Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@11:29:21 GMT

۱۲نکته درباره پشه‌ها

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۶۵۱۹

۱۲نکته درباره پشه‌ها

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  پشه‌ها حشراتی هستند که بر اساس مطالعات موجود، مضرات آن‌ها بیشتر از فوایدشان است. شاید هم این موجودات ریز منافعی دارند که هنوز برای انسان‌ها کشف نشده است.

احمدعلی عنایتی - استاد حشره شناسی دانشگاه مازندران - به مناسبت روز جهانی پشه - ۲۸ مرداد- در مورد انواع معروف پشه‌ها و بیماری‌های ناشی از ان‌ها اطلاعاتی ارائه می‌دهد که به شرح زیر است:

* همه گونه‌های پشه در دنیا و ایران ناقل بیماری نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بین ۳۵۶۳ گونه پشه موجود در دنیا حدود ۷۰ گونه ناقل مالاریا هستند.

* در ایران ۷۰ گونه پشه وجود دارد که از این تعداد تنها هفت گونه ناقل بیماری مالاریا هستند.

* در سال ۲۰۱۸، در دنیا ۲۱۹ میلیون نفر مبتلا به مالاریا شدند و از این تعداد ۴۳۵ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

* پشه مالاریا یا آنوفل در ۲۰ آگوست ۱۸۹۷ توسط افسر انگلیسی به نام رونالدراس در اسکندرآباد هندوستان کشف شد.

* تا ۱۰۰ سال پیش در ایران سالانه چهار میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شدند و تعداد زیادی به این علت جان خود را از دست می‌دادند، اما در سال گذشته که ۲۱۰ میلیون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا شدند. در ایران هیچ‌کس به مالاریای محلی مبتلا نشد و میزان ابتلا به مالاریا در ایران به صفر رسید.

* پشه «کولکس» - که به پشه خانگی مشهور است - یکی از انواع پشه‌های موجود در ایران است.

*خوشبختانه در ایران برخلاف بسیاری از کشور‌های دنیا پشه کولکس ناقل بیماری مهمی نیست و آسیب چندانی برای انسان ندارد و نیش آن تنها باعث خارش و قرمزی موقتی پوست بخصوص در اطفال می‌شود.

* پشه «آئدس» یکی دیگر از انواع پشه‌ها است که ناقل چهار نوع بیماری ویروسی است که خوشبختانه در ایران وجود ندارد.

* «دنگی»، «زیکا»، «چیکن گونیا» و «تب زرد» چهار نوع بیماری ناشی از نیش پشه آئدس است که خطرناک و اغلب مهلک است.

* پشه‌ها در آب‌های راکد زندگی می‌کنند. برای رشد آن‌ها حتما نباید دریاچه‌ای بزرگ از آب وجود داشته باشد حتی یک قاشق غذاخوری آب راکد می‌تواند محلی برای رشد پشه‌های آئدس باشد. همچنین ظروف یکبار مصرف در حاشیه خیابان‌ها و جاده‌ها و اطراف منازل، ظروف شکسته، تایر فرسوده، مانداب اطراف رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی، محل شرب دام، لوله‌های شکسته‌ای که باعث جمع شدن آب در یک نقطه شود، همگی می‌توانند به محلی برای رشد پشه‌ها تبدیل شوند.

* برای مقابله بارشد و تجمع پشه‌ها مردم باید در محیط‌های شهری و روستایی نسبت به نظافت محل کار و محل سکونت خود حساس باشند و از تجمع زباله‌ها که ممکن است بر اثر بارندگی موجب فراهم شدن لانه‌های لاروی در اطراف منازل، حیاط خانه‌ها و ... شوند، خودداری کنند.

* شهروندان در صورت داشتن تب و لرز یا تب و بثورات جلدی و بدن درد جهت درمان بیماری و پیشگیری از ابتلای سایرین باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی ها پشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست

حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با ۱۰۰ هزارتن افزایش تا پایان سال به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.

او قیمت مصوب هرکیلو تخم مرغ را ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم افزایش نرخ نهاده های دامی، قیمت مصوب تخم مرغ تغییر نکرده است که انتظار می رود بعد از ماه رمضان متناسب با هزینه تمام شده، قیمت اصلاح شود.

کاشانی با بیان اینکه در تولید تخم مرغ رتبه ۹ در دنیا را داراست، گفت: با توجه به ظرفیت فعلی واحدهای مرغداری، پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران با بیان اینکه پتانسیل صادرات ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد، افزود: بنابر آمار سال گذشته ۱۳۵ هزارتن تخم مرغ به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار صادر شد و پیش بینی می شود که امسال صادرات تخم مرغ به ۱۶۰ هزارتن برسد.

این مقام مسئول از افزایش سرانه مصرف تخم مرغ خبر داد و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ از ۱۱.۵ کیلو به ۱۴.۵ کیلو رسیده است که از سرانه متوسط دنیا بالاتر است، اما نسبت به کشورهای توسعه ۱۷ تا ۱۸ کیلوست که انتظار می رود به این رقم برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بهترین نجات دروازه های تاریخ فوتبال دنیا (فیلم)
  • آندرتیکر، قهرمان سابق کشتی کچ دنیا به ایران می‌آید/ اخبار WWE
  • کشف‌هایی که تاریخ ایران را جابه‌جا کرد
  • چند نمونه از عجیب‌ترین موجودات دنیا (فیلم)
  • سگ ماستیف تبتی، بزرگترین سگ دنیا (فیلم)
  • نظم و فرهنگ رانندگی در شلوغ‌ترین کشور دنیا (فیلم)
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
  • ایران امشب به رتبه نوزدهم دنیا می‌رسد
  • خفن ترین جاساز دنیا (فیلم)