Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد می تواند و می بایست در نقش یک دولت محله بدون بوروکراسی های زاید نقش آفرینی نماید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شیرازه، ۳۱ مرداد ماه روز جهانی مسجد بهانه مغتنمی است تا به بازخوانی فرصت طلایی و تمدن ساز مسجد و غفلت های صورت گرفته در این زمینه پرداخته شود. فرصتی که اگر استفاده نشود خسارت های بیشماری را متوجه جامعه خواهد کرد و البته تاکنون نیز اینگونه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه بسیار ویژه ای دارد به گونه ای که در داستان معروف مرد نابینا می خوانیم که برای عدم حضورش در جماعت و مسجد به خاطر سختی مسیر، از پیامبر رخصت می طلبد تا در خانه نمازش را اقامه کند و حضرت پیامبر اجازه نمی دهند نمی دهند و به فرد نابینا توصیه می کنند با ریسمان یا طنابی که از منزل تا مسجد وصل می کنی خودت را به اجتماع مسلمین برسان.   این داستان کوتاه در کنار احادیث و روایات بسیار از ائمه اطهار علیهم السلام نشان از نقش و تاثیر مسجد و نماز جماعت در سازندگی فرد و اجتماع دارد.   اولین بنای پیغمبر در مدینه مسجد بوده و اداره جامعه در دوران حکومت پیامبر و امیر المومنین و امام رضا علیه السلام با مرکزیت مسجد انجام می شده است. بر اساس روایات در دوره ظهور امام عصر نیز امورات از طریق مساجد دنبال می شود.   دیدار با سفرا و نمایندگان کشورها، جمع آوری کمک برای مستمندان، بسیج نیرو برای اعزام به جبهه و جنگ، حلقات بحث و درس، رفع اختلافات، کمک به ازدواج و اشتغال جوانان و... در کنار محوریت اصلی مسجد یعنی کارکرد ذکر و نماز جماعت، از مسجد پیامبر یک الگوی شایسته ساخته است که در صورت رسیدن سایر مساجد به آن طراز، حتماً منشا خیرات و برکات بسیار خواهد بود. پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی محصول همفکری و هم افزایی مردم در مسجد بود.   لزوم واکاوی و آسیب شناسی وضع موجود مساجد/ تحقق مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی  گام دوم انقلاب از مسیر مسجد   مسجد در هر محل می تواند مرکز اجتماع جوانان و نوجوانان، محل مناسب ارضای هیجانات آنان، مرکز تصمیم گیری های محلی، کمک به تصمیم سازی بهتر و دقیق تر مسولان، مرکز آموزش سبک زندگی اسلامی و ایرانی و افزایش مهارت افراد، کمک به هم نوعان، مرکز رسیدگی و مقابله با آسیب های اجتماعی محله، محل روشنگری و بصیرت دهی و کمک به دولت ها برای خدمت رسانی بهتر  باشد. با این تعابیر در واقع مسجد می تواند و می بایست در نقش یک دولت محله بدون بوروکراسی های زاید نقش آفرینی نماید.   امروزه باید اعتراف کرد که فاصله مساجد تا نقطه مطلوب فاصله زیادی است و متولیان امر مسجد که اتفاقاً تعدادشان هم کم نیست باید پاسخگوی وضع کنونی در مساجد باشند. روز جهانی مسجد روز بازخوانی این فرصت و ظرفیت بی بدیل است.   روز جهانی مسجد بهانه مناسبی است تا متولیان امر مساجد به اقدامات خود در دوره یکساله نمره بدهند و نقاط قوت و ضعف خود را بازخوانی نمایند. روز جهانی مسجد روز بازخوانی و عملیاتی کردن انتظارات امامین انقلاب از مسجد است.   شورای فرهنگ عمومی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، اداره اوقاف و امور خیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه های مقاومت بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه مهمترین مجموعه های نقش آفرین در مساجد هستند که می بایست با یک عزم جدی و آسیب شناسی دقیق، نقاط ضعف موجود را برطرف و رسیدن به مسجد طراز اسلامی را گام به گام و با برنامه مدون دنبال کنند.   قدم برداشتن در گام دوم انقلاب در مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی از مسیر مسجد محقق می شود و هر مسیری غیر از مسجد اگر بی راهه و گمراه کننده نباشد، قطعا کج راهه و طولانی تر خواهد بود.    

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۴۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوارنگاره‌ها به تابلوی گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل شدند

سید احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران در برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق در پاسخ به این سوال که ایده دیوارنگاره‌ها از کجا آمد؟ گفت: فکر می‌کنم ماجرای دیوارنگاره‌ها با دیوارنگاره میدان ولیعصر شروع شد و به نوعی به تابلوی گفتمان انقلاب اسلامی در هنر تبدیل شدند. برخی مواقع این دیوارنگاره مواضع منفی و گاهی هم بازخورد مثبت در برداشت. هر موقع کار جدی بر روی آن انجام شده، واکنش‌های داخلی و خارجی داشته است. 

باقری ادامه داد: ویژگی عکس صحنه‌پردازی شده این است که با وجود ابزار‌های فتوشاپ ذهن ما عکس را به مثابه امر واقعی تلقی می‌کند. همانطور که با دیدن یک فیلم سینمایی می‌خندیم یا گریه می‌کنیم، وقتی شما از عکس صحنه‌پردازی شده استفاده می‌کنید، مردم آن را باور می‌کنند. 

مدیر خانه عکاسان ایران در پاسخ به این سوال که با وجود ابزار‌های هوش مصنوعی به فکر جایگزین کردن آن با ابزار‌های گریم و صحنه و ... نیستید؟ گفت: هوش مصنوعی در زمینه انسان و روح انسان عاجز است. وقتی هوش مصنوعی بخواهد روح انسانی را بازتاب دهد، کار مصنوعی از آب در می‌آید. 

وی درباره عکسی بخاطر مردم فلسطین و با الهام از آیات قرآن کریم گرفته شده، گفت: عکاسی صحنه‌پردازی شده از لحاظ تولید مثل یک پلان از فیلم است، که خروجی‌اش باید مثل یک فیلم سینمایی باشد. لایه اصلی عکس سپردن فرزندان به آب است. اما در کنار آن وقایع تکان‌دهنده و افرادی که در خط مقدم روایت داستان هستند و نماد مقاومت فلسطین هستند، داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • برگزاری جشنواره سرود آوای مسجد در میناب
  • دیوارنگاره‌ها به تابلوی گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل شدند
  • فضیلت‌های اخلاقی تحقق جامعه آرمانی را رقم می‌زند
  • برگزاری مرحله منطقه ای جشنواره سرود آوای مسجد ویژه کانون های شرق هرمزگان در میناب
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود