Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدوی گفت: برای تحقق آرمان های والای انقلاب اسلامی و اعتلای مساجد به سمت مسجد تراز اسلامی و در جهت ایجاد تمرکز در مدیریت و استفاده از ظرفیت های بالقوه عرصه مسجد ضرورت دارد وزارت خانه یا سازمان قرآن و معارف اسلامی تشکیل شود.

«حسن مهدوی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل گفت: مسجد محل عبادت و عروج معنوی انسان به ساحت مرتب الهی است، مسجد سجده گاه بندگی و کرنش انسان در برابر قدرت قاهره خلاق منان باری تعالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی تصریح کرد: مسجد از نگاهی خانه خدا (سوره نور آیه 36) و از نگاهی دیگر مجلس و جایگاه پیام آوران بزرگ الهی (المساجد، مجالس الانبیا) و خانه همه مومنان و پرهیزکاران است (المساجد بیوت المتقین) و طبق آیه شریفه «انما یعمر مساجد الله» ضرورت تلاش برای عمران، آبادانی و رونش این جایگاه ملکوتی و این خانه خدا هم در بعد ظاهری و ساختمانی و هم در بعد معنوی، فرهنگی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

 

وی اظهار داشت: حضور مومنان خداجوی در مسجد حضور عاشقانه و برخاسته از محبت سرشار نسبت به مسجد است و از یک عشق فطری و نیاز عالی و طبیعی سرچشمه گرفته و مایه برکت و رحمت و مغفرت الهی است.

 

مهدوی یادآور شد: مساجد از عهد حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) مامن و پناهگاه مومنین و محل حل مسائل اسلام، مسلمین و سنگری مستحکم و استوار برای تجمیع، وحدت، همبستگی و یکپارچگی مسلمانان زیر پرچم «لا اله الا الله» و دین مبین اسلام است.

 

معاون فرهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل افزود: سیره پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) در تعظیم و تکریم مسجد و بهره مندی از برکات آن بایستی الگوی متولیان مساجد باشد و حل امور مربوط به مردم در همه ابعاد و در همه عرصه ها همچون حل مناقشات و اختلافات و نیز شور، مشورت، برنامه ریزی و محل آمادگی برای جهاد فی سبیل الله و بیان معاررف عالیه قرآن کریم و اسلام ناب و جایگاه تربیت، دین مداری و عروج فردی و اجتماعی مسلمانان را می تواند نقش آفرین باشد.

 

وی بیان کرد: بررسی جنبه های مختلف کارکردهای مسجد همچون کارکرد عبادی که با دعا، سجده، نماز و پرستش خالصانه همراه است و نیز نقش فرهنگی و آموزشی مثل تشکیل جلسات یادگیری قرآن کریم و اعتکاف و بیان احکام و معارف اسلام و پاسخگویی به شبهات و سئوالات مسلمانان و نیز فعالیت های فرهنگی و تربیتی از دوران پیامبر اسلام تاکنون گسترش و بسط علم و دانش و کتابخانه ها و همچنین نقش آن در فعالیت های نظامی مسلمانان در ساماندهی، آموزش، اعزام و ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و کمک رسانی به جبهه ها در مواقع جنگ و امداد و نجات و مداوای مجروحان و نیز ابعاد سیاسی و اجتماعی مسجد و نقش آفرینی آن در جامعه اسلامی به ویژه برای تحقق اجتماع و گردهمایی مسلمانان در نمازهای یومیه، جمعه و عیدین و... و در عرصه های سیاسی همچون محل مذاکرات و گفتگوهای سیاسی و نیز جلسات روشنگری و بسط بصیرت و گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با تفرقه و پراکندگی و بیرون راندن منافقان با نقش محوری نماز جماعت و رابطه امام و ماموم، مسجد را به تعبیر بنیان گذار عظیم الشان و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به سنگری مستحکم و قلبی تپنده در محلات و مامنی معنوی برای مومنینی معرفی کرده است.

 

مهدوی خاطر نشان کرد: 21 اوت هر سال که مصادف با 30 مرداد است روز جهانی مساجد نامگذاری شده که به مناسبت به آتش کشیدن مسجد الاقصی در سال 1348 توسط صهیونیست ها است، مسجد الاقصی در اسلام اولین قبله گام مسلمین جهان و از نظر درجه اهمیت پس از مسجد الحرام و مسجد النبی قرار می گیرد که در نزد مسلمانان بسیار مورد توجه، احترام و ارزش است.

 

کارشناس مذهبی ادامه داد: در دوران رژیم طاغوت مساجد چندان مورد توجه و کارایی نبود و چون رژیم منحوس ستم شاهی نگاه دینی و مکتبی و تربیت اسلامی نداشت و سعی در دین زدایی با الگو گیری از مدل جدایی دین از سیاست داشت سعی در محدود کردن مسجد و اهل آن در مسائل سیاسی و اجتماعی داشت و با منع ذکر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) و بیان معارف غنی قرآن و سیره آن بزرگواران به خصوص نهضت عاشورا که مخالف ظلم و ستم و پذیرش ذلت و ضعف بود مساجد را از کارکردهای آن بازداشته بود که با شروع نهضت شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره الشریف) مسجد به عنوان عامل پیروزی و حیات طیبه و صدور انقلاب اسلامی مورد توجه نظام اسلامی قرار گرفت و روز به روز با احیا کارکردهای مغفول مانده مسجد به عنوان هسته عبادت و تربیت و دین مداری و عنصر روشنگری و آگاهی و بصیرت به سنگر اسلام و انقلاب اسلامی مبدل شد.

 

فعال فرهنگی عنوان کرد: در روزهای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس کاملاً نشان داده شد که حضور مومنین به ویژه نوجوانان و جوانان خواهر و برادر و اعتلای ارزش های دینی و اسلامی و انقلابی مساجد را مهم ترین مرکز مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان مبدل کرد که باید با سیاست های دقیق و برنامه ریزی های منسجم نقش آفرینی، آن را برای تربیت نسلی مومن، انقلابی و جهادگر آماده بود.

 

وی تاکید کرد: البته باید اذعان داشت که مساجد در حال حاضر به جایگاه والا و ارزشمند تراز انقلاب اسلامی فاصله دارد که باید در دوران گام دوم انقلاب ضمن بر طرف کردن موانع و مشکلات برای حرکت ارزش مداران و آرمان طلبانه و اهدا والا با تقویت و سرعت حرکت کرد به همین جهت بایستی مسائل متعددی مرتفع و در راستای اعتلای جایگاه مساجد تلاش کرد.

 

مهدوی اذعان داشت: یکی از مسائل اصلی مساجد ولنگاری در مدیریت مساجد است واقعا سوال اصلی و اساسی این است که مسئولیت مدیریت مساجد با چه نهادی است. اختیارات آن در چه حدی است و رابطه آن با نهادها و مردم و متولیان مساجد چگونه تعریف می شود.

 

معاون فرهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل اعلام کرد: لزوم آموزش هیات امنا و خادمان مساجد و عبور فعالیت ها و نوع مدیریت مساجد از حالت سنتی به مدرن و بروز شدن با محوریت جوانان پخته، آگاه و دغدغه مند و احصای کارکردهای واقعی و اصیل مساجد و احیای کارکردهای مغفول مانده برای رسیدن به ویژگی های مسجد تراز انقلاب اسلامی با نقش آفرینی آحاد  مردم به ویژه بزرگان، جوانان و بانوان و... ضروری است.

 

کارشناس مذهبی افزود: احصای فعالیت های متنوع و کارکردهای مختلف نهادهای مستقر در مساجد و ضرورت نگاه واحد تربیتی و فرهنگی ایشان همچون امام جماعت، هیات امنا، پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های فرهنگی هنری و ایجاد روحیه تولید اندیشه و برنامه های اجرایی بر اساس نیاز واقعی و اساسی اهالی مسجد به ویژه نوجوانان و جوانان به نظر می رسد.

 

وی تصریح کرد: در راستای تحقق آرمان های والای انقلاب اسلامی و اعتلای مساجد به سمت مسجد تراز اسلامی و در جهت ایجاد تمرکز در مدیریت و استفاده از ظرفیت های بالقوه عرصه مسجد ضرورت دارد وزارت خانه یا سازمان قرآن و معارف اسلامی با ادغام دستگاه های همچون تبلیغات اسلامی، اوقات و امور خیریه و امور مساجد و بخش های قرآنی و معارفی و حوزه عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارالقرآن، کانون های مساجد و... و با محوریت مساجد تشکیل شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به وزارت فرهنگ، هنر و رسانه اسلامی تبدیل شود تا در عرصه داخلی و بین المللی بصورت تخصصی فعالیت و اقدام کنند.

 

مهدوی یادآور شد: همچنان که در دوران پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت عصمت و طهارت مساجد به عنوان بهترین مامن و ماوای مسلمانان نقش محوری خود را معمول داشته و در دوران گام اول انقلاب اسلامی چه در زمان آغاز نهضت، شکل گیری انقلاب و پیروزی و دفاع مقدس و عرصه های خطر انقلاب اسلامی توانسته است اسلام و انقلاب را از گزند بدخواهان و دشمنان حفظ کند در دوران گام دوم انقلاب نیز با هوشمندی و برنامه ریزی منسجم و بهره گیری از توان فرهیختگان و سرمایه های ارزشی و دغدغه مند با وحدت و یکپارچگی و با احساس مسئولیت عمران معنوی مساجد و احیا کارکردهای آن برای حفظ اسلام و انقلاب اسلامی را برای تبلیغ و ترویج معارف حقه اسلام مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/365

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر عید غدیر خم غدیر مساجد روز جهانی مسجد اردبیل روزنامه روز جهانی مساجد سومین جشنواره طنین مسجد مسجد گام دوم انقلاب مسجد تراز اسلامی روز جهانی مساجد عمران معنوی مساجد متولیان مساجد نقش مساجد مدیریت مساجد توسعه مساجد اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۸۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی مسجد است و مساجد زمینه‌ساز رشد هنرمندان متعهد انقلابی در دوران انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، امیر رجبی ظهر امروز _چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ با بیان این مطلب که خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی مسجد است، اظهار کرد: مساجد زمینه‌ساز رشد هنرمند متعهد انقلابی در دوران انقلاب اسلامی بوده و بسیاری از سرودهای انقلابی، کارهای گرافیکی، نواها و جلوه‌های هنری انقلابی به منصه ظهور رسید و امروز نیز کانون‌های مساجد به عنوان متولی پیشگام ترویج و توسعه این فرهنگ در مساجد شناخته می‌شود.

وی افزود: ظهور و بروز فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون‌های مساجد در سطح استان به خوبی دیده می‌شود و نسبت به کارهای نمایشگاهی، نمایشی، سرود در کانون‌های مساجد احساس غرور می‌کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: آمادگی کامل برای همکاری بیش از پیش در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کانون‌های مساجد و فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و در قالب ایده‌های مشترک این برنامه‌ها به صورت مکتوب ارائه شود تا بتوانیم تعامل‌های مورد نیاز در سطح‌های مختلف فراهم شود.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست، هدیه و لوح سپاس «کمال خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اهدا شد.

کد خبر 745560

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه