Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@00:15:09 GMT

ضبط محمولۀ ۳ هزارتایی «گوش قرمز»ها

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۰۷۲۳

ضبط محمولۀ ۳ هزارتایی «گوش قرمز»ها

یک خزنده‌شناس از کشف و ضبط ۳ هزار لاک‌پشت گوش قرمز در مرز باشماق مریوان خبر داد.

قدس آنلاین: باربد صفایی‌مهرو خزنده شناس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از کشف و ضبط سه هزار لاک پشت گوش قرمز در مرز باشماق مریوان خبر داد و گفت:‌ به زودی متخلف اصلی این پرونده دستگیر می‌شود.

به گفته این کارشناس گونه‌های مهاجم  لاک‌پشت گوش قرمز از جمله صد گونه مهاجم شناخته شده در جهان هستند که  از سال ۲۰۰۰ ورودشان به اتحادیه ممنوع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه این محموله لاک‌پشت‌های گوش قرمز به عراق فروخته شده بودند، اظهار داشت: در جریان نقل و انتقال این گونه مهاجم یکی از بسته‌های لاک‌پشت‌ها در مسیر حرکت وانت بار حامل در کنار جاده زریوار به زمین می‌افتد و یکی از شهروندان این بسته را کشف می‌کند.

وی ادامه داد: این شهروند با محیط زیست تماس می‌گیرد و برای رهاسازی لاک‌پشت‌ها کسب تکلیف می‌کند و با توجه به  مشخصاتی که شرح می‌دهد کارشناسان متوجه می‌شوند، این گونه لاک‌پشت همان گونه گوش قرمز مهاجمی است و که نباید رهاسازی شود.

این خزنده‌شناس با بیان اینکه مسؤولان اداره محیط زیست مریوان برای کشف و ضبط این محموله با گمرک تماس گرفته و متوجه شدند این محموله غیرقانونی با عنوان ماهی‌های زینتی در حال انتقال به کشور عراق است،‌ اظهار داشت: لاک پشت‌های گوش قرمز با مجوز انتقال هزار ماهی در حال خارج شدن از کشور بودند و این محموله مربوط به یک شرکت تولید و تکثیر شیلات است.

صفایی‌مهرو از طغیان لاک‌پشت‌های لاک نرم و گوش قرمز در پایان هفته گذشته در منطقه میانکاله مازندران خبر داد و گفت: این گونه مهاجم بدون نظارت کافی از طریق شرکت‌های شیلاتی در کشور تکثیر و یا به کشور وارد می‌شوند.

این خزنده شناس خاطرنشان کرد: این گونه‌های مهاجم قدرت تخریب زیادی در اکوسیستم بومی دارند و با ورود به هر منطقه‌ای موجودات زنده را از بین می‌برند. 

آلودگی سدهای اطراف تهران و تخریب پوشش گیاهی و جانوری

صفایی‌مهرو گفت: از سال ۲۰۱۵ گونه لاک پشت گوش قرمز در استان مازندران، اطراف تهران، استان مرکزی مشاهده شده و با توجه به تکثیر زیاد به سرعت مناطق آبی اطراف این استان‌ها را آلوده کرده است. 

وی با ابراز نگرانی از اینکه این گونه‌های مهاجم لاک پشت به راحتی در بازارهای کشور خرید و فروش می‌شوند و خانواده‌ها پس از مدتی از نگهداری از آنها بدون اطلاع از مخاطرات‌شان آنها را در طبیعت رها سازی می‌کند، ابراز داشت: در حال حاضر دریاچه شورمست در جاده فیروزکوه، جزیره میانکاله در استان مازندران، سدهای طالقان وماملو در اطراف تهران آلوده به این لاک پشت‌های غیربومی هستند.

صفایی مهرو بیان داشت: ورود این گونه مهاجم به استان خوزستان که محل زیست لاک‌پشت بومی فراتی است، باعث می‌شود که گونه بومی به سرعت را نابود شود.

میلیاردها دلار هزینه برای جمع آوری این گونه مهاجم از طبیعت

این خزنده‌ شناس جمع‌آوری،‌نگهداری و حذف از طبیعت را از جمله راه‌های کنترل لاک پشت گوش قرمز و گونه‌های دیگر مشابه آن عنوان کرد و گفت:‌ باید بدانیم این راه‌ها میلیاردها دلار برای کشور هزینه در بردارد و اگرهم این گونه از طبیعت جدا نشود با رشد سریعش به سرعت طغیان کرده و اکوسیستم مناطق را به هم می‌ریزد.

صفایی‌مهرو استان تهران را بزرگترین بازار خرید و فروش این گونه‌ها برشمرد و گفت: گونه‌های مهاجم بدون کسب مجوزهای لازم تنها با مجوز دامپزشکی به کشور وارد و یا از کشور خارج می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: گوش قرمز لاک پشت گوش قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۰۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سیل در استانهای جنوبی کشور/ برخی روستاها تخلیه شدند

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بارش های سیل آسا که از روز گذشته در استانهای جنوبی کشور آغاز شد ۷ استان را درگیر کرده و با توجه به هشدارهای قرمز صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور این استانها از قبل وقوع این نوع بارش را پیش بینی می‌کردند.

برای کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات از روز گذشته جلسات مدیریت بحران در استان‌های تحت پوشش هشدار قرمز هواشناسی برگزار شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در همین رابطه گفته با توجه به صدور هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی در برخی از مناطق استان‌های جنوبی کشور در همین راستا ،آماده‌باش کامل به استان‌های مورد نظر داده شده و مرخصی اعضای ستاد مدیریت بحران این استان‌ها لغو شده است.

ظفری از ممنوعیت هرگونه فعالیت دریایی در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: مردم از نزدیک شدن به مسیل‌ها، دهانه پل‌ها و حاشیه سد جداً خودداری کنند.

وی با اشاره به سیلاب در سیستان و بلوچستان گفته متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان، به دلیل جاری شدن سیلاب محلی، سه نفر جان خود را از دست دادند و سه نفر در عسلویه آسیب دیدند.

بارش ها در برخی نقاط کشور شدت بیشتری دارد به صورتی که بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه باران سنجی لاوان با ۱۱۸ میلی متر و در ایستگاه باران سنجی قشم با ۸۹ میلی متر در سطح کشور ثبت شده است.

امید محترمی معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: باتوجه به اینکه موقعیت روستای کروچان منطقه جازموریان و روستای پورشعبان منطقه منوجان در استان کرمان در مجاورت مسیل‌های غیردائمی قرار دارد، به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، عوامل مدیریت بحران، ۵۰ خانوار این روستا‌ها را تخلیه کردند.

وی درخصوص وضعیت سدهای مناطق جنوبی کشور گفته باتوجه به سیلابی که در برخی از شهر‌های نیمه جنوبی کشورمان در جریان است، ستاد بحران کشور پیش بینی کرد؛ سد‌های شی کلگ، ماشکید، پیشین و زیردان در استان سیستان و بلوچستان و سد درودزن در استان فارس ظرفیت آبی خوبی دارند و اگر بارش‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد، این سد‌ها سرریز خواهند شد.

امدادرسانی در مناطق با حضور قرمز پوشان هلال احمر و همه دستگاه های امدادی ادامه دارند تا خانواده هایی که درگیر سیل شدند آسیب نبینند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در ۷ استان تحت تأثیر سامانه بارشی قرار گرفتند خبر داد و گفت: ۲۴ مورد عملیات امدادی انجام شد و امدادگران به ۲۰۸ نفر متأثر از سیل و آب‎گرفتگی امدادرسانی کردند.

با توجه ورود سامانه بارشی به جنوب کشور، سازمان هواشناسی برای پنج استان هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، گردوخاک و تگرگ پیش بینی کرده است و این سامانه عصر امروز از کشور خارج می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • پشت پرده فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران! آیا رواست که سرمایه‌ها این‌گونه از کشور خارج شوند؟
  • صدور هشدار قرمز برای این استان
  • هشدار قرمز برای سیستان و بلوچستان | موج شدید بارش‌ها در راه است
  • آخرین وضعیت سیل در استانهای جنوبی کشور/ برخی روستاها تخلیه شدند
  • آماده‌باش در ۵ استان در پی هشدار سطح قرمز/ به جنوب سفر نکنید!
  • رئیسی: هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد
  • هر گونه تعرض رژیم صهیونیستی پاسخ داده می شود
  • قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • هواشناسی ایران / هشدار قرمز سیلاب برای ۴ استان کشور