Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@03:39:53 GMT

وجود انسان نئاندرتال در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۳۹۹۷

وجود انسان نئاندرتال در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اعلام این خبر اظهار کرد: نتایج مطالعات یک دندان انسان کشف شده در غار وزمه که این هفته در ژورنال بین‌المللی "تطور انسان" منتشر شد، بطور قطع ثابت می‌کند انسان نئاندرتال در زاگرس می‌زیسته است.
  قادری گفت: با توجه به اهمیت نتایج این پژوهش دندان یافت شده موزه ملی ایران بزودی آنرا در این موزه به نمایش در خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طبق گفته مسئول بخش پارینه سنگی موزه ملی و از نویسندگان مقاله این دندان آسیای کوچک مربوط به یک کودک نئاندرتال است که در زمان مرگ بین شش تا ده سال سن داشته است، این دندان در اواخر دهه 1370 طی پژوهش‌های باستان‌شناسی دشت اسلام‌آباد غرب که به هدایت کامیار عبدی انجام می‌گرفت در غار وزمه کشف و از آن زمان تاکنون چندین بار با استفاده از شیوه های مختلف بررسی و مطالعه شده است، با توجه به اینکه انسان نئاندرتال قبل از چهل هزار سال پیش منقرض شده، نمونه غار وزمه بایستی بیش از چهل هزار سال و کمتر از هفتاد هزار سال قدمت داشته باشد.
   ️ مسئول بخش پارینه سنگی موزه ملی گفت: اهمیت این یافته در این است که بر اساس انتشارات آکادمیک موجود تاکنون تنها یک استخوان انسان دوره پارینه سنگی میانی در ایران یافت شده که مربوط به کاوش غار بیستون در سال 1328 است. در سال گذشته نیز خبر کشف یک دندان نیش یک کودک نئاندرتال در پناهگاهی نزدیک کرمانشاه در رسانه‌های جمعی مطرح شد، اما چون هنوز نتایج بررسی آن در سطح آکادمیک منتشر نشده، نمی‌توان درباره آن اظهار نظر قطعی کرد.   فریدون بیگلری گفت: از آنجا که شماری از پژوهشگران در انتساب استخوان بیستون به انسان نئاندرتال یقین کامل ندارند، دندان یافت شده در وزمه به این تردیدها پایان داد و با انتشار مستندات جدید در ژورنال بین‌المللی تطور انسان، ایران نیز در لیست کشورهایی قرار گرفت که بقایای انسان نئاندرتال در آن کشف شده است.  

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران رسانه صنایع دستی و گردشگری مرگ موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

محققان به ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و ابتلا به سرطان کولون دست یافته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه میرور در گزارشی نوشت: دندانپزشکان نسبت به تأثیر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در تشدید سرطان هشدار دادند. 

به گفته این پزشکان، بر اساس تحقیقی که اخیراً انجام گرفته، ارتباط خیره‌کننده‌ای بین نحوه توجه به دندان‌ها و خطر ابتلا به سرطان کولون پیدا شده است که ظاهراً نوع خاصی از باکتری که در دهان ما ایجاد می‌شود، عامل به وجود آورنده آن است.

طبق گفته این دانشمندان، اگر ما به شکل صحیحی اقدام به شستن دندان‌های خود نکنیم باکتری به نام Fusobacterium nucleatum در دهان ما رشدونمو می‌کند و باعث می‌شود تا شرایط افراد مبتلا به سرطان کولون و روده بزرگ تشدید شود.

اما اگر روزانه دو بار مسواک بزنیم، این فعالیت ساده می‌تواند به شکل عمده‌ای از انتقال این باکتری مضر از دهان به بقیه بدن جلوگیری کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • جهاد دندانپزشکی در رودان/خدمات قرارگاه مردم به ۲۲۰ هزار خدمت رسید
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • ایران امروز قوی و مقتدر شده است
  • رشد ۵۰ درصدی عملکرد دانشکده دندانپزشکی طی یک سال گذشته
  • آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه
  • طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه