Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از مالزی؛ این کارگاه و نمایشگاه با نمایش تابلوهای نستعلیق ربنا و آیة الکرسی و مرقع قرآنی خوشنویسی‌شده تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل و بانوی هنرمند ایرانی همراه بود و در سالن اجتماعات دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه یو اس ام برگزار شد.

تعدادی از دانشجویان مقطع دکترا، اساتید، ایرانیان مقیم، شهروندان مالزیایی و افرادی از دیگر کشورها از جمله نیجریه و اندونزی از نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی ایران بازدید کردند و در ابتدا محمد ریوانی، استاد مطالعات اجتماعی دانشگاه یو اس ام طی سخنانی ضمن تشکر از تندیس تقو،ی بانوی هنرمند ایرانی گفت: برای نخستین‌بار است که در این دانشگاه کارگاه هنر خوشنویسی ایرانی برگزار می‌شود و امیدوارم این کارگاه در آینده نزدیک با حضور دانشجویان مرکز مطالعات اسلامی و دیگر دانشکده‌های این دانشگاه برگزار شود تا دانشجویان علاوه بر آشنایی با هنر ایرانی با هنر اسلامی و کتابت قرآن به خط نستعلیق نیز آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مالزیایی‌ها در گذشته خطوطی خاص برای نگارش داشتند خطوطی چون مالایی و جاوایی که امروز جوانان آن را کمتر می‌شناسند.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاه در موزه هنرهای اسلامی مالزی

استاد دانشگاه یو اس ام ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه و کارگاه در موزه هنرهای اسلامی مالزی نیز برگزار شود تا مالزیایی‌ها بیشتر با هنر خوشنویسی ایرانی اسلامی آشنا شوند.

محمد ریوانی، استاد دانشگاه «یو اس ام» مالزی در حال سخنرانی در کارگاه خوشنویسی ایران در این دانشگاه

در ادامه تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل سخنرانی خود را با آیه 13 سوره حجرات «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‌ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است» آغاز کرد و ضمن تبیین تاریخچه هنر در جهان و سپس هنر خوشنویسی در ادیان گفت: همیشه این هنر نزد روحانیون مذهبی ادیان مختلف مقدس بوده است.

آمیختگی خوشنویسی ایرانی با عرفان

وی افزود: خوشنویسی ایرانی یا نستعلیق، عروس خوشنویسی اسلامی و سمبل هنر اصیل ایرانی است که با عرفان محض آمیخته است. این هنر با اشعار عرفانی و فلسفی حافظ، سعدی، خیام، مولوی و آیات قرآن کریم پیوند عمیق دارد و از دیدگاه زیبایی‌شناسی، یادآور چرخش جهان هستی و زندگی پویا است و به ما مهربانی، هارمونی، ثبات و پاکی روح یاد می‌دهد.

تقوی تصریح کرد: روح خوشنویس در حقیقت از طریق جوهر و قلم بر روی کاغذ رانش می‌کند و از همین روست که آثار خوشنویسی قلب مخاطب را می‌نوازد .همانطور که شاعر ایرانی «سلطان علی مشهدی» سروده: «داند آنكس كه آشناي دل است/ كه صفاي خط از صفاي دل است».

سخنرانی تندیس تقوی، بانوی هنرمند ایرانی در کارگاه و نمایشگاه خوشنویسی نستعلیق در مالزی

این بانوی خوشنویس ایرانی بیان کرد: لئوناردو داوینچی، نقاش و معمار برجسته ایتالیایی نیز گفته است: «هنرمند برای داشتن زیبایی درونی باید روح خود را پاک کند؛ زیرا روح پاک زیبایی را می‌بیند و چیزی جز زیبایی نمی‌آفریند».

ضرورت نشر جهانی مفاهیم قرآنی

تندیس تقوی همچنین اظهار کرد: خوب است به سنت پیامبر گرامی اسلام که برای خلق نظام ارزشی جدید و اولین جامعه متحد اسلامی، قرآن را محور وحدت قرار داد، عمل کنیم و ما کشورهای مسلمان دوشادوش یکدیگر برای گسترش جهانی معارف و مفاهیم عمیق و الهی قرآنی که نهایت صلح و دوستی برای همه بشریت است، حرکت کنیم.

وی در ادامه به معرفی ابزار هنر خوشنویسی پرداخت و پس از سخنرانی این بانوی ایرانی فیلم کوتاهی از تاریخ و هنر ایران اسلامی برای دانشجویان به نمایش درآمد.

در این برنامه دانشجویان به صورت عملی با کتابت خط نستعلیق آشنا شدند و در ابتدا با نگارش حروف الفبا و در نهایت با سرمشق قراردادن «اللهم صل علی محمد و آل محمد» به شیوه خط نستعلیق تمرین کردند و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی حضور اهدا شد.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا مالزی ربنا آیة الکرسی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۹۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی روایت باران؛ هنر‌های ایرانی و اسلامی صبح امروز، بیست و هشتم فروردین ماه به همت نگارخانه ترانه باران و همکاری صندوق اعتباری هنر و فرهنگسرای نیاوران با حضور محبوبه کاظمی دولابی، مدیرمسئول نگارخانه ترانه باران، علی اشرف صندوق آبادی، هنرمند و احمد شفیعی‌ها هنرمند خطاط در این فرهنگسرا برگزار شد.

