Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رسول جلیلی ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشت پسته در  ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی ۴ سال گذشته انجام شده است، ادامه داد: محصول پسته از سال ششم کشت به توجیه اقتصادی و باردهی می رسد و عمده کشت پسته در اراضی ارومیه و سلماس در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیا دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب بر مانند پسته و زعفران به جای سایر محصولات باغی اقدام خواهد شد که این تغییر الگوی کشت  در مرحله اول موجب شکوفایی  اقتصاد باغداران و دوم اینکه محصولات خشکباری جایگزین محصولات رومیزی خواهد شد.

جلیلی با اشاره به اینکه برنامه های خوبی در جهت ترویج کشت پسته در استان در حال انجام است تصریح کرد: علاوه بر ۱۳۰ هکتار پسته کشت شده در طی سه سال گذشته، سال زراعی گذشته نیز  ۷۰  هکتار  پسته در حوضه آبریز کشت شده است.

وی اشاره به اینکه پسته محصولی مقاوم به شوری آب  های زیر زمینی است خاطر نشان کرد: توزیع نهال یارانه دار، اجرای ۲کارگاه فنی و تخصصی توسط اساتید برجسته کشور، ارائه راهنمایی های فنی در خصوص کاشت،   داشت و برداشت به باغداران و کاشت ۲۰ هکتار از محل طرح جایگزینی و اصلاح باغات بصورت کاملا رایگان در منطقه قره باغ ارومیه از جمله حمایت ها و برنامه های سازمان برای توسعه کشت این محصول و جایگزینی آن به جای محصولات پرآب بر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درخصوص سیاست های سازمان برای کشت های جایگزین همچون زعفران وپسته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز یاد آور شد: به غیر از تکاب و چالدران سایر مناطق آذربایجان غربی مستعد کشت پسته هستند که برای این کار باید مطالعات لازم انجام گیرد.

کد خبر 4699073

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پسته بوشهر قزوین شیراز شهرکرد ایلام عید غدیر خم هفته دولت گرگان یاسوج عید سعید قربان کهگیلویه و بویراحمد اربعین حسینی سانحه تصادف روز خبرنگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۱۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

فرید قشلاقی در بازدید ازاجرای عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد جزئیات این طرح،گفت: بر اساس این طرح مشارکتی، اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: برداشت آب از سد سهند از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزء فاز پنج سد سهند است.

وی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری و بر تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الکوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد

فرماندار هشترود به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالیانه خارج شد