Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@12:54:46 GMT

پیاده‌روی و عقربه‌های فشارخون

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۲۱۰۹

پیاده‌روی در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است؛ برای کنترل وزن و فشارخون خود، روزانه 30 دقیقه به‌صورت تند پیاده‌روی کنید.برخی موادغذایی می‌توانند به‌طور طبیعی فشارخون را پایین بیاورند؛ کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای‌سبز، خرما، گلابی، زیتون و برگ زیتون، تره‌فرنگی، سویا، گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت و لیموترش از این جمله هستند اما یادتان باشد که مصرف این مواد اصلا به معنی قطع درمان دارویی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بد نیست برای مصرف این مواد، نظر پزشک خود را هم جویا شوید، به‌خصوص در مورد گریپ‌فروت، زیرا این میوه می‌تواند غلظت برخی داروهای فشارخون را بالا ببرد و عوارض جانبی آنها را تشدید کند.

تامین پتاسیم برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا ضروری است، موز، آناناس، زردآلو، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور، آلو، سیب‌زمینی، سیر، بروکلی، کدوسبز، قارچ، گوجه‌فرنگی، انواع سبزیجات و حبوبات از منابع خوب پتاسیم هستند. از آنجا که درحین پخت غذا، از نمک استفاده می‌شود دیگر لزومی ندارد هنگام صرف غذا، دست به نمکدان ببرید. می‌توانید از گلپر، آویشن، مرزه، ترخون، ریحان یا نعناع خشک یا کنجد به‌عنوان جانشین‌های نمک استفاده کنید، سیر، لیموترش تازه و آب نارنج نیز برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک مناسب هستند.

در تهیه غذاهای آماده و نوشابه‌ها نیز سدیم فراوانی به کار می‌رود. سوسیس، کالباس، فرآورده‌های گوشتی، چیپس و سایر تنقلات شور، ماهی دودی یا کنسرو شده، انواع سس‌ها و سوپ‌ها حاوی نمک فراوان هستند و باید مصرفشان را محدود کنید.

در میان وعده‌ها و به‌عنوان تنقلات، به‌جای مصرف چیپس و پفک، چوب شور و سایر تنقلات دارای نمک، از ذرت بدون نمک و یا مغزها شامل بادام، پسته، فندق و گردو البته از نوع بونداده و کم نمک استفاده کنید.از آنجا که کاهش مصرف چربی، در کاهش وزن بدن و کنترل فشارخون تاثیر زیادی دارد از یک رژیم غذایی با چربی محدود استفاده شود و روغن‌هایی با منبع حیوانی مثل پیه، دنبه و کره را کمتر مصرف کرده و به‌جای آنها از روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن‌ذرت، کلزا و آفتابگردان استفاده کنید.محصولات لبنی(شیر، ماست و پنیر) کلسیم فراوانی دارند، ویتامین‌های متنوعی هم درآنها وجود دارد؛ اما باید سراغ انواع کم‌چرب آنها(کمتر از 5/ 2 درصد چربی) بروید.

حبوبات سرشار از فیبرهای محلول در آب هستند و استفاده از آنها می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند و همچنین تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن باشد.

در بین انواع گوشت‌ها، ماهی بهترین انتخاب است، چربی ماهی نه تنها موجب عوارض قلبی‌وعروقی نمی‌شود، بلکه به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند،مرغ، ماهی و گوشت تازه بسیار مناسب‌تر از انواع دودی، کنسروی یا فرآوری شده هستند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه‌های کولادار سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند، می‌توانید به‌جای آنها از انواع چای و دمنوش‌های گیاهی یا دوغ کم نمک استفاده کنید، تا حد امکان از صرف غذا در رستوران‌ها خودداری شود، زیرا در این اماکن برای بهبود طعم غذا از نمک و روغن فراوان استفاده می‌کنند.هنگام خرید مواد غذایی آماده، به میزان سدیم درج شده روی برچسب‌های بسته‌های مواد غذایی دقت کنید.

توجه داشته باشید که نام علمی نمک، کلرید سدیم است؛ بنابراین روی برچسب‌های مواد غذایی به جای نمک، «سدیم» درج می‌شود.به غذای کودک زیر یکسال نمک اضافه نکنید تا ذائقه او به غذاهای شور عادت نکند.

نیکوتین موجود در تنباکو حداقل تا یک ساعت بعد از مصرف، فشارخون فرد را بالا نگه می‌دارد و کسانی که در طول روز چند بار سیگار می‌کشند فشارخونشان دائما بالا می‌ماند، بنابراین سیگار و قلیان را کنار بگذارید.بسیاری از مواد غذایی که ظاهرا شور نیستند، درواقع نمک دارند. انواع بیسکویت‌ها، کلوچه‌ها، سبزیجات کنسرو شده، سس‌های سالاد، پنیرها، انواع نان‌ها و غلات صبحانه و غیره از جمله این مواد هستند و مراقب نمک پنهان موجود در غذاها باشید.

منبع: آرمان ملی

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مخدر ماریجوانا از برگ‌های خشک شده و جوانه های گیاه Cannabis sativa ساخته می شود. گل، گرس و علف از مهمترین مشتقات این گیاه مخدر به شمار می روند. در واقع گل همان تغییر یافته ماریجوانا است که توسط بخش های مختلف گیاه شاهدانه به دست می آید. 

این مخدر معمولاً در کاغذی پیچیده شده و به صورت سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، از همین رو به آن سیگاری نیز گفته می شود. گل بوی تندی ایجاد می کند.
اغلب عموم تصور می کنند مواد مخدر گل از مواد گیاهی و طبیعی درست شده و هیچ ضرری برای بدن ندارد، در حالی که مخدر حاوی بیشتر از 400  نوع ماده شیمیایی و خطرناک است.

ماده اثر گذار در ماری جوانا تتراهیدروکانابینول یا THC است. این ماده به مقادیر مختلفی در قسمت های مختلف شاهدانه یافت می شود. THC  با ایجاد تغییراتی در مغز، فعالیت آن را دچار اختلال می نماید که در نتیجه مغز در پردازش اطلاعات و نیز هیجانات دچار اختلال می شود.
اگر شما دچار اختلالات روانی هستید، از مصرف این مخدر پرهیز کنید. زیرا مصرف آن ممکن است علائم جنون را در افرادی که اختلال دوقطبی دارند، تشدید کند.

مواد شیمیایی در این ماده مخدر ۵ برابر سیگار است که می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سلامتی و ایجاد انواع سرطان‌های حلق و ریه شود. مصرف این ماده به دلیل وجود مقادیر زیادی از مواد شیمیایی در آن می‌تواند سلامت ریه و دستگاه تنفس را به شدت به خطر اندازد.

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف ماری‌جوانا احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های بدخیم سر و گردن را در افراد افزایش می دهد و می‌تواند تا سه برابر حالت عادی سلامتی افراد را در معرض خطر جدی بیماری‌هایی مانند سرطان قرار دهد.

در صورت استفاده مکرر این روان‌گردان، خطر ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. مصرف ماریجوانا همچنین ممکن است علائم افسردگی را تشدید کند، تحقیقات نشان می دهد که مصرف این مخدر خطر ابتلا به روان پریشی را در افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، افزایش می دهد.

همچنین تاثیرات منفی بر حافظه و عملکرد شناختی، مشکلات تنفسی  و تاثیر منفی بر قلب و عروق مانند فشار خون بالا از عوارض مواد مخدر گل است.

این گیاه با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) می‌تواند تاثیر داروهای بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده در حین یا بعد از عمل را افزایش دهد. به همین جهت توصیه می شود، حداقل قبل از جراحی از مصرف آن پرهیز کنید.

علائم مصرف گل 

از مهمترین نشانه مصرف گل توهم زایی است که موجب شده، زمان برای فرد از آنچه که تصور می کند کندتر، بگذرد. 

سردرد و سرگیجه، احساس سبکی خواب آلودگی در حین مصرف، اختلالات خواب و خستگی، حالت تهوع، تحریک پذیری،  افزایش اشتها و از دست دادن وزن از دیگر علائم مصرف ماری جوانا یا همان گل است.

ترک مخدر ماریجوانا تحت نظر مشاور

از آنجایی که مصرف این ماده اعتیاد ذهنی ایجاد می کند، ترک آن نیز بر مبنای روش‌های ذهنی است. ترک این مخدر بیشتر از هرچیزی نیازمند اراده قوی است تا از مصرف مجدد پرهیز کنید. به علاوه مشغول کردن ذهن، عدم دسترسی به مواد و نیز پر کردن خلا عاطفی و روحی می تواند در درمان موثر باشد.

بهتر است روند ترک حتما تحت نظر متخصص و مشاور انجام گیرد. روان درمان با استفاده از برنامه‌ای مناسب و راهکار‌های صحیح می‌تواند به بهبود اضطراب و افسردگی بعد از ترک کمک نماید.

روند درمان هر فرد با فردی دیگر متفاوت است و روان درمان با توجه به شرایط فرد درمان مناسب را به او پیشنهاد می کند، البته نقش خانواده و دوستان را  نیز نباید در این روند نادیده گرفت.

تا به امروز هیچ دارویی برای ترک گل کشف نشده است زیرا ماده مخدر در ماریجوانا بیشتر از جسم بر روی ذهن اثر گذار است

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید