Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@03:57:53 GMT

وجود 120 گسل فعال در ایران

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۶۹۱۶

وجود 120 گسل فعال در ایران

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از وجود حدود ۱۲۰ گسل فعال در کشور خبر داد.

‌دکتر مهدی زارع در حاشیه چهارمین همایش زلزله در بجنورد در گفت و گو با ایسنا، گفت: البته تعدادی از این گسل های مهم در خراسان شمالی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از گسل‌های معروف موجود در خراسان شمالی گسل کپه داغ(عشق آباد) است، ادامه داد: شمالی ترین نقطه خراسان شمالی در مجاورت گسل کپه داغ(عشق آباد) قرار دارد که اگر این گسل حرکت کند شمال این استان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری در کشور کم است

وی در ارتباط با ایستگاه های شتاب نگار و لرزه نگار در کشور نیز اظهار کرد: حدود یک هزار و ۱۰۰ ایستگاه شتاب نگار و ۱۳۰ ایستگاه لرزه نگار در کشور وجود دارد.

زارع خاطرنشان کرد: اما با توجه به تعداد گسل های مهم موجود در کشور و لرزه خیزی ایران این تعداد ایستگاه ها کم است و باید حداقل تعداد آن ها به سه برابر افزایش یابد.

وی توضیح داد: بنابراین این تجهیزات یا باید خریداری شوند و یا اینکه تلاش شود تا در داخل ساخته شوند تا بتوان لرزه خیزی ایران را خوب رصد کرد.

وی در ارتباط با فعالیت های پژوهشی انجام شده در این پژوهشگاه نیز گفت: در این شرایط بودجه ای و ارتباطات بین المللی، در یک مضیقه قرار داریم، بنابراین باید به سراغ نوعی از پژوهش ها برویم که هزینه کمتری را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به برنامه های این پژوهشگاه افزود: سامانه هشدار پیش هنگام مورد نظر است و ایجاد یک شبکه ای از افرادی که بتوانند هشدار زلزله را برای هشدار پیش هنگام زلزله دریافت کنند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: گسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۶۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی در استان مرکزی تا صبح چهارشنبه فعال است

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا مرادی اظهار کرد: بر این اساس وضعیت هوای استان مرکزی در برخی ساعات بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب به صورت رگبار باران و احتمال رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی است.

وی بیان کرد: احتمال وقوع بارش‌های همرفتی شدید و رعد و برق و آبگرفتگی معابر و آبراهه‌ها، ایجاد روان آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و همچنین احتمال وزش باد شدید موقتی به دلیل ماهیت رگباری این بارش‌ها وجود دارد که هشدار سطح زرد شماره سه هواشناسی استان مرکزی نیز صادر شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی گفت: همچنین احتمال رگبار پراکنده باران در برخی مناطق استان بویژه در نواحی جنوب شرق و شرق در ساعاتی از روز چهارشنبه وجود دارد.

مرادی گفت: کمیته دمای هوا در نقاط مختلف استان مرکزی از روز چهارشنبه با شمالی شدن جریانات و ریزش هوای سرد شمالی کاهش و افت محسوسی خواهد داشت که انتظار است صبح پنجشنبه در مناطق سردسیر استان به حدود صفر درجه سانتیگراد برسد.

وی گفت: با عبور این سامانه بارشی طی روز پنجشنبه تا اوایل هفته آینده آسمان استان مرکزی صاف تا کمی ابری، گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است

کد خبر 6086821

دیگر خبرها

  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • سامانه بارشی در استان مرکزی تا صبح چهارشنبه فعال است
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • بهاباد امروز لرزید
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری در خرم آباد
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» لرستان را لرزاند
  • زمین لرزه ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند