Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار سیاسی- گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی آماده شده و اگر اروپا تا 18 شهریور به تعهدات خود عمل نکند این گام نیز اجرایی می شود.

به گزارش افکارنیوز، جلال میرزایی نماینده مجلس در توضیح برنامه جمهوری اسلامی ایران برای گام سوم کاهش تعهدات برجام، گفت: دولت تاکنون به خوبی عمل کرده، موضع گیری آنها نیز حساب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این نیز آقای روحانی و وزیر امور خارجه از تعریف گام سوم کاهش تعهدات برجام خبر داده اند.

وی  تصریح کرد: مقامات اروپایی همچنین عنوان داشتند که فرصتی هم به اروپایی‌ها که دغدغه امنیت منطقه را دارند، داده شده تا بتوانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند بنابراین در صورتی که تا 18 شهریور ماه اروپایی ها قدمی بردارند ایران منعطف برخورد خواهد کرد.

گام سوم کاهش تعهدات برجام منوط به رفتار و اقدامات اروپایی ها است

وی افزود: برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجام منوط به رفتار و اقدامات اروپایی ها است، سیاست جمهوری اسلامی بر مبنای تعامل است اما انجام تعهدات یک جانبه نمی شود.

میرزایی یادآور شد: ایران تاکنون یک جانبه عمل نکرده اما در حال حاضر تحت تاثیر افکار عمومی نمی تواند به این شیوه ادامه داد لذا در صورتی که اروپایی ها به تعهدات خود جامه عمل نپوشانند ما گام سوم کاهش تعهدات را قاطعانه برخواهیم داشت.

این نماینده مجلس  خاطرنشان کرد: دایره اقدامات ایران در گام سوم تعریف شده و مشخص است اما نمی توان آنها را اعلام کرد، این اقدامات از افزایش غنی سازی تا خروج از پروتکل الحاقی را شامل می شود.

نانواکناری دیگر نماینده مجلس نیز در این خصوص اظهار داشت: برجام توافقی بین ایران و 5+1 بود، بر اساس توافق هسته ای اروپایی ها باید به تعهدات خود عمل کنند اما تاکنون به اقدامات نابخردانه خود ادامه دادند.

نماینده مردم بابلسر و فریدون کنار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که طرف های مقابل در پیش گرفتند، جمهوری اسلامی ایران گام های کاهش تعهدات را برداشته است، ما در مسیر مقاومت مرحله به مرحله اقداماتی را انجام دادیم و تا زمانی که آنها به تعهدات خود عمل نکنند، این فرایند را ادامه می دهیم.

ایران گام سوم کاهش تعهدات را بر اساس برنامه شورای عالی امنیت ملی تعریف و عملیاتی می کند

وی افزود: ایران گام سوم کاهش تعهدات را بر اساس برنامه شورای عالی امنیت ملی تعریف و عملیاتی می کند، البته ما امیدواریم اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند تا از رفتار خود پشیمان نشوند.

نانواکناری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تا 18 شهریور ماه هم منتظر خواهد ماند و بر اساس رفتار اروپایی ها دایره اقدامات گام سوم کاهش تعهدات برجام را مشخص خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران بنای خروج از برجام را ندارد اما از آنجایی که اروپایی ها هیچ گامی در مسیر عمل به تعهدات برجام برنداشتند، مسیر کاهش تعهدات را دنبال کرده است. اروپایی ها باید مستقل از دولت آمریکا تصمیم بگیرند.

یوسفیان مولا از دیگر نمایندگان مجلس نیز  با یادآوری سفرهای اخیر محمدجواد ظریف، گفت: محور مذاکرات وزیر امور خارجه در سفرهای اخیر برجام است، کشورهای هدف مایلند که مشکلات ارتباط مالی را رفع کنند لذا آقای ظریف شرایط را به خوبی برای آنها تبیین کرده است.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی برای برداشتن گام سوم هنوز به نتیجه قطعی در این شرایط نرسیده است، لذا نمی توان برنامه این گام را اعلام کنیم، البته نمایندگان در نشستی با رئیس سازمان انرژی اتمی مطالبی را مطرح کردند.

وی افزود: شدت و قدرت مرحله سوم کمتر از دو گام قبل نیست کما اینکه گام سوم کاهش تعهدات برجام با شدت بیشتری برداشته خواهد شد.

یوسفیان ملا تصریح کرد: امیدواریم آقای ظریف در این سفرها بتواند طرف های مقابل را اقناع کند تا جمهوری اسلامی ایران ناچار به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام نباشد.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است ایران مجدد به اروپایی ها فرصت دهد، این شرایط تا پایان برجام ادامه دارد زیرا ما تعهداتی را در برجام متقبل شدیم و اروپایی ها هم مکلف به اجرای تعهداتی شدند.

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، معتقد است: متاسفانه نتیجه اقدامات اروپایی ها هنوز برای ما محسوس نیست، ما اعتقاد داریم که آنها در راه اندازی کانال مالی اقداماتی را انجام دادند اما نتایجی حاصل نشده است زیرا تحت فشار آمریکایی ها هستند.

 

 

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران اروپا برجام کاهش تعهدات برجام گام سوم کاهش تعهدات برجامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۴۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین

به گزارش قدس انلاین، به نوشته فایننشال تایمز اخیرا اوکراین متحدان غربی خود را برای دریافت هفت سامانه ضد هوایی بیشتر همچون پاتریوت یا اس-۳۰۰ در واکنش به تشدید عملیات‌های هوایی و موشکی روسیه تحت فشار گذاشته است.

با این وجود در پاسخ به این فشارها تنها آلمان چندی پیش اعلام کرد یک سامانه پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

فایننشال تایمز نوشت، چند منبع مطلع گفتند چند رهبر دیگر اتحادیه اروپا در یک نشست در هفته گذشته در شهر بروکسل شخصا از پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و «کریاکوس میتسوتاکیس»، همتای یونانی او خواستند تعدادی از سامانه‌های پدافند هوایی خود را در اختیار اوکراین بگذارند.

این رهبران اتحادیه اروپا تلاش کردند این دو نخست وزیر که ارتش‌های کشورهایشان هر کدام بیش از ۱۲ سامانه پاتریوت و سامانه‌های پدافند هوایی دیگر نظیر اس-۳۰۰ دارند را قانع کنند که نیاز اوکراین به این سامانه‌ها بیشتر از نیاز کشورهای آنها است چون با تهدید روبرو نیستند.

یکی از این منابع اظهار کرد: «ما همگی می‌دانیم چه کسی آنها را دارد. ما همه می‌دانیم که آنها کجا هستند و ما همه می‌دانیم که چه کسی واقعا به آنها نیاز دارد.»

به نوشته فایننشال تایمز، اخیرا متحدان اوکراین در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه و دفاع ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در شهر لوکزامبورگ فشارهای خود را برای اعطای این سامانه‌ها به اوکراین بیشتر کردند.  دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه و رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین از طریق ویدیو کنفرانس در این اجلاس شرکت کردند.

این رسانه گمانه‌زنی کرد که کی‌یف علاقه ویژه به دریافت سامانه‌های در حال فرسودگی اس-۳۰۰ یونان نشان داده چون از قبل تعدادی از این سامانه‌ها را داشته و تجربه کار به آنها را دارد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «کشورهایی هستند که نیاز فوری به سامانه‌های پدافند هوایی خود ندارند. صادقانه از هر یک از این کشورها خواسته شد که درباره اعطای هر آنچه که می‌توانند، تصمیم بگیرند.»

همچنین خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا کشورش حاضر به ارسال سامانه های پاتریوت برای اوکراین است، گفت: «ما به خوبی از نیاز اوکراین به سامانه‌های ضدهوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت مطلعیم. اسپانیا همواره هر کاری که در توانش بوده برای کمک به اوکراین انجام داده است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به پرسشی درباره احتمال اعطای سامانه‌های پاتریوت از سوی اسپانیا به اوکراین گفت: «ما از همه کشورهای عضو خواسته‌ایم هر آنچه می‌توانند به منظور افزایش ظرفیت پدافند هوایی اوکراین انجام دهند.»

چند مقام نیز گفتند لهستان و رومانی نیز که سامانه‌های پاتریوت دارند در سطحی پایین‌تر تحت فشارند تا کمک‌هایی را برای کی‌یف بفرستند اما این دو کشور به دلیل هم‌مرز بودن با اوکراین موقعیت آسیب‌‍‌پذیرتری دارند.

«دونالد تاسک»، نخست وزیر لهستان روز دوشنبه گفت کشور او «این گزینه را ندارد» که سامانه‌ای برای اوکراین بفرستد چون باید خودش از یک انبار تسلیحات حیاتی در جنوب شرقی خاکش که در آن تسلیحاتی اعطایی برای اوکراین قرار دارند، محافظت کند.

اوکراین از قبل دست کم سه سامانه پاتریوت شامل یک سامانه که از آمریکا دریافت کرده و دو سامانه دیگری که آلمان به آن داده را در اختیار داشته است.

کی‌یف همچنین ساماه‌های پدافند هوایی متعلق به شوروی سابق همچون اس-۳۰۰ و اس-۲۰۰ نیز دارد. مقام‌های اوکراینی ادعا کردند از یک نسخه به روز رسانی شده سامانه اس-۲۰۰ استفاده کرده تا یک بمب‌افکن توپولف ۲۲ام۳ روسیه را بر فراز منطقه استاوروپل سرنگون کنند.

رسانه‌های غربی گزارش کردند بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین که روز شنبه در مجلس نمایندگان تصویب شد احتمالا شامل موشک‌های رهگیر برای سامانه‌های پدافند هوایی خواهد شد.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت تا روز دوشنبه هنوز هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا که مالک سامانه پاتریوت هستند سیگنال واضحی درباره اینکه بخواهند تعداد بیشتری از این سامانه را در اختیار اوکراین قرار دهند، نفرستادند.

هانکه بروینز اسلات، وزیر امور خارجه هلند در نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت هلند «در حال حاضر هر نوع امکانی را برای کمک به اوکراین بررسی می‌کند» و در واکنش به یک ابتکارعمل آلمان برای کمک به تقویت دفاع هوایی اوکراین و خرید پهپادهای بیشتر حمایت مالی می‌کند.

اسلات در پاسخ به این سوال که چرا خود هلند تمایلی به ارسال سامانه‌های پاتریوت خود برای اوکراین ندارد، گفت: «ما مجددا بررسی می‌کنیم که آیا ‌می‌توانیم انبارهای خود را از آن چه که هنوز باقی مانده خالی کنیم یا خیر اما این کار دشوار خواهد بود.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چند روز پیش اظهار کرد این ائتلاف نظامی «نقشه‌ای از تونمندی‌های موجود در سراسر ائتلاف را ترسیم کرده و سامانه‌هایی هستند که می‌تواند در اختیار اوکراین قرار دهد.» او اما از کشورهای صاحب پاتریوت که می‌توانند به اوکراین کمک کنند نام نبرد.

ساخت پاتریوت‌ به زمان زیادی نیاز دارد. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که ساخت یک سامانه پاتریوت به دو سال زمان نیاز دارد بنابراین کشورهای صاحب این سامانه تمایلی به دست کشیدن از آنها و آسیب‌پذیر کردن خود ندارند. آلمان ۱۲ عدد از این سامانه را قبلا داشته که تا کنون سه سامانه را به اوکراین داده است.

پال جانسون، وزیر دفاع سوئد هم در پاسخ به این سوال که آیا کشور او چنین سامانه‌هایی را به اوکراین عرضه خواهد کرد، گفت: «من این احتمال را رد نمی‌کنم، اما در حال حاضر ما بر کمک‌های مالی تمرکز کرده‌ایم.» او گفت سوئد سامانه‌های دیگری برای اوکراین ارسال خواهد کرد که می‌توانند «تا حدودی از فشار نیاز به پاتریوت‌ها» کم کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین