Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا -
تفاوت‌های افسردگی مردانه و افسردگی زنانه
افسردگی؛ وضعیت روحی و روانی است که براثر یک اتفاق ناخوش‌آیند، ناراحتی، عدم وجود هدف و... در اشخاص به وجود می‌اید که حتی بعضی را تا مرز خودکشی می برد. این وضعیت روانی در اغلب اشخاص متفاوت است و چنانچه بخواهیم از جهت دیگر به آن نگاه کنیم می توانیم بگوییم که بیماری افسردگی در بین زنان و مردان هم کاملاً متفاوت است و ویژگی ها و علایم مختلفی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زنان دو برابر مردان دچار بیماری افسردگی میشوند و در حین بیماری افسردگی احساسشان را نشان می‌دهند . با این حال مردان برعکس زنان تلاش میکنند با کار کردن بیش از حد ، رفتار های خشونت آمیز و استفاده ازماده های مخدر بیماری افسردگی شان را مخفی کنند.
رایج ترین علامت های بیماری افسردگی عبارتند از:
اعتماد به نفس اندك
فکر خودكشی
بی میلی به تلاش های معمولاً دل پذیر
خستگی
تغییر اشتها
آشفتگی خواب
بی احساسی و مشكلات جنسی مشتمل بر كاهش تمایل به آن.
تفاوت‌های افسردگی مردانه و افسردگی زنانه
بیماری افسردگی در مردان را بیش تر بشناسید
زمانی بیماری افسردگی بعنوان یک بیماری زنانه شناخته میشد ، این در حالی است که در امریکا بیش از میلیون مرد سالیانه دچار بیماری افسردگی میشوند . متأسفانه این اندیشه که بیماری افسردگی یک بیماری زنانه است سبب میشود مردان به علایم این بیماری توجهی نکنند و به دنبال درمان آن نباشند.
علایم بیماری افسردگی در مردان شبیه علایم بیماری افسردگی در زنان است، ولی مردان این علایم را به صورت مختلفی نشان می‌دهند . شایع ترین علایم بیماری افسردگی عبارتند از عدم علاقه یا از دست دادن علاقه به فعالیت های لذتبخش عادی، خستگی زیاد، تغییر در اشتها، اختلال در خواب و بی اعتنایی به مسائل اطراف.
بیماری افسردگی در زنان بیش تر سبب بروز حس ناراحتی و کم ارزشی میشود . از طرف دیگر بیماری افسردگی در مردان سبب میشود فرد بیمار گوشه گیر شود یا تحریک پذیر شده و رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان دهد.
نکته هایی در مورد بیماری افسردگی در مردان
مردان بر خلاف زنان که در دوره بیماری افسردگی به خود سرزنشی گرایش دارند، بیش تر به سرزنش اطرافیان شان درگیر میشوند .
معمولاً مردانی که دچار بیماری افسردگی هستند به درد های جسمی مثل کمردرد، سردرد یا مشکلات گوارشی دچار میشوند . از آن جا که این بیماریها منشأ جسمی ندارند، معمولاً با درمانهای پزشکی هم بهبود نمی یابند.
معمولاً مردان افسرده، ناراحتی شان را به اشکالی مانند تماشای تلویزیون، ورزش کردن یا کار زیاد و حتی رفتار های خطرناک مانند قمار، رفتار های جنسی ناامن و رانندگی خطرناک مخفی میکنند .
بیماری افسردگی مردانه، بیماری افسردگی زنانه!
علامت بارز بین دو جنس در بیماری افسردگی، اختلاف در میزان پذیرش این اختلال است. مردان تنها ممکن است از مشکلات خود بگویند، ولی از گرفتن کمک حرفه ای خودداری میکنند و گاه منکر آن میشوند و قبول آن را به نوعی علامت ضعف و کاستی هویت مردانه خود میدانند که همین مسئله باعث دوام بیش تر بیماری افسردگی در آنان میشود .
مردان بر خلاف خانم‌ها تلاش میکنند در زمان بیماری افسردگی، سرشان را به چیز دیگری گرم کنند که میتواند تحمل موقعیت را برایشان راحت تر کند.
مردان افسرده به نوعی دائم دنبال درگیری و کشمکش با اطرافیان شان هستند و همین مسأله سبب بیش تر شدن مشکلات شان میشود .
تفاوت‌های افسردگی مردانه و افسردگی زنانه
نکته هایی در مورد بیماری افسردگی در زنان
اختلال خوردن به معنی کم اشتهایی یا پرخوری عصبی( بولیمیا) است. زنان در زمان بیماری افسردگی بیش تر از مردان به اختلال خوردن دچار میشوند .
خانم ها در دوره بیماری افسردگی علاقه بیشتری به تفکرات منفی و خود سرزنشی دارند. این رفتار ها میتواند شامل صحبت های منفی با خود، گریه کردن بدون هیچ علت خاص یا سرزنش کردن خود باشد.
زنان در دوره بیماری افسردگی، بیش تر حالت دلواپسی و ترس دارند بر خلاف مردان که بیش تر دچار بدگمانی میشوند .
بیماری افسردگی مردانه، بیماری افسردگی زنانه!
علامت بارز در بین دو جنس، اختلاف در میزان قبول بیماری افسردگی است. زنان در مورد آن گفت و گو میکنند و فورا در درپی کمک گرفتن از اشخاص باتجربه برمی آیند تا بیماری افسردگی شان درمان شود.
زنان در زمان بیماری افسردگی، حس ناراحتی، بی تفاوتی و بی ارزشی را بار ها و بار ها در یک روز تجربه میکنند و همین مسئله سبب میشود بیماری افسردگی شان، سریعتر به مرحله حادتر برسد؛ بدین ترتیب درمان بیماری افسردگی در زنان، باید زودتر مورد توجه قرار گیرد.
بیش تر زنان در این زمان برای درمان خود به غذا، رابطه دوستانه و رابطه عاشقانه روی می آورند تا بتوانند با این مشکل، کنار بیایند.
علایم مشترک بیماری افسردگی
مهم ترین علایم بارز بیماری افسردگی که باید دست کم دو هفته ادامه داشته باشد تا علامت ابتلا به این اختلال باشد و بین زن و مرد مشترک است، عبارتند از:خلق افسرده، از دست دادن علاقه، افراط و تفریط در خواب و خوردن و میل به خودکشی در نوع شدید آن. پس اینکه ما غمگین، ناراحت یا بی انگیزه هستیم، الزاماً به معنای افسرده بودن نیست بلکه باید علایم مذکور به انضمام افت جدّی کارکرد روزانه در زندگی فرد رخ داده باشد.
بیماری افسردگی مردانه در کشور ایران دو بُعد بی‌میلی جنسی و اتهام بخود را در بر می گیرد، در حالی که بیماری افسردگی در زنان ایرانی ابعاد گسترده تری دارد.
در یکی از پژوهش های انجام شده در خصوص اختلاف بیماری افسردگی در زنان و مردان ایرانی که از 168نفر در قالب دو گروه، یعنی 84نفر زن و 84نفر مرد ازمون گرفته شد، غمگینی، بدگمانی، حس شکست، ناخشنودی، اتهام بخود ، کناره‌گیری اجتماعی، بی اشتهایی، اندیشه در مورد بدن و بی‌میلی جنسی من جمله ابعاد 21گانه ی بیماری افسردگی بود که تفاوت های معناداری بین بیماری افسردگی زنان و مردان ایرانی را نشان داد.
دیگر ابعادی مانند حس گناه، حس مجازات، از خود بیزاری، خود آزاری، گریه کردن، بداخلاقی، بی تصمیمی، تغییر خودپنداری، دشواری در کار، اختلال خواب، خستگی پذیری و کاهش وزن تفاوت معناداری را بین زنان و مردان نشان نداد.
نتیجه اصلی این پژوهش، در مورد اختلاف های معنادار بین بیماری افسردگی های زنانه و مردانه در ایران این بود که زنان افسرده در ابعاد غمگینی، بدگمانی، حس شکست، ناخشنودی، کناره‌گیری ، بی اشتهایی و اندیشه درباره ی بدن در زمان بیماری افسردگی پویاتر هستند و مردان تنها در دو بُعد« بی‌میلی جنسی» و« اتهام بخود » نمرات بالاتری به دست آوردند .
درمان بیماری افسردگی در مردان چطور است؟
بیش از 80 درصد از مبتلایان به بیماری افسردگی( چه مرد و چه زن) از طریق دارو های ضد بیماری افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو شیوه درمانی میتوانند با موفقیت درمان شوند. در صورتی که با علایم بیماری افسردگی روبرو شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای

تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در مرحله اول کاپ جهانی شانگهای با شکست مقابل حریفان خود از صعود بازماندند.

به گزارش ایسنا، مسابقات مرحله مقدماتی مرحله اول کاپ جهانی شانگهای چین در بخش تیمی ریکرو برگزار شد و کمانداران ایران به مصاف رقبای خود رفتند.

تیم ریکرو مردان ایران با ترکیب فائز محمدی، رضا شبانی و محمدحسین گلشنی پس از استراحت در دور نخست بازی‌های حذفی در دور دوم به مصاف تیم آمریکا رفت و با نتیجه ۵ بر یک شکست خورد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.

تیم ریکرو بانوان نیز با ترکیب مبینا فلاح، یسنا پورماهانی و حوریه حاجی حسینی هر چند در دور نخست بازی‌های حذفی به مصاف تیم قزاقستان رفت و با نتیجه ۵ بر ۳ به پیروزی رسید اما در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۶ بر صفر مقابل تیم کره‌جنوبی شکست خورد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تیم‌های ریکرو مردان و زنان از صعود بازماندند
  • حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد