Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@10:25:34 GMT

تصاویر: اتاق سهراب سپهری در کرمان

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۴۹۳۰۷

تصاویر: اتاق سهراب سپهری در کرمان

تصاویر: اتاق سهراب سپهری در کرمان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: فردا

کلیدواژه: کرمان تصاویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز

ایسنا/کرمان در گوشه گوشه ایران روستاهای شگفت‌انگیز و تماشایی فراوانی وجود دارد که می‌تواند مقصد سفری خاص و به‌یادماندنی باشد. یکی از این مکان‌های دیدنی و اعجاب‌آور میمند نام دارد. روستایی تاریخی که به‌دلیل داشتن معماری صخره‌ای دستکند و اسرارآمیز، شناخته شده و معروف است.

روستای تاریخی میمند با قدمتی چند هزار ساله در ۳۶ کیلومتری شمال شرق شهرستان شهربابک واقع است. مجموعه‌ای با ۴۰۰ واحد مسکونی دستکند به نام کیچه که در مجموع بیش از ۲۰۰۰ اتاق را شامل می‌شود و همچنین دارای مسجد- حسینیه - حمام قدیمی و مدرسه است که همگی در دل کوه کنده شده‌اند، اقامتگاه زمستانی مردم کوچ نشینی اسـت که فصل بهار در مجموعه‌های مسکونی در دشت به دامداری و تابستان را در آبادی‌های سرسبز اطراف به باغداری می‌پردازند.

فصل‌های مناسب بازدید از روستا، بهار و تابستان است ولی زمستان‌های زیبای میمند نیز جذابیـت خاص خود را دارد. پایگاه میراث فرهنگی روستای میمند از سال ۱۳۸۰ با تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف و هم چنین مرمت و احیاء فضاها و باز زنده‌سازی صنایع دستی از قبیل نجاری، آهنگری، نمدمالی، نساجی و ... فعالیت خود را آغاز کرده است.

آثار طبیعی و تاریخی چون سنگ نگاره‌ها، استودان، آسیاب‌ها و غارها نیز در منطقه پراکنده‌اند.

معماری روستای میمند

با دیدن معماری اعجاب‌انگیز میمند دچار بهت و حیرت خواهید شد. مردمان سخت‌کوش این روستا درون کوه و صخره‌ها را کنده و برای خود خانه و مأمنی امن بدون استفاده از هیچ‌گونه ملاتی برپا کرده‌اند. این خانه‌ها که روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل می‌دهند، «کیچه» نام دارند. محله‌بندی این روستا نیز بر پایه خانواده‌های ساکن آن صورت گرفته است.

خانه‌ها یا کیچه‌های روستای میمند مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کنند، زیرا بدنه آن‌ها سنگ یکپارچه است. نوسان درجه حرارت در داخل کیچه‌ها در طی شبانه‌روز بسیار اندک است، باد و باران به داخل آن نفوذ نمی‌کند و در مقابل آتش‌سوزی نیز مقاوم هستند. در فصل سرما دمای اتاق گرم و در تابستان خنک است و به‌طور میانگین درجه حرارت این اتاق‌ها حدود پنج درجه متفاوت از دمای بیرون است.

همه کیچه‌های میمند یک ساختار ندارند و از نظر اندازه و تعداد اتاق‌ها باهم متفاوت هستند؛ اما به‌طور کلی خانه‌ها دارای ورودی، اتاق نشمین در دو سوی پاگرد، یک یا چند اتاق و اصطبل هستند و دودکش، بخاری و منفذ نیز ندارند. به‌دلیل اقلیم سرد این منطقه، خانه‌های میمند ورودی‌های کوتاه و کوچک دارند. درب ورودی دارای کلیدُون است که در دیوار کناری آن نصب می‌شود و کلید را در آن قرار می‌دهند تا زبانه پشت در قرار گیرد.

تنها راه ارتباطی بین داخل و خارج کیچه‌ها همین در ورودی است که هم محل ورود و خروج اهالی خانه است و هم جهت تأمین نور و تهویه کاربری دارد. البته تهویه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و روشنایی طبیعی فضای داخلی کافی نیست. ارتباطات درون روستایی نیز به غیر از مسیل مرکزی، توسط مسیرهای باریکی صورت می‌گیرد که وظیفه دفع آب‌های سطحی در زمان بارندگی را نیز بر عهده دارند.

اتاق‌های کیچه‌های میمند شکل هندسی منظمی ندارند و اندازه آن‌ها متفاوت است. معمولا ابعاد یک اتاق معمولی ۳×۴ است و ارتفاع ۱٫۹۰ تا ۲٫۹۰ دارد. بزرگ‌ترین کیچه میمند ۹۰ متر مربع مساحت دارد. در داخل اتاق‌ها طاقچه‌های بزرگ و کوچکی وجود دارد که آن‌ها را با پرده می‌پوشانند و به‌عنوان محل نگهداری رختخواب، ظرف‌ها، صندوق و چراغ استفاده می‌کنند. اجاق در گویش محلی مردمان میمند «دیدُون» نامیده می‌شود. قرار داشتن دیدون در داخل کیچه‌ باعث سیاه شدن سقف و بدنه اتاق‌ها شده و به مانند ایزولاسیون عمل کرده و عمر کیچه‌ها را افزایش داده است.

عمارت موسی‌خانی

اگر برای بازدید از روستای میمند به شهربابک سفر کردید، یکی دیگر از بناهای با اهمیـت که از جاذبه‌های توریستی این شهر نیز محسوب می‌شود، عمارت موسی‌خانی است. به سبب فضا سازی اطراف ساختمان یکی از نقاط پرجاذبه شهربابک اسـت که تاکنون نیز پذیرای بسیاری از میهمانان خارجی و داخلی بوده، این اثر ارزشمند معماری متعلق به ۱۹۰ سال پیش است.

روستای پیش‌استا

این روستا در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق میمند با جمعیتی بالـغ بر ۳۵‌ خانوار قرار دارد. در ضلع شرقی این روستا و در دیواره عمودی پای کوه استا (اوستا) تعداد ۱۷ واحد دستکند وجود دارد. این کوه به این دلیل به «استا» مشهور شده که محل و مکان نیایش گران و موبدان و هیربدان زرتشتی بعد از زرتشت بوده، مخصوصاً این نام را بر این معبد و این کوه گذاردند که برای همیشه استا را در خاطره‌ها و اذهان زنده نگه دارد.

 غار ایوب

 ایوب نام کوهی است که در جنوب‌شرقی شهر دهج با ارتفاعی حدود ۳۳۰۸ متر واقع شده و غاری در آن قرار دارد که جزء رشته کوه‌های مرکزی ایران اسـت. در درون این غار، محلی گود شده شبیه به رد پای انسانی با فیزیک بدنی قوی وجود دارد که آن را منتسب به ردپای حضرت ایوب می‌دانند و به واقع عامل جذب معتقدین به این غار همین مکان است.

همچنین از دیگر مناظر تاریخی و گردشگری شهرستان شهربابک می‌توان به مسجد شهر، قلعه کمر مرج، ‌خانه صمدخان، خانه سالاری‌ها، آرامگاه خواجه حسن شکاری، گنبد ملاحیدر و روستاهای گردشگری آبدر، ریسه و جوزم اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، شهرستان شهربابک در فاصله ی ۲۴۷ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰ مرکز اقامتی مهم تبریز را بیشتر بشناسیم + آدرس
  • هتل آریوبرزن شیراز و جاذبه های دیدنی اطراف آن
  • «باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر
  • روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • پذیرش بیش از ۱۴ هزار  نفر در پایگاه‌های اسکان فرهنگیان استان همدان
  • چرا هتل هما 2 مشهد محبوبیت زیادی دارد؟
  • جزییات بازگرداندن انگشتر ۵۰ میلیاردی در کیش
  • پذیرش ۱۲ هزار و ۱۰۳ نفر در پایگاه‌های اسکان فرهنگیان استان همدان
  • سه یادداشت؛ سه برداشت!