سرمایه را در امر تولید صرف کنید نه در جریانهای عیاشی/ حرکات قوه قضائیه امید را در جامعه تزریق کرده است
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۰۸۵۸
در خطبه های نماز جمعه این هفته در خراسان رضوی بر ضرورت استفاده صحیح از سرمایه ها و مقابله با ولنگاری های فرهنگی تاکید شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، ظهر امروز نماز سیاسی عبادی جمعه در سراسر خراسان رضوی برگزار شد و در خطبه های نماز جمعه این هفته بر ضرورت استفاده صحیح از سرمایه ها و مقابله با ولنگاری های فرهنگی تاکید شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیت الله علم الهدی مطرح کرد؛ سرمایه را در امر تولید صرف کنید نه در جریانهای عیاشی
آیت الله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: نکتهای که مقام معظم رهبری میفرمایند «40 سال دوم یقیناً از 40 سال اول بهتر است»، تنها یک ادعا نیست، بیان یک واقعیت است که از نگاه دقیق به لحظات و ثانیههای 40 سال گذشته انقلاب این را میفرمایند ازاینرو شما برادران و خواهران بهخصوص برادران و خواهران جوان، به اوج انقلاب، به امتداد و عزت روز افزون خودتان بیشتر امیدوار باشید و بدانید اقتدار و عزت شما در این نظام روز افزون است.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امروز دشمن با تمام تجربیات در دشمنی و عداوت با ما از جنگ تا توطئههای شیطانی نابکارانه که از اول انقلاب به سر ما آورده است، به این رسیده در دو نقطه به ما تهاجم کرده و اشکالتراشی کند، یکی در اقتصاد و دیگری در فرهنگ.
وی بیان کرد: اقتدار ما دشمن را از توسل به هر قدرت نظامی ناامید کرده، فقط حساب میکند در اقتصاد به ما صدمه بزند و ما را مستأصل کند و در فرهنگ نیز سفره دین را از زیر پای مردم ما بکشد، حل این دو موضوع نیز آسان است، فقط به عزیزان کارگزاری نیاز داریم که با اعتقاد به رهنمودهای حکیمانه مقام ولایت وسط میدان بیایند.
آیتالله علمالهدی با طرح این سؤال که در اقتصاد، توسعه و برنامهریزی و پیشرفت اقتصاد چه میخواهیم، اظهار کرد: برای پیشرفت اقتصادی به «نیروی انسانی، سرمایه و فناوری» نیاز داریم، برای نیروی انسانی، یک ملت هشتادوچند میلیونی که اکثریت این ملت را جوان تشکیل میدهد و بخش عمدهاش نیز نیروی مستعد پا به کار هستند، چه کسری در نیروی انسانی داریم؟ هرچه بخواهیم نیروی انسانی در اختیارداریم و کاملاً باقدرت و غنی هستیم.
سرمایه را در امر تولید صرف کنید
وی به نقدینگی موجود در جامعه و ظرفیت عظیم سرمایهای کشور اشاره کرد و گفت: با 1800 هزار میلیارد نقدینگی که در کشور موج میزند، در سرمایه نیز مشکلی نداریم، با این مبلغ چهکار نمیشود کرد؟ در چه ابعادی نمیشود سرمایهگذاری کرد؟ با این نقدینگی در کارمان موفقیم منتها عزیزانی که صاحب این سرمایه هستند، رهنمود حکیمانه مقام معظم رهبری را بپذیرند و سرمایه را در تولید مصرف کنند نه در جریانهای مصرفی مثل تفریحگاهها و عیاشیها.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل ما در مشهد، شکل سرمایه گذرای است، گفت: سالانه در مشهد حدود 35 میلیون زائر داریم، حدود 5 میلیون آن خارجی هستند، عدهای فکر میکند سرمایه را بیاورند اینجا بهعنوان قطب گردشگری در عرصه تفریحات و عیاشیها، سرمایهای به هم بزنند و سود کلان ببرند، نکنید این کار را، این کار مقابله با امام رضا (علیهالسلام) و به هم زدن هویت امام رضا (علیهالسلام) است.
