Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه از عملیات نظامی ارتش سوریه در استان ادلب، ازجمله آزادسازی شهر راهبردی «خان شیخون» حمایت ‌می‌کند و به عقیده کارشناسان، این پیروزی مواضع مسکو و دمشق را در آستانه نشست سران روسیه-ایران-ترکیه تقویت خواهد کرد. ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت:  ارتش سوریه روز گذشته (پنجشنبه) بر شهر مهم و راهبردی «خان شیخون» که در منطقه کاهش تنش ادلب قرار دارد، کنترل کامل پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین ترتیب یکی از راه‌های ارتباطی با این پست‌های ناظرین ترکیه‌‌ای در منطقه کاهش تنش ادلب مسدود شده است. ضمن اینکه چنین نظریه‌ای در رسانه‌های گروهی عرب‌زبان مطرح شده که امکان تبادل مناطق بین آنکارا از یک‌سو و مسکو و دمشق از سوی دیگر وجود دارد.

ارتش سوریه صبح روز پنجشنبه 22 آگوست (31 مرداد ماه) موفق شد تا بالاخره شهر «خان شیخون» که از سال 2014 به این طرف تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار داشت را آزاد کرده و بر سراسر این شهر کنترل پیدا کند. ضمن اینکه در جریان عملیات نظامی برای آزادسازی این شهر، نه تنها تروریست‌های گروه "هیئت‌التحریرالشام"، بلکه نیروهای مخالفان میانه‌رو مسلح نیز در جبهه واحدی علیه نیروهای دولتی روسیه مقاومت می‌کردند.

در نتیجه سه هفته عملیات نظامی موفق ارتش سوریه، خطوط مرزی منطقه کاهش تنش ادلب که چند سال قبل در چارچوب مذاکرات آستانه مورد توافق روسیه، ایران و ترکیه قرار گرفته بود، عملاً یافت و یکی از 12 نقطه استقرار ناظرین نظامی ترکیه (شماره 9) بر اساس توافقات دوجانبه بین مسکو و آنکارا در داخل منطقه کاهش تنش، تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار گرفت.

لازم به یادآوری است که در سپتامبر سال 2018 در پایان مذاکرات روسای جمهوری روسیه و ترکیه در بندر سوچی، توافقاتی درباره حفظ منطقه کاهش ادلب در شرایط مشخصی مورد توافق دو طرف قرار گرفت، ولی موارد مورد توافق، طی یک سال گذشته ، به‌غیر از سازماندهی گشت‌های مرزی در منطقه توسط نظامیان روسی و ترکیه‌ای، به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

اصلی‌ترین مشکل، آن طور که در روسیه معتقدند، این واقعیت است که مناطق زیادی در استان ادلب است که عملاً به طور کامل تحت کنترل تروریست‌ها قرار دارد.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین درباره آزادسازی شهر "خان‌شیخون" از دست تروریست‌ها، گفت: «بدون تردید، چنین پیروزی محلی و پیروز‌های قابل توجه‌تر توسط ارتش سوریه تنها می‌تواند مورد استقبال قرار بگیرد.» وی تاکید کرد که مبارزه با تروریست‌ها در تمامی مناطق سوریه ادامه خواهد داشت و این مسئله به ویژه مربوط به گروه‌های تروریستی می‌شود که همچنان به حملات خود به مواضع نیروهای دولتی سوریه و پایگاه نظامی-هوایی "حمیمیم" ادامه می‌دهند.

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در تفسیر این مسئله تاکید کرد که مسکو همچنان به توافقات سوچی پایبند بوده و به مشارکت خود با ترکیه ادامه می دهد. وی گفت: «ما معتقدیم پایبندی به تمامی توافقات درباره استان ادلب از جمله درباره ادامه مبارزه با تروریست‌ها و تامین امنیت مردم غیر نظامی ساکن این منطقه اهمیت بسیاری دارد.»

به نوشته این روزنامه برخی رسانه‌های عربی از امکان توافقاتی بین روسیه و ترکیه درباره تبادل برخی مناطق تحت کنترل طرفین خبر داده‌اند. روزنامه لبنانی الاخبار نوشته است که مسکو و آنکارا در حال انجام مذاکراتی درباره امکان عقب نشینی نیروهای دولتی سوریه در جهت منطقه مسکونی "الهوبیت" در فاصله ده کیلومتری غربی از شهر «خان شیخون»، در ازای بخشی از  شاهراه ام-5 بین دو شهر حماء و حلب هستند. بر اساس توافقات سوچی دسترسی به این شهر که از استان ادلب می گذرد، قرار بود در زمستان سال گذشته امکان پذیر شود.

البته این در حالی است که ارتش سوریه قصد ندارد از مناطق آزاد شده عقب نشینی کند. به گفته منابع خبری این روزنامه، «خان شیخون» در حقیقت پیامی است که نیروهای دولتی سوریه می توانند به هر نقطه‌ای که دسترسی به آن را ضروری بدانند، تسلط خواهند یافت.

در میان مقامات بلندپایه نظامی سوریه این عقیده دیده می شود که مسکو از عملیات نظامی ارتش سوریه حمایت می‌کند، تا آنجا که صحبت بر سر مناطقی باشد که در توافقنامه سوچی ذکر شده باشد.

استقبال کرملین از آزادی شهر "خان‌شیخون"ارتش سوریه کنترل کامل «خان شیخون» را در دست گرفتاستقرار ارتش سوریه در برخی محله‌های شمال «خان شیخون»

آزادی شهر «خان شیخون» مواضع مسکو و دمشق را تقویت می‌کند

"گریگوری لوکیانوف" کارشناس ارشد شورای مسائل بین الملل روسیه و استاد دانشگاه علوم سیاسی مدرسه عالی اقتصاد مسکو، معتقد است که شهر «خان شیخون» که توسط ارتش سوریه آزاد شده، یک پیروزی با اعتبار برای نیروهای دولتی است که می تواند مواضع مسکو و دمشق را در آستانه برگزاری نشست سران روسیه-ایران-ترکیه، تقویت کند.

این کارشناس گفت: «مهمترین مسئله در آینده آن است که آزاد سازی شهر خان‌شیخون یک پیروزی جدی و با اعتبار برای ارتش سوریه بشمار می رود که مواضع روسیه و سوریه را در آستانه نشست سران 16 سپتامبر (25 شهریور ماه) تقویت می کند. روسای جمهوری سه کشور روسیه، ایران و ترکیه باید برنامه‌های راهبردی توسعه روند اوضاع مورد توافق در چارچوب آخرین دور از مذاکرات آستانه درباره ترکیب کمیته قانون اساسی سوریه را مورد بررسی قرار دهند. در این جهت گیری ممکن است تغییراتی رخ دهد، از جمله در برخی توافقات مربوط به ادامه همگرایی برخی مناطق استان ادلب و بازگشت آنها به ترکیب کشور سوریه تجدیدنظر شود.»

به گفته وی، نیروهای دولتی سوریه اکنون ضرورتی برای پیشروی در استان ادلب را نمی‌بینند برای اینکه در حال حاضر حفظ مواضع کنونی برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس همچنین یادآور شد، آزادسازی شهر خان شیخون، می تواند منجر به تغییر یا به تعویق افتادن عملیات نظامی ارتش ترکیه درمناطق شمال شرقی سوریه علیه شبه نظامیان کرد شود.

انتهای پیام/

R1445/P/S8,89,90,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "سوریه" اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار سوریه اخبار روسیه اخبار سوریه اخبار روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۰۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

رایزن تجاری سفارت ایران در روسیه روز دوشنبه در گفتگو با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که احتمالاً ظرف چند ماه آینده ایران به شبکه کارت‌های اعتباری و نقدی میر روسیه متصل خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، رایزن تجاری سفارت ایران در روسیه روز دوشنبه در گفتگو با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که احتمالاً ظرف چند ماه آینده ایران به شبکه کارت‌های اعتباری و نقدی میر روسیه متصل خواهد شد.

به گفته محسن رحیمی، هم اکنون کار برای آماده سازی زیرساخت های فنی لازم در حال انجام است، البته پیاده سازی این سامانه زمان بر است.

رحیمی تاکید کرد که این اقدام در حالی صورت می گیرد که روسیه و ایران به تلاش خود برای تقویت روابط اقتصادی ادامه می‌دهند.

رشد استفاده از کارت‌های میر روسیه در نیمه اول سال 2023تمجید مادورو از اتصال ونزوئلا به شبکه پرداخت میر روسیه

مسکو و تهران روابط خود را در مواجهه با تحریم‌های غرب تقویت کرده‌اند. به گفته میخائیل خاچاتوریان، استاد دانشگاه "فایننشال" در مسکو، گردش تجاری بین دو کشور در سال گذشته بالغ بر 4 میلیارد دلار بود و پتانسیل رشد بیشتر به ویژه در بخش تولید، مهندسی مکانیک و حمل و نقل وجود دارد.

به گفته وی، آزمایش سیستم پرداخت میر که جایگزین روسی ویزا و مسترکارت محسوب می‌شود، ممکن است از اواخر تابستان یا اوایل پاییز در ایران آغاز شود.

مسکو در سال 2022 به علت عملیات نظامی خود در اوکراین، تحت تاثیر موجی از تحریم‌های غرب قرار گرفت و دسترسی بسیاری از بانک‌های روسی به سوئیفت، ویزا و مسترکارت، قطع شد.

در واکنش به این تحریم‌ها، دولت روسیه شروع به ترویج سیستم داخلی میر به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد کرد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان تأکید می‌کنند که اقتصاد ایران علیرغم ده‌ها سال فشار ناشی از تحریم‌های گسترده بین‌المللی، با این موضوع سازگار شده است و روسیه می‌تواند از تجربه جمهوری اسلامی در مقاومت در برابر فشارهای خارجی استفاده کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند
  • واکنش حماس به ادعای انتقال مقر این جنبش به سوریه
  • «س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
  • پوتین: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • روسیه: ۱۰۴ پهپاد اوکراینی سرنگون شد
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد