Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس نوشت: چهار فروند جنگنده «اف-18 سوپرهورنت» نیروی دریایی آمریکا در روزهای اخیر حین فرود یک هواپیمای دیگر بر ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» مستقر در دریای عرب آسیب دیدند.

وبگاه «میلیتری» روز سه‌شنبه (۲۹ مرداد) به نقل از «مرکز امنیت دریایی آمریکا» نوشت در جریان این حادثه که نهم اوت  (جمعه ۱۸ مرداد) ساعت ۰۷:۴۰ دقیقه شب به وقت محلی رخ داد، یک فروند هواپیمای هشدار سریع «ای-2 دی هاوک آی»  با منحرف شدن از مسیر اصلی فرود، با دو فروند اف-۱۸ سوپر هورنت برخورد کرده و قطعاتی از این هواپیما به دو فروند اف-۱۸ دیگر در عرشه ناو هواپیمابر مذکور برخورد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جاش فری» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در منطقه روز گذشته در گفت‌وگو با وبگاه میلیتری با تایید این خبر مدعی شد که هواپیمای هاوک آی آسیب خاصی ندیده و پرسنلی نیز مجروح نشدند.  وی به دلایل امنیتی از ذکر جزئیات بیشتر این حادثه خودداری کرد.

 در گزارش مرکز امنیت دریایی آمریکا نیز آمده است در این حادثه خلبان هواپیمای هشدار سریع در تلاش برای فرود، کنترل هواپیما را از دست داد.

در گزارش این مرکز میزان خسارت وارده در این حادثه از نوع «ای» به ارزش 2 میلیون دلار یا بیشتر برآورد و تاکید شده که  جنگنده‌های آسیب دیده در حال تعمیر هستند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد ناو هواپیمابر آبراهام لینکن را برای هشدار به ایران و مقابله با فعالیت‌های این کشور عازم منطقه کرده است. 

اندکی بعد رسانه‌ها گزارش دادند که اعزام این ناو  طبق برنامه قبلی صورت گرفته و هدف دولت آمریکا صحنه‌سازی برای به راه انداختن نمایش تهدید علیه ایران بوده است. 

برخی از ناظران تهدیدهای ترامپ را بخشی از راهبرد او برای وادار کردن طرف مقابل به پذیرش شرایط مدنظر او می‌دانند. گفته می‌شود او از دو تئوری به نام‌های «مرد دیوانه» و «بازی بزدل» برای اثرگذاشتن بر ذهن طرف مقابل استفاده می‌کند. 

«بازی بزدل» یک «مرد دیوانه»

در تئوری «مرد دیوانه» که استفاده از آن در جهان سیاست معمولاً به «ریچارد نیکسون» نسبت داده می‌شود یکی از بازیگران سعی می‌کند خودش را دیوانه‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر و بی‌ثبات معرفی کند که در صورت عدم قبول شرایط مطرح‌شده از طرف او، مشخص نیست چه رفتاری خواهد کرد. 

«بازی بزدل» هم نظریه‌ای برای توصیف الگوی درگیری میان دو بازیگری است که در یک موقعیتِ آبستنِ خطرات هراسناک، باید سعی کنند خودشان را شجاع نشان داده و طرف مقابل را از میدان به در کنند.

برای توضیح «بازی بزدل» از مثال دو راننده استفاده می‌شود که از دو سوی مقابل در جاده‌ای به سمت هم حرکت می‌کنند؛ پیروز میدان کسی است که بتواند راننده دیگر را از مسیر منحرف کند. راننده‌ای که منحرف می‌شود بازنده است و لقب «بزدل» به او اطلاق می‌شود. 

اگر یکی از راننده‌ها بتواند خودش را آنقدر شجاع نشان دهد که هراسی از برخورد و تصادف با طرف مقابل ندارد ممکن است روی محاسبات راننده مقابل اثر گذاشته و او را وادار به انحراف از جاده کرده و پیروز رقابت شود.

به طور خلاصه، برخی تحلیلگران تهدیدهای ترامپ علیه کشورهای دیگر را در چارچوب این دو تئوری تفسیر می‌کنند؛ به این صورت که او از یک طرف قصد دارد خودش را بازیگری پیش‌بینی‌ناپذیر و بی‌ثبات نشان دهد که رفتار بعدی‌اش به هیچ عنوان مشخص نیست و از طرف دیگر، سعی می‌کند طوری وانمود کند که برای هر موقعیت خطرناک آماده است و این طرف مقابل است که باید از سر راه او کنار رود.  

ترامپ، البته نشان داده در مواقعی که احساس می‌کند طرف مقابل جدی است و از سر راهش کنار نمی‌رود از موضعش عقب‌نشینی می‌کند. به عنوان مثال، او پس از آنکه ایران یک پهپاد این کشور را سرنگون کرد ابتدا ایران را تهدید کرد، اما اندکی بعد عقب‌نشینی کرد.  

ترامپ ابتدا در توئیتر نوشت «ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد.» در حالی که پس از آن توییت برخی تصور می‌کردند واشنگتن به سوی اقدام نظامی علیه ایران حرکت می‌کنند، بعداً مشخص شد که نگرانی ترامپ از تبعات سیاسی و نظامی گسترده درگیری با ایران، او را از چنین اقدامی بازداشته است.

