Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-16@08:52:36 GMT

جمع‌آوری کودکان کار از خیابان‌ها شدنی است؟

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۹۴۰۹

جمع‌آوری کودکان کار از خیابان‌ها شدنی است؟

ساعت24-رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به این که حذف کودک کار از خیابان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهرها عملی غیر کارشناسی شده و سیاسی است.

سیدحسن موسوی چلک با اشاره به ماده ۸۰ قانون کار، گفت: طبق این ماده قانونی افراد ۱۵ تا ۱۸ سال رسما به عنوان کارگر نوجوان مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین افراد شاغل در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال می توانند از خدمات بیمه‌ای اشتغال استفاده کنند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷۹ قانون کار تمامی افراد زیر ۱۵ سال از کار منع شده‌اند، افزود: کار نوجوانان باید به گونه‌ای باشد که جسم و روح کودک آسیب نبیند و ساعات کار کمتری نسبت به کارهای عادی داشته باشد.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه بسیاری از کودکان کار به دلیل تامین معاش خانواده به اجبار مشغول به اشتغال می‌شوند، اظهار کرد: نظام تامین اجتماعی ایران نظامی فراگیر نیست و  وقتی که شرایط اقتصادی خوب نباشد احتمال اشتغال کودکان در کشور افزایش پیدا می‌کند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به این که حذف کودک کار از خیابان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: کودکان کار باید از حقوق اولیه خود بهره‌مند شوند. جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهرها عملی غیر کارشناسی شده و سیاسی است.

علی صادقی - معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز با اشاره به این که در حال حاضر شهرداری تهران توانسته با کمک سازمان‌های دولتی و مردم نهاد ۲۱ مرکز پرتو را راه‌اندازی کرده و در این مراکز کودکان بازمانده از تحصیل را ساماندهی کند، افزود: امروزه ۳ هزار کودک کار در تهران زیر نظر مراکز پرتو امکان تحصیل پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به قوانین موجود در حوزه کودکان کار، عنوان کرد: بر اساس قانون کار هر گونه کار کردن برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع است. در بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال کودک می‌تواند فقط به کاری مشغول باشد که از نظر جسمی و روانی آسیب به همراه ندارد، به عبارت دیگر افراد حاضر در این بازه سنی می‌توانند در کارهای سبک مشغول شوند.

صادقی با بیان اینکه معضل کودکان کار ریشه در فقر و عدم وجود اشتغال در کشور دارد، تصریح کرد: بدون شک هیچ کودکی به خواسته خود ترک تحصیل نمی‌کند، مگر این که از مشکلات معیشتی متعدد برخوردار باشد.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برخی از کودکان به دلیل احساس نیاز و حس مسئولیت پذیری به سمت اشتغال می‌روند، در حالی که ممکن است خانواده این کودک مخالف کار باشد نیز توضیح داد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند فارغ از رسیدگی به وضعیت کودک کار، خانواده او را مورد توجه و حمایت قرار دهند.

صادقی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران قصد دارد در سال ۹۸ با همکاری جهاد دانشگاهی حداقل یک عضو از خانواده کودکان کار را مورد مهارت آموزی قرار دهد، گفت: ۵۰۰ خانواده از کودکان کار در این طرح به صورت آزمایشی حضور خواهند داشت.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به شیوه برخورد شهرداری با کودکان کار، عنوان کرد: شهرداری در نحوه برخورد با کودکان کار تفاوتی میان ایرانی یا افغانی نمی‌گذارد. موضوع کودکان کار در کشور با همکاری و مشارکت مردم در مسیر مطلوب قرار می‌گیرد؛ در حالی که دستگاه‌های مختلف باید با هماهنگی کارها و وظایف خود را پیش برند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۹۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی بوستان های پایتخت از کلونی های آسیب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد احمدی صدر افزود: طرح ساماندهی سراسری کاهش آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران به منظور ساماندهی مشاغل و زباله‌گرد‌ها، متکدیان، معتادان متجاهر، کودکان کار و ساماندهی بی‌خانمان‌ها از ۱۵ آغاز شد و تا ۳۰ فرودین در تهران در حال انجام است.

وی گفت:با اجرای این طرح ،با همکاری مناطق ۲۲گانه و نواحی شهرداری بخش قابل توجهی از کلونی‌های آسیب‌های اجتماعی پایتخت در بوستان‌ها شناسایی و ساماندهی شد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین از شهروندان خواست: در صورت مشاهده کلونی‌های آسیب با سامانه ۱۳۷ پلاس تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای رفع نقاط مورد نظر صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!
  • کودکان مسلمان بریتانیایی 132 هزار دلار برای کمک به خانواده‌های فلسطینی و یمنی جمع‌آوری کردند
  • جمع آوری ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران/ شناسایی ۲۶۴ کلنی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت
  • وجود ظرفیت خالی برای پذیرش معتادان متجاهر در تهران
  • شناسایی و جمع‌آوری بیش از ۲۸۰۰ نفر در طرح برخورد با آسیب‌های اجتماعی در تهران
  • پاکسازی بوستان های پایتخت از کلونی های آسیب
  • ۲ هزار و ۸۵۳ معتاد متجاهر، متکدی و زباله گرد جمع آوری شدند | برخورد با سارقان پسماند خشک
  • جمع‌آوری ۲ هزار و ۸۵۳ معتاد متجاهر، متکدی، زباله‌گرد و کودک کار
  • چیدمانی به یاد کودکان غزه در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • جمع‌آوری بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر، متکدی، زباله‌گرد و کودک کار طی یک هفته