Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر پنجشنبه سی و یکم مرداد ماه، آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران با حضور اهالی سینمای مستند و رسانه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

این مراسم با پخش کلیپی با صدای منصور ضابطیان که اجرای این آیین را عهده دار بود، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دوم محمد صوفی ریاست یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران صحبت‌هایی در خصوص این جشن بیان کرد.

این جشن همراه بود با بزرگداشت دو تن از چهره‌های ارزشمند و موثر سینمای مستند ایران؛ نخست با پخش کلیپی از فخرالدین سیدی، کارگردان و مستند ساز برجسته کشور تجلیل شد.

در ادامه اهدای جوایز بهترین‌های امسال این جشن آغاز شد.

جایزه بهترین صدابرداری با حضور مهدی اسدی و محمدرضا وطن دوست اهدا شد به حسن شبانکاره برای فیلم «خانه‌ای برای تو»

کاندیدا‌های این بخش به شرح زیر بودند:

حسن شبانکاره: خانه‌ای برای تو

محمود کاشانی: خط باریک قرمز

بهرام هدایت: زمان

مهدی یگانه: شهر زیبای من

علی فرمانی: واکس چه

جایزه بهترین صداگذاری با حضور آرش اسحاقی و نادر رضایی اهدا شد به امیرحسین قاسمی برای فیلم «روزی که رفت»

نامزد‌های این بخش

مینا مشهدی مهدی: آنجا که باد می‌وزد

انسیه ملکی: بهارستان خانه ملت

امیرحسین قاسمی: پنهان

امیر حسین قاسمی: روزی که رفت

مهرداد جلو خانی: زمستان است

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه با حضور آزاده موسوی و کوروش عطایی برای روایت شاعرانه برای یک موضوع چالشی به مینا مشهدی مهدی برای فیلم «آنجا که باد می‌وزد» اهدا شد. نامزد‌های این بخش عبارت بودند از:

مینا مشهدی مهدی: آنجا که باد می‌وزد

شیرین برق نورد: پنهان

امیر اوسانلو: حلب، سکوت جنگ

الهام آقالری: شهر زیبای من

هادی آفریده: صف سلام

جایزه بهترین تهیه کننده بهترین فیلم کوتاه مستند با حضور آزاده بیزار گیتی و همایون اسعدیان، محمدرضا جهان پناه برای فیلم پنهان اهدا شد.

نامزد‌های این بخش عبارتند از:

مینا مشهدی مهدی: آنجا که باد می‌وزد

محمدرضا جهان پناه: پنهان

مهدی مطهر: حلب، سکوت، جنگ

عطا پناهی: شهر زیبای من

هادی آفریده: صف سلام

جایزه بهترین موسیقی با حضور حسن بهرام زاده و استاد اسماعیل میرفخرایی برای کمک به درک روابط عمیق شخصیت‌ها اهدا شد به حبیب خزایی فر برای فیلم «مهمانی خداحافظی».

نامزد‌های این بخش به شرح زیر بودند:

بهزاد عبدی آواز جغد کوچک

صبا ندایی: خط باریک قرمز

صبا ندایی: روزی که رفت

محمد نصرتی: زمستان است

حبیب خزایی فر: مهمانی خداحافظی

دیپلم افتخار: صبا ندایی برای فیلم روزی که رفت

جایزه بهترین تدوین را معین کریم الدینی و حمید نجفی راد به دلیل ایجاد نشانه گذاری‌های هوشمندانه در داستان به اسماعیل منصف برای فیلم «زمان» اهدا کردند.

نامزد‌های این بخش عبارتند از:

صادق رضاییان: آواز جغد کوچک

عطا مهراد: خانه‌ای برای تو

اسماعیل منصف: زمان

رضا فرهمند، فاطمه بنیادی، مصیب حنایی (زنانی با گوشواره‌های باروتی)

لقمان خالدی: مهمانی خداحافظی

جایزه بهترین کارگردانی فیلم نیمه بلند مستند

با حضور حامد شکیبا نیا و مانی میرصادقی اهدا شد به لقمان خالدی برای فیلم «مهمانی خداحافظی» به دلیل هوشمندی در انتخاب یک ایده ساده و پرداخت د قیق آن در بستر درام.

نامزد‌های این بخش عبارتند از:

مهدی نور محمدی: آواز جغد کوچک

پناه برخدا رضایی: چشم‌ها و دست‌ها

یاسر طالبی: دلبند

رضا فرهمند: زنانی با گوشواره‌های باروتی

لقمان خالدی: مهمانی خداحافظی

کامران حیدری: واکس چه

گفتنی است در این بخش یک دیپلم افتخار نیز به کامران حیدری برای فیلم «واکس چه» تعلق گرفت.

برنده جایزه بهترین تهیه کننده فیلم نیمه بلند مستند به دلیل برخورد متفاوت با یک موضوع محیط زیستی اهدا شد به زوج خوش ذوق سینمای مستند، مهدی نور محمدی و صدیقه خدایی برای فیلم «آواز جغد کوچک»؛ اهدا کنندگان تندیس این بخش مهناز افضلی و سام کلانتری بودند.

نامزد‌های این بخش عبارتند از:

مهدی نورمحمدی و صدیقه خدایی: آواز جغدکوچک

پناه برخدا رضایی: چشم‌ها و دست‌ها

الهه نوبخت: دلبند

مهدی مطهر: زمان

لقمان خالدی مهمانب

کاوه فرنام: واکس چه

جایزه بهترین فیلمبرداری با حضور استاد حسین ترابی و اشکان اشکانی به محمد حدادی برای فیلم خانه‌ای برای تو تعلق گرفت.

نامزد‌های این بخش عبارتند از:

محمود منصوری و حبیب اله حیدریان: آواز جغد کوچک

محمد حدادی: ادوارد

محمد رسولی: چشم‌ها و دست‌ها

محمد حدادی: خانه‌ای برای تو

محمد حدادی مسلم تهرانی: زمان

دیپلم افتخار: محمد رسولی برای فیلم چشم‌ها و دست ها.

جایزه بهترین پژوهش مستند سال را محمد حمیدی مقدم و محمد حسینی به مهرداد زاهدیان برای فیلم «زمستان است» اهدا کردند.

نامزد‌های این بخش عبارتند از:

بابک بهداد: بهارستان خانه ملت

مژگان خالقی: خنده در تاریکی

هدایت گواهی: روزی که رفت

مهرداد زاهدیان: زمستان است

باقر نظامی: در گرداب انقراض

دیپلم افتخار این بخش نیز به باقر نظامی برای فیلم «در گرداب انقراض» تعلق گرفت.

در ادامه مراسم دومین آیین بزرگداشت یازدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند با پخش کلیپی ساخته هادی آفریده در بزرگداشت همایون امامی انجام شد که اهدای لوح تقدیر را مراد زند و مهدی باقری عهده دار شدند.

پس از آن مرتضی رزاق کریمی و محمد تهامی نژاد روی سن آمدند تا جایزه ویژه هیئت داوران را اهدا کنند. این جایزه به دلیل خلاقیت در روایت یک موضوع چالشی به هادی معصوم دوست برای فیلم روزی که رفت تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند با حضور محسن استاد علی و مازیار میری تعلق گرفت به مهرداد زاهدیان برای فیلم زمستان است.

دیپلم افتخار این بخش نیز به زینب تبریزی برای فیلم تمام چیز‌هایی که جایشان خالیست اهدا شد.

نامزد‌های این بخش به شرح زیر بود:

بابک بهداد: بهارستان خانه ملت

مهدی بخشی مقدم: خانه‌ای برای تو

هادی معصوم دوست: روزی که رفت

زینب تبریزی: تمام چیز‌هایی که. جایشان خالیست

فتح اله امیری: در گرداب انقراص

مهرداد زاهدیان: زمستان است

اعلام بهترین تهیه کننده پایان بخش این مراسم بود.

در نهایت برنده بهترین تهیه کنندگی فیلم بلند مستند با حضو رامین حیدری فاروقی و منوچهر شاهسواری به دلیل توجه دقیق به فرآیند تولید خلاق فیلم تقدیم شد به مهدی شاه محمدی برای فیلم «خانه‌ای برای تو»

نامزد‌های این بخش عبارتند از:

بابک بهداد: بهارستان

مهدی شاه محمدی 

هادی معصوم: دوست روزی که رفت

زینب تبریزی: تمام چیز‌هایی که جایشان خالیست

نگار اسکندرفر و فرزاد خوشدست: خط باریک قرمز

پیروز حناچی: زمستان است

گفتنی است دیپلم افتخار این بخش نیز به بابک بهداد برای فیلم «بهارستان خانه ملت» تعلق گرفت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۸۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنروتجربه»، مراسم رونمایی فیلم مستند «قوی‌دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی شب گذشته ۲۸ فروردین ماه توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» با حضور سازندگان اثر، هنرمندان سینما و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. مستند «قوی‌دل» نگاهی به زندگی احمد قویدل همراه با واکاوی پرونده قضایی هموفیلی است.

در ابتدای مراسم، محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با بیان اینکه مستند «قوی‌دل» از تولیدات شاخص مرکز گسترش در سال ۱۴۰۲ بوده است، گفت: اولین رونمایی «قوی‌دل» در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اتفاق افتاد و نمایش این فیلم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. «قوی‌دل» در اختتامیه با جوایزی که گرفت نشان داد نظر مثبت داوران را نیز جلب کرده است. پس از جشنواره «سینماحقیقت» مستند «قوی‌دل» به جشنواره فجر رفت و سیمرغ بلورین را نیز دریافت کرد و حالا در فروردین ۱۴۰۳ شاهد آغاز اکران این فیلم در سینماهای «هنروتجربه» هستیم.

وی بیان کرد: می‌توان گفت ماجرایی که در «سینماحقیقت» کلید خورد روندش تا به امروز ادامه پیدا کرده و ما خوشحالیم که خیلی زود فیلم به اکران سینمایی «هنروتجربه» رسید. برای هنردوستانی که سینمایی متفاوت، تجارب هیجان‌انگیز و فیلم‌های اجتماعی را دوست دارند «قوی‌دل» یک تجربه جذاب خواهد بود همینطور کسانی که ممکن است فیلم‌های داستانی آنها را خسته کرده باشد با فضای تازه‌ای در این فیلم مواجه می‌شوند.

سعید الهی: فیلم‌های مستند بسیار مظلوم و مهجورند

سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» پس از خوش‌آمدگویی به مخاطبان گفت: دوست دارم در این مجال از آقای حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تشکر کنم که سال گذشته به بنده اعتماد کردند و با طرح ما برای تولید این فیلم موافقت کردند، همچنین تشکر می‌کنم از محمد طیب مدیر گروه سینمایی «هنروتجربه» که شرایط اکران این فیلم را فراهم کردند. می‌دانید که فیلم‌های مستند فیلم‌های بسیار مظلوم و مهجوری هستند و امکان اکران و نمایش در سراسر کشور را ندارند مگر اینکه از طرف گروه سینمایی «هنروتجربه» بتوانند به این مسیر راه یابند. در اینجا لازم می‌بینم که از جوان بسیار مستعد و خلاقی که اگر نبود قطعاً فیلم «قوی‌دل» با این کیفیت ساخته نمی‌شد، تشکر کنم. علی فراهانی صدر که از جوان‌های بسیار خلاق دهه هفتادی است که هم من به او اعتماد کردم و هم او به من و این ارتباط متقابل باعث شد که یک فیلم خوب ساخته شود.

وی توضیح داد: دوست دارم به یک نکته مهم اشاره کنم و آن این است که فیلم «قوی‌دل» جوایز سه رأس یک مثلث را به خود اختصاص داده است مثلثی که مخاطب عام، متخصصین و داوران و در آخر حاکمیت سه راس آن را تشکیل می‌دهند. این مساله بسیار مهمی است که من بارها حتی در جشنواره فیلم فجر و «سینماحقیقت» نیز بدان اشاره کرده‌ام که فیلم «قوی‌دل» جزو معدود فیلم‌هایی است که توانسته‌اند این سه جایزه را کسب کنند. جوایزی شامل جایزه ویژه تماشاگران که نشان می‌دهد مخاطب عام، مخاطب خاص، فرهیختگان، اندیشمندان و اقشار عادی این فیلم را کاملاً پسندیدند، جایزه ویژه هیات داوران که به عنوان کارشناس و متخصصین امر اثر را ارزیابی می‌کنند و جایزه سوم که از بخش شهید آوینی «سینماحقیقت» دریافت کرد یعنی جایزه‌ای که شاید متعلق به فیلم‌های سیاستی و یا فیلم‌های حاکمیتی است. اینکه یک فیلم سه وجه یک مثلث را در بر بگیرد و بتواند جوایز آن را دریافت کند به نظرم به شدت از سمت رسانه‌ها قابل بررسی و تامل است که بررسی و تبیین کنند چرا سینمای ملی شکل نمی‌گیرد. «قوی‌دل» توانسته حلقه اتصال بین حاکمیت و مخاطب و متخصصان و کارشناسان امر را ایجاد کند. حال خودتان پس از دیدن فیلم متوجه منظور من خواهید شد.

این تهیه‌کننده سینما در پایان عنوان کرد: این فیلم به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قوه قضاییه تاکید می‌کنم به بهانه بازخوانی این پرونده ساخته شده است پس در این فیلم حتماً به دنبال لایه‌های زیرین و مفهومی بگردید. این فیلم به شدت دارای نکاتی است که امیدوارم پس از تماشای آن دوستان اثر را مورد قضاوت قرار بدهند و نکاتشان را با ما به اشتراک بگذارند تا ما برای تولیدات بعدی مان روی آنها کار کنیم.

تشکر علی فراهانی صدر از اعتماد به تیم جوان «قوی‌دل»

علی فراهانی صدر کارگردان «قوی‌دل» گفت: واقعیتش این است که من صحبت چندانی ندارم ولی خیلی خوشحالم که این جمع صمیمانه را می‌بینم. همگی خیلی لطف کردید و تشریف آوردید. از آقای الهی و حمیدی مقدم تشکر می‌کنم که به تیم جوان «قوی‌دل» اعتماد کردند.

احمد قوی‌دل: این فیلم ترویج مطالبه‌گری است

احمد قویدل نیز گفت: من نزدیک ۲۰ سال درگیر این پرونده بودم، چند مستند بر اساس آن ساخته شد ولی همه این مستندها حالت گزارشی پیدا کردند و مهر من روی همه آنها بود و روایتگری‌ام بر اثر غالب شده بود. اما آقای فراهانی با دقت و ظرافت وارد برخی از لایه‌های زندگی ما شدند و فیلم را از این حالت گزارشگری تبدیل به یک فیلم هنری کردند که مفاهیم جدیدی را دنبال می‌کند. شاید مهمترین چیزی که در توصیف این فیلم باید بگویم این است که این فیلم ترویج مطالبه‌گری است و اینکه انسان می‌تواند خسته نشود و مطالبه‌گری کند و می‌تواند دست به قضاوت زود هنگام نزند.

وی ادامه داد: عموم افراد این را می‌گویند که خدا نکند راه انسان به کلانتری و قوه قضاییه بیافتد اما ما در همین مسیر زندگی ۲۰ ساله که با این پرونده طی کردیم بیش از ۲۰ قاضی را دیدیم که حاضر بودند از موقعیت خودشان به خاطر حقیقت هزینه کنند و این فکر همیشه باید در ما جاری باشد که ما می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم و حقوق خود را دنبال کنیم و این یکی از نکات کلیدی فیلم بود که آقای فراهانی آن را به درستی درک کردند و چون درکش کردند وارد لایه‌های دیگری از زندگی ما شد. او تلاش کرد تا بیابد چگونه شخصیتی آمده و این موضوع را با این شدت پیگیری کرده است و به نظرم در این حوزه موفق عمل کرده است.

قویدل بیان کرد: نکته دیگری که خود را موظف به اعلام آن می‌دانم این است که موفقیت پرونده هموفیلی بر دوش رسانه محقق شد. خبرنگاران کلید اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مسایل در کشور هستند. من همواره از هر رنجی که بر خبرنگاران برود به شدت آزرده خاطر می‌شوم. به هر حال نقش خبرنگاران در این موفقیت جدی بوده است و من امیدوارم که شما هم به این درک برسید و لذت ببرید.

روایتگر مستند «قوی‌دل» در بخش بعدی سخنانش گفت: در نهایت از آقای سعید الهی تشکر می‌کنم، او جسارت زیادی به خرج داده و رایزنی‌های بسیاری انجام داد تا اجازه داده شود فیلم در مسیری که تاحدی برای مردم قابل قبول و باور باشد، حرکت کند. در مصاحبه‌ای نیز خواندم که ایشان رسماً از قوه قضاییه تشکر کرده بودند چرا که علی‌رغم اینکه نقدهایی در این فیلم نسبت به قوه قضاییه وجود دارد اما قوه قضاییه نسبت به اکران این فیلم عکس‌العمل بسیار مثبتی داشته است.

وی در پایان گفت: وقتی موضوعی دست خدا را به همراهش داشته باشد اتفاقات جالب می‌افتد. امروز بیست و هشتم فروردین مصادف با روز جهانی هموفیلی است و افتتاحیه و اکران این فیلم بدون اینکه ما برنامه‌ریزی کرده باشیم درست با این روز هم‌زمان شده است. خوشبختانه وزیر کشور نیز با پیوستن ایران به کارزار جهانی فدراسیون هموفیلی موافقت کردند. به مناسبت این روز برج آزادی، پل طبیعت و تمام شهرها و میادین به رنگ قرمز در می‌آیند و اکران این فیلم نیز به این مجموعه افزوده شد. من در مسیر پیگیری این پرونده همه زندگی را به دستان همسرم سپردم و هیچ تردیدی نیست اگر او به عنوان حامی پشت این قضیه نمی‌ایستاد و پایداری و زحماتش نبود به هیچ وجه این فرایند به موفقیت ختم نمی شد، در پیشگاه شما از او تشکر می‌کنم.

در این برنامه محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، عبدالحسین بدرلو قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش، حسین طلابیگی مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز مشاغل و مجامع و هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز گسترش حضور داشتند.

«قوی‌دل» در جشنواره مستند ««سینماحقیقت»» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

اکران فیلم مستند «قوی‌دل» از امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه در گروه سینمایی «هنروتجربه» به اکران درخواهد آمد.

کد خبر 6081343

دیگر خبرها

  • اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران
  • اهدای جایزه دکتر موسی‌خانی به ۳ نفر از برگزیدگان
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی
  • آغاز گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • معرفی نامزدهای اولین دوره جایزه داستان کوتاه گارنت
  • بهترین فیلم‌های ایرانی دهه شصتی (+عکس)