Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@08:07:37 GMT

پیکر زخمی دماوند از آلودگی ها زیست محیطی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۸۹۵۲

پیکر زخمی دماوند از آلودگی ها زیست محیطی

در گزیده ای از گزارش روزنامه شرق، می خوانیم: کوه دماوند در حالی به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در آثار ملی کشور ثبت شده که همواره با چالش‌ها و مشکلات زیست‌محیطی زیادی دست‌به‌گریبان است. سال‌هاست که فعالان محیط زیست و جامعه کوهنوردی نسبت به خطراتی که مرتفع‌ترین کوه ایران و خاورمیانه را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهند اما در مقابل کمترین اقدام اثرگذار در جهت بهبود این اوضاع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرای بی‌رویه و بیش از حد ظرفیت مراتع در دامنه‌های کوه، ساخت‌وساز در مسیرهای کنار جاده کوه، برداشت از معادن، گردشگری‌های بی‌ضابطه و کوهنوردی غیراصولی از جمله مشکلاتی بوده که در چند سال اخیر باعث شده حیات دیو سفید پای در بند را به چالش بکشاند. اما در لابه‌لای تمام این معضلات، مشکل بزرگ دیگری نهفته است که باید به‌عنوان یکی از زشت‌ترین رفتارهای غیراجتماعی از آن نام برد. این حرکت ناپسند چیزی نیست جز وجود فضولات انسانی در مسیرهای مختلف کوهستان.


حال سؤال این است که دلیل به‌وجودآمدن این پدیده نامناسب اجتماعی چیست؟ رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «وجود این اتفاق ریشه در نابسامانی‌های اجتماعی ما دارد. اینکه ما نتوانستیم در بحث فرهنگ‌سازی جامعه اقدامی اساسی و جدی کنیم. ما مردم را تشویق می‌کنیم که به طبیعت روی بیاورند اما این در حالی است که اصلا به قوانین و آداب حضور در طبیعت آگاه نیستند. وقتی ما نمی‌توانیم در وهله اول به مردم یاد بدهیم که ظروف پلاستیک غذاخوری خودشان را از بالای کوه به پایین بیاورند و آن را در مسیرها رها نکنند، نباید انتظار این را داشته باشیم که در مورد فضولاتشان این کار انجام بدهند.

زارعی ادامه می‌دهد: «جامعه محلی وقتی تخصص ندارد، نتیجه‌اش می‌شود اینکه از منابع طبیعی‌اش کسب درآمد کند. شهرداری و شورای شهر دماوند به‌خاطر نداشتن درآمد، آمده‌اند برای ورود کوهنوردان و گردشگران به کوه عوارض تعیین کرده‌اند. در پناهگاه‌ها به مردم خدمات می‌دهند. روزانه صد قاطر از روستاهای اطراف دماوند در مسیر کوهستان کسب درآمد می‌کنند. جوری عمل کرده‌اند که می‌خواهند در چهار ماه از سال درآمد یک سال این شهر را دربیاورند. وقتی شرایط به این شکل باشد، خب معلوم است که تخریب صورت می‌گیرد و در نهایت هم فدراسیون کوهنوردی می‌شود رفتگر شهرداری. ما مدام با مسئولان شهرداری دماوند درگیر هستیم. در هر هفته بالغ بر یک تن زباله از بالای کوه جمع می‌کنیم. مشکلات آنجا آن‌قدر زیاد است که فضولات انسانی در برابر آن چیزی نیست. کوهی که ارتفاع بالای هزارو ۲۰۰‌متر دارد، در حریم شهر نیست که شهرداری بخواهد درباره آن تصمیم‌گیری بکند. اما چون در این شهر دیگر برج‌سازی معنایی ندارد، باید درآمد لازم از جیب کوهنورد و گردشگر به دست بیاید».


پناهگاه‌هایی که در مسیر کوه هستند، اگرچه باید با هدف استراحت کوهنوردان ساخته شوند اما پناهگاه‌های کوه دماوند به رستوران‌های شیکی تبدیل شده‌اند که فقط جنبه درآمدزایی و تفریحی دارند. زارعی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «من از زمانی که به فدراسیون آمدم، مانع ساخت مجدد پناهگاه‌ها شدم و فقط سعی کردیم همین‌هایی را که داریم، بازسازی کنیم. یکی از ایرادات این پناهگاه‌ها این است که سرویس بهداشتی در آنها تعبیه شده است. درحالی‌که نباید این‌طور باشد؛ چراکه تخلیه‌کردن حجم بالای فضولات از بالای کوه کار بسیار سختی است. متأسفانه مخازن این سرویس‌های بهداشتی در یکی از زیباترین دره‌های کوه تخلیه می‌شود که در نهایت منجر به آلوده‌شدن آب‌های اطراف هم شده است. اصولش این است که فضولات خود را در ظروف پلاستیک بریزند و هنگام برگشت همراهشان به پایین بیاورند اما در عملا این کار را نمی‌کنند.

دغدغه دیگر زیست‌محیطی دماوند که باعث شده به تخریب هرچه بیشتر این کوه کمک کند، مردم روستاهای اطراف هم هستند که آنها هم پابه‌پای شهرداری شهرستان به‌دنبال درآمد هستند. پیش‌کسوت کوهنوردی می‌گوید: «مسیرهای عادی دماوند سهل‌الوصول هستند و خیلی از مردم و گردشگران با عبور از روستاها راحت به کوه می‌روند. بیشتر روستاها مجوز گیت‌هایی را گرفته‌اند و مردم با پرداخت عوارض از آن رد می‌شوند. در بعضی از روستاها هم که اصلا گیتی وجود ندارد و مردم راحت از آنجا می‌روند. تا زمانی که شرایط به این شکل وجود داشته باشند، عملا نمی‌توان هیچ اقدامی را انجام داد تا مانع از چالش‌های به‌وجودآمده شد. من در طرحی که به شهرداری دماوند دادم، به آنها اعلام کردم که به‌دنبال درآمدزایی نباشند و کار را به دست فدراسیون بسپارند. ضمن اینکه سایر ارگان‌ها هم منطقه را تخلیه کنند.  مشکلات فدراسیون کوهنوردی در مقابله با افراد غیر برای زنده نگه‌داشتن سلامت کوه دماوند در حالی است که به‌جز نهادهای شهری این شهرستان، سازمان جهانگردی و گردشگری هم با صدور مجوزهای جداگانه‌ای به‌دنبال درآمدزایی است و گردشگران خاص خودش را راهی کوه دماوند می‌کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان دماوند ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۸۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت و پایش‌های زیست محیطی در سبزوار افزایش یافت

محمدرضا بسملی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: به منظور مقابله با شکار و صید گونه‌ها و تخریب محیط زیست، برنامه‌های گشت و کنترل مناطق حفاظت محیط زیست سبزوار بیشتر شده است.

او افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سبزوار شامل گروه‌های موتوری و نیز پیاده، بخش عمده‌ای از مناطق حفاظت شده را مورد رصد و کنترل قرار داده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار ادامه داد: منطقه حفاظت شده "شیراحمد" در غرب خراسان رضوی یکی از زیستگاه‌های مهم آهوان در ایران است که به منظور ارتقای امنیت این زیستگاه، فعالیت کارشناسان و محیط‌بانان محیط زیست در قالب واحد‌های گشت به منظور پایش مستمر در این منطقه افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • خواب آلودگی راننده پراید در محور دماوند - تهران حادثه آفرید
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • پایش نوروزی مناطق کوهستانی و مرزی قندیل شهرستان پیرانشهر
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • خوردن یک وعده این غذا ۳۶ دقیقه از طول عمر را کم می‌کند!
  • پرداخت ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های زیست محیطی 
  • پرداخت ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های زیست محیطی
  • نظارت و پایش‌های زیست محیطی در سبزوار افزایش یافت