Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@22:28:04 GMT

ژئوپارک قشم در لیست جهانی باقی می‌ماند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۸۴۹۵

ژئوپارک قشم در لیست جهانی باقی می‌ماند

مدیر ژئوپارک قشم با بیان اینکه وضعیت این ژئوپارک در حال حاضر از نظر رعایت مولفه‌ها و استانداردهای مربوطه خوب است، گفت: برای ارزیابی‌های دوره‌ای آینده یونسکو نیز کاملا آماده هستیم. ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ استانها جزایر خلیج فارس نظرات - اخبار استانها -

علی‌رضا امری‌کاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در جزیره قشم با بیان اینکه، وضعیت ژئوپارک قشم از نظر قرارگیری در لیست جهانی وضعیت خوبی است و کماکان در فهرست ژئوپارک‌های جهانی قرار دارد، اظهار داشت: ژئوپارک قشم در حال حاضر دارای کارت سبز از سازمان جهانی ژئوپارک‌هاست که در سال آینده مجددا ارزیابی دوره‌ای توسط یونسکو انجام خواهد شد که به دلیل رعایت استانداردها در این باب، ژئوپارک قشم یک بار دیگر نیز کارت سبز دریافت خواهد کرد و در لیست جهانی باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین به توسعه ژئوسایت‌های موجود (ژئوپارک قشم در حال حاضر 25 ژئوسایت دارد) و اضافه کردن چند ژئوسایت جدید به فهرست ژئوپارک قشم اشاره و افزود: توسعه و افزایش ژئوسایت‌ها با کمک جامعه محلی و با هدف پایداری جمعیتی و توسعه اشتغال محلی صورت می‌گیرد که می‌تواند در اقتصاد مردم نیز تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

معماری خیره‌کننده مساجد قشم به روایت تصویرسازمان حمایت: همه ایرلاین‌های داخلی گرانفروشند/ «زاگرس و قشم‌ایر» نقره‌داغ شدند + عکسهواشناسی قشم: شرایط متلاطم آب‌های جزایر تا چهارشنبه ادامه دارد

مدیر ژئوپارک قشم به مبحث توسعه آموزش برای جمعیت حاضر و ساکن در محدود ژئوپارک قشم اشاره و افزود: مباحث توسعه‌ای و آموزشی طی طرح‌هایی مدون ارائه و در آینده‌ای نزدیک در اختیار بخش‌های مربوطه با هدف اجرایی شدن قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، ژئوپارک قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است که از سال 1385 به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده‌است،

ژئوپارک‌های جهانی یونسکو محوطه‌هایی است که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین است که این سازمان از طریق برنامه‌های اجرا شده توسط جوامع محلی به‌منظور تقویت توسعه پایدار منطقه‌ای، تنوع زمین‌شناختی را ترویج می‌کنند.

همچنین ژئوپارک‌ها به ارتقای آگاهی از تغییر اقلیم و بلایای طبیعی و همچنین پایش این پدیده‌ها کمک کرده و بسیاری از آن‌ها امکان تدوین راهبردهای کاهش خطر بلایای طبیعی را برای جوامع محلی فراهم می‌کنند.

حفاظت از ژئوپارک و ژئوسایت‌های قشم توسط جوامع محلی و با نظارت و آموزش مدیریت ژئوپارک قشم از طریق فعالیت‌های گردشگری سبز صورت می‌گیرد.

ژئوپارک قشم دارای 25 ژئوسایت شامل‌ دره ستاره افتاده (دره ستاره‌ها)، کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاه‌کوه، نمکدان، کریان، موزه ژئوپارک، پهنه‌های گلی، ساحل کرق، دره قاضی، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، جزایر ناز، ژئولینک، باسعیدو، خلیج دیرستان، جنگل حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، صخره خرچنگ‌ها، روستای لافت، غار خربس و تالاب پرندگان دو کوهک است.

ژئوپارک قشم از سال 1391 به علت عدم رعایت برخی از خواسته‌های سازمان جهانی، از جمله نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه‌های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه در ابتدا کارت زرد و سپس از لیست جهانی خارج شد، که پس از تغییرات ایجاد شده و ارسال مستندات این ژئوپارک مجددا در سال 1396 موفق به دریافت کارت سبز و برگشت به لیست جهانی تا سال 2020 میلادی شد که بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/ش

R7558/P/S6,1433/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۸۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،جشنواره بازی‌های بومی محلی در رشته های دال پلان،چوبکشی،هفت سنگ وطناب کشی برگزار شد.
 در پایان از نفرات برتربا اهدای جوایز و لوح سپاس قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • اوسمار: نتیجه ۳ بر صفر عالی است
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد
  • احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه ۱۰ اصفهان
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • معرفی ژئوپارک جهانی طبس در نمایشگاه ITB برلین
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است
  • تدوین پرونده هشت روستا از کشور برای ارسال به سازمان جهانی گردشگری
  • وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!
  • برگزاری دوره‌ آموزشی گردشگری روستایی در پالنگان