این نمایشگاه از جمعه سی و یکم فروردین ماه ساعت  ۱۶ تا ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران برقرار خواهد بود و ساعات بازدید نیز شنبه تا پنجشنبه ۱۰ تا ۱۹ و جمعه و ایام تعطیل ۱۴ تا ۱۹ دایر است.

در ابتدای نشست محبوبه کاظمی دولابی در صحبت‌هایی گفت: در پی هتک حرمت به قرآن در سال گذشته، نگار خانه باران تصمیم گرفت که اقدام به برگزاری نمیاشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی کند که این نمایشگاه با هماهنگی وزارت ارشاد، صندوق اعتباری هنر و فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.  

وی همچنین افزود: شورای هنر نمایشگاه شامل افراد شاخص این عرصه از جمله استاد امیرخانی، احمد شفیعی‌ها، مهدی فلاح، یدالله کابلی، استاد محدمعلی قربانی و همینطور دیگر اساتید برجسته برای مشاوره هستند که صد‌ها اثر قرآنی برای انتخاب آنها ارسال شد.

سپس علی صندوق آبادی اظهار داشت: بهره‌مندی از اساتید مطرح و خوشنام خوشنویسی در این نمایشگاه، با حمایت یک مجموعه خصوصی بسیار ارزشمند است و آثار فاخر و عمیقی در حوزه هنر و قرآن را شامل شده است.  اگر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی حمایت کرده و  از این آثار  خریداری کنند شاهد  رشد بسیار خوبی در این حوزه خواهیم بود.

همچنین احمد شفیعی‌ها یادآور شد: تاریخ هنر به ما ثابت کرده که حمایت حاکمان از هنر تاثیر به سزایی در رشد هنر داشته است حتی متون اوستایی پیش از اسلام و خود قرآن کریم نیز تاثیر به سزایی در رشد هنر خطاطی داشته است، مثلا خط چلیپا برآمده از نوشتن مورب بر حاشیه قرآن بوده است.



وی همچنین افزود: تیم مجرب و حرفه‌ایی با سلایق و گرایش‌های مختلف در این نمایشگاه آثار را رصد کرده و هنوز کار‌ها در حال دریافت است. در این نمایشگاه صرفا متونی که از  قرآن بوده انتخاب شده‌اند.  

شفیعی‌ها همچنین این نمایشگاه را نقطه عطفی برای هنرمندان قرآنی به شمار آورد که اگر چه حرکت اول بود و ممکن است ایراداتی داشته باشد، اما امیدواریم به مدد قرآن به خوبی برگزار شود.

در ادامه کاظمی دولابی در صحبت‌هایی با اشاره به اهمیت توجه بخش خصوصی به عرصه میراث فرهنگی گفت: مسئولین ما فقط دولتمردان نیستند امسال سال جهش تولید با مشارکت مردمی است امیدوارم با همت مردم اتفاقات خوبی را در این عرصه رقم بزنیم و اعتراض خود را با زبان هنر  به گوش جهانیان برسانیم.

وی همچنین گفت: علاوه بر نمایشگاه، ورکشاپ‌ها و نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه خواهیم داشت که اطلاع رسانی خواهیم کرد. این را هم بگویم که آثار دریافتی نمایشگاه فقط قرآنی بوده و احادیث و روایات را دخیل نکردیم.

همچنین شفیعی‌ها اظهار داشت: خطوط نسخ و ثلث اختصاص به متون قرآنی دارد و خطوط ایرانی است که به اشتباه عامه مردم فکر می‌کنند عربی و یا عثمانی است، امیدوارم این نمایشگاه باعث اصلاح این تفکر شود.

در بخش پرسش و پاسخ نیز کاظمی دولابی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر نوع حمایت صندوق اعتباری هنر از نمایشگاه گفت: هماهنگی برای برپایی این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران، به کمک صندوق اعتباری هنر صورت گرفته ولی اعداد و ارقام را بهتر است که خودشان اعلام کنند، اما بهرحال قرار است که حمایت ویژه‌ای دراین عرصه از هنرمندان شود.

صندوق آبادی نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره نحوه حمایت از این هنرمندان قرآنی گفت: اولین حمایت هر هنرمند در گام اول باید دیده شدن و معرفی شدن کارش باشد، بهترین جای معرفی همین نمایشگاه تخصصی قرآنی است. نگاه ما این است که مسئولین و متولیان فرهنگی نمایشگاه را ببینند و حمایت مادی و معنوی از آثار داشته باشند در نهایت امیدواریم که دولتمردان و مجموعه داران از این هنرمندان حمایت کنند.

در پایان نشست کاظمی هدف از برپایی این نمایشگاه را شناسایی و معرفی  هنرمندان این عرصه در سطح ملی و بین‌المللی به شمار آورد و گفت: برپایی این نمایشگاه خلاقانه برای معرفی صنایع خلاق است. م در حال ترور فرهنگی هستیم که امیدواریم گردشگری هنری گامی در راستای رشد گردشگری کشور ما باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها
  • نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی در شهرستان های کرمان برگزار می شود
  • برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • تاکید وزیران خارجه ایران و مالزی درمورد تقویت همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف
  • برگزاری نمایشگاه تولیدات داخلی در پروان
  • تجهیز کارگاه ساخت و تولید دانشگاه آزاد خوی به ماشین‌آلات پیشرفته
  • برگزاری کارگاه آموزشی حفظ محیط کوهستان در گلبهار
  • هفته فرهنگی ایران و مالزی فرصتی غنی برای تبادلات فرهنگی است
  • اعلام زمان برگزاری هفته دوم سوپر لیگ کاراته آقایان