Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@20:46:45 GMT

وجود ۱۲۰ گسل فعال در ایران

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۶۳۹۹

وجود ۱۲۰ گسل فعال در ایران

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از وجود حدود ۱۲۰ گسل فعال در کشور خبر داد.

‌دکتر مهدی زارع در حاشیه چهارمین همایش زلزله در بجنورد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: البته تعدادی از این گسل های مهم در خراسان شمالی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از گسل‌های معروف موجود در خراسان شمالی گسل کپه داغ(عشق آباد) است، ادامه داد: شمالی ترین نقطه خراسان شمالی در مجاورت گسل کپه داغ(عشق آباد) قرار دارد که اگر این گسل حرکت کند شمال این استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری در کشور کم است       

وی در ارتباط با ایستگاه های شتاب نگار و لرزه نگار در کشور نیز اظهار کرد: حدود یک هزار و ۱۰۰ ایستگاه شتاب نگار و ۱۳۰ ایستگاه لرزه نگار در کشور وجود دارد.

زارع خاطرنشان کرد: اما با توجه به تعداد گسل های مهم موجود در کشور و لرزه خیزی ایران این تعداد ایستگاه ها کم است و باید حداقل تعداد آن ها به سه برابر افزایش یابد.

وی توضیح داد: بنابراین این تجهیزات یا باید خریداری شوند و یا اینکه تلاش شود تا در داخل ساخته شوند تا بتوان لرزه خیزی ایران را خوب رصد کرد.

وی در ارتباط با فعالیت های پژوهشی انجام شده در این پژوهشگاه نیز گفت: در این شرایط بودجه ای و ارتباطات بین المللی، در یک مضیقه قرار داریم، بنابراین باید به سراغ نوعی از پژوهش ها برویم که هزینه کمتری را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به برنامه های این پژوهشگاه افزود: سامانه هشدار پیش هنگام مورد نظر است و ایجاد یک شبکه ای از افرادی که بتوانند هشدار زلزله را برای هشدار پیش هنگام زلزله دریافت کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۶۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیزات نظامی در رژه امروز ارتش لرزه بر جان دشمنان انداخته است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری در پیامی ضمن تبریک به مناسبت روز ارتش، این نهاد را محترم و دلیر دانست و اظهار کرد: ارتش جان مایه تمام رشادت‌هایی است که می‌توانیم در یک نیروی جان بر کف، ایثارگر و از خود گذشته ببینیم.

فخاری گفت: از ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۵۹ که امام خمینی (ره) این روز را به نام ارتش نامگذاری کرده اند، تاکنون شاهد پایمردی‌های این نهاد ارزشمند هستیم و امروز رژه افتخار این عزیزان مایه مباهات، عزت، غرور ملی و سرفرازی همه ایرانیان و تجهیزات نظامی آنان لرزه‌ای بر جان دشمنان شده است.

استاندار تهران با بیان اینکه حفظ استقلال کشور و دفاع از مرزها را مدیون خدمت جانانه و بی منت ارتش عزیز هستیم عنوان کرد: بدخواهان و بد اندیشان این نظام و انقلاب بدانند، ارتش مقتدر ایران اسلامی در حالی که در قله‌های بلند اقتدار ایستاده خار چشم دشمنان این ملت و مرز و بوم است.

وی در ادامه با تبریک روز ارتش به تمام ارتشیان غیور و خانواده‌های صبورشان و مردم استان تهران بیان کرد: از خداوند متعال برای ارتش جمهوری اسلامی ایران، عزت روزافزون، اقتدار پایدار و سربلندی همیشگی و خدمت به کشور برای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب را مسئلت دارم.

کد خبر 6080950

دیگر خبرها

  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • ثبت لرزه‌ نگاری در مرکز اورژانس همدان برای نخستین بار
  • تجهیزات نظامی در رژه امروز ارتش لرزه بر جان دشمنان انداخته است
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته است
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات
  • نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار می‌شود
  • فعال بودن ۱۲ اقامتگاه بومگردی در تربت حیدریه
  • ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد ۱۰۵ زمین‌لرزه طی هفته گذشته