گرفته است.

همچنین انتظار می رود به عنوان بخشی از این توافق که طالبان تعهد خود را برای مذاکرات در خصوص تقسیم قدرت با دولت تحت حمایت ایالات متحده انجام دهند و آتش بس را اجرا کنند.

گروه وابسته به داعش با عنوان «خراسان» نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در شرق افغانستان ظاهر شد و از آن زمان تاکنون در مناطق دیگر به ویژه شمال، نفوذ کرده است.

ارتش آمریکا شمار نیروهای داعش در افغانستان را حدود 2 هزار نفر تخمین می زند اما برخی مقامات افغانستان تعداد این نیروها را بیشتر از این رقم می دانند که می تواند افزایش یابد.

گروه تکفیری داعش که با نیروهای دولتی و طالبان نبرد می کند و برخی از مرگبارترین حملات را در مراکز شهری انجام داده، بخشی از توافق میان ایالات متحده و طالبان نخواهند بود.

همزمان با پایان دور هشتم مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان در قطر، مجله نیوزویک به نقل از مقام‌های ارشد در پنتاگون می‌گوید؛ به نیروهای آمریکایی در افغانستان دستور داده شده که تمام عملیات‌های نظامی‌شان علیه گروه شورشی طالبان را محدود سازند.

در این گزارش همچنین به نقل از مقام‌های آمریکایی آمده که به نیروهای این کشور گفته شده است تا ارائه مشاوره ‌به وزارت دفاع ملی و نیروهای امنیتی افغانستان را نیز متوقف کنند و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد شمار نیروهای واشنگتن را تقریباً به نصف تعداد کنونی یا شش هزار نفر کاهش دهد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۶۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت طالبان از اتباع نیمی از اعضای داعش خوراسان


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به نقش فزاینده اعضای تاجیکستانی داعش خوارسان درباره حملات اخیر این گروه تروریستی نوشت: تنها در سال گذشته، تاجیک‌ها در حملاتی در روسیه، ایران و ترکیه و همچنین نقشه‌هایی برای انجام حملات در اروپا که پیش از انجام خنثی شد، دخیل بودند.

گزارش افزود: کارشناسان می‌گویند گمان می‌رود داعش خوراسان چندین هزار نیرو داشته باشد که تاجیک‌ها بیش از نیمی از آنها را تشکیل می‌دهند.

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز تأکید کرد آنچه اتباع تاجیکستان را در برابر جذب توسط داعش آسیب‌پذیر می‌کند، نظام کنونی، دین‌ستیزی و فقر فزاینده در این کشور است که به نارضایتی‌ها دامن می‌زند و میلیون‌ها کارگر مهاجر را به جستجوی زندگی بهتر در خارج از این کشور سوق می‌دهد.

 

«محمد یعقوب مجاهد» وزیر دفاع و رئیس کمیسیون امور امنیتی حکومت طالبان پیش از این گفته بود اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در حملات داعش بر مساجد، خانقاه‌ها، علمای مذهبی و مکان‌های عمومی در افغانستان دست داشته‌اند.

وی همچنین تصریح کرده بود شمار زیادی از اتباع تاجیکستانی و پاکستانی در عملیات نیروهای طالبان کشته و شماری هم بازداشت شده‌اند‌.

وزیر دفاع حکومت طالباداعش خوراسانن همچنین از کشورهای تاجیکستان و پاکستان خواسته بود تا مرزهایشان را کنترل کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • نصف اعضای داعش خراسان اتباع این کشور هستند
  • ادامه پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان افغانستان
  • روایت طالبان از اتباع نیمی از اعضای داعش خوراسان
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • داعش مسئول حمله تروریستی کابل
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم