Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، صادق هاشم فاضل در نشست امروز (۳۱ مرداد ) با تجار و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با اشاره به مراودات تجاری که بین ایران و عراق وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار کالا از ایران به عراق صادر شد که ۹ میلیارد دلار آن کالاهای مصرفی و مابقی شامل نفت، گاز و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بوده است.

 وی ادامه داد: این میزان صادرات می‌تواند تا سطح ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

 وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و عراق وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به عراق توافقاتی بین سران دو کشور صورت گرفت که یکی از موارد آن ایجاد سه منطقه آزاد در نوار مرزی ایران و عراق است.

 وی ادامه داد: ما به عنوان بخش خصوصی به دولت عراق فشار وارد می کنیم که این توافقات بین دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود و ویژگی‌ها، موقعیت دقیق و مساحت این مناطق هرچه سریعتر مشخص شود.

 هاشم فاضل یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک را کمک به صادرات مجدد به جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: این آمادگی را داریم در شرایطی که ایران برای واردات برخی کالاها محدودیت دارد، این کالاها را به عراق وارد کرده و بدون سود به ایران صادرات مجدد کنیم.

 وی تاکید کرد: البته در این زمینه محدودیت های قانونی داریم، اما به دنبال رفع این محدودیت ها هستیم.

هاشم فاضل همچنین بر لزوم سرمایه‌های گذاری های مشترک بین ایران و عراق تاکید کرد و افزود: درخواست ما این است که خطوط تولید و مونتاژ کالاها توسط تجار ایرانی در عراق  راه اندازی شود و یا خط تولید کارخانجاتی که در زمینه تولید کالا برای صادرات به عراق فعالیت دارند به داخل عراق جابجا شود.

 وی با اشاره به مزیت‌هایی که سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور دارد، یادآور شد: این امر کمک می کند هم تولید ملی در عراق افزایش یابد، هم نیروهای کار دو کشور مشغول به کار شوند و هم تجار ایرانی با هزینه کمتری دسترسی به بازار عراق داشته باشند.

 به گفته رئیس اتاق بازرگانی بابل، وقتی‌ کالاهای ایرانی در عراق تولید شود هم از هزینه های گمرکی معاف خواهند شد، هم هزینه‌های حمل و نقل بسیار کاهش می یابد و هم این کالاها بدون واسطه در بازار عراق عرضه خواهد شد.

 هاشم فاضل از مشوق هایی که برای سرمایه گذاری در عراق در نظر گرفته شده نیز یاد کرد که شامل معافیت های مالیاتی، تضمین خروج سرمایه اولیه و ... است.  وی تاکید کرد: هر سرمایه گذاری که به عراق بیاید شرایط سرمایه‌گذاری را برای آنها تسهیل می‌کنیم و علاقه داریم  شرکت‌های مشترکی با تجار ایرانی راه اندازی کنیم.

 وی در ادامه از مزیتهای استان بابل هم یاد کرد و ادامه داد: این استان با جمعیت حدود دو میلیون نفر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب بغداد، ۴۰ کیلومتری کربلا و ۶۰ کیلومتری نجف قرار دارد و به دلیل موقعیت استراتژیکش، مرکز تجارت با سایر استان های عراق به شمار می رود.

 وی با بیان اینکه بابل در گذشته استان صنعتی اول عراق بوده، یادآور شد: این استان هم اکنون از نظر تولیدات کشاورزی نیز جایگاه بسیار خوبی در عراق دارد.

وی با بیان اینکه کرمانشاه و بابل می‌توانند با وجود مزیت هایی که دارند همکاری‌های خود را گسترش دهند، عنوان کرد: کرمانشاه توانمندی‌های زیادی دارد که در بازدیدهای اخیری که از واحدهای تولیدی استان داشتیم بیش از پیش به این مزیت‌ها پی بردیم.


انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: ايران و عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۳۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انتظاری پنج ماهه فعالان اقتصادی برای تامین ارز واردات

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته داوود رنگی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با اقتصاد آنلاین اعلام کرده بود که یک ماه است، تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی متوقف شده است، موضوعی که علیرغم انتظار نسبت به پاسخگویی به رسانه ها، با واکنش سریع بانک مرکزی مواجه شد. این بانک با ارسال نامه ای به اقتصاد آنلاین اعلام کرد که این مطلب را تکذیب می کند و از ابتدای سال جاری (فروردین ماه)، بر اساس آمار موجود بانک مرکزی، ۲ میلیارد و ۷۷۲  میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

این تکذیبیه بانک مرکزی در شرایطی صادر شد که امروز، باز هم فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که در نشست صبحانه کاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موضوع تحقق شعار سال و بررسی برخی مشکلات و مسائل پیش روی بخش خصوصی در اتاق تهران گرد هم آمدند، دوباره این موضوع را تکرار کردند.

به نقل از اقتصادآنلاین؛ کاوه زرگران، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: فعالان اقتصادی ۵ ماه است که منتظر تخصیص ارز هستند.

وی افزود: از ۳۰ مهرماه خیلی از شرکت ها کالاهای اساسی را وارد و در بازارهای داخلی فروخته اند و منتظر تخصیص ارز هستند، از این تاریخ به بعد بسیاری از کالاها مشمول تخصیص ارز نشده اند.

زرگران گفت: بانک مرکزی دیروز اعلام کرده که اتاق تهران اطلاعات اشتباه داده، به عنوان رئیس انجمن غلات اعلام می کنم که ما محموله های متعددی از  شرکت های مختلف از ۳۰ مهر سال گذشته در نوبت تخصیص ارز هستند و هنوز نتوانسته اند ارز دریافت کنند. 

وی افزود: در ۵ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ دولت خوراک مردم را از جیب بخش خصوصی و یا حالا وام هایی که بانک ها تامین کرده اند داده است و همچنان بخش خصوصی منتظر است که تعیین تکلیف شود.

زرگران ادامه داد: یک ماه از سال گذشته و وضعیت نرخ ارز به دلیل بودجه مشخص نیست گفته می شود که قرار است نرخ ارز شکر و برنج که ۲۸ هزار و ۵۰۰ است حذف شود، اما این موضوع ابلاغ نشده و این روند می تواند تامین این کالاها را در بازار در آینده مشکل کند.

 

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری پنج ماهه فعالان اقتصادی برای تامین ارز واردات
  • بلاتکلیفی ۲۰۰۰ خودروی برقی وارداتی
  • تامین ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و صنایع
  • تامین ۳ میلیارد دلاری ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات
  • بانک مرکزی : توقف تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی کذب است
  • اعلام میزان تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی
  • انجمن واردکنندگان برنج ایران: برنج وارداتی هم از سفره مردم پر می‌کشد؟
  • زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری دربند سرعین تامین می‌شود
  • دلار تلگرامی بر قیمت کالاهای وارداتی تاثیر ندارد
  • ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید