Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@16:56:43 GMT

روزنامه جمهوری اسلامی: نتایج کنکور امسال فاجعه است

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۷۹۳۳

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: تحلیل نتایج بدست آمده از برگزاری کنکور سالجاری دانشگاه‌های کشور، نشان می‌دهد در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی کلیه شرکت‌کنندگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته خواهند شد ضمن اینکه ظرفیت خالی هم وجود خواهد داشت. اما در گروه علوم تجربی که بیش از 63 درصد داوطلبان را شامل شده است فقط 24/27 درصد شرکت‌کنندگان پذیرفته خواهند شد و 76/72 درصد آنان رد و خداحافظی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اوصاف باید گفت:

1- در عرصه گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی، کشور با یک فاجعه مواجهه است و ظرفیت بسیاری از رشته‌های علوم پایه خالی مانده است. مثلاً گسترش علوم انسانی در هر جامعه‌ای مبنای شناخت و معرفت‌شناسی و حوزه تفکر است، و آثار تمدنی یک ملت به مدد پشتوانه‌های فکری و اندیشه‌ای نخبگان فکری آن ممکن می‌شود. اما متاسفانه دانش‌آموزان شناخت ضعیفی از علوم انسانی دارند و اصولاً سیاست نظام در ارتباط با آن نیز مشخص نیست.

2- عدم گرایش به سمت رشته‌های علوم انسانی و ریاضی که حداقل روزگاری عنوان مهندسی آن ارزشمند بود، نشانگر آینده شغلی نامطمئن است شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای می‌باشد که ادامه تحصیل برای کسانی که علوم انسانی، ریاضی، شیمی و فیزیک می‌خوانند حتی تا درجه دکتری، امکان جذب شدن در بازار کار داخل را فراهم نمی‌نماید و آینده خوبی برایشان متصور نیست. در حالی که رویای قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی، و کسب درآمد بیشتر برای خود و خانواده و تصور منزلت اجتماعی اینگونه رشته‌ها، رقابت‌ها را به سمت علوم تجربی متمرکز کرده است.

متاسفانه نظام آموزشی کشور هم با بی‌توجهی به حوزه‌های علوم انسانی و ریاضی و توجه خاص به رشته‌های دیگر در این جمع‌بندی تلخ، نقش مهمی ایفا می‌نماید.

3- اگر در رقابت‌های داوطلبان عوامل اقتصادی و معیشتی، به خوبی مشاهده می‌شود، همین عامل اقتصادی در بررسی نفرات برتر کنکور هم به صورت دیگری مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای که نفرات برتر این آزمون، از مدارس خاص و غیردولتی هستند و آموزش به مثابه شاخصی در شکاف طبقاتی عمل می‌کند. تنوع مدارس غیردولتی و کم‌توجهی به بنیه علمی مدارس دولتی، به یک رقابت نابرابر میان دانش‌آموزان منجر می‌شود و نه‌تنها سفره اقتصادی اکثریت مردم کوچک‌تر می‌گردد بلکه در حوزه فرهنگ و پیشرفت‌های علمی و تحصیلی نیز باز این پول است که حرف اول و آخر را می‌زند!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۷۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس : آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است

سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد پس از رای موافق به قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس فوری در غزه، اوضاع انسانی در این باریکه را بحرانی توصیف و بر لزوم ترسیم مسیر آتش‌بس به برقراری صلح پایدار تاکید کرد.   به گزارش ایرنا، باربارا وودوارد روز دوشنبه طی سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، گفت: رنج شدید غیرنظامیان بیگناه فلسطینی در غزه علائمی از کاهش نشان نمی دهد و یک فاجعه انسانی در برابر چشمان ما رخ می‌دهد.   وی عنوان کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد «پیامی روشن و متحد در مورد نیاز به حمایت از حقوق بین‌الملل بشردوستانه و افزایش فوری کمک‌های امدادی از جمله برداشتن همه موانعی که مانع از تحویل آن ‌ها (به غزه) می‌شوند، ارسال می‌کند.»   دیپلمات ارشد انگلیسی ادامه داد: وزیر امور خارجه و نخست وزیر انگلیس این پیام ها را در تماس های خود با نخست وزیر و دیگر رهبران سیاسی [رژیم] اسرائیل طی هفته های اخیر تکرار کرده اند.   وودوارد با بیان اینکه انگلیس خواستار اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت است، افزود: ما باید روی ترسیم مسیر آتش‌بس فوری به سمت برقراری صلح پایدار و بدون بازگشت به جنگ تمرکز کنیم.   وی ادامه داد: «این به معنای تشکیل یک دولت جدید فلسطینی برای کرانه باختری و غزه، همراه با یک طرح حمایت بین‌المللی، حذف ظرفیت حماس برای حمله مجدد به اسرائیل، عدم حکومت حماس بر غزه، و ترسیم مسیری معتبر و غیرقابل بازگشت به سوی راه حل دو دولتی است که بر اساس آن اسرائیل و فلسطین در کنار هم و در امنیت و صلح زندگی کنند.» کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • شرط حذف کنکور؛ حل چالش اشتغال است
  • زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ + منابع sanjesh.org
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود / ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • دولت‌های اسلامی به شریان اقتصادی دولت صهیونیستی آسیب وارد کنند
  • وزیر دفاع آمریکا : وضعیت غزه فاجعه انسانی است
  • آستین: شرایط غزه یک فاجعه انسانی است
  • انگلیس: آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است
  • انگلیس : آنچه در غزه رخ می‌دهد فاجعه انسانی است