Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش‌های پلیس فتا نشان می‌دهد که برداشت غیر مجاز از حساب بانکی به دلیل سهل‌انگاری شهروندان و عدم حراست از رمز اول و دوم کارت بانکی در زمره جرایم سایبری ایران قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ایبنا،  جرایم سایبری یکی از واقعیت‌های غیر قابل انکار در فضای مجازی به شمار می‌رود که ضروری است تا شهروندان با استفاده از روش‌های پیشگیرانه و مراقبتی از بروز حوادث و سوء استفاده کلاهبرداران سایبری جلوگیری کنند؛ گزارش‌ها از مراکز امنیتی و قضایی همچون پلیس فتا نشان می‌دهد که عمده کلاهبرداری‌ها و حملات سایبری به منظور سرقت مالی رخ می‌دهد که بر همین اساس امنیت اطلاعات حساب و کارت بانکی به عنوان اطلاعات هویتی بانکی افراد اهمیت بسیار زیادی دارد که نیاز است تا شهروندان به توصیه بانک‌ها و پلیس فتا توجه داشته باشند و از راهکارهای افزایش امنیت اعلام شده توسط بانک‌ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس آمارهای منتشر شده از میزان جرائم رخ داده در حوزه فضای مجازی بالغ بر ۷۰ درصد جرایم برداشت غیر مجاز از حساب‌ و کارت‌های بانکی بوده وحدود  ۱۴ درصد جرایم را نیز کلاهبرداری‌های رایانه‌ای تشکیل می‌دهند که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده، همین موضوع نشان از کلاهبرداری‌های مالی در فضای مجازی دارد که تمامی آن‌ها به دلیل سهل انگاری شهروندان در استفاده و حراست از اطلاعات حساب و رمزهای اول و دوم کارت بانکی دارد.

 

از جمله رایج‌ترین و مهمترین روش‌هایی که کلاهبرداران برای برداشت غیر مجاز استفاده می‌کنند، استفاده از درگاه‌های پرداخت جعلی (فیشینگ)، کلاهبرداری پیامکی و تلفنی عنوان شده، این در حالی است که در طول سال‌های اخیر تولید و انتشار برنامه‌های آموزشی در خصوص فیشینگ و کلاهبرداری‌های مالی، برخوردهای پلیسی در دستور کار قرار گرفته است و با کلاهبرداران از سوی نهاد قضایی برخوردهایی سنگین‌تر از گذشته انجام می‌شود اما در هر صورت شهروندان باید در زمان استفاده از درگاه‌های پرداخت موارد امنیتی را رعایت کنند.

 

 مسوولان این حوزه همواره تاکید کرده اند که در بحث برداشت غیر مجاز از حساب بانکی افراد، شهروندان باید الزامات امنیتی رمز اول و دوم کارت بانکی را رعایت کنند و رمز کارت بانکی، اطلاعات هویتی و حساب بانکی را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند؛ از سویی دیگر تغییر رمز اول و رمز دوم ثابت به صورت دوره‌ای و حداکثر سه ماهه یا استفاده از رمزهای اول و دوم یکبار مصرف می‌تواند امنیت تراکنش‌های بانکی را افزایش دهد و از بروز کلاهبرداری و سوءاستفاده جلوگیری شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر عید غدیر خم غدیر مسجد روز جهانی مسجد بیرجند مساجد روز جهانی مساجد شیراز سومین جشنواره طنین مسجد برداشت غیر مجاز بانک پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق

بانک مرکزی چندی پیش از آغاز اجرای طرح «کهربا» خبر داد که بر اساس آن امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی فراهم می‌شود.

جزییات استفاده از کارت بانکی کهربا

ایرنا به نقل از بانک مرکزی گزارش داد در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: با اجرای طرح “کهربا”، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر شده است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

آغاز کهربا در ۶ بانک

بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اجرای طرح کهربا فعلا توسط ۶ بانک انجام می‌شود و گفت: با این طرح تراکنش بانکی با برنامک‌های هوشمند تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی انجام می‌شود.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام این خبر تأکید کرد: بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند. 

او گفت: با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر گردیده است.

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

تسنیم همچنین نوشت پیش از این محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود: در طرح کهربا، این امکان فراهم شده تا اطلاعات کارت‌های بانکی که الان به صورت فیزیکی در اختیار افراد است در گوشی تلفن همراه افراد در قالب یک اپلیکشن ثبت شود و فرد در هنگام خرید وقتی به فروشگاه مراجعه می‌کند گوشی تلفن همراه فرد تبدیل به هر یک از کارت‌های بانکی وی می‌شود. کافی است یکی از کارت‌ها به صورت پیش فرض انتخاب شود و پس از باز شدن قفل گوشی تلفن همراه بارکد خوان مقابل گوشی قرار گیرد و پول کالای خریداری شده جابه جا شود.

tags # بانک مرکزی ، بانک ملت سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • استرداد ۵۰۰ میلیون ریال وجه مسروقه به مالباخته در نیکشهر
  • یارانه نقدی فروردین 1403 برای کدام دهک‌ها واریز شد؟ | کی می‌شود این مبلغ را برداشت کرد؟
  • کاهش کلاهبرداری و ارتقای امنیت با اجرای طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • یارانه نقدی فروردین ماه واریز شد/ یارانه از ساعت ۲۴ قابل برداشت است
  • فرزندی که حساب پدرش را خالی کرد
  • اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها/ واریز یارانه جدید به حساب این افراد
  • همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق
  • کاریابی اینترنتی، ترفند کلاهبرداران سایبری
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • فیلم/ آغاز خرید حضوری با موبایل و بدون کارت بانکی