Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمین همایش ملی علوم و فناوری نانو از روز گذشته در تالار فرهنگ دانشگاه یزد آغاز به کار کرده است.

به گزارش ایسنا، در آیین افتتاحیه این همایش ملی با حضور اعضای هیئت علمی، دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار شد، رئیس انجمن نانو فناوری ایران با معرفی انجمن نانو فناوری کشور گفت: این انجمن از سال ۱۳۸۱ با هدف گسترش و پیشبرد سطح دانش نانو آغاز به کار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر علی ایرانمنش افزود: انجمن نانو برنامه‌های کلانی دارد که انجمن در راستای تحقق این اهداف حرکت می‌کند. در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر عضو انجمن هستند که ۷۰ درصد اعضای پیوسته و دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

وی تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، تدوین برنامه‌های راهبردی، تاسیس شعبات مختلف انجمن در استان‌های کشور و واژه‌گزینی در حوزه نانو فناوری را از برنامه‌های انجمن عنوان کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سلسله همایش‌های بین‌المللی و علمی از مهم‌ترین برنامه‌های انجمن است. همچنین انتشار کتاب‌های تخصصی و مجلات علمی به زبان انگلیسی و فارسی که پذیرای مقالات دانشگاهیان است.

دکتر ایرانمنش در ادامه به بررسی افتخارات انجمن نانو و تشریح برنامه‌های آینده انجمن پرداخت.

در ادامه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد گفت: برگزاری نشست‌های علمی در زمینه نانو فرصت بسیار مغتنمی برای پیشرفت این علم در کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حرزاده با تاکید بر اینکه گسترش فناوری نانو مورد تایید مقام معظم رهبری است افزود: در دیداری که اعضای ستاد فناوری نانو با رهبر انقلاب داشتند ایشان ضمن حمایت از این علم، سه عامل را برای موفقیت در عرصه نانو ذکر کردند؛ یکی داشتن برنامه مناسب، دیگری ثبات مدیریت و در نهایت فرهنگ سازی و گفتمان‌سازی در این زمینه است.

حجت‌الاسلام حرزاده با اشاره به حرکت رو به رشد این علم طی دهه‌های اخیر تاکید کرد: اگر بخواهیم کشور توانایی داشته باشیم باید اهل علم و دانش باشیم. بحث فناوری‌های نانو نیز در این راستا یک الگو است.

در ادامه دکتر محسن خواجه امینیان دبیر اجرایی همایش ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان در این همایش گفت: بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که طی دو مرحله داوری شده اند. از این میان حدود ۵۵ مقاله به صورت سخنرانی شفاهی و ۱۲۲ مقاله در بخش پوستر پذیرش شده‌اند.

دکتر خواجه امینیان تصریح کرد: مسابقه ملی نانو فناوری نیز به عنوان یکی از بخش‌های جنبی این همایش جمعه اول شهریورماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در دبیرخانه همایش ثبت نام کنند.

رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد فناوری نانو نیز با تاکید بر اینکه ایران در بحث نانو وضعیت قابل قبولی در دنیا دارد گفت: ستاد فناوری نانو ۲ برنامه راهبردی ۱۰ ساله داشته است. برنامه اول تامین زیرساخت از جمله توسعه منابع انسانی، توسعه تجهیزات و توسعه علم بوده و در برنامه دوم بر کسب و کار و تولید ثروت از نانو تاکید شده است.

دکتر سیدمهدی رضایت افزود: حوزه‌های اولویت‌دار فناوری نانو در کشور آب و محیط زیست، سلامت و انرژی است. در واقع فناوری نانو برای بهبود کیفیت زندگی مردم تلاش می‌کند.

دکتر رضایت ضمن تشریح روند مقالات علمی منتشر شده در زمینه نانو طی ۱۸ سال گذشته در کشور تصریح کرد: حدود ۶ درصد از تولید مقالات ISI مرتبط با فناوری نانو در دست ایران است. همچنین ۴ استاندارد حوزه نانو توسط ایران تعریف شده است.

رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد فناوری نانو تعداد شرکت‌های نوپا در مرکز رشد درحوزه نانو را ۱۳۰ شرکت عنوان کرد و افزود: ۳۰۰ شرکت نیز در این حوزه فعال هستند و همچنین ۶۰۰ محصول شناسنامه‌دار در زمینه نانو وارد بازار شده و در همین راستا در بحث صادرات نیز موفق عمل کردیم.

دکتر رضایت با اعلام اینکه بیش از یک میلیون نفر در کشور در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی در بحث نانو فعالیت می‌کنند گفت: در کشور ۸۲ آزمایشگاه دانش‌آموزی برای نانو داریم که همگی از تجهیزات ساخت کشور استفاده می‌کنند. همه این‌ها نشان از بنیه قوی ایران در بحث فناوری‌های نانو دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، چهارمین همایش ملی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو، فردا یکم شهریورماه نیز با برگزاری پنل‌های تخصصی در دانشگاه یزد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فناوري نانو دانشگاه يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۹۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه پیگیری اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳

وزیر علوم گفت: برنامه مهم وزارت علوم در سال ۱۴۰۳ دنبال کردن اولویت‌های پنج‌گانه آموزش عالی است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳ اولویت‌های پنج گانه را دنبال می‌کند، گفت: ما ۵ اولویت در ابتدای کار مطرح کردیم که مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش پنج اولویت اصلی وزارت علوم است.

وی افزود: برنامه مهم ما برای سال ۱۴۰۳ ادامه و پبگیری ابن اولویت‌ها است.

وزیر علوم ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در اجرای تمام این اولویت‌ها موفق بودیم و برای امسال هم برنامه‌هایی داریم.زلفی‌گل اظهار داشت: در مرجعیت علمی تا قبل از دولت مردمی سیزدهم ۱۰۱ مجله تحت نمایه بین‌المللی بود و توسط پایگاه‌های بین‌المللی نمایه می‌شد اما در این مدت به لطف خداوند بزرگ با برنامه‌ریزی که کردیم حدود ۶۰ مجله جدید اضافه شده و تلاشمان این است که تا پایان دولت سیزدهم تقریبا به دو برابر برسانیم.

وی افزود: در بحث آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند هم سعی کردیم که پذیرش دانشجوی استاد محور که براساس نیازهای ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازهاست کارها را انجام دهیم.

وزیر علوم گفت: در بحث شاگرد، فناور و نوآور پروری هم دستیار فناوری، امریه فناوری، تور فناوری و پسادکترای فناوری را تعریف کردیم.

وی اضافه کرد: در زمینه فناوری فرهنگی هم جشنواره رویش را برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم دانشجویان با خانه‌های خلاق و شتاب دهنده‌ها آشنا شوند.

زلفی‌گل عنوان کرد: در زمینه خلق ثروت از دانش سعی کردیم تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد بدهیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم گفت: در بحث دیپلماسی فناوری هم فعالیتمان را بیشتر کردیم که پارک‌های علم و فناوری ما بتوانند با کشورهای همسایه کار کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای میزبانی از همایش اقتصادی کشورهای ساحلی خزر
  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • ادامه پیگیری اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم در سال ۱۴۰۳
  • میزبانی دهکده بهار ایران از مسافران نوروزی تا عید فطر
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری ها با ایرانیان مقیم خارج
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج
  • «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها