Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسایل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت 31 مرداد، سالروز صنعت دفاعی، درباره آثار ملی، فراملی و منطقه‌ای رشد و پیشرفت صنعت دفاعی و توان بازدارندگی کشور گفت: کسانی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و بالاخص در دوران دفاع مقدس از مسائل و توانمندی‌های دفاعی کشور اطلاع داشتند به خوبی می‌دانند بخش قابل توجهی از توان دفاعی ایران قبل از انقلاب وابسته به غرب بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج بیش از 40 هزار مستشار نظامی آمریکا از ایران تصور می‌شد حکومت نوپای جمهوری اسلامی در مدت بسیار کوتاهی به دلیل عدم توانمندی در حوزه دفاعی زمین خواهد خورد و انقلاب اسلامی شکست بزرگی را متحمل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت توان دفاعی کشور قبل و پس از انقلاب اسلامی 

وی افزود: با توجه به خروج تعداد قابل توجهی از فرماندهان وابسته به رژیم پهلوی و آمریکا و به هم‌ریختگی ارتش در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و همزمانی آن با جنگ تحمیلی، انتظار دشمنان انقلاب این بود که جمهوری اسلامی ایران توان مقابله با رژیم صدام را که مورد حمایت بیش از 40 کشور بود، ندارد و در ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی تصور بر این بود که پرواز هواپیماهای جنگی و هلی‌کوپترها، حرکت تانک‌ها و وجود تسلیحات و مهمات باقی‌مانده از دوران پهلوی با توجه به شدت حملات رژیم بعث عراق به زودی متوقف خواهد شد و این امکانات به پایان خواهد رسید و جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های همه‌جانبه در حوزه مسائل دفاعی و نظامی دست تسلیم بالا خواهد برد.

صدرالحسینی اظهار کرد: اما حضرت امام(ره)، به میدان مبارزه با این تحریم‌ها در حوزه دفاعی آمدند و با جلسات متعددی که با فرماندهان نیروهای نظامی برگزار می‌کردند موضوع حل مشکل نیازمندی‌های جبهه‌های مختلف را مطرح کردند و شروع حرکت خودکفایی در نیروهای مسلح از آن زمان کلید خورد و به مرور همچنان که تحریم‌ها و نیازمندی‌های دفاعی کشور در جنگ افزایش می‌یافت، توانمندی‌های دفاعی در حوزه خودکفایی رشد پیدا می‌کرد. تا حدی که در پایان دفاع مقدس بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های دفاعی در داخل ساخته می‌شد.

فروش تجهیزات و تولیدات نظامی به 47 کشور

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پس از پایان دفاع مقدس موضوع حل مشکلات دفاعی و خودکفایی در این حوزه در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفت بیان کرد: فرمانده معظم کل قوا، مقام معظم رهبری، به این مسئله عنایت ویژه داشتند. امروز پس از گذشت 35 سال از پایان جنگ تحمیلی، ایران توانسته به عنوان یک کشور کاملا خودکفا در حوزه دفاعی شناخته شود و به بیش از 47 کشور دیگر تولیدات و تجهیزات نظامی و دفاعی خود را صادر کند.

وی یادآور شد: امروز به جرئت می‌توان گفت کمتر کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران است که همه نیازمندی‌های دفاعی خود را در رده‌های زمینی، دریایی و هوایی تولید کند و نیروهای مسلح در حوزه دفاعی «ما می‌توانیم» را به اثبات رساندند. مسئله «ما می‌توانیم» از اواسط دوران دفاع مقدس در دستور کار صنعت دفاعی قرار گرفت و بحمدالله در طول دو دهه گذشته این «ما می‌توانیم» به سایر حوزه‌های فنی و صنعتی نیز سرایت پیدا کرد. به عبارت دیگر «ما می‌توانیم» در صنعت دفاعی به ثمر نشست و گل زیبا و خوشبوی توانمندی‌های دفاعی برای دانشگاه‌ها و مرکز صنعتی جاذبه ایجاد کرد و آنها هم به این سمت حرکت کردند که بتوانند در حوزه‌های مختلف صنعتی مانند برق، آب، راه‌آهن، انرژی هسته‌ای و صنایع وابسته به انرژی به یک خودکفایی نسبی قابل توجه برسند و در این راستا این «ما می‌توانیم» مولود صنعت دفاعی دائما در ذهن تولیدکنندگان، صنعتگران و دانشگاهیان کشور راهنمایی برای خودکفایی کشور در حوزه‌های مورد نیاز جامعه است.

صنعت دفاعی، موتور پیشران سایر صنایع کشور

صدرالحسینی با بیان اینکه صنعت دفاعی به مثابه موتور پیشران سایر صنایع بوده است، گفت: امروز کشور در صنعت دفاعی به منزله یک الگو مطرح است تا جایی که در برخی محافل علمی صحبت از این است که حل مشکلات صنعت خودرو را نیز می‌توان به متخصصان و اندیشمندان صنایع دفاعی سپرد و در حقیقت این مطالبه جامعه و به ویژه اقشار دانشگاهی است که به دلیل آگاهی از توانمندی‌های کشور در حوزه صنعت دفاعی به این نتیجه رسیده که می‌توان در حوزه‌های صنعتی و تجاری از تجارب صنعت دفاعی الگوبرداری کرد. این مسئله به آنجا رسیده که اخیرا صنایع خودروسازی قراردادی با وزارت دفاع در زمینه ساخت برخی قطعات پیچیده خودرو به ویژه اجزای الکترونیکی آن منعقد کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در حقیقت صنایع دفاعی ما توانستند صنایع دیگر کشور را به تحرک وادارند و به صورت عملی هم ثابت کردند که ما می‌توانیم از امکانات، توانمندی‌ها، فکر و استعداد نخبگان ایرانی استفاده کرده و در بسیاری از حوزه‌های دفاعی به خودکفایی برسیم و حتی در جهان مطرح شویم.

توسعه و تقویت جبهه مقاومت با الگوبرداری از نقشه راه ایران در حوزه دفاعی

صدرالحسینی درباره دستاوردهای منطقه‌ای و فراملی پیشرفت‌های دفاعی کشور و تأثیر آن بر جبهه مقاومت گفت: این توانمندی که امروز در جبهه مقاومت مشاهده می‌شود با الگوبرداری از انقلاب اسلامی و توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی بوده و تأثیر قابل توجهی بر روحیه جبهه مقاومت داشته است. اگر زمانی به حزب‌الله لبنان این تهمت را وارد می‌کردند که اسلحه‌های قراضه را از جمهوری اسلامی ایران می‌گیرد و در جنوب لبنان خودنمایی می‌کند امروز توانمندی بومی حزب‌الله به جایی رسیده که آقای سید حسن نصرالله بیان می‌دارد که در صورت وقوع جنگ احتمالی با اسرائیل می‌توانند بیش از هزاران موشک را به نقاط حساس اسرائیل شلیک کنند و فلسطینیان و حماس نیز در عمل این را در طی جنگ‌های 22 روزه، 8 روزه، 3 روزه و 2 روزه در طول یک دهه اخیر به اثبات رساندند.

وی ابراز کرد: این الگوی بومی پیشرفت صنعت دفاعی در جمهوری اسلامی امروز توانسته این توانمندی را در جبهه مقاومت ایجاد کند که با وجود محاصره‌های همه‌جانبه و چندلایه علیه ملت مظلوم یمن و انصارالله، بتوانند پهپادهایی بسازند که از همه پدافندهای فوق مدرن رژیم آل سعود عبور کرده و حملات خود را به مراکز حساس نفتی و نظامی عربستان انجام دهد، بدون اینکه پدافندهای هوایی عربستان بتواند آنها را سرنگون کند.

صدرالحسینی با اشاره به خودکفایی قابل توجه حزب‌الله لبنان و حماس در حوزه‌های مختلف پدافندی و موشکی گفت: این به خاطر الگوگیری از نقشه راه جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی است به نحوی که جبهه مقاومت با سلاح بومی خودش در کنار انگیزه‌های الهی می‌تواند در مقابل پیشرفته‌ترین ارتنش‌های جهان بایستد. دنیا هنوز فراموش نکرده که در ماه‌های اخیر مظلومان یمن توانستند در مقابل ارتش 37 کشور در منطقه محدود بندر الحدیده مقاومت کنند و یک قدم عقب‌نشینی نکردند و دشمنان استقلال یمن را به عقب بنشانند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به عبارتی واقعیت موجود این است که مجموعه جبهه مقاومت با توانمندی‌های بومی دفاعی و با بهره‌گیری از چراغ راه انقلاب اسلامی به اهداف خود رسیده و به نظر می‌رسد این دستاوردها می‌تواند برای همه ملت‌های مستقل جهان به منزله یک نقشه راه مورد استفاده قرار گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: صنعت دفاعی دفاع مقدس خودکفایی ما می توانیم جبهه مقاومت موتور پیشران نیروهای مسلح ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۷۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد

رئیس جمهور در دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: هرکس مقاومت فلسطینی را رد کند در واقع حق حیات فلسطین را رد کرده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه در دیدار آقای زیاد نخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تجلیل از رشادت‌های گروه‌های مقاومت در غزه در برابر جنایات دشمن صهیونیستی و همچنین تقدیر و تاکید بر وحدت گروههای فلسطینی تصریح کرد: امروز غزه صحنه غلبه و پیروزی ایستادگی، مقاومت و ایمان مردم فلسطین در مقابل صفحه تاریک، ظلمانی و مملو از جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تفوق گفتمانی گروه‌های مقاومت و مردم غزه در اثبات گزینه ایستادگی و مقاومت به عنوان تنها گزینه مقابله با سبوعیت و جنایتگری رژیم غاصب صهیونیستی بویژه برای نخبگان سیاسی دنیا و همچنین دروغ بودن شکست‌ناپذیری این رژیم، تصریح کرد: مردم غزه اثبات کردند که این رژیم به هیچ قانون، معاهده بین‌المللی و اصول انسانی در هیچ سطحی پایبند نیست.

رئیسی با بیان اینکه فلسطین به همان دلیل که حق حیات دارد حق مقاومت نیز دارد تاکید کرد: هرکس مقاومت فلسطینی را رد کند در واقع حق حیات فلسطین را رد کرده است.

رییس جمهور با تأکید بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جریان مقاومت و مردم مظلوم و مقتدر غزه، از انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در عمل به وظیفه خود در قبال ملت فلسطین گلایه کرد و با اشاره به ابعاد گسترده ایستادگی و مقاومت مردم مظلوم غزه در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی گفت: مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی کشورها و دولت‌های اسلامی مدعی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را به اثبات رسانده و نظم ناعادلانه جهانی را به چالش کشیدند.

زیاد نخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و سال جدید به دولت و ملت ایران و قدردانی از پشتیبانی‌های بی‌دریغ ملت ایران از آرمان‌های جریان مقاومت و پایداری و ایستادگی مردم غزه، یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامیداشت و تصربح کرد: امروز ملت فلسطین با پایداری خود دشمن صهیونیستی و هم‌پیمانان آن بویژه آمریکا را غافلگیر کرده است.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حمایت‌های محور مقاومت از ملت فلسطین نیز قدردانی کرد و افزود: این پشتیبانی و حمایت کم‌نظیر علاوه بر ارتقای روحیه و انگیزه در دل مردم غزه و مجاهدان فلسطینی، حاوی این پیام مهم بود که ملت فلسطین در مبارزه با دشمن صهیونیستی تنها نیست.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ایستادگی مردم غزه تفوق گفتمان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را اثبات کرد
  • رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد
  • مردم فلسطین با مقاومت خود نظم ناعادلانه جهانی را به چالش کشیدند
  • ضرورت افزایش تجهیزات و توانمندی ها در حوزه مخاطرات استان تهران
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود / ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • بدون توجه به فرهنگ امکان پیشرفت وجود ندارد/ رونمایی از سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • تشریح توانمندی های استان آستاراخان در همایش بین المللی روسیه