وی خطاب به سرمایهداران، با بیان اینکه این سرمایه را در شهر و استان ما که بنیه تولید دارد سرمایهگذاری کنید، گفت: ثمره فعالیت استاندار محبوب ما در چند ماه را ببینید، مثلث توسعه اقتصاد مقاومتی که با الهام از سخنان مقام معظم رهبری به راه انداختند، 80 شرکت معین را در روستاها و شهرهای استان به کار و فعالیت وا داشتند و فعالیت میکنند، سرمایه ارزیابیشده برای این شرکتها، بیش از 92 هزار میلیارد تومان است که از نقدینگی مردم همین استان میتوان آن را تأمین کرد.
الگوهای موفق اقتصادی را در کشور اجرا کنید
آیتالله علمالهدی افزود: خوشبختانه برخی از این شرکتها در گام اول، برخی در گام دوم و برخی نیز وارد فاز عملیاتی شدند، با سرمایهگذاری همین مردم استان که استان ثروتمندی هم نیست، کار پیش میرود؛ آقای استاندار با فکر، بینش و طرح وارد عملیات شده، کمبود ما چیست؟ هفته دولت است، عزیزان کارگزار ما بیایند الگوی موفق یک عنصر فعال و با عرضهای که مبتکرانه وارد کار میشود را بگیرند و بر حسب رهنمود مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، در کشور عمل کنند.
وی اضافه کرد: در فناوری نیز مشکلی نداریم، امروز فناور بودن جوانان ما در عرصههای فعالیتهای دانشبنیان ثابت شده، این ادعای ما نیست، به اقرار دشمنان ما هست؛ روزی از روسها سامانه موشکی اس 300 خواستیم، بر حسب معاملاتی که با آمریکاییها داشتند، به ما تحویل ندادند، اما در چند روز گذشته دیدیم سامانهای در سطح اس 400 با تکیهبر توان دانش داخلی تولید کردیم.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه با استغنای ما در نیروی انسانی، سرمایه و فناوری، دشمن در این تهاجم فرهنگی و اقتصادی بهطور مسلم شکست خورده است، تصریح کرد: نکته دوم فرهنگ است؛ دشمن فکر کرده با تهاجم فرهنگی، سفره دین را از زیر پای مردم بکشد.
ابراز نگرانی نسبت به ولنگاری فرهنگی است
وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتشان به هیأت دولت فرمودند «معتقد به بستن فضای فرهنگی نیستیم و نمیخواهیم بگوییم هنر، علم و نشاط از بین برود اما با لاابالیگری و با جریان انحراف فرهنگی مخالف هستیم»، فرمودند با ولنگاری فرهنگی مخالفیم، ولنگاری فرهنگی نباید باشد و بعد فرمودند «ابراز نگرانی نسبت به مسئله حجاب خیلی بهجا و صحیح است، یک واجب شرعی است»؛ ابراز نگرانی ما نسبت به مسئله حجاب و ناراحتی ما از اندامهای ناهنجار و بیحجاب و نگرانی که داریم ارزش مقدس عفت با بعضی ضعفهای حجاب از بین برود، نگرانی در راستای همان ولنگاری فرهنگی است که رهبری فرمودند، با ولنگاری فرهنگی مخالفیم.
ایجاد پدافند فرهنگی در مقابل ولنگاری فرهنگی
آیتالله علمالهدی به وظیفه مسؤولان و متولیان فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: مسؤولان فرهنگی ما دو وظیفه دارند، اول اینکه به دنبال برنامهای برای پدافند در مقابل ولنگاری فرهنگی بروند، این ولنگاری را که مقام معظم رهبری میفرمایند با آن مخالفیم، با پدافند این ولنگاری را از بین ببرند، ستادهای امربهمعروف و نهی از منکر، دستگاه و متولیان فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم و وزارت آموزشوپرورش به دنبال پدافند فرهنگی در مقابل ولنگاری فرهنگی باشند.
از هنر برای توسعه فرهنگ دینی استفاده کنید
ایشان یادآور شد: از طرف دیگر، با برنامهریزی جدی، امور مثبت فرهنگی را در فضای جامعه به وجود آورند، هنر نعمت خدایی است، آن را در جهت فعالیت فرهنگی، توسعه فرهنگ دینی و تربیت فرهنگی جامعه استفاده کنند نه در توسعه ولنگاری فرهنگی، مشکل ما در ولنگاری فرهنگی است.
امام جمعه درگز: سنگ اندازی مسئولین، هفت خوان تولید کنندگان را به هفتاد خوان رسانده
حجت الاسلام محمدحسین ایروانی امام جمعه درگز در خطبه های نماز جمعه اول شهریور ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: رمز و کیمیای موفقیت و قبول اعمال انسانها تقوا و اخلاص است.
وی در ادامه به بیان ویژگیهای دهه سوم ماه ذی الحجه پرداخت و عنوان کرد: خداوند در این ماه با نزول آیاتی همچون آیه مباهله، اطعام و ولایت در شأن حضرت علی (ع) و خانواده ایشان، نهایت اخلاص و انفاق این خانواده را به رخ جهانیان کشید؛ در میان آیات قرآن بهترین و بالاترین فضیلت علی (ع) آیه مباهله است که خداوند ایشان را نفس و جان پیامبر اکرم (ص) دانسته است.
امام جمعه درگز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر تبیین کرد: کارهای خوبی در حوزه های مختلف کشور انجام شده اما مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، اینها در حدود 40 درصد از توان دولت است؛ اگر برخی وزرا و مدیران ضعیف در بدنه اجرایی کشور نبودند این خدمات چند برابر بیشتر بود.
حجت الاسلام ایروانی تشریح کرد: در شهرستان درگز هم با مطالبه گری جوانان انقلابی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و همت مردم و مسئولین کارهایی صورت گرفته که امیدواریم خدا توفیقات مسئولین را در راه خدمت به مردم بیشتر کند.
وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای هیئت دولت به لزوم قدرشناسی مسئولین از فرصت خدمت به مردم تاکید کرد و گفت: در این راستا همکاری و هم افزایی قوای سه گانه یکی از نکات حائز اهمیت است؛ هر چقدر قوای سه گانه بیشتر به هم کمک کنند توفیقات نظام در خدمت به مردم بیشتر خواهد شد.
امام جمعه درگز تصریح کرد: رونق تولید به چهار نهاده، نیروی انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت اقتصادی بستگی دارد که انصافا کشور ما در سه بخش اول خوب و عالی است اما امان از مدیریت ضعیف اقتصادی؛ اگر در حوزه مدیریتی کارها با روحیه بهتری انجام شود، ظرفیت های ذکر شده توان چند برابری خواهند داشت.
حجت الاسلام ایروانی تولید کنندگان را رزمندگان جنگ اقتصادی دانست و اظهار کرد: مشکل ما دانش و سرمایه گذار و تولید کننده و امثال اینها نیست؛ مشکل سنگ اندازی مسئولین در برابر پای تولید کنندگان است که هفت خوان را به هفتاد خوان رسانده اند؛ این یک معضل بزرگ بوده و برای مسئولین مایه ننگ است.
وی افزود: امروز دشمن به این نتیجه رسیده که غلبه بر نظام اسلامی ایران نه با جنگ نظامی ممکن است و نه جنگ اقتصادی؛ تنها چیزی که می تواند در مغزها تاثیر گذار باشد نفوذ فرهنگی و تحریک هوس هاست؛ لذا مردم و مسئولین باید با تمام توان به عرصه آمده و کمک کنند.
امام جمعه درگز تصریح کرد: اینکه می بینیم تحرکاتی در صنعت، کشاورزی و تولید صورت گرفته یعنی در کشور بن بست نداریم، بنابراین دولت و مسئولان نگران لجن پراکنی دشمن نباشند و در این دو سال باقیمانده با فاصله گرفتن از حواشی و فرعیات، به فکر حل مسائل و مشکلات مردم باشند.
حجت الاسلام ایروانی در پایان با اشاره به تشکیل کارگروه های 5 گانه بیانیه گام دوم انقلاب در شهرستان خاطرنشان کرد: از همه جوانها و صاحبان فکر و ایده دعوت می کنیم پای کار آمده و با روحیه جهادی و انقلابی خود در پی رفع چالشها و استفاده از فرصت های شهرستان باشند.
امام جمعه موقت سبزوار: حرکات قوه قضائیه امید را در جامعه تزریق کرده است
حجت الاسلام محمد سلیمانی در خطبه های نماز جمعه این هفته سبزوار با اشاره به حرکات انقلابی وسرعت در رسیدگی به پرونده های قضایی با حضور حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس این قوه اظهارداشت: این حرکات واقدامات سبب شده است تا امید بیشتری در جامعه ایجاد شود.
وی با بیان اینکه قوه قضائیه جلوی بسیاری از دست اندازی ها به بیت المال را گرفته است تاکید کرد: شرایط برای مفسدان اقتصادی نا امن شده و باید آنچه را به یغما برده اند بازگردانند.
سلیمانی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در جنگ اقتصادی به سر میبریم تصریح کرد: کارگزاران و مسئولان درجه اول کشور باید به عنوان رزمندگان اصلی در این جنگ اقتصادی بوده ودر خط مقدم مبارزه بایستند.
امام جمعه موقت سبزوار ادامه داد: مبارزه با تحریم های اقتصادی هماهنگی و هم سویی بیشتر قوای سه گانه کشور با هم را میطلبد.
وی همچنین بیان کرد: پیشرفت کشور حاصل اتحاد بین مسئولان ومردم خواهد بود.
امامجمعه موقت سرخس: کلید حل مشکلات کشور توجه مسئولان به تولید داخل است/ آزادی ابر نفتکش «گریس ۱» اقتدار ایران اسلامی را نشان داد
حجتالاسلام حسن اکبری نیا در خطبههای این هفته نماز جمعه سرخس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسجمهور و هیئت دولت اظهار کرد: دو اولویت اصلی امروز کشور توجه به مسئله اقتصاد و فرهنگ است.
امامجمعه موقت سرخس با تأکید بر توجه به مسئله اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم افزود: حل مشکلات معیشتی مردم در گرو تلاش انقلابی و جهادی و شبانهروزی است.
وی تصریح کرد: این ظلم است که عدهای در کشور خوشگذرانی کنند و عدهای شب را جایی برای خوابیدن نداشته باشند؛ قطعاً مؤمنین این مسئله را برنمیتابند.
حجتالاسلام اکبری نیا کلید حل مشکلات کشور را توجه مسئولان به تولید داخل برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر تولید داخلی تقویت شود، فشارها و تحریمهای کشورهای بیگانه و زورگو نمیتواند به اقتصاد ما خدشهای وارد کند.
خطیب نماز جمعه سرخس با تأکید بر اینکه رونق تولید میتواند کشورمان را از وابستگی به بیگانه بینیاز کند، بیان داشت: قطع وابستگی به نفت خام، توجه به پیشرانهای اقتصادی و ضرورت نگاه مسئولان به تولیدکنندگان میتواند وضعیت اقتصادی کشور را سامان بدهد.
امامجمعه موقت سرخس توجه به چهار رکن نیروی انسانی، سرمایه، فناوری دانشبنیان و مدیریت اقتصادی را از الزامات دولتمردان برای عبور از مشکلات اقتصادی دانست و عنوان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکا و اروپا هر اقدامیتوانستند در این چهل سال علیه جمهوری اسلامی انجام دادند اما نه در این چهل سال بلکه در چهل سال دوم هم هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه با حمله همهجانبه بیگانگان به فرهنگ اسلامی مواجه هستیم، اظهار داشت: مسئولان ما باید تهاجم فرهنگی دشمن را جدی بگیرند و آنچه اسلام و آرمانهای انقلاب است را باید در مسئله فرهنگ اجرایی کنند.
حجتالاسلام اکبری نیا اضافه کرد: دشمن امروز صراحتاً اعلام میکند که با نفوذ فرهنگی میتوان به جمهوری اسلامی ضربه وارد کرد، بنابراین همه دستگاههای فرهنگی باید دستبهدست هم بدهند و بر روی مسئله فرهنگ حساس باشند.
خطیب نماز جمعه سرخس در پایان آزادی ابر نفتکش «گریس ۱» را نشان از اقتدار ایران اسلامی عنوان کرد و گفت: تواناییهایی ایران اسلامی و قدرت ایمان ملت ایران در چهل سال گذشته دشمن را به عقبنشینی واداشته است.
خطیب جمعه خلیل آباد: مسئولان برای حل مشکلات مردم باید شب و روز تلاش کنند
حجت الاسلام عباسعلی الهی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه خلیل آباد ضمن تبریک یکم شهریور روز بزرگداشت ابو علی سینا و روز پزشک، اظهار داشت: از ویژگی های یک پزشک خوب در کلام بزرگان این است که بیمارش تنها دغدغه بیماری داشته باشد و دغدغه بی پولی را نداشته باشد و یک پزشک خوب، انسان و مسئولی باید به فکر قشر مستضعف باشد.
وی با اشاره به آغاز هفته دولت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، خاطرنشان کرد: رهبری می فرمایند که دولتمردان باید شهیدان رجایی و باهنر را سرلوحه کار خود قرار دهند.
خطیب جمعه خلیل آباد با بیان اینکه مسئولان باید تلاش برای رسیدن به اینکه مردم راحتتر زندگی کنند را مد نظر قرار دهند، تصریح کرد: حق مردم این نیست که به خاطر یک کیلو گوشت و قند و برنج صف های طولانی درست کنند؛ مسئولان باید قدر مردم را بدانند و برای حل مشکلات مردم باید شب و روز تلاش کنند.
وی به 24 ذی الحجه روز مباهله پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و افزود: درسی که از این داستان بگیریم این است که اگر انسان به هدف خود اعتقاد داشته باشد در این راه رسیدن به این هدف، خانواده خود را هم همراه می کند.
الهی در پایان اذعان کرد: اگر مؤمنان در راه اهداف خود محکم به ایستادند دشمن به خاطر باطل بودنش عقب نشینی می کند.
امام جمعه نیشابور در واکنش به ناهنجاری های اخیر در شهرستان: با شادی مخالف نیستیم اما بی حیایی را نمی پسندیم
حجت الاسلام سید قاسم یعقوبی ظهر جمعه در نماز جمعه نیشابور در مصلای نمازجمعه اظهار کرد: مراسم غدیر خم مربوط به تاریخ بشر است و تمام رسالت پیامبر اسلام در امامت حضرت علی (ع) خلاصه می شود.
وی افزود: اقامه تورات و انجیل به دست پیامبر است و ادامه اقامه آن به دست حضرت علی (ع) است و اقامه تورات ، انجیل و حاکمیت دین به امامت است.
امام جمعه نیشابور بیان کرد: خدا به تعطیلی دین راضی نیست و کسی که امروز ولایت فقیه را درک نمی کند ، غدیر را باور نکرده است و خداوند سیاست اش این است که سرنوشت مومنان به دست انسان های پاک و معصوم باشد.
وی ابراز کرد: مسئله امامت و ولایت در شرایطی قرار گرفته است که توطئه های دشمنان با سیاست و اشاره امام خامنه ای خنثی می شود.
یعقوبی اظهار کرد: دولتمردان در سایه همدلی و توجه به بیانات رهبری اداره کشور را پیش می برند
از اول انقلاب شعارهایی دادیم که باید زنده بماند و با صلابت گفته شود و استمرار داشته باشد.
وی ادامه داد: مطالبه اصلی مردم دولت عدالت خواه ، اقتصاد مستقل ، قدرت فکری ، ارتش و نظامیان قدرتمند ، حفاظت از تمامیت کشور ، مدیریت جهادی، انقلابی و جوان است که از اول انقلاب مردم خواسته اند که بخشی از آنان تحقق پیدا کرده است اما با آن مطالبه ایده آل مردم راهی طولانی دارد.
امام جمعه نیشابور افزود: دولتمردان باید رصد کنند و ببینند که تحقق مطالبات رهبری در شروع به کار دولت به کجا رسیده است و چه موانعی وجود دارد.
وی ابراز کرد: مسئله فرهنگ که سال هاست فریاد می زنیم و دشمن با تمام شیوه ها با فرهنگ انقلابی و ایرانی ما مبارزه می کند.
یعقوبی با اشاره به اردوهای مختلط توسط گروه های کوهنوردی و دانشجویی در شهرستان بیان کرد: جوانان در اوج شهوانی به اردو می برند و حرکات تحریک کننده انجام می دهند و این با فرهنگ ما هماهنگ نیست و باید برخورد شود.
