چرا مهدی یراحی جدیترین خواننده اجتماعی حال حاضر ایران است؟
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۴۶۸۱
به گزارش وانانیوز،
حرف تازهای نیست. تمام کسانی که قرار است روزگارشان را به روایتی و با هنری نقد کنند و به چالش بکشند، قرار است تنها بمانند شبیه تنهایی نیما وقتی از شعر نو حرف زد، یا تنهایی سازندگان ترانه جمعه وقتی کسی حاضر به پخش ترانه فرهاد نبود یا شبیه هر اتفاق تازهای که شبیه پیرامونش نیست.
تفاوت اجتماعی خواندنها در چیست؟
سیر کارهای یک هنرمند نشان دهنده سیر صعود یا سقوط اوست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبیعتا هم قصه ممنوعالکاریاش را میدانید و حتی از نظر نگارنده اجتماعی خواندنش از سر وا کردنی نیست تا فقط در رزومه کاریاش چند کار اجتماعی هم خوانده باشد اما دنبال منافعش بگردد و از پی کسب و کارش برود. مثال سادهترش این است که روایت اجتماعی در هنر باید به زندگی و عملکرد هنرمند بیاید و فقط برای پز اجتماعی نباشد. همین میشود که مخاطب جدی آثار اجتماعی یراحی را باور میکند، پیگیرش میشود و ترانههای اجتماعی سخت را بعد از چندین ماه، با صدای رسا فریاد میزند.
چرا کنسرت مهدی یراحی برای مخاطبانش تکراری نمیشود؟
وقتی نگاه خواننده به عملکردش بازاری نباشد و مدام پی ایجاد محتوایی تازه بگردد، آثار او هم دچار خمودی و تکرار نمیشود. مهدی یراحی در هر کنسرتش با نهایت توان وقت و انرژی میگذارد چه در اجرا چه در انتخاب روال آهنگها و حضور هر بار قطعات تازه حتی اگر فاصله کنسرتهایش کم باشد و حتی متفاوت بودن در فرم مثل لباسهای یکدست خودش و گروهش مثلا از مشت بستهای که نماد مقاومت و ایستادگیاست در کنسرت قبلی میرسد به پرنده رها شدهای که برگ زیتونی به منقار گرفته و نمادی که متعلق به صلح جهانی است.
راز متفاوت بودن اثر در عصر سرسام
شاید مهمترین ویژگی یک هنرمند شناخت نیازهای جامعهاش به زمان و ساعت خودش باشد. مطرح کردن پرسشهای خاص همین زمان، انتخاب شعر درست به معنای واقعی، تفاوت ضربها و رنگها و معناها از عاشقانه وزینی مثل شعر «نفس» تا روایت دردناکی مثل «سرسام»، از «حیک» شاد ی که با تصویر محرومیت بچههای جنوب روایت میشود تا ترانه «خاک» که از غربت اهواز میسراید، همه این شاخصههاست که حساب یراحی را جدا میکند از خوانندههایی که پول هنگفتی بابت سفارشی بودن اثری میگیرند و چند سال یکبار ترانهای اعتراضی هم از سر مردمداری میخوانند.
خوانندهای که لذت زندگیاش را همخوانی مخاطبان جدی با آثار اجتماعیاش میداند و به خاطر همین میتوان گفت اصالت از هیاهو جداست و مردم اهل فکر، فرق شعر و شعار و شواف را میدانند و خدا کند هنرمندانی از این دست زیاد شوند تا جهان از صدا و معنای خوب خالی نشود.
منبع: وانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۴۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معروفترین خواننده جهان و نامزدش به تهران آمدند/ عکس
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۵ فروردین ۱۳۴۷ پل مک کارتنی عضو گروه بیتلز، به همراه نامزدش، جین آشر هنرپیشه سینما پس از پایان سفر ۶ هفتهای گروه بیتلز به هندوستان، در مسیر بازگشت به لندن، تصمیم گرفتند ۳ روز را برای استراحت در تهران بگذرانند.
به گزارش اطلاعات آنلاین، خبرنگاران روزنامه اطلاعات از این سفر خبردار شده و همراه آنها به تهران گردی پرداختند. برای خرید به بازار و مرکز تهران رفته و آشر چادر سرکرده از مسجد بازار دیدن کرد. ضیافتی با حضور ویگن و برادرش کارو در دفتر مجله اطلاعات هفتگی برگزار شد و پل مک کارتنی قلیان کشید و آش رشته و کباب کوبیده خورد. مک کارتنی هنگام ترک تهران از فروش بدون مجوز صفحات گروه بیتلز در تهران گلایه کرد. گفتنی است سه ماه بعد نامزدی چندین ساله این زوج پایان یافت. گزارش این سفر را به نقل از روزنامه اطلاعات ۷ فروردین ۱۳۴۷ بخوانید و عکسهای سفر پل مک کارتنی و نامزدش را به تهران از مجله اطلاعات هفتگی ۱۳ فروردین ۱۳۴۷ تماشا کنید.
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897112