Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌‎به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، آزاده موسوی یکی از تهیه کنندگان و کارگردانان فیلم گفت: امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و از دیدن آن لذت برده باشید.انتخاب «در جستجوی فریده » شور و شعفی در سینمای مستند ایجاد کرده است که برای ما بسیار امیدبخش است و از آنجایی که مستند قلب تپنده جامعه است رشد و بلوغ آن بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌‎وی ادامه داد: «در جستجوی فریده» به جشنواره‌های خارجی زیادی رفته و تجربه دیدن فیلم با تماشاگران خارجی به ما نشان داد که فیلمی قابل فهم و تاثیرگذار برای آنها بوده است.

‌‎موسوی خاطرنشان کرد: «در جستجوی فریده» اولین فیلم تاریخ سینمای ایران است که از طریق کمک های مردمی ساخته شده است.ساخت این فیلم به ما نشان داد که اگر با انرژی مثبت دست به دست هم دهیم اتفاق های بسیارخوبی می افتد.

‌‎‌‎کوروش عطائی دیگر کارگردان و تهیه کننده فیلم نیز گفت: باعث خوشحالی و افتخار است که این فیلم در کنار فیلم های دیگر که همگی خوب هستند به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد ، امیدوارم گام بزرگی در سینمای مستند باشد. 

‌‎وی با بیان اینکه باید مرزبندی ها را درفیلم ها برداریم و به فیلم خوب و سینمای درست بیشتر فکر کنیم، ادامه داد: زمانیکه با شخصیت فریده آشنا شدیم یکی از جذابیت ها لایه های دیگری بود که قصه با خود به همراه داشت که یکی از آنها تفاوت فرهنگی است، تفاوتی که شاید بین مرزها وجود داشته باشد اما مرزی میان انسان‌ها ایجاد نمی‌کند و ما در این فیلم می‌بینیم که آدمهایی با دو فرهنگ کاملاً متفاوت می‌توانند چقدر ارتباط عمیقی با یکدیگر برقرار کنند.

‌‎کارگردان «در جستجوی فریده» بیان کرد: در نمایش های خارج از ایران برای ما این نکته مهم بود که آیاحسی که مخاطب ایرانی داشت آنها هم دارند که متوجه شدیم ارتباط عمیقی بین فیلم و مخاطبان خارجی ایجاد شده است.

‌‎وی ادامه داد: موضوع مستند «در جستجوی فریده» کاملا انسانی است و ممکن است در همه جای دنیا اتفاق بیافتد و جهان شمول است. 

‌‎درادامه این مراسم رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: با این مستند سینمای ایران ارتقا پیدا کرد. ازته دل افتخار می‌کنم که سینمای ما چنین فیلمی دارد. 

‌‎در ادامه عباس امینی کارگردان سینما نیز گفت: به نظر من سینمای مستند محجور نیست زیرا فیلم های مستند چندین برابر فیلم های داستانی در جشنواره های خارجی جایزه کسب کرده است.

‌‎تینا پاکروان نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: از تماشای این فیلم بسیار خوشحال شدم و این فیلم را پسندیدم از برگزارکنندگان این مراسم تشکرمی‌کنم و امیدوارم بار دیگر زمانی که شما جایزه اسکار را گرفتید در همین جا شما را تشویق کنیم.

‌‎سحر عصر آزاد که به عنوان منتقد در این مراسم حضور داشت نیز گفت: انتخاب «در جستجوی فریده» جز اتفاق های خوب برای سینمای مستند است. سینمای ما به طور خاص مظلوم است و با وجود استعدادهای بلقوه نتوانسته ابعاد جهانی شدن را در حوزه مستند پیدا کند.

‌‎وی در پایان از ایده برگزاریاین برنامه توسط موزه سینما تشکر کرد.

‌‎در این مراسم افرادی همچون: رخشان بنی اعتماد، احترام برومند، همایون اسعدیان، امیر اسفندیاری، ‌‎ علیرضا شجاع نوری بهروز افخمی، مونا زندی حقیقی، عزیز ساعتی، تینا پاکروان، علی اسدزاده، مائده طهماسبی، احسان کرمی، یلدا جبلی، کیوان کثیریان، مهران عباسی انارکی، عباس امینی، سپیده عبدالوهاب، محمد حیدری، مرجان شیرمحمدی، رضا توکلی، ارژنگ امیرفضلی، بهزاد خداویسی، آزیتا ترکاشوند، امیر حاج رضایی،محمد صوفی، محمدجعفر صافی، پوریا عالمی و ...حضور داشتند.

«در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰، عصر روز گذشته چهارشنبه ۳۰ مردادماه با استقبال مردم و سینماگران در سالن سینماتوگراف موزه سینما روی پرده رفت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه رسانه سینمای ایران قلب موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۸۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز هم سال سینمای کمدی؟

شاید با نگاهی به سینمای ایران در سال‌های اخیر بتوان سینماگران و فعالان این حوزه را به چهار دسته کلی تقسیم کرد؛ فضای حاکم بر کشور و قوانین سفت و سخت سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌هایی که گاه توان عبور از سد ممیزی را ندارند نیز بخشی از فیلمسازان کشور را خانه‌نشین کرده و ازطرفی فرصت خوبی را برای کوچ برخی از سینماگران به سمت پلفترم‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش هم‌میهن، به‌طور مثال مازیار میری، کارگردان فیلم‌هایی مانند «حوض نقاشی» و «سعادت‌آباد» در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ با دو سریال «خسوف» و «شریک جرم» در شبکه نمایش خانگی حضور داشته است. نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که برخی از فیلمسازان نیز مشغول ساخت فیلم‌های زیرزمینی هستند که در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند.

عده‌ای از فیلمسازان این روز‌ها سخت مشغول ساخت کمدی‌های گیشه‌پسندی هستند که از این راه فروش خوبی نیز به دست آورده‌اند. در این میان نکته قابل‌توجه این است که گیشه سینمای ایران چند سالی است که با فیلم‌های کمدی و طنز اشغال شده است. برای اثبات این مدعی کافی ا‌ست نگاهی به لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بیاندازیم که تا رتبه پانزدهم آن، که متعلق به فیلم «ملاقات خصوصی» است، خبری از گونه‌های دیگری از سینما نیست.

فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی، نویسندگی حمزه صالحی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان با ۳۲۴ میلیارد تومان عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است. فیلم «هتل» با ۲۷۵ میلیارد تومان در رتبه بعدی قرار دارد. «تمساح خونی» جواد عزتی که همچنان در حال اکران است، با ۱۱۰ میلیارد تومان فروش رتبه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است که باید منتظر ماند و دید که می‌تواند رکورد «فسیل» را بشکند یا خیر. فیلم سینمایی «هاوایی» با ۸۳ میلیارد تومان، «انفرادی» با ۷۷ میلیارد تومان، «شهر هرت» با ۷۷ میلیارد تومان و «ویلای ساحلی» با ۶۳ میلیارد تومان فروش به ترتیب در رتبه‌های بعد قرار می‌گیرند.

کمدی سینمای ایران را بلعیده!

یکی از عوامل اقبال فیلمسازان نسبت به سینمای کمدی گیشه تضمین‌شده است. محمدرضا لطفی، منتقد سینما در رابطه با این موضوع گفت: فیلم‌های کمدی سالیان‌سال است که گیشه مطمئن‌تری نسبت به ژانر‌ها و سبک‌های دیگر سینما دارند. البته این یک معضل بزرگ برای سینمای ایران است که هرکسی می‌خواهد فیلمی بسازد که گیشه تضمین‌شده دارد، سراغ این نوع سینما می‌رود.

این مسئله مهم وجود دارد که تا چندسال گذشته حتی به صورت جسته و گریخته سینمای اجتماعی، سینمای اعتراضی، سینمای تجربی، سینما هنری و... در کشورمان فعال بوده است و چنین فیلم‌هایی ساخته و اکران می‌شدند. یعنی چرخه این نوع فیلم‌ها هم حرکت می‌کرد و متوقف نشده بود. حتی گاهی فیلم‌های اجتماعی نیز پرفروش و بااستقبال مخاطبان مواجه می‌شدند.

اکنون در سینمای ایران، کمدی عملاً تمام گونه‌های دیگر سینما را در خود بلعیده است و ما چیزی به نام سینمای هنری، سینمای فرهنگی، سینمای پیشرو، سینمای تجربی، سینمای اعتراضی و... نداریم یعنی اینگونه فیلم‌ها دیگر نه قابل تولید هستند و نه قابل اکران است. به طور مثال بیایید نگاهی به فروش فیلم‌های سال ۱۴۰۲ داشته باشیم که مسئولان در بوق و کرنا کردند که سال گذشته سال انفجار فروش فیلم‌ها و استقبال مخاطبان سینما بود.

در سال ۱۴۰۲ با فیلم‌های هنروتجربه حدود ۱۰۰ فیلم در سینمای ایران اکران شد. از این تعداد ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» نزدیک به ۶۰ درصد گیشه سینمای کشور را در دست دارند. ۳۰ درصد فروش فیلم‌های دیگر متعلق به ۳ فیلم «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» است. ۱۰ درصد بقیه فروش نیز به حدود ۸۰ فیلم اختصاص دارد. او که معتقد است ما با یک سینمای ورشکسته مواجه هستیم، بیان کرد: در اینجا لازم است توضیح دهیم که فروش‌های چند ده یا چند صد میلیاردی فیلم‌ها و این اعداد و ارقامی که مطرح می‌شوند، نباید ما را گول بزنند و مخاطبان باید این واقعیت را درنظر بگیرند که در شرایط فعلی طبق آمار سال گذشته هزینه تولید یک فیلم سینمایی بسیار معمولی ۲۰ میلیارد تومان است.

هنگامی که فیلم در گیشه اکران می‌شود، سهم صاحبان آثار یک‌سوم فروش فیلم است. یعنی برای اینکه یک فیلمی که ۲۰ میلیارد برای ساخت آن هزینه شده است به میزان هزینه ساخت خودش دست پیدا کند، باید ۶۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشد. با این پیش‌زمینه ذهنی باکس طلایی نوروز را بررسی می‌کنیم؛ در باکس نوروز فیلم «تمساح خونی» جواد عزتی، فروش خوبی دارد و درحال‌حاضر از ۱۱۰ میلیارد تومان گذشته است.

در رتبه دوم فیلم «بی‌بدن» ۲۶ میلیارد تومان فروش می‌کند و باقی فیلم‌ها حدود یک تا دو میلیارد در گیشه به فروش می‌رسند. اختلاف زیادی میان فیلم‌ها وجود دارد و این نشان می‌دهد که سینمای ما در ورشکسته‌ترین حالت خودش به‌سر می‌برد! در این حالت عملاً می‌توانیم بگوییم، ۹۵ درصد باکس اکران نوروز با شکست مواجه شده است. این مسئله باعث می‌شود که امکان ساخت گونه‌های دیگر سینما وجود نداشته باشد. اکنون فیلمساز محکوم است که یا فیلم کمدی بسازد یا فیلم ارگانی و حالت سومی وجود ندارد. این موضوع زنگ خطر بسیار جدی و هولناکی برای سینمای ایران است.

فیلم‌هایی عقب‌تر از جامعه

لطفی با بیان این موضوع که سختگیری‌ها باعث شده است تا فیلم‌های اجتماعی ما نسبت به جامعه عقب‌تر باشند، گفت: ما هرچه در مرحله پروانه ساخت گلوگاه را تنگ‌تر کنیم، ازطرفی از جامعه عقب‌تر هستیم. طبیعی است که فیلم اجتماعی که از جامعه عقب‌تر باشد، مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرد. در این حالت فیلمساز امکان ساخت فیلم اجتماعی جسور را ندارد.

