Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه در حاشیه همایش سادات رضوی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: این همایش اولین گامی بود که برای تجلیل از سادات رضوی در محدوده ایران برگزار شد، گام بعدی و تکمیل کننده این همایش برگزاری آن در سطح منطقه و کشورهای دیگر است تا آثار مثبت و منافع بیشتر آن برا ی مردم مشخص شود همانند آثار و نتایج حضور حضرت امام رضا (ع) در سرزمین ایران که در زمان مامون نقش مهمی در پیشرفت فرهنگ اسلام و اهل بیت (ع) داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: برگزاری همایش هایی مانند همایش سادات رضوی بیانگر این واقعیت است که اهل بیت (ع) و فرهنگ و رسالت آنها به عنوان یکی از مراکز ثقل دین اسلام است و نقش مهمی در تدوین مبانی اسلام دارند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل گفت: سادات رضوی مانند دیگر افراد از نسل ائمه اطهار (ع) در اقصی نقاط عالم و به خصوص شبه قاره هند، آفریقا ، عراق و افغانستان پراکنده هستند.
وی افزود: با حضور حضرت امام رضا (ع) در خراسان رضوی ۱۲ هزار و ۶۷۳ نفر از سادات به ایران آمدند و در فارس، قم و دیگر مناطق ایران ساکن شدند.
دکتر ولایتی اظهار داشت: حضور حضرت امام رضا (ع) در آن زمان باعث شد اولین حوزه علمیه در مرو تاسیس شود و نمایندگان آن حضرت در بیشتر مناطق حضور یافتند و هدایت مردم را بر عهده گرفتند.
وی گفت: این حضور باعث شد جلو بسیاری از شبهات نسبت به دین که با ترجمه آثار دیگر زبان ها شروع شده بود گرفته شود و حتی بسیاری از افرادی که به مذهب زیدیه گرویده بودند به شیعه اثنی عشری بازگردند.

امام فصل الخطاب جامعه است 
امام جمعه موقت تهران نیز در این همایش با بیان اینکه رهبری و زعامت جامعه با امامت است و امام باید شخص صالح باشد گفت: با رهبری امام راحل بود که تمام مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی متحد شدند.

حجت الاسلام سید حسن ابوترابی فرد افزود: امروز مفتخر هستیم که تمام امت اسلامی و همه مذاهب آن، قرآن را بدون یک کلمه اختلاف در بین خود قبول دارند و این یک اعجاز الهی است، همچنین تمام فرق اسلامی برای اهل بیت پیامبر (ص) جایگاه ویژه ای قائل هستند. 
وی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب اظهار داشت: حضرت امام رضا (ع) در این حدیث شرطی را برای بیان توحید مشخص کردند و آن ولایت است که اگر ولایت شناخته نشود توحید به تنهایی نمی تواند انسان را نجات دهد.
امام جمعه موقت تهران گفت: تبیین آموزه های دین باعث می شود که در دین خدا اختلاف وجود نداشته باشد. 
وی افزود: امامت باعث جلوگیری از تفرقه در دین است و از نظر اسلام پیامبر (ص) مرجعی برای رفع تمام اختلافات مسلمانان است و در شیعه نقل های حضرت علی (ع) نیز به عنوان فصل الخطاب قرار می گیرد.

سادات سرنوشت جهان را تغییر خواهند داد 
معاون اجتماعی مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در این همایش گفت: در تلاش هستیم از ظرفیت مردمی سادات که مورد احترام هستند به بهترین شکل استفاده شود.
محمد ناظمی اردکانی افزود: سادات در میان کشور های اسلامی از شمال آفریقا، عربستان، افغانستان، ایران، هند، پاکستان تا مالزی و اندونزی گسترده هستند.
وی اظهار داشت: تاکنون همایش های استانی در آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان برگزار شده است و در چهارم شهریور ماه همزمان با روز مباهله گردهمایی سادات شیعه و سنی در گرگان برگزار خواهد شد.
ناظمی اردکانی گفت: جمعیت سادات در ۵۰ سال گذشته ۱۰۰ میلیون نفر محاسبه شده که این تعداد امروز بیش از ۳۰۰ میلیون نفر ذکر شده است. 
وی با اشاره به مصوبات کمیسیون مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: مقرر شده است هر سال در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) گردهمایی با حضور سادات هر کشور اسلامی برپا شود.
معاون اجتماعی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: براساس روایات سادات سرنوشت جهان را تغییر خواهند داد و رهبری آخرالزمان بر عهده حضرت صاحب الزمان (عج) خواهد بود و در روزگار کنونی نیز شاهد هستیم پرچم مبارزه با ظلم در دستان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایران، سید حسن نصرالله در لبنان، آیت الله سیستانی در عراق و سید عبد الملک الحوثی در یمن است که از سادات هستند.

دبیر اولین همایش سادات رضوی نیز گفت: با توجه به گستردگی سادات رضوی در جهان انتظار داریم بتوانیم در آینده این همایش را به صورت بین المللی برگزار کنیم.
عفت شریعتی افزود: نشست هایی برای ایجاد دبیرخانه دائمی سادات رضوی برگزار شده که امیدواریم این همایش زمینه ساز تحقق اهداف معنوی ائمه (ع) در ایران و جهان اسلام باشد. 
وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در جهت اهداف نظام اسلامی و تاثیر گذاری در جهان و زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) گام برداریم.
دبیر این همایش با اشاره به حدیث سلسله الذهب گفت: ولایت شرط تحقق ایمن بودن از عذاب الهی است و این همایش زمینه ورود به این عرصه را فراهم خواهد کرد.
در بیانیه پایانی این همایش نیز بر تشکیل بانک اطلاعات سادات رضوی سراسر جهان، تداوم برگزاری نشست ها در سطح بین المللی، پژوهش در زمینه خدمات و نقش تاریخی فرزندان پیامبر (ص) در مبارزات حق طلبانه، ارتباط بین نخبگان و عالمان محقق، تکریم سادات در جوامع و مذاهب اسلامی، تاسیس دبیرخانه دائمی سادات رضوی به منظور ارتباط بهتر و پیگیری مصوبات تاکید شد.
همایش سادات رضوی با حمایت آستان قدس رضوی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
۲۰۳۰/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد إيران آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۴۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تاریخ از کارنامه روحانیت

حضرت امام‌خمینی (ره) با توجه به شرایط سیاسی ــ اجتماعی ایران، از همان اولین روز‌های حضورشان در حوزه علمیه قم و خصوصا پس از پاسخ‌نگرفتن اعلامیه معروف‌شان درسال۱۳۲۳ که برای برانگیختن مردم مسلمان علیه رژیم شاه صادر شده بود، به این نتیجه رسیدند که پرورش و تربیت طلاب، روحانیون و مدرسین آگاه و مبارز برای این حوزه می‌تواند بستر مناسب رشد اسلام و شناساندن صحیح آن به توده‌های مردم باشد؛ مردمی که پس از شناخت اسلام آن‌گونه که هست، قطعا به رهبری روحانیت مبارز، علیه رژیم ستم‌شاهی و اربابان غربی‌اش قیام خواهند کرد و پایه‌های ظلم و جور را برخواهند انداخت.

به همین علت همان‌طور که در سند ساواک هم آمده بود، امام در حوزه به تدریس فلسفه و فقه و اصول و اخلاق و تالیف مشغول گردیدند و از محضر ایشان روحانیون بسیاری برخوردار شده و درس گرفتند، روحانیون و طلابی که هریک بعد‌ها از مبارزین و انقلابیون فعال در پیشبرد نهضت و انقلاب اسلامی بودند. امام از سال‌ها قبل درس اخلاق را به منزله مدرسه‌ای برای آماده‌ساختن طلاب جوان جهت مبارزه پیگیر و خستگی‌ناپذیر شروع کرده بودند و از این راه به سایر طبقات و اقشار اجتماعی نیز آگاهی سیاسی می‌بخشیدند.

درواقع دیدگاه‌های سیاسی خود را در این درس‌ها مطرح می‌کردند. بسیاری از روحانیون مبارز ازهمین کلاس اخلاق حضرت امام، درس مبارزه و انقلاب را آموختند و بعد از آن وارد عرصه نهضت شدند. در شرایطی که اهم فعالیت حضرت امام‌خمینی (ره) درسال‌های مابین۱۳۰۰هجری شمسی که به حوزه علمیه قم آمدند وتحصیل خود راپی گرفتندتا۱۳۴۰ که به‌طورعلنی وارد مبارزات سیاسی شدند، پیرامون فراگیری و تدریس علوم مختلف اسلامی و فقهی و تربیت و پرورش شاگردان و روحانیون وطلاب مبارز می‌گذشت؛ یعنی مبارزه ریشه‌ای و مبتنی بر پایه‌های محکم ایدئولوژیک، آگاهی‌های تاریخی ــ اجتماعی و سیاسی، اما در همان دوران هم از موضعگیری‌های سیاسی در موارد تعیین‌کننده غافل نبودند.

در طول نهضت ملی شدن صنعت نفت، امام بیشتر به پیگیری مسائل حوزه و کار تدریس و تالیف و مشاوره با آیت‌ا... بروجردی و تقویت دستگاه مرجعیت مشغول بودند. ایشان در اندیشه اصلاح حوزه بودند، اگرچه در کنار آن سال‌های پرحادثه‌ای می‌گذشت؛ جنجال قرارداد کنسرسیوم، درگیری‌های حزب توده، ترور‌ها و اختلافات جناح‌های ملی و مذهبی نهضت و... ولی به‌دلیل عدم همراهی آیت‌ا... بروجردی با آیت‌ا... کاشانی، حوزه علمیه قم و روحانیونش تقریبا از این جریانات به دور بود.

امام خمینی (ره) و ولایت 
حضرت امام‌خمینی (ره) با توجه به تجارب تاریخی اسلام خصوصا در تاریخ معاصر و مبارزات موثر علما و روحانیونی همچون مرجع تقلید میرزای شیرازی در نهضت تنباکو و ملا محمدکاظم آخوند خراسانی و آیات دیگر در نهضت عدالت‌خانه و انقلاب مشروطیت، همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی دریافته بودند مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد و استعمار تنها در زمانی به نتیجه خواهد رسید که از بنیانی دینی برخوردار بوده و با رهبری و هدایت روحانیت و به‌خصوص مرجعیت اسلام انجام پذیرد. طبعا آن روحانیتی که بتواند مردم مسلمان را هدایت کرده و درعین‌حال از تفکر عمیق دینی و پشتوانه علمی اسلامی نیز برخوردار باشد، بایستی در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شد و از دریای علم و معرفت اسلامی سیراب می‌گردید. 

پس نخستین شرط تربیت چنین روحانیتی، رشد و بقای حوزه علمیه قم در مقابل سیل بنیان‌کن تهاجم فرهنگی استعمارگران و فشار و زور رژیم پهلوی بود که از زمان تاسیس، بنا به اساس طرح صهیونیستی بنیادگذاری‌اش، انهدام حوزه‌های دینی را در دستورکار خویش قرار داده بود. در شرایطی که برنامه‌های ضداسلامی و سرکوب و اختناق رضاخانی، حوزه علمیه قم را به نهایت ضعف رسانده و در آستانه اضمحلال قرار داده بود، امام ضرورت حضور مرجعی جامع‌الشرایط را برای مرجعیت عامه و ریاست حوزه علمیه قم احساس می‌کردند.

ضرورتی که پس از درگذشت آیت‌ا... العظمی حاج‌شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزدی، تقریبا بدون پاسخ مانده بود و حضور مراجع ثلاث یعنی آیت‌ا... سیدمحمد حجت و آیت‌ا... سیدصدرالدین صدر و آیت‌ا... سیدمحمدتقی خوانساری نتوانسته بود وحدت حوزه را دربرابر هجوم بی‌امان دشمنان دین و کشور حفظ نماید. امام بحق می‌دانستند که با حوزه‌ای متزلزل، آسیب‌پذیر و ضعیف نمی‌توان با توطئه‌های اسلام‌زدایی استعمار و رژیم شاه مقابله نمود و فقیه جامع‌الشرایط، باشهامت و آگاهی را می‌طلبد تا با تبدیل آن حوزه علمیه آشفته به پایگاهی استوار برای پرورش اندیشمندانی وارسته و اسلام‌شناسانی فرهیخته و پاکباز، کانون گرم نهضت اسلامی را جهت رویارویی با خطر‌هایی که اسلام و استقلال کشور را تهدید می‌کند، برپا سازد.

از همین رو بود که حضرت امام (ره) درسال۱۳۲۳ به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مطرح حوزه علمیه قم، برای یکپارچه کردن حوزه تحت‌زعامت مرجعی واحد، در دعوت آیت‌ا... بروجردی به قم نقش اصلی را ایفا کردند و پس از درگذشت آیت‌ا... سیدابوالحسن اصفهانی (مرجع تقلید شیعیان در کاظمین) در۱۳آبان۱۳۲۵ و حاج‌آقا حسین قمی‌طباطبایی (سرپرست حوزه علمیه نجف) در ۱۷ بهمن همان سال، بیشترین تلاش را جهت مرجعیت عامه آیت‌ا... بروجردی به عمل آوردند. سابقه مبارزاتی آیت‌ا... بروجردی علیه رضاخان و حرکتش از بروجرد به‌منظور سرنگونی حکومت ضداسلامی رضاخان از نگاه امام پنهان نبود و این‌که خود مرحوم بروجردی به مناسبتی اظهار کرده بود: «من هرگز در قبال خلافکاری‌ها و قانون‌شکنی‌های دستگاه حاکمه ساکت نمی‌نشینم.» 

