آئین بزرگداشت رهبر قیام سربداران شیخ حسن جوری در نیشابور برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین، فرماندار نیشابور شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت شیخ حسن جوری رهبر قیام سربداران و روز فرهنگی روستای جوری نیشابور گفت: شیخ حسن جوری یکی از مفاخر فرهنگی نیشابور و نماد مقاومت در برابر ظلم است که پایه گذار حرکتی شد که اثرات و برکات آن تا به امروز ادامه دارد.

سعید شیبانی افزود: مراسم گرامیداشت این عالم مجاهد فرصت مناسبی برای پیوند فرهنگی نیشابور به عنوان زادگاه این بزرگمرد و میامی به عنوان مکانی که در آن مدفون است می باشد.

شهردار نیشابور هم در این مراسم گفت: پیام قیام مردمی شیخ حسن جوری وحدت و یکپارچگی است که توجه به آن لازمه جامعه امروز ماست.
علی نجفی افزود: امروز در سایه نظام اسلامی شاهد وحدتی هستیم که رهبران آزاده ای همچون شیخ حسن جوری با اهدای خونشان به دنبال تحقق آن بودند.  
وی اضافه کرد: همان طور که بر اساس آموزه های دینی مان اعتقاد داریم شهیدان زنده هستند هر فردی با آثارش شناخته و ماندگار است و بر همین اساس شیخ حسن جوری با قیام‌ در برابر  اختناق و استبداد مغولان سردمدار آزادی و آزادگی شد.

رئیس شورای شهر میامی هم دراین مراسم گفت: ظهور شیخ حسن جوری از این خطه نشان دهنده غنای فرهنگی و تبلور روح آزادگی در آن است.
عباسعلی اصغری افزود: مقبره این عالم بزگوار در روستای فرومد شهرستان میامی از افتخارات این شهرستان و امانتی از نیشابور نزد ماست.
وی اضافه کرد: امیدواریم  سال آینده شاهد برگزاری این مراسم بزرگداشت با حضور بزرگان روستای جوری و نیشابور در محل مقبره این عالم مجاهد و میزبان خوبی برای شما باشیم.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری فرهنگی بین شهرداری های نیشابور و میامی با هدف توسعه گردشگری و حمایت از مولفان و هنرمندان پدید آورنده آثار با محوریت شیخ حسن جوری امضا شد.

شیخ مجاهد نیشابور و رهبری دینی و معنوی قیام سربداران خراسان شهید حسن جوری در روستای جور، در حومه شهر تاریخی نیشابور، دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی را در مدارس علمی زادگاه خود به تحصیل علوم دینی پرداخت و به مقام استادی رسید و سپس با آگاهی از حضور عالم دینی و عارف بزرگ شیخ خلیفه مازندرانی به سبزوار رفت و به حلقه‌ مریدان وی پیوست.

پس از واقعه‌ حلق‌آویز و کشته شدن شیخ خلیفه در پی دسیسه متعصبان آنجا مریدان شیخ خلیفه مازندرانی به وی پیوستند و شیخ حسن جوری را به پیشوایی خود برگزیدند. شیخ حسن، با توجه به فضای موجود در سبزوار که در اثر تفرقه‌افکنی و ایجاد کشمکش‌های فرقه‌ای و مذهبی توسط فقیهان مخالف ایجاد شده بود آنجا را ترک گفت و برای تبلیغ تعالیم شیخ‌خلیفه و گردآوری مریدان بیشتر، به سفرهای تبلیغی پرداخت.

سفرهای تبلیغی آگاهی‌بخش شیخ حسن جوری، از نیشابور آغاز شد و در نقاط مختلفی مانند مشهد، ابیورد، خبوشان، عراق عجم، ماوراءالنهر، بلخ، ترمذ، هرات، خواف و قهستان و بازگشتی دوباره به مشهد و نیشابور ادامه یافت که جمع کثیری از اهالی نیشابور و سرزمین‌های دیگر، پیروان او شدند. اما سرانجام، به تحریک مخالفان و دشمنان، به دستور حاکم محلی خراسان –ارغونشاه- دستگیر و در قلعه طاق یازر زندانی شد.

 پس از چندی،  وجیه‌الدین مسعود امیر دوم سربداران با هدف بهره‌برداری از جایگاه و نفوذ معنوی این شیخ مجاهد در میان مردم خراسان، وی را از زندان یازر آزاد کرد و در پی این واقعه و آگاهی مردم از حضور شیخ حسن جوری در میان سربداران، مردمان شیفته‌ عدالت و دل‌آزرده از جور بیگانگان، فوج فوج به جنبش سربداران خراسان پیوسته و قدرت مردمی عظیم، پیرامون رهبری کاریزما و معنوی این مجاهد بزرگ شکل گرفت.