مورد بعد این است که متولیان صنعت سینما باید جذب مخاطب کنند. در این سال‌ها استقبال از فیلم‌های کمدی بسیار موردتوجه واقع شده‌اند، اما حقیقتاً این اصلاً موضوع عجیبی نیست و از ابتدا فیلم‌های کمدی ما مخاطب داشته‌اند. جنس مخاطبان فیلم‌های کمدی هم تقریباً یکسان است. ما سالیان سال است که این جنس مخاطب را داریم که اصلاً بد نیست و اتفاقاً خیلی هم به چرخه صنعت سینما کمک می‌کنند. ما باید مخاطبانی که جنس دیگری از سینما را دوست دارند و به‌اصطلاح مخاطبان فیلم‌بین و سینمارو هستند، تربیت و جذب کنیم. حتی باید از دل همین مخاطبان فیلم‌های کمدی، مخاطب حرفه‌ای سینما تربیت کنیم.

مشکل ما اکنون این است که مخاطب حرفه‌ای نداریم. عده‌ای صرفاً می‌آیند در سالن سینما یک فیلمی می‌بینند و می‌روند. نه دغدغه سینما دارند، نه فیلم و کارگردان. اتفاقاً هستند مردمی که سینمای اجتماعی را دوست دارند، اما باید اجازه ساخت فیلم اجتماعی به آن‌ها داده شود، سختگیری‌ها کمتر و حمایت‌ها بشتر شود تا شرایط تولید چنین فیلم‌هایی فراهم شود.

گروه هنروتجربه وقتی سال ۹۳ برای اولین‌بار افتتاح شد، غوغا به پا کرد، زیرا یکسری مخاطب خاموش بودند که به فیلم‌های تجربی علاقه داشتند و عملکرد سینمای هنروتجربه نیز باعث شد چنین مخاطبانی بیایند و از اکران‌ها استقبال کنند. این مورد نشان می‌دهد که ما می‌توانیم مخاطبان‌مان را شناسایی، تربیت و هدایت کنیم، اما در سال‌های اخیر گویا قانون نانوشته‌ای در سینمای ما وجود دارد بدین‌صورت که باید برای جشنواره فجر فیلم‌های ارگانی تولید کنیم که مخاطب برایشان اهمیتی ندارد، زیرا بودجه آن‌ها از جایی دیگر تامین می‌شود و عده‌ای دیگر نیز بدون دردسر فیلم کمدی می‌سازند.

مشکل این است که آن دست مخاطبان فیلم‌بین دیگر به سینما نمی‌روند، زیرا به این نوع از سینمای کمدی علاقه ندارند. ازطرفی فیلم‌های اجتماعی و هنری برای این گروه ساخته نمی‌شود و فیلم‌های ارگانی نیز نیاز این مخاطبان را ارضا نمی‌کند.

حال به نظر می‌رسد که باتوجه به استقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی اکران‌شده در چندسال اخیر، امسال نیز فیلمسازان زیادی سراغ ساخت این جنس از سینما بروند.

دیگر خبرها

  • معرفی کاریابی‌های برتر استفاده کننده از سامانه جستجوی شغل
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • نمایش «ملودی» در جشنواره انیمیشن «ورونژ»
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • ثبت۳۱۷هزار فرصت شغلی در سامانه جستجوی شغلی
  • درباره «بی بدن» و «قوی‌دل»/ پرونده‌های واقعی، اشک‌ها و لبخندها
  • باز هم سال سینمای کمدی؟
  • پر فروش ترین رنگ مبل چیست؟ دیدن این 5 رنگبندی های خاص را از دست ندهید!
  • درخت بی سایه مستندی برای فرزندان مهاجرین افغانستانی
  • بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستند‌های افق