Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن ساسانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تامین نیاز آبی کشاورزان و باغداران شرق و غرب این منطقه با برنامه ریزی های صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان تاکنون به صورت مطلوب پیش رفته و در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

وی افزود: وضعیت و دوره آبیاری محصولات کشت بهاره(تابستانه) در شرق و غرب اصفهان متفاوت است و مطابق با برنامه انجام می شود و در این راستا زاینده رود در نیمه دوم شهریور نیز جریان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، تداوم جریان این رودخانه پس از زمان یاد شده را منوط به تصمیمات مسوولان امر در جلسات آینده دانست.

وی اظهارداشت: ورودی فعلی به این سد ۲۵ و خروجی از آن ۸۵ مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن ۶۸۰ میلیون مترمکعب است.

ساسانی یادآور شد : پارسال در چنین روزهایی ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شده بود و میزان یاد شده در متوسط بلند مدت(۴۴ ساله) ۸۱۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

معاون شرکت آب منطقه ای مقدار بارش ها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود را ۲ هزار و ۱۴۵ میلی متر اعلام و تصریح کرد: خوشبختانه این مقدار در دوره زمانی بلند مدت افزایش داشت اما یک سال ترسالی و بارش های بالاتر از حد معمول سبب جبران یک دهه خشکسالی نمی شود و کماکان معضل کم آبی در منطقه مرکزی ایران وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان درباره نیروگاه آبی سد زاینده رود تصریح کرد: سه توربین این نیروگاه هر کدام با توان ۱۷ مگاوات در ماه های گذشته فعال شدند و اکنون برق تولیدی را وارد شبکه می کنند.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد، این رود در سال های به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان می‌باشد که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع زمین‌های کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود کشاورزی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۶۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با سن غلات در کشتزار‌های شهرستان کبودراهنگ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ با اشاره به اینکه سال زراعی جاری بیش از ۱۳۳ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت غلات اختصاص یافته است، گفت: کشاورزان کبودراهنگ چند روزی است که کار مبارزه با سن مادر و علف‌های هرز را در مزارع خود آغاز کرده اند.

علی سرخوش افزود: در این شهرستان ۱۳ شبکه مراقبت دولتی و ۲۸ شبکه مراقبت خصوصی برای رصد و پایش سن مادر در سطح مزارع در حال فعالیتند و تاکنون بیش از ۷ هزار هکتار از مزارع شهرستان بر ضد سن مادر و علف‌های هرز سم پاشی شده است.

او همچنین گفت: امسال بیش از ۱۳۳ هزار هکتار از مزارع شهرستان به کشت غلات اختصاص یافته است که از این مقدار حدود ۱۱۶ هزار هکتار مزارع گندم و بیش از ۱۷ هزار هکتار مزارع جو هستند.

در شهرستان کبودراهنگ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه سمپاش وجود دارد و پارسال ۱۲ دستگاه به کشاورزان تحویل داده شده است.

کار مبارزه با سن مادر و علف‌های هرز در سطح مزارع شهرستان تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

پیش بینی می‌شود امسال از سطح مزارع شهرستان کبودراهنگ بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم برداشت شود.

وجود سن مادر در مزارع باعث کاهش در عملکرد تولید و کیفیت گندم می‌شود و علف‌های هرز رطوبت خاک را از بین می‌برد.

کشاورزان برای اینکه هم افزایش عملکرد و هم گندم با کیفیتی تولید کنند در دریافت سموم و ادوات کشاورزی نیازمند حمایتند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • کشاورزان استان دغدغه تهیه کود شیمیایی نداشته باشند
  • مشکلی بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • ۲.۲ میلیون هکتار مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم عملیاتی شد
  • مبارزه با سن غلات در کشتزار‌های شهرستان کبودراهنگ
  • مشکلی در تامین آرد و نان آذربایجان‌غربی وجود ندارد
  • پرداخت غرامت خسارت به کشاورزان در غرب استان اصفهان + فیلم
  • مشکلی برای تامین بنزین در آبادان وجود ندارد