ترامپ بعدا در توجیه خودداری از صدور دستور درگیری نظامی با ایران، مدعی شد که تصور می‌کند هدف قرار دادن پهپاد حاصل یک اشتباه فردی بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد از ایران به دلیل آنکه یک هواپیمای دارای سرنشین را هدف قرار نداده، تشکر کرد و تایید کرد که ایران می‌توانسته یک هواپیمای نظامی دارای ۳۵ سرنشین را هدف قرار داده و ساقط کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۶۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

کارشناسان نظامی چین هشدار دادند که افزایش تنشها بین ایران و اسرائیل می‌تواند به بی ثباتی در خاورمیانه و خلیج‌فارس منجر شود.

به گزارش مشرق، کارشناسان چینی در رابطه با واکنش احتمالی اسرائیل به تنبیه ایران پس ازحمله تل‌آویو به نمایندگی تهران در دمشق، هشدار دادند که پاسخ اسرائیل می‌تواند منجر به تداوم حملات متقابل میان دو کشور شده و خلیج فارس را بی‌ثبات کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که با اقدامات تلافی‌جویانه علیه ایران، تنش ها را بیشتر نکنند.

وی افزود: پس از واکنش تهران، خاورمیانه در آستانه درگیری تمام‌عیار قرار گرفته و اکنون زمان خنثی سازی و کاهش تنش است.

جای جون فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه در دیدار با ایریت بن‌آبا ویتال سفیر اسرائیل در پکن، اظهار داشت: چین معتقد است که ریختن خون در درگیری به نفع هیچ‌طرفی نیست. همه طرف های مربوطه باید حداکثر آرامش و خویشتن داری را حفظ کنند.

وی افزود: اولویت فوری ما دستیابی به آتش‌بس فوری در نوارغزه، تضمین کمک‌های بشردوستانه، آزادی اسیران و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای مساله فلسطین بر اساس «راه‌حل دو دولتی» است که به طرفین اجازه می‌دهد به‌طور مسالمت‌آمیز کنار هم زندگی کنند.

به گزارش تایمز اسرائیل، کابینه جنگی پنج نفره تل‌آویو پس از ساعت‌ها رایزنی در مورد چگونگی واکنش این کشور به واکنش تهران به تصمیمی نرسید.

لیو جونگمین کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای اظهار داشت: اولین بار است که اسرائیل از زمان تاسیسش مورد اصابت چنین حملات دوربرد قرار می‌گیرد که به شدت تل‌آویو را تحریک کرده است.

این کارشناس چینی با بیان اینگه نگران گسترش سایه جنگ تهران و تل‌آویو در خلیج فارس است، تصریح کرد:‌ تشدید درگیری ایران و اسرائیل با توجه موقعیت تهران به عنوان یک قدرت در منطقه‌ بر وضعیت خلیج‌فارس تاثیر می‌گذارد و محیط امنیتی کلی در خاورمیانه را بدتر خواهد کرد.

سران کشورهای گروه ۷ ضمن ابراز نگرانی از حمله ایران بر اسرائیل، گفتند: تلاش خواهند کرد از تشدید غیرقابل کنترل منطقه‌ای در خاورمیانه جلوگیری کنند

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده است که اگر تل‌آویو تصمیم به انتقام بگیرد، واشنگتن در یک حمله متقابل علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

جو ویلی رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای هم در این راستا اظهار داشت: واکنش‌های آمریکا و ایران نشان می‌دهد که اسرائیل نتوانست تنش‌ها را بین واشنگتن و تهران تشدید و پای آمریکا را به خاورمیانه بشکاند.

وی افزود: اگر چه واشنگتن سیاست حمایتی خود را از تل‌آویو تغییر نخواهد داد، اما لجاجت اسرائیل به وضوح طرح‌های راهبردی بین‌المللی و خاورمیانه دولت بایدن و همچنین برنامه‌های ایالات‌متحده برای انتخابات ریاست‌جمهوری را مختل کرده است.

این کارشناس‌ارشد چینی خاطرنشان کرد: آمریکا و اسرائیل نه تنها بر سر پاسخ به ایران مشکل خواهند داشت بلکه اختلافات آنها در مورد چگونگی مقابله با مساله فلسطین نیز افزایش خواهد یافت.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش
  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
  • وبسایت اکسسیوس: هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
  • اگر به ایران حمله کنید... ؛ هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • آماده‌باش ارتش چین در پی پرواز هواپیمای آمریکا بر فراز تایوان
  • حسین علایی: ۱۲۰ جنگنده پیشرفته برای مقابله با ایران به پرواز درآمدند اما .../در زمان حمله سپاه، فرمانده سنتکام در اتاق عملیات اسرائیل حضور داشت
  • موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی: ایران توانست به اسرائیل آسیب برساند/ آمریکا و اسرائیل نتوانستند مانع حمله ایران شوند
  • هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
  • فرمانده ناتو درباره بروز «جنگ ترکیبی» در عمق دریاها هشدار داد