Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:06:34 GMT

تله کابین گنج نامه؛ پُر جاذبه اما تشنه کیفی سازی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۹۲۶۱

تله کابین گنج نامه؛ پُر جاذبه اما تشنه کیفی سازی

شب گذشته /چهارشنبه/ برای چندمین بار در ماه های اخیر تله کابین گنج نامه دچار نقص فنی شد و گشت و گذار حدود ۲۰۰ گردشگر نیمه تمام ماند؛ در این میان عده ای به ویژه در فضای مجازی نوک پیکان انتقادات را به سمت استاندارد نشانه گرفتند و عده ای نیز قصور و کوتاهی مدیر و سرمایه گذار مجموعه گردشگری گنج نامه را عامل بروز این مشکلات ارزیابی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مدیرکل استاندارد که در گذشته از فاصله تله کابین گنج نامه با موازین استاندارد سخن گفته بود، ماه گذشته عزمش را برای پلمب این مجموعه جزم کرد؛ اما چه شد که در حق تله کابین گنج نامه ارفاق شد و دوباره اجازه بهره برداری گرفت؟ سوالی است که در نخستین ساعت بامداد امروز /پنجشنبه/ خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از مجموعه استاندارد همدان جویا شد.  

تله کابین در یک قدمی استاندارد

مدیرکل استاندارد همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: تله کابین گنج نامه مراحل نهایی فرایند استاندارد سازی را طی می کند و در یک قدمی دریافت گواهینامه انطباق است. 

محمد مددی همکاری مدیر مجموعه گنج نامه برای طی فرایند استاندارد سازی را خوب ارزیابی کرد و گفت: این تعامل و تلاش برای دریافت تائیدیه های استاندارد موجب شد، از تعطیلی تله کابین گنج نامه که پر بازدیدترین جاذبه طبیعی و تاریخی شهر همدان محسوب می شود، چشم پوشی کنیم. 

به گفته وی از اواخر سال ۹۳ تا کنون ۹ مرحله آزمایش و بازرسی از تجهیزات تله کابین صورت گرفته که در نتایج بازرسی اول تا سوم ۱۰۵ عدم انطباق تجهیزات این مجموعه با استاندارد محرز شد که به مرور این موارد مرتفع و تا امروز که این آمار به عدد ۱۶ رسیده که این نمره برای ما مجموعه استاندارد قابل قبول است. 

۶۰ درصد این ناهمخوانی ها مربوط به مستندات و مدارکی است که باید بین تله کابین و شرکت خدمات فنی رد و بدل شود و ۴۰ درصد باقی مانده کارهای ساختاری است که به کمیته تخصصی سازمان ملی استاندارد ارجاع شده تا بررسی شود. 

تله کابین نیازمند قطعات با کیفیت 

مدیرکل استاندارد همدان تاکید کرد: حتی اگر تله کابین تمام مراحل استاندارد سازی را با موفقیت طی و گواهینامه های مربوطه را دریافت کند باز هم مانع ایجاد حادثه نمی شود، زیرا نواقصی که ایجاد شده مکانیکی است و قطعاتی که به مرور زمان معیوب و فرسوده می شوند را باید به موقع و با نوع مرغوب جایگزین کرد.

مددی با بیان اینکه صرفا دریافت گواهینامه استاندارد مانع بروز حادثه نمی شود، خاطرنشان کرد: هر کالا و تجهیز دارای نشان استاندارد هم در طول عمر خود دچار نقص فنی می شود. 

وی افزود: علت حوادث پی در پی تله کابین را در قطعات این تجهیزات باید جستجو کرد که بنابر ادعای مدیر این منطقه گردشگری قبلا از کشورهای دیگر وارد می شد و حالا به دلیل تحریم دست تله کابین به این ملزومات با کیفیت نمی رسد و همین موضوع موجب نقص فنی و مختل شدن خدمات رسانی این مجموعه می شود. 

مدیرکل استاندارد یادآوری می کند: تاکنون تله کابین گنج نامه افزون بر ۲ میلیارد تومان صرف استانداردسازی کرده و سزاوار نیست تکاپوی آنها را نادیده بگیریم، اما در کنار این تلاش باید چاره ای اساسی برای جبران کم و کسری های فنی و مکانیکی تجهیزات آن اندیشیده شود، تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. 

مددی گفت: کشور ما در شرایط بد تحریم به سر می برد و باید برای کیفیت بخشی کالاهای داخلی همت کنیم تا نیازمندی های صنایع را در داخل تامین کرده و از این وابستگی به وارستگی برسیم. 

۷۵۲۷/۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری همدان استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن» از کشف ویژگی جدیدی در باکتری‌ها خبر داده‌اند که آنها را به خون‌آشام تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، باکتری‌های مرگ‌بار جهان به دنبال خون انسان هستند و از آن لذت می‌برند.

به نقل از دیلی میل، پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن»(WSU) ویژگی جدیدی را به نام «خون‌آشامی باکتریایی» در میان باکتری‌هایی مانند «سالمونلا»(Salmonella) و «اشریشیا کلی»(E. coli) کشف کرده‌اند که به بروز بیماری‌های ناشی از غذا منجر می‌شود.

این که چگونه و چرا این ریزارگانیسم‌ها می‌توانند به طور ماهرانه‌ای از روده به سمت خون حرکت کنند تا کشنده باشند، مدت‌ها یک راز باقی مانده بود. پژوهشگران دریافتند که این باکتری‌ها به قسمت مایع خون یا سرم خون جذب می‌شوند. سرم خون حاوی مواد مغذی است که باکتری‌ها می‌توانند از آنها به عنوان غذا استفاده کنند.

عوامل بیماری‌زا به راحتی می‌توانند محل سرم را پیدا کنند و از راه بریدگی‌های کوچک دستگاه گوارش به جریان خون وارد شوند. این امر گاهی می‌تواند به مرگ در اثر «گَندخونی» یا «سپسیس»(Sepsis) در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده منجر شود.

حتی کوچک‌ترین مقدار خون نیز برای جذب باکتری‌های خون‌آشام کافی است. این ویژگی درست مانند توانایی معروف کوسه‌ها برای تشخیص دادن یک قطره خون در ۱۰ میلیارد قطره آب است.

«آردن بایلینک»(Arden Baylink) استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایالتی واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: باکتری‌هایی که جریان خون را آلوده می‌کنند، می‌توانند کشنده باشند. ما یاد گرفته‌ایم که برخی از باکتری‌های عامل عفونت‌های جریان خون، در واقع یک ماده شیمیایی را در خون انسان حس می‌کنند و به سمت آن می‌روند.

این پژوهش جدید نشان می‌دهد که انتروباکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی و سالمونلا می‌توانند به اندازه یک فمتولیتر سرم خون را -مقدار بسیار کمی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ میلی‌لیتر- شناسایی کنند. هنگامی که باکتری‌ها بریدگی عامل نشت خون به روده را پیدا می‌کنند، اطراف آن جمع می‌شوند و به آن راه می‌یابند.

پژوهشگران از یک میکروسکوپ قوی برای بررسی کار باکتری‌ها استفاده کردند. آنها با تزریق مقادیر میکروسکوپی از سرم خون انسان، به شبیه‌سازی خون‌ریزی روده پرداختند و حرکت باکتری‌ها را به سمت منبع تماشا کردند. آنها باکتری‌ها را در حال رفتن به دنبال سرم خون مشاهده کردند که کمتر از یک دقیقه طول کشید.

این یک راهبرد به نام «کموتاکسی»(chemotaxis) است که باکتری‌ها با استفاده از آن به سمت غلظت‌های بالاتری از مواد ویژه حرکت می‌کنند.

پژوهشگران دریافتند سالمونلا یک گیرنده پروتئینی ویژه به نام «Tsr» دارد که آن را قادر می‌سازد تا سرم خون را حس کند و به سمت آن برود. آنها برای کشف Tsr از یک میکروسکوپ با وضوح بالا استفاده کردند تا به مشاهده اتم‌های پروتئین در تعامل با آمینواسید «سرین»(Serine) موجود در ساختار آن بپردازند. دانشمندان معتقدند سرین یکی از مواد شیمیایی خون است که باکتری‌ها آن را حس می‌کنند و به مصرف می‌رسانند.

به گفته پژوهشگران این پروژه، این درک جدید از چگونگی قرار گرفتن باکتری‌ها در جریان خون، راه را برای کشف داروهای جدیدی هموار می‌سازد که از سپسیس پیش از وقوع آن جلوگیری می‌کنند.

«سیینا گلن»(Siena Glenn) دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه ایالتی واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: با یادگیری این که چگونه این باکتری‌ها می‌توانند منابع خون را شناسایی کنند، در آینده می‌توانیم داروهای جدیدی تولید کنیم که این توانایی را از بین می‌برند. این داروها می‌توانند زندگی و سلامتی افراد مبتلا به بیماری التهابی روده را که در معرض خطر عفونت‌های جریان خون هستند، بهبود ببخشند.

عفونت‌های روده‌ای معمولا توسط سیستم ایمنی بدون مشکلات جدی و از راه‌هایی مانند اسهال برطرف می‌شوند اما افرادی که به بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، در معرض خطر خون‌ریزی روده قرار دارند. خون‌ریزی روده می‌تواند به ورود باکتری به جریان خون منجر شود و عفونت باکتریایی جدی‌تری را به همراه داشته باشد.

درک دقیق این که چرا باکتری‌های روده در ورود به جریان خون از راه بریدگی‌های کوچک روده ماهر هستند، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا از بروز بیماری‌های جدی در افراد مبتلا به این بیماری‌های مزمن جلوگیری به عمل آورند.

این پژوهش در مجله «eLife» به چاپ رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • ۲ هزار و ۸۰۰ باب فضای ورزشی دانش آموزی در کشور احداث شد
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند
  • بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند
  • بهترین موسسه انجام پایان نامه در تهران
  • تولید آهن اسفنجی فولاد سبا به بالاترین میزان از زمان راه‌اندازی رسید
  • فرهنگ سازی و ترویج استاندارد در جامعه اهمیت ویژه دارد
  • تدوین استاندارد‌های ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو
  • آگاهی مردم از اصول استاندارد کالاها افزایش پیدا کند