وهمین موضوع به زندان افتادن ایشان منجر شد، مد نظر امام قرار داشت. ازهمین رو حضرت امام (ره) اطمینان داشتند حضور آیت‌ا... بروجردی در صدر حوزه علمیه قم می‌تواند وحدت و یکپارچگی لازم را در حوزه علمیه قم پدید آورده، قوام و استحکام لازم را به آن ببخشد و در برابر هجمه شاه و اعوان و انصارش بیمه‌اش سازد. امام‌خمینی (ره) در تمام دوران زعامت آیت‌ا... بروجردی بر حوزه علمیه قم، کوشش فراوانی به خرج دادند که علی‌رغم موانع و دشواری‌های متعددی که پیرامون آیت‌ا... بروجردی قرار داشت، حقایق را به گوش آن مرحوم برسانند، اوضاع و شرایطی را که در کشور جریان دارد و نقشه‌های گوناگونی که از سوی رژیم شاه و اربابان خارجی‌اش علیه اسلام و استقلال ایران طرح می‌شود را به ایشان اطلاع دهند و تا آنجا که ممکن است او را از جریان امور آگاه سازند.

آیت‌ا... بروجردی نیز به نظرات و پیشنهادات امام توجه می‌کرد و به ایشان اعتماد و اطمینان ویژه‌ای داشت و در مواقع حساس با امام تماس گرفته و مشورت می‌کرد. حاج‌آقا روح‌ا... (عنوانی که امام در آن زمان در حوزه علمیه به آن معروف بودند) به مثابه نماینده و مشاور سیاسی آیت‌ا... بروجردی، یکی از مورد اعتمادترین علمای حوزه نزد ایشان به‌شمار می‌آمدند. چنانچه بار‌ها از سوی آیت‌ا... بروجردی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار به ماموریت‌های مهمی رفتند ازجمله هنگامی که رژیم قصد برپایی مجلس موسسان و تغییراتی در قانون‌اساسی همچون تفویض اختیار انحلال مجلسین به شاه را داشت، حضرت امام به‌عنوان نماینده آیت‌ا... بروجردی علاوه‌براین‌که با منوچهر اقبال، نخست‌وزیر وقت دیدار نمودند، ماموریت یافتند با شاه ملاقات کرده و نگرانی‌های حوزه علمیه قم را از این تغییرات اعلام کنند. حتی در سفری که آیت‌ا... بروجردی به مشهد داشت، امام را به‌جای خود، مسئول اداره حوزه کردند، درحالی‌که افراد مسن‌تر و معروف‌تری همان زمان در حوزه علمیه قم حضور داشتند.

سندی از ساواک نشان می‌دهد که وقتی خبرنگار مجله ترقی در سال ۱۳۳۱ (دوران صدارت دکتر مصدق) سراغ آیت‌ا... بروجردی می‌رود تا از ایشان درباره کشته‌شدگان تظاهرات همان سال بپرسد، آیت‌ا... بروجردی در پاسخ اظهار می‌دارد که بروید از نماینده رسمی من، آیت‌ا... خمینی سؤال کنید که خبرنگار نشریه یادشده با حضرت امام تماس می‌گیرند. امام ضمن این‌که در آن شرایط و علی‌رغم تاکید آیت‌ا... بروجردی بر کناره‌گیری از مسائل سیاسی، جهت حفظ وحدت حوزه علمیه قم تحت زعامت مرجعیتی واحد، نهایت سعی خود را برای حفظ احترام و روش‌های آیت‌ا... بروجردی مبذول می‌داشتند، اما درعین‌حال به‌دنبال برنامه درازمدت خویش جهت سامان‌یافتن حوزه علمیه قم در سال ۱۳۲۸ با همراهی برخی دیگر از مدرسین حوزه، طرح اصلاح حوزه را با هدف ایجاد نظم و تشکیلات، به آیت‌ا... بروجردی ارائه کردند که به علت مخالفت برخی از اطرافیان ایشان، به انجام نرسید. 

اما سؤال مهم که اغلب در ذهن برخی پرسشگران مطرح می‌شود، آن است که چرا امام‌خمینی (ره) در دوران حیات آیت‌ا... بروجردی، نهضت خود را آغاز نکردند (چنانچه نخستین موضعگیری‌های علنی سیاسی امام علیه رژیم شاه پس از وفات آیت‌ا... بروجردی اعلام می‌شود). چرا علی‌رغم ناسازگاری برخی مواضع سیاسی و اجتماعی امام‌خمینی با آیت‌ا... بروجردی، هیچ‌گاه آن مواضع را آشکار نساختند.

منبع: جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • وظیفه محوری سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی است
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است