Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@09:18:06 GMT

شکاف در ائتلاف سعودی دردسر تازه دولت ترامپ

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۵۵۲۶

بروز شکاف در ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای حمله به یمن به تازه‌ترین دردسر دولت آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش  فارس، یک رسانه آمریکایی در گزارشی به بروز شکاف میان اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی پرداخته و آن را «خبر بد» برای دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرده است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در آغاز این گزارش، شراکت میان عربستان سعودی و امارات عربی متحده را جزو نزدیک‌ترین شراکت‌ها در منطقه غرب آسیا توصیف کرده که آغاز آن به چندین دهه قبل برمی‌گردد که در اثر مسائلی مانند خصومت مشترک در قبال ایران و حمایت از جریان‌های سنی در سراسر جهان اسلام قوام یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سی‌ان‌ان پس از این مقدمه می‌نویسد: «بنابراین، هنگامی که "محمد بن سلمان"، ولیعهد کنونی عربستان سعودی چهر سال پیش یک ائتلاف نظامی برای حمله به حوثی‌ها در یمن را آغاز کرد جای شگفتی نبود که امارات به آن پیوست. دو کشور، سردمدار اعمال تحریم علیه قطر بوده‌اند و سرسختانه از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران هم حمایت کرده‌اند.»

حمایت دو کشور از «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر و روابط شخصی نزدیک میان محمد بن سلمان و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی از جمله دیگر نقاط اشتراک میان عربستان سعودی و امارات است که رسانه آمریکایی به آن اشاره کرده است.

اما، به نوشته سی‌ان‌ان، همزمان با حرکت جنگ یمن به سمت بن‌بست و بروز اختلاف‌هایی بر سر نحوه مقابله با رفتار ایران در خلیج فارس نشانه‌هایی از شکاف در «مهم‌ترین ائتلاف منطقه» آشکار شده است و این ممکن است به دردسری تازه برای دولت ترامپ تبدیل شود که همین حالا هم از تنش‌های میان عربستان-امارات با قطر ناخرسند است.

رسانه آمریکایی می‌نویسد: «هدف اصلی عملیات حمله به یمن قرار بود کُند کردن نفوذ ایران باشد که از طریق حوثی‌ها به یمن گسترانده شده بود. اما آنچه در عملیات "طوفان قاطعیت" کمتر نشانه‌هایی از آن یافت می‌شود، قاطعیت است. این جنگ، اکنون به یک باتلاق تبدیل شده و به جهت رنج‌های بشری عظیمی که به جا گذاشته اکنون از جنبه تبلیغاتی آن فاجعه‌ به شمار می‌رود.»

امارات متحده عربی ظاهراً به این نتیجه رسیده که پیروزی در این جنگ که ماندن در آن بسیار پرهزینه است ناممکن است و روند کاستن از نیروهای خود در یمن را از ماه جولای آغاز کرده است.

تحلیلگران اقدام امارات را حرکتی برای ارسال این پیام به محمد بن سلمان می‌بینند مبنی بر اینکه بهتر است به این جنگ پایان داده شود. «آیهام کمال»، تحلیلگر اندیشکده «گروه اوراسیا» ببه سی‌ن‌ان می‌گوید هدف امارات احتمالا این است که با توجه به آنکه چشم‌اندازی برای پیروزی وجود ندارد، عربستان سعودی را به بررسی جدی‌تر اتمام عملیات نظامی ترغیب کنند.

«کریستین دیوان»، تحلیلگر یک اندیشکده عربی هم با این تحلیل که عربستان سعودی اکنون در یمن منزوی‌تر شده و باید برای تأمین امنیت مرزهای شمالی با حوثی‌ها سازش کند، موافق است. او می‌گوید: «اختلاف با امارات متحده عربی ممکن است نشان دهد لازم است این کار با فوریت انجام شود هر چند که موضع عربستان سعودی در مذاکرات را تقویت نمی‌کند.»

ائتلاف عربستان سعودی-امارات با آنکه موفقیت‌هایی در کاستن از برخی دستاوردهای گروه انصارالله داشته نتوانسته به کنترل آنها بر پایتخت یمن و بخش‌های زیادی از شمال این کشور پایان دهد. نیروهای این گروه هر هفته به مواضع سعودی حمله می‌کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: آمریکا عربستان شکاف ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۵۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید با ائتلاف ناتو با ایران مقابله کرد! | ادعاهای تازه علیه ایران

به گزارش همشهری آنلاین، "اسحاق هرتزوگ" رییس رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای این رژیم درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، نسبت به تولید تسلیحات هسته‌ای توسط ایران هشدار داد.

خبرگزاری دپ‌آ آلمان گزارش داد که هرتزوگ در گفت‌وگویی با روزنامه بیلد مدعی شد: مشخصا، بزرگ‌ترین تهدید علیه ثبات در جهان، تمایل ایران برای بمب است.

ادعای هرتزوگ در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی با وجود عضو نبودن در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی در منطقه را دارد.
مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

رییس رژیم صهیونیستی خواستار اقدام جهانی علیه ایران در این زمینه، در صورت نیاز شد.

او بدون اشاره به فعالیت تخریبی رژیم صهیونیستی توسط برخی ریزبالگردها در روزهای اخیر در ایران که مقامات ایران آن را بی‌اهمیت تلقی کرده و پدافند دفاع هوایی نیز با موفقیت توانست با آن مقابله کند، گفت که در "بازی شطرنج سیاست جهانی موضوع این است که مسئولانه و با خویشتن‌داری عمل کنیم."

رییس رژیم صهیونیستی که تا کنون، علنا درباره این اقدام در ایران اظهار نظر نکرده است، با اشاره به این موضوع گفت: فکر می‌کنم بهترین کار این است که برای همه نامعلوم باشد.

هرتزوگ با نادیده گرفتن نقش ثبات‌زدای رژیم صهیونیستی در امنیت و ثبات منطقه به واسطه دهه‌ها اشغالگری، مدعی شد که ایران بی‌وقفه علیه تمدن غرب فعالیت می‌کند و به دنبال نفوذ بیشتر در خاورمیانه است و وحشت و نفرت را به سراسر جهان می‌پراکند.

او از اروپا خواست که به آنچه "تهدید واقعی علیه ثبات در جهان" و ناشی از ایران است توجه کند.

هرتزوگ در اظهاراتی ضدایرانی گفت که باید با ائتلاف ناتو با این کشور مقابله کرد.

کد خبر 846221 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • باید با ائتلاف ناتو با ایران مقابله کرد! | ادعاهای تازه علیه ایران
  • دیوید تیلور باخت اما آرون بروکس، دردسر تازه حسن یزدانی است
  • دردسر تازه روسیه برای یک کشور اروپایی
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟
  • افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای