Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز پنجشنبه ۳۱ مردادماه می‌توانید با ششمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.

چهره هفته؛ جلیل سامان و سریال طنز انقلابی

جلیل سامان را بیشتر با سریال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ تلویزیون می‌شناسیم و سه گانه‌ای که درباره منافقین ساخته است. به ویژه سریال «ارمغان تاریکی» که یکی از بهترین مجموعه‌های تلویزیونی در چنین فضایی است. خبرگزاری مهر خردادماه امسال خبر داد که او در حال نگارش فیلمنامه جدید خود با نام «زیرخاکی» است که حال و هوایی طنز هم دارد.

روز گذشته این سریال کلید خورد و از تصویر پژمان جمشیدی یکی از بازیگران سریال هم رونمایی شد. هادی حجازی‌فر هم که پیش از این در آخرین سری از سه‌گانه او با نام «نفس» نقش کوتاهی بازی کرده بود در این سریال هم بازی دارد و احتمالا فضای جدیدی در سریال‌های جلیل سامان خواهد بود. از دیگر بازیگرانی که برای حضور در این سریال معرفی شده‌اند ژاله صامتی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، امید روحانی و اصغر نقی‌زاده هستند که همه آن‌ها بیش از این در سریال‌های مختلفی با فضای جدی و طنز بازی کرده‌اند.

از گریم و عکس پژمان جمشیدی برمی آید که این سریال هم در فضای دهه ۶۰ تدارک دیده شده است و ظاهرا بخش‌هایی از داستان یافتن «زیرخاکی» با ساواک هم پیوند می‌خورد. این اولین سریال جلیل سامان در این فضای مفرح و طنز است و این ظرفیت را دارد که فضایی جدید و نو در سریال‌های تلویزیونی رقم بزند.

جلیل سامان هم پیش از این در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفته بود که این سریال فضای متفاوتی دارد و مستقل از کارهای قبلی اوست.  

هرچند احتمالا نباید از این سریال یک طنز سیاسی را انتظار داشت چون سامان حتی نسبت به سریال‌های انقلابی خود نیز این اعتقاد را دارد که بیشتر آثاری عاشقانه هستند تا سیاسی؛ بنابراین باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری از جدیدترین فیلمنامه این نویسنده و کارگردان تلویزیون منتشر شود.

حاشیه هفته؛ جنجال بازپخشی که پخش نشده بود!

شبکه نسیم زمانی انتخاب نخست مخاطبان برای تماشا بود اما حالا کمتر تولیدات جدید دارد و پخش و تولید برنامه‌های برند این شبکه هم به تدریج به پایان می‌رسد. یکی از رویکردهای این شبکه که با نام شبکه سرگرمی شناخته می‌شود در چنین شرایطی پخش قطعات موسیقی در قالب «نسیم آوا» و یا پخش صحنه‌هایی از یک فیلم و سریال است.

با این حال در میان کارهای بازپخشی مهمترین جایگاه را مجموعه‌هایی مثل «دورهمی» دارند که در زمان پخش اصلی هم از بیننده‌های پرو پا قرصی برخوردار بوده است. روند بازپخش این مجموعه اما چندان مناسب نبود و بدون در نظر گرفتن بازه‌های زمانی گزیده‌هایی از این مجموعه به صورت شبانه روی آنتن می‌رود.

این نبود تناسب در پخش باعث شد به طور مثال در شب‌های داغ تابستان برنامه‌ای با موضوع شب یلدا و هندوانه در شب زمستانی و ... روی آنتن برود و یا موضوعات دیگری که گاهی پخش‌شان با زمان کنونی بی‌ارتباط به نظر می‌رسد. این هفته هم حاشیه جالبی در بازپخش این برنامه رقم خورد که اتفاقا این بار بازپخش نبود بلکه مخاطبان گزیده‌ای از پخش یکی از قسمت‌های این برنامه را با حضور بهروز افخمی به عنوان مهمان شاهد بودند که در نوبت اصلی پخش برنامه روی آنتن نرفته بود.

افخمی بعد از پخش این برنامه پیش‌تر پخش نشده، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلیل احتمالی پخش نشدن این برنامه به محورهای گفتگوی خود اشاره و بیان کرد: «نکاتی درباره آقای روحانی و وضعیت اداره مملکت گفتم که خب همان زمان هم می‌دانستم حذف می‌شوند. البته اصلا یادم نیست کدام بخش حذف شده و  احتمالا حرف‌های مهمی نبوده که فراموش کردم.»

نکته ویژه‌تر پخش این برنامه این بود که بعد از پخش هیچ بخش یا قسمتی از آن در فضای مجازی نچرخید و جنجالی به پا نکرد و این به نوعی شاید نشان از حساسیت غیرلازم تصمیم‌گیرندگان برای جلوگیری از پخش این گفتگو در موعد تولید هم داشته باشد!

مهران مدیری تا چندی دیگر برنامه «شب نشینی» را در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌کند. برنامه‌ای که گفتگوهایش در فضایی آزادتر و با مهمانانی که نیازی به مجوزهای صداوسیما ندارند ضبط می‌شود و این پتانسیل را دارد که مخاطب را بیش از پیش به نارضایتی از تلویزیونی بکشاند که دوست دارد این قاب جادویی رسانه اول او باشد و چهره‌ها و بحث‌های مورد علاقه اش را از آن بشنود و ببیند.

اتفاق ویژه؛ جشن و مسابقه‌ای برای رادیویی‌ها

رادیو همیشه مظلوم‌تر و مغفول تر از تلویزیون بوده است چه زمانی که این رسانه در اوج بود و هنرمندان زیادی در پشت میکروفن‌های استودیوهایش گوش مخاطبان را جادو می‌کردند و چه زمانی که این صداها و مجریان و هنرمندان یکی یکی به تلویزیون و یا مدیوم‌های دیگر پیوستند و یا به تدریج خاموش شدند. رادیویی‌ها کمتر تجلیل می‌شوند و کمتر مورد قدردانی قرار می‌گیرند حتی کمتر مسابقه‌ای بین شان می‌گذرد تا انگیزه ساخت برنامه‌های شاخص و جذاب میان آنها بالا برود و این رقابت در نهایت حتی به سود خود رادیو تمام شود.

بخش مهمی از هنرمندان رادیو در رادیو نمایش مشغول به فعالیت هستند که زمانی خانه اصلی بسیاری از هنرمندان رادیویی تئاتری بود. خود نمایش‌های رادیویی هم یکی از بخش‌های خاطره انگیز رادیو بوده است که نسل‌های مختلفی را در قدیم با خود پیوند داد.

دوشنبه این هفته اختتامیه سومین دوره یک جشنواره رادیویی با محوریت رادیو نمایش برگزار شد که بعد از چندین سال به جریان افتاده بود. حمید رضا افتخاری مدیر رادیو نمایش که حدود چند ماه است به این شبکه آمده است در سخنان خود بیان کرد که اگرچه فاصله دوره دوم و سوم این جشنواره ۶ سال فاصله بوده است اما اظهار امیدواری کرد که بین دوره سوم و چهارم فاصله‌ای نباشد و سال دیگر جشنواره چهارم را برگزار کند.

در این جشنواره که میان اهالی رادیو نمایش برگزار شد جمعی از هنرمندان از پیشکسوت‌هایی مثل صدیقه کیانفر و پری امیرحمزه و حمید منوچهری تا نسل‌های بعدی چون میکائیل شهرستانی که جزو داوران بود و یا کسانی که امروز مشغول به کار هستند همچون ایوب آقاخانی، فریبا متخصص، میرطاههز مظلومی و... حضور داشتند و نفس رقابت میان این چهره‌ها در نمایش‌های رادیویی می‌تواند به شور دوباره‌ای در رادیو تبدیل شود.

معاونت صدا البته امسال چهاردهمین جشنواره رادیو را هم برگزار کرد که البته به دلیل نحوه برگزاری، زمان طولانی و اهدای جایزه به اکثر برنامه‌ها و برنامه‌سازان مورد انتقاد برخی از خود رادیویی‌ها هم قرار گرفت!

سینما در سیما؛ ناگهان چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آقای منتقد!

میز نقد برنامه «هفت» یکی از حاشیه‌ای‌ترین و چالشی‌ترین میزهای سینمایی در میان برنامه‌های تلویزیونی در حوزه سینماست که البته بخش اصلی این حواشی هم به حضور مسعود فراستی و اظهار نظرهای او در باب فیلم‌ها و سینماگران بازمی‌گردد. جمعه هفته گذشته هم یکی از همین نقدها با واکنش‌های متعددی در رسانه‌ها مواجه شد و حتی عده‌ای در رسانه‌ها «چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مسعود فراستی» را تیتر کردند.

ماجرا از این قرار است که مسعود فراستی این هفته با حضور محمدتقی فهیم که منتقد ثابت این برنامه است و جواد طوسی که هر از گاهی در برنامه حضور دارد به نقد فیلم «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی پرداخت.

در ابتدای میز نقد، هم فهیم و هم طوسی اعلام کردند که در جشنواره فیلم فجر که سال گذشته برگزار شد فیلم را دیده بودند اما برای نقد آن دوباره به تماشای فیلم نشسته اند اما نکته حاشیه‌ساز اعلام نظر فراستی این بود که در بازه برگزاری جشنواره فیلم فجر واکنش  بسیار مثبتی نسبت به فیلم داشت و هفته گذشته اعلام کرد که اگرچه فیلم را هم دوباره ندیده اما نظرش برگشته است!

او در نقد جدید خود فیلم «قصر شیرین» جدیدترین اثر میرکریمی را کاری ضعیف خواند که شخصیت پردازی و قصه ندارد اما به فاصله یک روز بعد از انتقادهای او به این فیلم، بخش‌هایی از تحلیل و نقد مثبت او بر همین فیلم که در طول جشنواره سی و هفتم فیلم فجر و در زمستان ۹۷ در «هفت» مطرح شده بود در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد تا این‌بار آقای منتقد با چالش «متر و معیار نقد» مواجه شود.

پیشنهاد ویژه؛ «عصر جدید» این بار به صورت زنده

مخاطبان عصر جدید بالاخره بعد از چند ماه حرص خوردن و خشم و اشک و اشتیاق برای این برنامه و شرکت‌کننده‌هایش این هفته شاهد پخش فینال برنامه بودند که در آن پنج فینالیست برنامه شامل سعید فتحی روشن، پارسا خائف، فاطمه عبادی، دختران نینجا و همچنین محمد زارع به اجرای آخرین برنامه‌های خود پرداختند.

این برنامه از ساعت ۲۱ و ۱۵ شب عید غدیر شروع شد و تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت که البته باعث دلخوری‌هایی هم شد چون اصل برنامه که شامل اجرای فینالیست‌ها بود حدود ساعت ۲۳ شروع شد.

و حالا امشب یعنی پنجشنبه شب، قرار است عوامل «عصر جدید» یک ویژه برنامه برای مخاطبانشان تدارک ببینند که این بار به صورت زنده روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.  

این برنامه قرار است ساعت ۱۷:۴۵ آغاز شود و تا ۱۸:۱۵ در حدود نیم ساعت ادامه خواهد داشت بعد از آن فوتبال پخش خواهد شد و بعد بخش اصلی برنامه ساعت ۲۱:۱۵ روی آنتن خواهد رفت و تا حدود ۲ بامداد خاتمه خواهد یافت.

هنوز جزئیات اجرا در این برنامه مشخص نیست اما خود احسان علیخانی به عنوان مجری و کارگردان این برنامه در نشستی که ابتدای این هفته برگزار شد از این برنامه زنده ابراز نگرانی کرد و دلیل آن را پروسه طولانی برنامه در تولید هر یک قسمت دانست که بیش از ۱۵ ساعت طول می‌کشد و ۲۵ دوربین آن را ضبط می‌کنند.

با این حال ظاهرا قرار است برخی از شرکت‌کننده‌های قبلی مثل آرمان امیدی خواننده نوجوان و یا ارشا اقدسی مربی باشگاه مهارت به اجرای ویژه در برنامه بپردازند و همچنین برنامه از استندآپ کمدی هم خالی نخواهد بود.

کد خبر 4698589 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه عصر جدید مسعود فراستی جلیل سامان شبکه سه سیما شبکه نسیم بهروز افخمی مجموعه دورهمی برنامه هفت رادیو نمایش تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی کنسرت موسیقی سینمای مستند کارگردان تئاتر سریال ایرانی فیلم کوتاه خانه سینما بازیگر سینما جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شبکه سه سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۱۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند

دانشمندان می‌گویند، توانایی ملکه زنبور‌های گرده شرقی (Bumblebee) در هنگام خواب زمستانی می‌تواند به آن کمک کند تا در برابر سیل مقاومت کند.

به گزارش ایسنا، زنبور‌های گرده ممکن است در محیط‌های شهری و روستایی حضور داشته باشند، اما اکنون محققان دستکم یک گونه دیگر پیدا کرده‌اند که حتی سازگارتر از این محیط هاست و می‌تواند در زیر آب هم زنده بماند.

دانشمندان نشان داده‌اند که ملکه‌های زنبور گرده شرقی معمولی، گونه‌ای که در شرق آمریکای شمالی گسترده است، می‌توانند در هنگام خواب زمستانی تا یک هفته در زیر آب دوام بیاورند.

با توجه به اینکه ملکه‌های زنبور عسل برای خواب زمستانی در خاک فرو می‌روند، محققان می‌گویند این پدیده می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از سیل در طبیعت جان سالم به در ببرند. این گروه می‌گویند که اولویت بعدی آن‌ها بررسی این است که آیا این نتایج را به سایر گونه‌های زنبور عسل می‌توان تعمیم داد یا خیر.

دکتر سابرینا روندو (Sabrina Rondeau) از دانشگاه گوئلف در کانادا می‌گوید: ما می‌دانیم که در حال حاضر حدود یک سوم از همه گونه‌های زنبور عسل در حال کاهش هستند، اما این مورد در مورد زنبور معمولی شرقی صدق نمی‌کند. آیا تحمل سیل می‌تواند در تاب‌آوری آن‌ها نقش داشته باشد یا خیر.

روندو و نویسنده همکارش، پروفسور نایجل رین (Nigel Raine)، اولین بار زمانی که یک اتفاق ناگوار در آزمایشگاه منجر به ورود آب به داخل ظروفی شد که در آن زنبور‌های ملکه در خواب زمستانی بودند، این کشف را انجام دادند.

روندو می‌گوید: بعد از آن کنجکاوی راه را برای انجام یک آزمایش کامل با تکرار‌های زیاد پیش برد.

دانشمندان در مقاله‌ای در مجله Biology Letters توضیح می‌دهند که چگونه ۱۴۳ ملکه بی‌جفت و در خواب زمستانی را گرفتند و هر کدام را در لوله پلاستیکی حاوی خاک سطحی مرطوب قرار دادند. سپس لوله‌ها با درپوش‌های سوراخ‌دار بسته شدند و به مدت یک هفته در یخچال تاریک نگهداری شدند.

پس از بررسی زنده بودن زنبورها، محققان ۱۷ لوله را به عنوان کنترل نگه داشتند و به ۱۲۶ لوله باقیمانده آب سرد اضافه کردند. در حالی که در نیمی از این لوله‌ها ملکه اجازه داشت در بالای آب شناور شود، در باقی لوله‌ها به زیر آب هل داده شد.

در هر دو وضعیت، یک سوم از لوله‌ها هر کدام به مدت هشت ساعت، یک سوم به مدت ۲۴ ساعت و یک سوم به مدت هفت روز باقی ماندند و شرایط سیل متفاوت را شبیه‌سازی کردند. این تیم متعاقبا زنبور‌ها را به لوله‌های جدید منتقل کردند و بقای آن‌ها را زیر نظر گرفتند.

نتایج نشان می‌دهد که نرخ بقا صرف‌نظر از مدت زمان و شرایطی که ملکه‌ها تحت آن قرار گرفته‌اند مشابه بوده است و در واقع ۸۸ درصد از زنبور‌های گروه شاهد و ۸۱ درصد از ملکه‌هایی که به مدت یک هفته در آب غوطه‌ور بودند، در طی هشت هفته هنوز زنده بودند. با این حال، ملکه‌هایی با وزن بالاتر شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتند.

روندو می‌گوید، احتمالا ملکه‌های دیگر گونه‌های زنبور عسل نیز در برابر سیل مقاوم هستند.

در میان زمینه‌های تحقیقاتی آتی، این گروه می‌گویند که بررسی مکانیسم‌هایی که تاب‌آوری ملکه‌ها در برابر سیل را تقویت می‌کند با در نظر گرفتن نیاز کم به اکسیژن آن‌ها در طول خواب زمستانی از جمله عوامل مهم احتمالی، جالب خواهد بود.

پروفسور دیو گولسون (Dave Goulson)، کارشناس زنبور عسل از دانشگاه ساسکس که در این کار دخالتی نداشت، گفت که علاقه‌مندان به زنبور عسل از مدت‌ها پیش گمان می‌کردند که افزایش باران زمستانی در بحبوحه بحران آب و هوا می‌تواند بسیاری از ملکه‌های زنبور عسل را که در زیر زمین به خواب زمستانی می‌روند، غرق کند.

او می‌گوید: به طرز شگفت انگیزی، این تحقیق جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن ملکه گرده در زیر آب در طول خواب زمستانی برای یک هفته تاثیری بر آن‌ها نگذاشته است. به نظر می‌رسد این یکی از جنبه‌های کوچک تغییرات آب و هوایی است که ما نیازی به نگرانی در مورد آن نداریم.

دیگر خبرها

  • مسعود مرادی: شخصیت داوران را تخریب نکنید
  • گزارش زنده: صنعت نفت ۰- پرسپولیس ۰
  • مسعود نجابتی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد
  • زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • اسامی داوران هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر
  • اسامی داوران هفته بیست و چهارم لیگ برتر مشخص شد
  • اعلام اسامی داوران هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر فوتبال
  • از ممنوع التصویریم در تلویزیون ناراحت نیستم
  • دیدار متفاوت شجاعی و تورس در فاصله چند روز
  • تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد! | هیجان تا آخرین لحظه؟