پوران درخشنده: توجه به سینمای کودک نباید در حد هیاهوی جشنواره ای باشد
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۶۷۴۵
سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا چهار شهریورماه ۱۳۹۸ برابر با ۱۹ تا ۲۶ آگوست ۲۰۱۹ در دو بخش «ملی» و «بین المللی» در اصفهان در حال برگزاری است.
پردیس سینمایی ساحل (سالن نصف جهان و زنده رود)، پردیس سینمایی چهار باغ (سالن نقش جهان، سالن چهل ستون، سالن چهار سوق)، سینما بهمن، اصفهان سیتی سنتر (سالن ۱، سالن ۲، سالن ۴) و پردیس هنر؛ سینماهای جشنواره امسال هستند که میزبان علاقهمندان برای تماشای فیلمهای این رویداد فرهنگی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پوران درخشنده روز جمعه در حاشیه سی دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اهمیت سینمای کودک اظهار داشت: امروز به سینمای کودک توجه نمی شود باید برای رفع چالشهای فراروی این مهم تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.
وی تصریح کرد : فقط در حد حرف و شعار از طرف دست اندرکاران امر نباشد که بتوانند از آن حمایت کنند و اینگونه سینما که در جامعه تاثیرگذار است باید توجه ویژه ای بشود.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت ویژه از استعدادهای سینمای کودک گفت: استعدادهای که در سینمای کودک کشف می شوند سرمایه هستند و فیلمسازانی که فیلم های آنها در جشنواره مقامی کسب می کنند نباید رها شوند و باید مورد توجه و استفاده قرار گیرند.
این کارگردان سینما فراهم نمودن امکانات برای ساخت فیلم را مهمترین راهکار حمایت مسئولان از سینمای کودک برشمرد و افزود : آماده سازی فضا از لحاظ فنی، هزینه ای و حمایتی می تواند در روند فیلم سازی برای کودکان موثر واقع شود.
درخشنده تصریح کرد: آموزش و پرورش ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حتی واحدهای فرهنگی همه وزراتخانه ها می تواند به نوعی در حمایت و توجه به سینمای کودک نقش داشته باشند که این موضوع خود به خود باعث شکوفایی این سینما در کشور می شود.
وی با تاکید بر این که سینمای کودک و نوجوان ایران ظرفیت خوبی دارد بیان کرد : اینگونه سینما در ایران فقط فرمول درستی ندارد که باید بگردیم و آن فرمول را پیدا کنیم.
وی ادامه داد: به طور طبیعی وقتی فرمول سینمای کودک درست شود ، سرمایه گذاری در برای ساخت فیلم کوددک صورت می گیرد چون سرمایه گذاران می دانند بازگشت سرمایه ای هم وجود دارد.
این کارگردان سینما با اشاره به کمبود و یا نبود اکران فیلم های سینمایی کودک در سینماهای کشور افزود: این موضوع به این دلیل است که فیلم های کمی برای کودکان ساخته می شود و اگر سینماها کمتر در اختیار سینمای کودک کمتر قرار می گیرد چون بازیگر سرشناس ندارند و بازیگران اصلی فیلم ها خود بچه ها هستند.
وی تصریح کرد: در این راستا رغبت برای سینما دار نیست که بتواند فیلم کودک را اکران کند و نقش حمایتی دولت در این بخش پررنگتر و بیشتر خواهد شد.
وی حمایت دولت از فیلم کودک و نوجوان را ضروری دانست و گفت: در زمان حاضر نیاز کودکان به فیلم های به روز در گونه های مختلف است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به فضای مجازی و توجه به صنعت دیجیتال نیز گفت: کودکان در عصر حاضر با فضای مجازی یکی شدند و دراین مورد حرفی برای گفتن نمی گذارند.
پوران درخشنده نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما در سال ۱۳۳۰ خورشیدی در کرمانشاه دیده به جهان گشود و تحصیلات تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند.