با این پشتوانه مردمی و رهبری معنوی، سپاه سربداری توانست بخش بزرگی از خراسان، نقاطی همچون اسفراین، جاجرم، بیارجمند، بسطام، دامغان و سمنان را از چنگ حاکمان ملوک‌الطوایفی وابسته به حکومت ایلخانی مغول‌نژاد آزاد کند.

در آغاز امر، وجیه‌الدین مسعود و حسن جوری، همداستان و هماهنگ بودند، اما خیلی زود دوگانگی پیدا شد. وجیه‌الدین و همفکران وی، به دنبال حکومتی توسعه‌طلب و مقتدر و شیخ حسن جوری و یارانش، خواهان برابری، برادری و تعدیل ثروت و در پی استقرار مذهب شیعه در همه شهرهای تحت تابعیت سربداران بودند.

عمق این اختلاف نگرش، در نبرد میان سربداران و آل‌کرت -که در هرات حکمروایی می‌کردند- در سال ۷۴۳ هجری رخ داد. گفته‌اند که در این نبرد -که به جنگ زاوه معروف است- فردی به دستور وجیه‌الدین مسعود، این مجاهد بزرگ را به شهادت رسانید.

در پی شهادت شیخ مجاهد حسن جوری، غلبه و برتری سپاه سربداران برگشت، نشانه‌های شکست نمودار شد، سپاه از هم پاشید و پراکنده گشت و وجیه‌الدین مسعود و همپیمانان و همراهانش به سبزوار بازگشتند.

ضربه‌ای که بر اثر دسیسه قتل این مجاهد شهید، بر جنبش سربداران خراسان وارد آمد به گونه‌ای بود که ضعفی بنیادین و دنباله‌دار را در دوام و قوام حکومت سربداران به همراه داشت تا جایی که آخرین امیر سربداران که نجم‌الدین خواجه علی مؤید در سبزوار مقبره و مزار شیخ حسن جوری نیشابوری و شیخ خلیفه مازندرانی که مورد توجه و زیارتگاه مردم و یاران این دو مجاهد شهید بود را مورد بی حرمتی قرار داد و زباله دان اهالی بازار ساخت.

 سرانجام و شوربختانه، یکی از بزرگترین جنبش‌های مردمی و شیعی ایران در سال ۷۸۳ هجری با تسلیم کردن حکومت سربداران توسط خواجه علی مؤید به تیمور گورکانی که ریشه نژادی مغولی داشت به فرجام غم‌انگیز خود رسید.

امروز آرامگاه مجاهد شهید –شیخ حسن جوری نیشابوری- در در ۸۵ کیلومتری شهر میامی و ۱۵۰ کیلومتری شاهرود، بر روی تپه‌ای در دو کیلومتری روستای "کلاته میرعلم فیروزآباد" حوالی روستای "فرومد" واقع است.

احتمال می‌رود که پس از آن بی‌حرمتی به آرامجای و زیارتگاه این مجاهد بزرگ، پیکر وی، به تدبیر یاران و پیروانش به محل کنونی منتقل شده است.

 فریومد همچنین میزبان آرامگاه ابن یمین فریومدی –شاعر دوره سربداران نیز هست.

جنبش سربداران خراسان و مجاهد شهید شیخ حسن جوری، با اینکه اهمیت، تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی بسیار زیادی در تاریخ و تحولات سیاسی دوره‌های پس از خود تا دوران معاصر داشته است اما در میان عموم مردم، کمتر شناخته شده بود تا این که مرحوم دکتر علی شریعتی در آثار خود به این قیام شیعی اشاره کرد و پس از آن در اوایل دهه ۱۳۶۰ ساخته شدن و نمایش مجموعه‌ای تلویزیونی با نام "سربداران" از صدا و سیما داستان قیام سربداران خراسان و رهبری شخصیتی مجاهد به نام شیخ حسن جوری را در قالب سریالی برای میلیون‌ها بیننده ایرانی باز گفت و ایرانیان را با گوشه‌هایی از تاریخ کشورشان و همچنین جنبش آزادی‌خواهی دینی مبتنی بر مکتب راستین تشیع دوازده امامی در قرن هشتم هجری آشنا کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فرماندار نیشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۴۸۴۹۵۵۸ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

تصاویر| زندگی لاکچری محمد بن سلمان

اتفاق تلخی در خوزستان در حال رخ دادن است

نرخ تخم مرغ اعلام شد

یک عکس حیرت‌انگیز از وضعیت مردم خوزستان/ صف کپسول گاز در مجاورت صدها چاه نفت!

مجمع عمومی عادی سالانه بانک مسکن برگزار شد

خبر بعدی:

اشعار آئینی و مداحی اردبیل نمادی از ادبیات پایداری و مقاومت است

امیر رجبی در گفتگو با خبرنگار مهر، ترویج ادبیات پایداری و مقاومت در جامعه را از راهکارهای اصلی انتقال آموزه‌های دفاع مقدس به نسل جوان دانست و اظهار کرد: مسئولیت انتقال ارزش‌ها و مفاهیم دفاع مقدس به نسل‌های آینده، حفظ و تقویت روحیه وحدت و دشمن ستیزی و نیز الگوسازی از شخصیت‌های برجسته و نمونه جنگ برای نوجوانان و جوانان از مزایای ترویج و توسعه ادبیات پایداری در جامعه است.

وی افزود: ادبیات دفاع مقدس، ادبیات پایداری و مقاومت بوده و ریشه در ادبیات حماسی دارد چنانچه امروزه در این حوزه آثاری از جمله اشعار، داستان، رمان و خاطره نگاری دفاع مقدس به همت هنرمندان و ادیبان خلق شده است.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان مضامین عاشورا را زنده نگهداشت، پاسخ داد: در ادبیات عاشورا، متأسفانه به ادبیات مرثیه بیشتر پرداخت شده که این امر تنها یک بعد از قیام عاشورا است در حالی که جلوه ادبیات تعلیمی و انتقال آموزه‌های عاشورا به عنوان یک مکتب انسان ساز باید مورد توجه قرار گیرد باید به این امر واقف باشیم که عاشورا بزرگترین مکتب تعلیمی برای بشریت است و آموزه‌های آن از جمله ایثار، اخلاق مداری و رعایت حق الناس باید بین مردم رواج داده شود.

قیام در مقابل ظلم و فساد و احیای امر به معروف و نهی از منکر فراتر از ادبیات مرثیه است که باید در قالب‌های مختلف از جمله زبان هنر و ادبیات به مردم انتقال داده شود

رجبی تبیین جلوه سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا را از دیگر راه‌های انتقال مفاهیم قیام امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: قیام در مقابل ظلم و جور، فساد و احیای امر به معروف و نهی از منکر فراتر از ادبیات مرثیه بوده تمامی این ابعاد درس زندگی برای بشریت است که باید در قالب‌های مختلف از جمله زبان هنر و ادبیات به مردم انتقال داده شود.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل اشعار آئینی و مداحی اردبیل را نمادی از ادبیات پایداری و مقاومت معرفی کرد و گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس، مادحین و شعرای آئینی از اردبیل در جبهه‌های جنگ حضور یافته و با مداحی در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) به روحیه دهی در حیطه ایثار و شهادت پرداخته و روحیه رزمندگان را با قیام عاشورا بیش از پیش پیوند زدند.

وی به ادبیات مکتوب مقاومت و پایداری در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ادبیات مکتوب اعم از وصایای شهدا و دست نوشته آنان، یک سند تاریخی بسیار با ارزش با رنگ و بوی قیام کربلا برای ایران اسلامی است و در کنار آن داستان‌ها و خاطرات رزمندگان نمونه‌های بارز ادبیات پایداری و مقاومت به شمار می‌روند.

وی بزرگداشت مقام شهدا را از ویژگی‌های شاخص ادبیات پایداری عنوان کرد و اظهار کرد: ترسیم چهره مظلوم و ستمدیده مردم، ستایش سرزمین خود، ستایش آزادی و آزادگی، بزرگداشت مقام شهدا، بیان ظلم و جنایت و بی عدالتی و امیدوار کردن مردم به پیروزی از مهم‌ترین شاخصه‌های ادبیات پایداری و مقاومت است که شاعران و نویسندگان این حوزه بایستی به این موارد توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر 5028020

دیگر خبرها

  • صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری طی چند روز آینده
  • احداث اولین پژوهشکده اختر فیزیک کشور در شهر خیام
  • عزاداری برای امام حسین ع و انتظار برای امام مهدی ع شیعیان
  • هشت سال دفاع مقدس صحنه تکرار کربلا و قیام عاشورا بود
  • طرح شفافیت آرا نمایندگان فردا در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس بررسی می‌شود
  • رسانه‌های جنوب آسیا: جهان علیه اقدام ضدایرانی آمریکا قیام کرده است
  • رسانه‌های جنوب آسیا: جهان علیه اقدام ضد ایرانی آمریکا قیام کرده است
  • برگزاری آئین مهمانی لاله‌ها در کرج
  • «مقتل مظلوم» منتشر شد/اثری برای زنده نگه داشتن یاد قیام عاشورا
  • آئین زنگ ایثار و مقاومت در مدارس فومن نواخته می‌شود
  • نخستین خون خواهان امام حسین (ع) چه کسانی بودند؟
  • ۲۸۱ هزار نفر تحت پوشش طرح‌های آبرسانی قرار گرفتند
  • ابلاغ آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
  • پرونده باغات شهروندان در شورای شهر تعیین تکلیف شود
  • نمایش «دست‌هایت کو مم حسن» در جزیره کیش به روی صحنه می‌رود
  • دستگیری سارقان پراید در نیشابور
  • آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان برگزار شد
  • آغاز برداشت 7200 تن آلو از باغات نيشابور
  • خيرين مي توانند در تجهيز آتش نشاني نيشابور موثر باشد