«در جستجوی فریده» با کمکهای مردمی به اسکار رفت
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۸۰۱۵
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش ویژه فیلم نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ با حضور سینماگران، هنرمندان و اهالی رسانه، عصر روز گذشته (چهارشنبه ۳۰ مرداد) در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.
آزاده موسوی، یکی از تهیهکنندگان و کارگردانان فیلم در این مراسم گفت: «امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و از دیدن آن لذت برده باشید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: «فیلم «در جستجوی فریده» به جشنواره های خارجی زیادی رفته است و تجربه دیدن فیلم با تماشاگران خارجی به ما نشان داد که فیلمی قابل فهم و تاثیرگذار برای آنها بوده است.»
موسوی خاطرنشان کرد: «این اولین فیلم تاریخ سینمای ایران است که از طریق کمکهای مردمی ساخته شده است. ساخت این فیلم به ما نشان داد که اگر با انرژی مثبت دست به دست هم دهیم، اتفاقهای بسیارخوبی میافتد.»
کوروش عطائی، دیگر کارگردان و تهیهکننده فیلم نیز گفت: «باعث خوشحالی و افتخار است که این فیلم در کنار فیلمهای دیگر که همگی خوب هستند، به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد، امیدوارم گام بزرگی در سینمای مستند باشد.»
وی با بیان اینکه باید مرزبندیها را در فیلمها برداریم و به فیلم خوب و سینمای درست بیشتر فکر کنیم، ادامه داد: «زمانیکه با شخصیت فریده آشنا شدیم یکی از جذابیتها لایههای دیگری بود که قصه با خود به همراه داشت که یکی از آنها تفاوت فرهنگی است، تفاوتی که شاید بین مرزها وجود داشته باشد اما مرزی میان انسانها ایجاد نمیکند و ما در این فیلم میبینیم که آدمهایی با دو فرهنگ کاملاً متفاوت میتوانند چقدر ارتباط عمیقی با یکدیگر برقرار کنند.»
کارگردان «در جستجوی فریده» بیان کرد: «در نمایشهای خارج از ایران برای ما این نکته مهم بود که آیاحسی که مخاطب ایرانی داشت آنها هم دارند که متوجه شدیم ارتباط عمیقی بین فیلم و مخاطبان خارجی ایجاد شده است.»
وی ادامه داد: «موضوع مستند «در جستجوی فریده» کاملا انسانی است و ممکن است در همه جای دنیا اتفاق بیفتد و جهان شمول است.»
درادامه این مراسم، رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: «با این مستند سینمای ایران ارتقا پیدا کرد. ازته دل افتخار میکنم که سینمای ما چنین فیلمی دارد.»
عباس امینی، دیگر کارگردان سینما هم گفت: «به نظر من سینمای مستند مهجور نیست، زیرا فیلمهای مستند چندین برابر فیلمهای داستانی در جشنوارههای خارجی جایزه کسب کردهاند.»
تینا پاکروان نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: «از تماشای این فیلم بسیارخوشحال شدم و این فیلم را پسندیدم از برگزارکنندگان این مراسم تشکرمیکنم و امیدوارم بار دیگر زمانی که شما جایزه اسکار را گرفتید در همین جا شما را تشویق کنیم.»
سحر عصرآزاد، منتقد، هم گفت: «انتخاب «در جستجوی فریده» جزو اتفاقهای خوب برای سینمای مستند است. سینمای ما به طور خاص مظلوم است و با وجود استعدادهای بالقوه نتوانسته ابعاد جهانی شدن را در حوزه مستند پیدا کند.»
در این مراسم، هنرمندانی چون رخشان بنی اعتماد، احترام برومند، همایون اسعدیان، امیر اسفندیاری، علیرضا شجاعنوری، بهروز افخمی، مونا زندیحقیقی، عزیز ساعتی، تینا پاکروان، علی اسدزاده، مائده طهماسبی، احسان کرمی، یلدا جبلی، کیوان کثیریان، مهران عباسیانارکی، عباس امینی، سپیده عبدالوهاب، محمد حیدری، مرجان شیرمحمدی، رضا توکلی، ارژنگ امیرفضلی، بهزاد خداویسی، آزیتا ترکاشوند، امیر حاجرضایی، محمد صوفی، محمدجعفر صافی، پوریا عالمی و ...حضور داشتند.
«در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰، عصر روز گذشته چهارشنبه ۳۰ مرداد در سالن سینماتوگراف موزه سینما روی پرده رفت.
۵۷۵۷
کد خبر 1292007منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: جوایز اسکار سینمای مستند فیلم مستند باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نوزدهم ایالات متحده آمریکا محمدجواد ظریف دولت دوازدهم باشگاه استقلال بازیگران سینما و تلویزیون ایران سرگرمی حسن روحانی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باغ بدشگون به سینمای ایران رسید
همشهری آنلاین- صفورا صادقی: محله باغ فردوس در منطقه شمیران، با عمارت و باغ فردوس دوره قاجار شناخته میشود. این محله که از شمال به تجریش ، از جنوب به الهیه، از شرق به شریعتی و از غرب به زعفرانیه محدود میشود جزء مناطق مورد علاقه شاهان و درباریان قاجار بود.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
نصرالله حدادی، تهرانشناس، درباره تاریخچه و اتفاقات باغ فردوس چنین میگوید: «در تهران دو تا باغ فردوس داریم یکی باغ فردوس خیابان مولوی در حوالی زایشگاه شهید اکبرآبادی (زایشگاه فرح سابق) که زمانی قبرستان ۱۴ معصوم بود و امتداد پیدا میکرد تا سرقبرآقا که امام جمعه تهران و محل دفن او بود. بعدها در دهه ۳۰ و ۴۰ زمان خیابان کشی جدید تهران که خیابان مولوی به وجود آمد قبرستان خراب شد و محله جدیدی به نام باغ فردوس که چندان باغ هم نبود و بعدها محله جرمخیزی نیز شد پدید آمد. و اما باغ فردوس دیگر که هم اکنون وجود دارد در نزدیکی تجریش و همجوار موسسه دهخدا است که مرحوم دهخدا برای ترویج فرهنگ و زبان فارسی آن را بنیان گذاشت و بزرگانی همچون استاد جعفر شهیدی، استاد عبدالله انور، استاد معین و دیگر بزرگان در آنجا خدمت کردند.»
حدادی قصه بوجود آمدن باغ فردوس را این گونه شرح میدهد: «دوستعلی خان معیرالممالک نوه دختری ناصرالدین شاه، کتابی دارد در مدح پدربزرگش به نام «یادداشتهایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه» شرح زندگی شاه و عادات و رفتار او را به صورت تعریف و تمجید نوشته و آخر کتاب هم یک شعر با مضمون این که «اگر نام بزرگان را خراب کنی خودت را خراب کردی» تمام میکند. از شواهد و قراین اینطور برمیاید که باغ فردوس حوالی سال ۱۲۲۶ شمسی ساخته شد؛ زمانی که قصر محمدیه را برای محمدشاه قاجار میساختند درباریان در اطراف باغ او باغهای ییلاقی بنا کردند. ولی قصرمحمدیه برای شاه بدشگون بود و بعد از سکونت در این باغ فوت کرد و در همان جا پسرش ناصرالدین شاه تاجگذاری کرد. مالکین اولیه باغ فردوس دوستعلی خان معیرالممالک و ورثه او بودند.»
استمداد از معماران اصفهانی و یزدیحدادی با بیان اینکه دوستعلیخان معیرالممالک مسجدی ساخته با همین نام (مسجد دوستعلی خان معیرالممالک) در خیابان ۱۵ خرداد غربی در کوچه ای که به شورای شهر کنونی منتهی میشود، میافزاید: «کلمه «معیر» به معنای «عیارگیر» یا عیارسنج برای کسانی به کار میرفت که حرفه آنها «عیاری» بود. در قدیم سکههایی که در ضرابخانه ضرب میشد ۴ نوع بود: «طلا، نقره، مس و نیکل» که طلا و نقره را پول سفید میگفتند و مس و نیکل را پول سیاه یا بیارزش. مثلی بود که میگفتند «به یه پول سیاه نمیارزه» اشاره به کم ارزشی یا بی ارزشی جنس داشت.کل دوران پادشاهی قاجار این روش ضرب سکه وجود داشت بجز سالهای پایانی دوران ناصرالدین شاه که اسکناس چاپ شد و مردم اهمیت چندانی برای آن قائل نبودند. شغل معیرالممالک این بود که در ضرابخانه مراقب عیار سکه ها باشد که معمولا در آن غل و غش زیاد بود. تا اواخر دوران ناصرالدین شاه و تاسیس بانک شاهی که سکه با عیار خاصی ضرب میشد و دیگر امکان تقلب نداشت.»