وی در سال ۱۳۵۴ در سازمان صدا و سیما شروع به کار کرد و در همان زمان فیلم ' طاعون ' را در باره شیوع این بیماری در کردستان به سال ۱۳۲۸ را تهیه کرد.
درخشنده سال های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶به ترتیب دو فیلم در باره چهارشنبه سوری و مراسم سنتی نواحی مختلف ایران تولید کرد.
وی در سال ۱۳۵۷ فیلم مستند ' چشمههای آب معدنی راه هراز ' را به تصویر کشید و همان سال مستندهای سه گانه صنایع دستی را در کردستان تولید کرد.
درخشنده در سال های ۵۸ و ۵۹ فیلم مستند ' چرخ ها میچرخند ' را تولید کرد که نگاهی به مسایل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانهها بویژه ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) داشت .
' شوکران ' عنوان مستند دیگری از درخشنده است که در ۱۷ قسمت از سال ۱۳۶۹ تا ۷۱ ساخته شد. این فیلم که تنها سه قسمت آن پخش شد ، در باره پدیده اعتیاد در زنان، مردان و کودکان در ایران و مسئله قاچاق مواد مخدر و راههای پیشگیری از آن بود.
خانم درخشنده دانش آموخته سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و نیز عضو انجمنهای فیلمسازان زن آمریکا (WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا (IFP)و مرکز بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو (CIFEJ) نیز است.
'زیر سقف دودی'، 'هیس! دخترها فریاد نمیزنند'، 'حرفه ایها'، 'خواب های دنباله دار'، 'بچههای ابدی'، 'رویای خیس'، 'شمعی در باد'، 'عشق بدون مرز'، 'زمان از دست رفته'، 'عبور از غبار'، 'پرنده کوچک خوشبختی' و 'رابطه' از آثار این بانوی هنرمند است.
'هیس دخترها فریاد نمی زنند' بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر ، 'پرنده کوچک خوشبختی' و 'زمان از دست رفته'برنده لوح زرین از ششمین جشنواره فیلم فجر و 'رابطه' نیز برنده دیپلم افتخار از نخستین دوره جشنواره فیلم بوده است.
آئین افتتاحیه سی دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان دوشنبه شب ۲۸ مرداد با حضور گسترده شهروندان اصفهانی و علاقمندان به هنر سینما در باغ غدیر این شهر در قالب یک جشن شهری برگزار شد.
جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۱ تا کنون در ۳۱ دوره برگزار شد و در این مدت، ۱۹ دوره در شهر اصفهان، ۶ دوره در شهر تهران، پنج دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برگزار شد.
بیش از ۱۱ سالن سینما با ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی در شهر اصفهان ۱۵۸ فیلم سینمایی را در طول هشت روز برای مردم اصفهان و مهمانان داخلی و خارجی جشنواره نمایش می دهند.
در جشنواره امسال فیلم کودک اصفهان ۱۹۴ اثر در بخش سینمای ایران به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد حدود ۱۵ اثر در بخش فیلم سینمایی است و در این این دوره ۱۸۵ فیلم سینمایی، فیلم بلند و کوتاه، پویانمایی از سینمای ایران و جهان را اکران میشود.
سال گذشته سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم های کودکان و نوجوانان هشتم تا چهاردهم شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار شد.
سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا چهار شهریورماه ۱۳۹۸ (همزمان با عید سعید غدیرخم) برابر با ۱۹ تا ۲۶ آگوست ۲۰۱۹ در دو بخش «ملی» و «بین المللی» برگزار میشود.
۸۱۱۴/۶۰۲۶
منبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان پوران درخشنده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۶۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنجالی که «نماوا» به پا کرد
طی ساعات اخیر ویدئویی از محمدحسن شانهساززاده مؤسس شاتل و نایبرئیس هیئتمدیره پلتفرم نمایش خانگی نماوا منتشر شده است که در آن حرفهای عجیب و غریبی میزند و همه بازیگران و تهیهکنندههای سینمای ایران را به بیاخلاقی متهم میکند.
به گزارش برترينها؛ شانهساززاده در این ویدئو میگوید: «بازیگران این سریالها خیلی بی اخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف بودم از لوازم خانگی تا مصالح ساختمانی، کاشی سرامیک، خودرو و ... بودم من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند و مثلا فرهیخته و فرهنگیاند، اما بسیار بی اخلاق اند [..]اول و آخرشان پول هست. شما پول بده هر کاری میکنند.»
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیاین ویدئو واکنشهای زیادی به دنبال داشت و نهال موسوی، روزنامهنگار نیز طی یادداشتی در این باره نوشت: شنیدن این حرفها از شخصی که سالها مدیر یکی از بزرگترین پلتفرمهای نمایش خانگی بوده و با این جمع بستن همه هنرمندان به صفاتی که گفته است بسیار تاسف آور است. واقعا این سخنان چنان شرم آور است که حتی نباید به آن اصلا پرداخت، ولی باید به آقای شانهساز (به این اسم معروف است) چند نکته را به اختصار یادآوری کرد. تمام مشکل از همین نگرش است که فکر میکنید اول و آخرش پول است و اگر پول بدهی هر کاری را میکنند.
این نگاه شما طبیعتا همین توقع را هم ایجاد کرده است و اگر که پول بدهید مطالبه هر کاری را هم دارید! و بالطبع هنرمندی یا هر شخصی مخالفت کند و حاضر به انجام آن نشود از نظر شما احتمالا عهد شکسته است و بی اخلاقی کرده است.
به گفته خودشان، ایشان در چند صنعت مختلف بوده و اتفاقا مشکل بعدی همینجاست شما که در لوازم خانگی یا مصالح ساختمانی و خودرو فعال بودهاید به سینما و سریال سازی چه ارتباطی دارید؟ احتمالا فکر میکنید، چون پول دارید و پول میدهید میتوانید هر کاری بکنید!
پس دانش، تجربه، تخصص و ... در زمینه هنر صنعت پیچیدهای، چون سینما چه میشود؟ آیا صرف همین داشتن پول کافی است که شما وارد این حوزه شوید و عاقبت هم به این نتیجه گیری برسید؟ فیلمسازی بسیار پیچیدهتر و سختتر از این است که یک پولدار فقط به دلیل پول دار بودن وارد آن شد، در همین کشور افرادی بسیار پولدارتر از شما وجود دارد که حاضر به انجام چنین کاری نشدهاند، چون آنها این درک را دارند که اگر من در فلان صنعت موفق بودهام دلیل نمیشود که در سینما هم بتوانم همین موفقیت را داشته باشم.
آقای شانه ساز، حرف شما شاید در مورد برخی از هنرمندان و سینماگران درست باشد هیچ صنف و رشتهای در این جهان پاک و منزه نیست و در هر حیطه کاری افراد خوب و بد وجود دارد، ولی این که شما اینچنین نشسته و بدون ذرهای استثنا و یا کم و زیاد چنین حکمهای را صادر میکنید به نظر خود شما اخلاقی است؟ به نظرم بسیار مهم است که از شما پرسید شما با چه کسانی کار کردهاید و ارتباط داشتهاید که به این نگرش رادیکال رسیدهاید؟ حال که شما موضع خود را در ارتباط با افرادی که با آنها همکاری داشتهاید به این صراحت گفتید، باید نظر طرفهای مقابل همان محدوده مشخصی که با شما کار کردهاند در مورد شما را هم پرسید و بدانیم آنها درباره شما چه میگویند که شما آنها را چنین بی اخلاق میدانید؟
در پایان باید گفت که چقدر تاسف آور است که یک شخصی با این ادبیات و نگرش نسبت به هنرمندان همچنان در این حیطه فعالیت کند. وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، خانه سینما، ساترا و ... در ارتباط با این بی احترامی نسبت به هنرمندان کشور هیچ نظری ندارند؟ روزگار غریبیست نازنین ...
همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون نیز در واکنش به این اظهارات گفت: آقای شانهساززاده یکی از مدیران ارشد نماوا با حرفهایی که بیشتر زیبنده خودشان است بازیگران و تهیهکنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند! من در چهلسال گذشته شاهد این میزان از وقاحت در اظهارنظر کسی در مورد هنرمندان نبودم و این صحبتها بیسابقه است. بهخصوص وقتی سوالکننده از آقای شانهساززاده میپرسد نگران عدم همکاری بازیگران و تهیهکنندگان پس از این حرفها نیستید؟ میگوید پول که بدهید میآیند!
قیاس به نفس میفرمایید جناب شانهساز! حداقل برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم این حرفها باعث تاسف است. جناب شانهساز برای حفظ حرمت سینمای ایران، من، همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانیکه شما در نماوا حضور داشته باشید در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری نخواهم کرد.
مازیار میری هم در این مورد گفت: آقای شانهساز فرمایشاتی داشتند که واقعا باعث تاسفه. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی به وجود میآورند که افراد کاسب کاری همچون ایشان عهدهدار و تصمیمگیر امور فرهنگی میشوند و از آنجا که بر خلاف تصورشان معتقدم اخلاق و شرافت بیش از هر حرفهای نزد اهالی سینماست تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکند از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم انصراف میدهم.
رضا کیانیان عضو انجمن صنفی بازیگران سینمای ایران نیز در واکنش به این ماجرا نوشت: من هم سخنان نایبرئیس پلتفرم نماوا که به بازیگران و تهیهکنندگان توهین کرده بود را شنیدم. اتفاقا به همین علت واکنش انتقادی آقایان همایون اسعدیان و مازیار میری را در صفحه خودم استوری کردم و بازنشر دادم. اصلا دوست ندارم راجع به آن فرد و ادبیات زشت او حرفی بزنم و او را مخاطب قرار دهم، ولی این را بگویم که قرار است انجمن بازیگران سینمای ایران یک شکایت قضایی از نایبرئیس نماوا تنظیم کند. باید منتظر باشیم و ببینیم قوه قضائیه چه تصمیمی درباره سخنان توهینآمیز این فرد میگیرد.
اسماعیل عفیفه تهیهکننده سریال جنگل آسفالت که از طریق نماوا پخش میشود در جواب به حرفهای مدیر ارشد این پلتفرم درباره بازیگران و تهیهکنندگان نوشت: ما به اندازه جناب شانهساززاده درگیر پول نیستیم که بهخاطرش هرکاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد. من در زمان مسئولیت آقای شانهساززاده قراردادی با نماوا نداشتم و قرارداد جنگل آسفالت با تیم مدیریتی جدید بسته شد و علیرغم بالا و پایینی که هر پروژه دارد صمیمانه و همراه با اعتماد متقابل مشغول کاریم. تهمتهای ایشان قابل پیگرد قانونی است، اما در حال حاضر تیم ما و مجموعه نماوا فصل مشترکی به نام «جنگل آسفالت» دارد، پس ما مانند ایشان مصداق این بیت سعدی نمیشویم که یکی بر سرِشاخ بُن میبرید..»
محسن کیایی و پرویز پرستویی نیز به این ویدئو واکنش نشان دادند:
در انتها، اما روابط عمومی پلتفرم نماوا در واکنش به صحبتهای جنجالی شانه ساز از هنرمندان پوزش خواست و نوشت: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است / دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست
مجموعه نماوا به عنوان یکی از قدیمیترین سکوهای نمایش خانگی مفتخر است که سالها خود را به منزله خانه سینماگران و هنرمندان ایران تلقی کرده و رابطه احترامآمیز و مبتنی بر اصول حرفهای با ایشان را همواره راهنمای عمل خود داشته است.
نماوا در بحرانهای اقتصادی سالهای اخیر سینمای ایران، در کنار سایر سکوهای نمایش، کوشیده فضا و فرصتی فراهم کند تا آسیبهای کمتری متوجه نیروهای خلاق سینما شود. هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیات مدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.