Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: به همان میزان که فرار مالیاتی در کشور وجود دارد به همان میزان هم از مالیات معاف هستند؛ مجموع معافیت مالیاتی و فرار مالیاتی به حدود 100هزار میلیارد تومان می رسد.

حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درگفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به این سوال که آیا مجازات های مرتبط با فرار مالیاتی در کشور کافی و بازدارنده است اظهارداشت: قبل از آن که به مجازات های فرار مالیاتی بپردازند باید نحوه عملکرد دولت در دریافت مالیات‌ها بررسی شده تا معلوم شود که دولت قانون مالیاتی را به درستی اجرا کرده و از مشمولان مالیاتی به صورت یکسان و عادلانه مالیات می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیش از 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

وی ضمن اشاره به نقش مالیات در تامین هزینه‌های دولت و توسعه اقتصادی کشور تصریح کرد: در خوشبینانه ترین حالت 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و پیش بینی می شود این رقم به 50 هزار میلیارد تومان هم برسد؛ اگر دولت معتقد است که قانون مجازات مالیاتی ایراداتی دارد، ایرادات آن را رفع کند و قانون اصلاح شده را برای تصویب به مجلس تقدیم کند.

 

اخذ مالیات در کشور باید عادلانه شود/ فشار مالیاتی بیشتر برعهده کارگران، کارمندان،خرده فروشان بازار و تولید کنندگان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه عدالت مالیاتی یکی از ویژگی های نظام مالیاتی کارآمد است خاطرنشان کرد: دولت در طول سالهای گذشته اقدام خاصی برای تحقق عدالت مالیاتی انجام نداده و فشار مالیاتی بیشتر برعهده کارگران، کارمندان، کسبه، خرده فروشان بازار و تولید کنندگان است؛ در حقیقت کسانی که صادقانه کار می کنند مالیات می پردازند، اما افراد دارای درآمدهای خاص، کلان و دلالانی که به مسائل و حوزه های گوناگون ورود پیدا می کنند مالیات نمی پردازند.

حاجی بابایی با بیان اینکه جلب اعتماد مودیان مالیاتی ضروری است  تشریح کرد: حتی قانون برای کسانی هم که فرار مالیاتی دارند باید به صورت عادلانه اجرا شود یعنی به شکلی عمل شود که فرد احساس کند آنچه که به عنوان مالیات پرداخت می‌کند حق و قانون است و در شیوه دریافت آن عدالت رعایت می‌شود؛ در این صورت اجرای این قانون رضایت عموم مردم را به دنبال دارد و علاوه بر کاهش فشار مالیاتی، درآمدهای مالیاتی را نیز افزایش می دهد.

 

دولت به دنبال اصلاح قانون مجازات مالیاتی نیست

وی درباره ضرورت اصلاح قانون مجازات مالیاتی گفت: اگر این قانون نیاز به اصلاحات دارد مجلس و دولت باید این موضوع را پیگری کنند و به صورت جدی درباره آن تصمیم گیری کنند تا این قانون به صورت عادلانه برای همه اجرا شود ولی اساساً هیچگاه در ایران به طور جدی اصلاح قانون مجازات مالیاتی از سوی دولت و قانون گذار مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: مجرمان اصلی سازمان ها و افرادی هستند که وظیفه دریافت مالیات را برعهده دارند نه آن هایی که فرار مالیاتی می کنند؛ چراکه این وظیفه به درستی انجام نمی شود و در نحوه دریافت مالیات عدالت را رعایت نمی کنند و تخلفات مالیاتی را پیگیری و دنبال نمی کنند، لذا دو احتمال وجود دارد یا قانونی در این رابطه وضع نشده باشد و یا اینکه قانون را به درستی اجرا نمی کنند.

حاجی بابایی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی کسانی هستند که هیچ وجه مالیات نمی دهند اظهارداشت: فرار مالیاتی به این معنا نیست که فرد از مالیات دادن فرار می کند، بلکه به علت عدم رسیدگی و پیگری سازمان های مسئول افرادی مشمول پرداخت مالیات نمی شود و دلایل عدم کسر مالیات از در آمدهای آنان هم بررسی نمی شود ، البته افرادی هم هستند که صورت حساب های مالیاتی را به غلط ارائه می دهند ولی علیرغم تعداد کم این افراد برای جلوگیری از تکرار این تخلفات نیاز به نظارت بیشتری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عزم جدی برای برخورد با فرار مالیاتی وجود دارد بیان کرد: در حال حاضر عزم و اراده برای مبارزه با فرار مالیاتی در کشور کم کم در حال شکل گیری است و امید می رود که شرایط برای اجرای این قانون فراهم شود.

 

مجموع معافیت و فرار مالیاتی در کشور بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره پولشویی ها و فرار مالیاتی که برخی از افراد در قالب خیریه ها انجام می دهند و درآمدهای کلان خود را به عنوان کمک به خیریه اهدا می کنند تا از مالیات معاف نگه دارند خاطرنشان کرد: به همان میزان که فرار مالیاتی در کشور وجود دارد به همان میزان هم از مالیات معاف هستند؛ مجموع معافیت مالیاتی و فرار مالیاتی به حدود 100هزار میلیارد تومان می رسد. فرقی نمی کند که به چه دلیل از مالیات معاف شده باشند وقتی معافیت های مالیاتی بررسی شود همه این موارد و تخلفات مشخص و معلوم می‌شود.

 

لزوم تجدید نظر در لیست معافیت های مالیاتی

حاجی بابایی افزود: در زمان بررسی بودجه 98 در مجلس پیشنهاد داده تا دولت لیست معافیت های مالیاتی را برای بررسی و شفاف سازی مشخص کند ولی مجلس بااین پیشنهاد موافقت نکرد.

وی در پایان بابیان اینکه مالیات به عنوان مهمترین منبع درآمدهای عمومی، عاملی تعیین کننده در خودکفایی اقتصادی است توضیح داد: مالیات درآمدی پایدار و به دور از بی ثباتی ها و نوسانات جهانی است که می تواند پشتوانه ای قابل اطمینان جهت تامین منابع مالی و بودجه کشورها حساب شود تقریبا تمام درآمدهای مالیاتی که دولت در بودجه کشور پیش بینی می کند محقق می شود ولی متاسفانه این در آمدها ناشی از مالیات هایی است که از درآمدهای پایین گرفته می‌شود و سرمایه داران کلان مشمول پرداخت این مالیات ها نیستند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کمیسیون امنیت ملی: سازوکارهای حمایتی تحقق شعار سال با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم محقق می شود

از شواهد این طور برمی آید که تا کنون نتوانسته ایم سرمایه‌های سرگردان را به سمت و سوی درستی سوق دهیم. به همین دلیل، سرمایه گذاران ترجیح‌ می‌دهند سرمایه‌هایشان را راکد نگه دارند و از تورم سود ببرند. حال آن که نیاز کشور این است که سرمایه‌ها به کار انداخته شوند و بخش تولید از جذابیت بالایی برخوردار شود.

دولت با درک ضرورت به کار انداختن سرمایه‌های راکد، لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را ارائه داده است. انتظار می‌رود، مجلس با تصویب این لایحه زمینه را برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم مهیا کند.

ارائه مشوق‌های مالیاتی جدید به بخش تولید در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مدنظر قرار گرفته است. در این لایحه پیشنهاد اعطای معافیت 100 درصدی سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار، اعطای مشوق‌های هدفمند در جهت جلوگیری از خام‌فروشی صنایع و توسعه زنجیره ارزش دیده‌ می‌شود.

به زعم کارشناسان، اجرای صحیح بندهای مطرح شده در این لایحه، جذابیت و رقابت پذیری صنعت و تولید کشور را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی داخلی و همچنین بازارسازی در بازار جهانی افزایش‌ می‌دهد. با همسویی سیاست‌های مالیاتی با اهداف تقویت تولید و رشد اقتصادی، دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در صنایع کلیدی و راهبردی کشور جذب کند و پیشرفت‌های فناوری را پیش ببرد.

 شهریار حیدری، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص پیشنهاد مطرح شده در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات تولید از 25 به 15 درصد و افزایش مالیات بر سرمایه و دارایی به خبرنگار قدس تصریح کرد: این سیاست درستی است و در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است. مالیات یک ابزار در دست دولت‌هاست که‌ می‌توانند از آن در راستای سوق دادن سرمایه‌ها به سمت سرمایه گذاری‌های مولد استفاده کنند. این پیشنهاد لایحه مورد بحث در خصوص برخورداری بخش تولید از معافیت‌های مالیاتی مثبت ارزیابی‌ می‌شود.

وی ادامه داد: هر چقدر معافیت مالیاتی بخش تولید را افزایش دهیم، بر جذابیت این حوزه اضافه‌ می‌کنیم. به این ترتیب، مردم تمایل پیدا می‌کنندکه سرمایه‌هایشان را در بخش مولد اقتصاد به کار بیندازند. بنابراین، شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم محقق‌ می‌شود.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که هنوز نتوانسته ایم از سرمایه‌های موجود در کشور به نحو احسنت استفاده کنیم و آن‌ها را به سمت و سوی درستی سوق دهیم. به نحوی که فعالیت‌های تولیدی جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران ندارند و سرمایه‌های راکد سودآوری بیشتری دارند. باید این شرایط را تغییر دهیم. اعمال سیاست‌هایی مانند کاهش مالیات بخش تولید و افزایش مالیات بر سرمایه و دارایی‌ می‌تواند کمک کننده باشد.

حیدری گفت: تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند ساوزکارهای جدی و مناسب است. پیشنهاد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر برخورداری تولیدکنندگان از معافیت‌های بیشتر می‌تواند به تحقق این شعار کمک کند. همچنین کاهش مالیات عملکرد تولید در این لایحه نیز به اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی بیشتر و در نهایت افزایش جذابیت تولید و ورود بیشتر مردم به بخش مولد اقتصاد منجر می‌شود. مجلس آمادگی لازم را برای تصویب این لایحه دارد و امیدواریم که هر چه سریع تر در دستور کار مجلس قرار گیرد تا تصویب این لایحه حمایتی از تولید باشیم.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص پیشنهاد مطرح شده در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر معافیت مادام العمر مناطق آزاد و شرکت‌های صادرات محور که رشد سالانه 3 درصد دارند، تصریح کرد: این موضوع نیز کاملاً مناسب و به جا است. اگر بخواهیم رشد اقتصادی در کشور رخ دهد، باید این طور حمایت‌ها را از تولیدکنندگان و صادرات داشته باشیم. یکی از دلایلی که سرمایه‌ها از کشورمان به سوی کشورهای دیگر مثل ترکیه سرازیر شده، به اجرا گذاشتن همین سیاست‌های حمایتی در آن کشورهاست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی
  • شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی در خراسان رضوی
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است؟
  • توضیح جدید دولت درباره مالیات مهریه
  • مالیات خودروهای لوکس در سال جدید چگونه محاسبه می شود؟
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است
  • کاهش فرار مالیاتی با اجرای مالیات بر مجموع درآمد
  • ‌هوشمندسازی مالیات‌ستانی و تمرکز ممیزان مالیاتی بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها با اجرای سامانه مودیان
  • عضو کمیسیون امنیت ملی: سازوکارهای حمایتی تحقق شعار سال با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم محقق می شود
  • فرار بزرگ سهامداران بورس