این تهرانشناس در مورد معماری این عمارت میگوید: «دوستعلیخان عمارت باغ فردوس را به شیوه معماری قاجاری و با کمک معماران اصفهانی و یزدی در دو طبقه ساخت. از قسمت جنوبی باغ که به آن رشگ بهشت میگفتند با سنگ مرمر و بصورت مطبق و ۷ طبقه با فواره و آبنما بود. بعد از فوت او این باغ به دوست محمدخان فرزندش رسید که توجهی به این باغ عمارت نکرد و پس از چند سال درختانش خشک شد و از بین رفت تا اینکه زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار این باغ را محمدولی تنکابنی که از فاتحان تهران بود از ورثه امینالملک خریداری کرد.»
خودکشی فاتح تهرانحدادی در باره فرجام تلخ محمدولی خان میگوید: «محمدولی خان تنکابنی مرد ثروتمندی بود که از رشت تا تنکابن زمین داشت و هرچه نام فامیل خلعتبری است از خاندان او هستند. گفته میشود اجداد او در زمان قدیم به مکه سفر کرده بودند و برای حضرت علی(ع) «خلعت» برده بودند. هنوز هم در شمال کشور وقتی برای کسی هدیه پارچه یا لباس میبرند به آن «خلعتی» گفته میشود. محمد ولی خان در ماجرای مشروطه و فتح تهران نقش مهمی داشت ولی بعد از استبداد صغیر و روی کار آمدن رضا شاه بسیار تحت فشار پهلوی قرار گرفت. رضا شاه برای املاک و زمین های او مالیات زیاد درخواست کرد. فردی به نام «میلسپو» که یک مستشار آمریکایی بود رئیس کل مالیه ایران شد و تمام دخل و خرج کشور زیر نظر این فرد بود. محمد ولی خان نتوانست این اوضاع را تاب بیاورد و در باغ زرگنده خود اسلحه زیر چانه خودش نشانه گرفت و خودکشی کرد. او در روزهای آخر عمر همواره این شعر را زمزمه میکرد: مرا عار باشد از این زندگی / که سالار باشم کنم بندگی»
محمدولی خان زمانی که باغ فردوس را خرید اوضاع آن خوب نبود. او باغ را احیا کرد، فواره و استخرهای مطبق را بازسازی و قنات باغ فردوس را نیز زنده کرد و سردری با شکوه جلوی قنات (میدان گاه فعلی باغ فردوس) ساخت. اما به دلیل بدهی به تجارتخانه طومانیانس(نخستین صرافخانه ایران که در سال۱۲۵۷ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد) باغ فردوس را به او داد و طومانیانس نیز باغ را در ازای بدهی به دولت پهلوی اول واگذار کرد.
اراضی امینالملک وقف سبزیکارییکی از مالکین باغ فردوس امینالملک بود که محمدولی خان تنکابنی ملقب به سپهسالار این باغ را از ورثه او خریداری کرد. حدادی میگوید: «امینالملک در محل یافت آباد کنونی اراضی زیادی داشت که بخشی از آن را در اختیار عموم مردم قرار داده بود که برای خود سبزی بکارند. هنوز هم در آن محل خیابانی به نام امین الملک موجود است.»
سرنوشت باغ دختر شاهاین باغ طی سالها و دورههای طولانی از مالکی به مالک دیگر دست به دست شد تا بالاخره در سال ۱۳۵۰ ساختمان عمارت باغ به یک مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شد و فعالیت آن تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. پس از انقلاب این باغ و عمارت در اختیار وزارت ارشاد اسلامی قرار گرفت و اکنون موزه سینمای ایران است.
کد خبر 844293 برچسبها منطقه ۱ شهردارى تهران