Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@23:43:55 GMT

عمارت‌های اشرافی شهرک لاکچری باستی هیلز

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۸۱۸۵

لواسان یکی از ییلاق‌های قدیمی پایتخت که مورد علاقه ویلاسازان و البته مشتری‌های لاکچری است که حالا برای خودشان محله‌ای اشرافی در دل این منطقه درست کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «باستی هیلز» نام این محله است. این شهرک سوپرلاکچری با تمام ویلاهایی که در آن ساخته شده کاملا یک منطقه خصوصی و اطراف آن را با حصار و دیوارهای بلند کشیده شده است و مردم عادی حق ورود به آن را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام این محله برگرفته از محله معروف «بورلی هیلز» لس آنجلس در ایالات متحده است. منطقه‌ای اشرافی برای افراد خاص که حتی سایر شهروندان هم اجازه تردد در آن را ندارند.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۸۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاج عمارت «امین‌لشکر» ریخت

تاج عمارت قاجاری «امین‌لشکر» به همراه بخش‌های دیگری از این خانه فروریخت.

به گزارش ایسنا، خانه امین‌لشکر در محله عودلاجان تهران واقع شده و بخشی از این عمارت قاجاری در تملک شهرداری منطقه ۱۲ است، که از سال گذشته تا همین اواخر بارها درباره سرعت تخریب آن و تبدیل شدن آن به پاتوق معتادان هشدار داده شده بود. اکنون تصاویر تازه‌ای از این خانه قاجاری منتشر شده که نشان می‌دهد بخشی از این عمارت ویران شده و تاج  آن با تزئینات آجرکاری و گچ‌بری نیز فروریخته است.

 «امین‌لشکر»، از رجال دربار قاجار، نام کاملش «میرزا قهرمان قمشه‌ای اصفهانی امین‌لشکر» بود، که در سال ۱۲۹۲ قمری وزیر گمرکات و رئیس خالصجات بود و در آن سال‌ها عمارت آجری وسیع زیبا و بسیار مجللی را در ضلع شرقی میدان توپخانه بنا کرد. عبدالله مستوفی در صفحه ۱۳۸ جلد اول کتاب شرح زندگانی من درباره این عمارت نوشته است: «او مبلغی به ناصرالدین‌شاه داد تا اجازه گشودن در به میدان و احداث سردر نمود و با گچ‌بری‌های تجملی و بنای زیبای خود بر شکوه میدان افزود، اما وی که بسیار ولخرج بود سرانجام به واسطه همین اعمالش مجبور به فروش آن خانه مجلل شد که مدت‌ها محل استقرار بانک انگلیسی شاهی یا شاهنشاهی بود و پس از آن نیز بانک بازرگانی ایران در آنجا استقرار یافت.»

امین‌لشکر در سمت وزیر گمرک‌خانه و رئیس خالصجات مبالغ زیادی برداشت کرد و کم آورد. او در دوم ذیحجه سال ۱۳۰۲ قمری از سمت خود معذول شد. با آنکه ۱۵ هزار تومان بدهی‌اش را شاه بخشید، اما مجبور شد که خانه و عمارت خود را در میدان توپخانه به شاه واگذار کند.

در روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه صفحه ۴۰۶ آمده است که «خانه امین‌لشکر را امین‌الدوله از شاه خرید، ۱۵ هزار تومان که یک جغه الماس ۸۰۰۰ تومانی داد و ۷ هزار تومان نقد.» (تهران‌نامه ـ داریوش شهبازی)

وحیدرضا شهاب‌ موحد، پژوهشگر و کنشگر بافت تاریخی تهران ـ پیش‌تر درباره مالکیت کنونی این خانه گفته بود که خانه امین‌لشکر چند سال پیش توسط شهرداری منطقه ۱۲ تملک شده است، البته نه به صورت کامل؛ سه دانگ آن به نام یک شخص و سه دانگ دیگر به نام شهرداری است.

تاج فروریخته خانه امین‌لشکر که ویرانی به بخش‌های گسترده‌تری از این عمارت سرایت کرده است. نمای دیگری از ویرانی عمارت قاجاری امین‌لشکر

شهاب موحد همچنین یک سال پیش از تشکیل پرونده ثبتی این خانه سخن گفته بود که به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم ارسال شده است، ولی تا کنون اقدامی برای ثبت این عمارت فاخر قاجاری انجام نشده و خانه با کم‌توجهی در مسیر ویرانی تدریجی قرار گرفته است.

خانه امین‌لشکر، حوالی سال ۱۴۰۱، درحالی که هنوز تزئینات معماری آن تخریب نشده است.

با آنکه فعالان میراث فرهنگی بارها درباره وضعیت خانه امین‌لشکر و ضرورت مرمت و حفظ و احیاء آن هشدار داده‌اند، اما  به گفته وحیدرضا شهاب‌ موحد، پژوهشگر و کنشگر بافت تاریخی تهران، به علت آنکه نقل و انتقال مالکیت آن عملیاتی نشده، اقدامات حفاظتی برای ملک نیز انجام نشده است.

تخریب این ملک اکنون با تداوم بارش‌ها شدت بیشتری گرفته و بخش‌هایی از آن نیز توسط معتادان خراب شده است تا به داخل آن راحت رفت و آمد کنند. خانه تاریخی امین‌لشکر درحالی به حال خود رها شده و به وضعیت آن توجهی نمی‌شود، که به مرمت و حفاظت اضطراری نیاز دارد.

نمایی از  خانه امین‌لشکر، سال ۱۳۹۳ درحالی که درها، ستون‌ها و پنجره‌های آن هنوز سالم است.
عکس‌های گزارش را مرجان قفقایچی گرفته و در اختیار ایسنا قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه اندازی اولین شهرک دانش بنیان کشور در منطقه آزاد ماکو
  • بازگشت شکارچیان ماه به منطقه هور
  • موج جدید حملات موشکی لبنان به اسرائیل/ اصابت چند موشک به شلومی
  • ببینید | حمله موشکی از لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی
  • حمله موشکی از لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی
  • مسافران نوروزی در عمارت چهل ستون - اصفهان
  • تقویت زیرساخت شهرک‌های صنعتی کردستان با تخصیص ۵ هزار میلیارد ریال
  • (تصاویر) گردشگران نوروز ۱۴۰۳ در عمارت آصف «خانه کُرد»
  • تاج عمارت «امین‌لشکر» ریخت
  • حملات هوایی آمریکا به چند منطقه درشرق سوریه چند شهید و زخمی بر جا گذشت