وی با اشاره به اتفاقات نا به هنجار در شهرستان ادامه داد: ما با شادی، تفریح و ورزش برای بانوان مخالف نیستیم اما بی حیایی را نمی پسنیدم اداره ورزش و جونان و آموزش و پرورش و شهرداری باید برای خانم ها مکان هایی را بسازند.
امام جمعه نیشابور تصریح کرد: اگر کمبود امکانات داریم گناه آن را به گردن دین و دینداری نسبت ندهیم حق زنان است که جایی محفوظ و امن برایشان ساخته شود.
وی گفت: با آزادی کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق اقتدار ایران بیشتر شد و خوشبختانه در آب های دنیا قدرت داریم و می توانیم حرف خود را به کرسی بنشانیم و طرح جدید آمریکا علیه کشتی رانی ایران هم شکست خورد و آنان باید بدانند که نباید با ایران در هر موضوعی درگیر شوند.
امام جمعه تربت حیدریه: کارآمدی قوای سه گانه به منزله موفقیت نظام اسلامی است
حجت الاسلام محمدرضا عصمتی در آئین خطبه های این هفته نماز جمعه تربت حیدریه اظهار کرد: فعالیت جهادی باید همراه با دلسوزی برای مسلمانان باشد زیرا با همدلی و صمیمیت این فعالیت های جهادی به ثمر می نشیند.
عصمتی به آغاز هفته دولت اشاره کرد و گفت: کارآمدی قوای سه گانه به منزله موفقیت نظام اسلامی است، لذا خدمات فراوان در دولت های مختلف انجام شده، اما برای تشکیل تمدن ناب اسلامی و رسیدن به آرمانها فاصله زیادی داریم و لازمه آن مجاهدت بی وقفه مسوولان در همه سطوح مدیریتی کشور است.
وی تصریح کرد: خستگی ناپذیری و خلوص در کارها از دیگر شاخصه های فعالیت جهادی برای حل مشکلات مردم است و انجام این نوع مسوولیت ها از نعمت های خداست و نباید با ان با خستگی برخورد کنیم تا تبدیل به عذاب نشود.
وی به تکثر و فراگیری در کار جهادی اشاره کرد و گفت: کاری که می کنیم برای همگان باشد و این سفره گسترده برای اقشار مختلف مردم پهن باشد نه فقط برای نور چشمی ها، تا با لطف خدا و عنایت الهی مسیر خدمت ادامه یابد.
خطیب جمعه تربت حیدریه گفت: باید از خدمتگذاران حمایت کنیم تا با تلاش بیشتری برای نظام اسلامی تلاش کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۰۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تفاوتهای دولت اسلامی و سکولار
سومین نشست از سلسلهنشستهای بررسی و نقد «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» به مناسبت اولین سالگرد درگذشت دکتر عماد افروغ از سوی دبیرخانه جایزه زندهیاد دکتر عماد افروغ (ویژه نقد و سیاستگذاری فرهنگی) برگزار شد.
این نشست، سهشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با حضور علی مطهری عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران و حجتالاسلام مجتبی نامخواه، مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهدی عباسی، دبیر جلسه به صورتهای مختلف نسبت فرهنگ و دولت اشارهکرد. او گفت: آیا رویکرد دولت نسبت به عرصه فرهنگ رویکرد تصدیگر است و یا هدایتگر یا مسئولیت ناظر فرهنگ را بر عهده دارد؟ در سیاستفرهنگی آیا فرآیند سیاستگذاری به صورت چرخهای است یا نسبت خطی با فرهنگ دارد؟
علی مطهری
دولت اسلامی بر خلاف دولت سکولار مسئولیت اخلاق و عقاید مردم را نیز برعهده دارد
در ادامه جلسه علی مطهری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بسیار حسرت میخوریم که چرا مرحوم دکتر افروغ زود از میان ما رفتند. ایشان همیشه بر این نکته تاکید داشتند که حقیقت نباید فدای مصلحت شود. در ابتدای بحث باید این موضوع را روشن کنم که دولت اسلامی بر خلاف دولت سکولار مسئولیت اخلاق و عقاید مردم را نیز برعهده دارد. دولت مسئول سعادت انسانها چه در دنیا و چه در آخرت است. طبعاً به اجبار نمیشود کسی را دیندار کرد و به بهشت برد اما اگر این تعبیر به معنای حق نداشتن دولت اسلامی در ورود به اخلاق و رفتار مردم باشد، تعبیر خطرناکی است.
علی مطهری گفت: دولت سکولار مدعی تامین معاش و رفاه و زندگی مردم هست اما مدعی دخالت در رفتار و اخلاق و عقاید مردم نیست. از نظر ما این پذیرفته نیست پس دولت اسلامی حتماً باید به برخی حوزهها ورود کند. یکی از این حوزهها، حوزه فرهنگ عمومی است. یعنی آنچه که مربوط به رفتار و معاشرت و نظم اجتماعی مردم است. دولت مسئول ورود به این حوزههاست.
دولت مسئول اداره فرهنگ عمومی است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: برای مثال دولتها گمان میکنند حوزه فرهنگ رانندگی و وضع عبور و مرور عابرین جزو وظایف آنها نیست در حالی که هم دولت و هم نظام راهنمایی و رانندگی و صدا و سیما به عنوان بازوی فرهنگسازی باید در این مسئله ورود کنند. مسئله دیگر عدم وجود شادی عمومی و چهرههای عبوس مردم است و در مجموع شادی در کشور کم است. یکی دیگر از مسائل که رهبر انقلاب نیز به آن ورود پیدا کردند مسئله رواج کلمات بیگانه در زبان فارسی است که در بعضی موارد صداو سیما نیز مروج این کلمات بیگانه است در حالی که منع قانونی دارد.
او در پایان گفت: در مجموع همه این مسئلههای کوچک، مهماند و از عوامل فرهنگ عمومی است و دولت باید به عنوان مسئول اداره جامعه به این مسائل بپردازد.
مجتبی نامخواه
فرایندهای سیاست فرهنگی عقیم است
در ادامه این نشست حجتالاسلام مجتبی نامخواه، مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با قدردانی از تلاشها و کوششهای دکتر افروغ در حوزه فرهنگ، موضوع صحبت خود را با عنوان زایش سیاست فرهنگ آغاز کرد. او گفت: سیاستگذاری را پاسخ قدرت عمومی به مسئلهها تعریف کردهاند. ایده دانش سیاستگذاری، پرداختن به این پاسخ است. شیوه تولد این پاسخ در فرآیند سه گانه تدوین، اجرا و ارزیابی در دانش سیاستگذاری پیگیری میشود.
نامخواه ادامه داد: پرسش من این است که نهاد قدرت در چه شرایطی میتواند پاسخ به مسئله فرهنگ را تولید کند؟ سیاست به معنای خط و مشی در چه شرایطی تولید میشود؟ بنابراین بحث من «تدوین سیاست فرهنگی» نیست و به دنبال «تکوین سیاست فرهنگی» هستم. برای مثال کانت در نقد عقل محض از «شرایط» تکوین معرفت صحبت میکند که با موضوعات معمول در معرفتشناسی متفاوت است.
او افزود: از نگاه حکمی و فلسفی به سیاست، این مقوله در حکمت عملی یا علم مدنی بحث شده است. از منظر حکمت عملی، سیاست در چه شرایط و زمینههایی تولید میشود؟ من این نکته را اضافه کنم که در شرایط کنونی، سیاست فرهنگی در جامعه ما زاییده نمیشود بلکه فرایندهای سیاست فرهنگی عقیم است و در نتیجه سیاست فرهنگی تبدیل به زائدهای در حکمرانی فرهنگی شده است. ما تنها فرمهای سیاست فرهنگی داریم ولی چرخه سیاستگذاری طی نمیشود.
این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به چهار شرط اصلی زایش سیاست ادامه داد: اولین و مهمترین ویژگی سیاست از نگاه حکمت عملی این است که سیاست بر مبنای «ناموس» یعنی قوانین کلی عقل یا دین و بر پایه تجربه اجرای این سیاستها شکل میگیرد.
او به نقل از کتاب احصاءالعلوم فارابی گفت: علم مدنی بیان میکند که اداره حکومت فاضله در سایه دو نیرو امکان پذیر است. نیرویی که بر قوانین کلی استوار است (نوموس) و نیرویی که بر اثر تمرین زیاد در کارهای کشورداری بدست میآید. پس نوموس و تجربه دو پایه حکومت فضلیتمند هستند.
سیاست در نقطه فضیلت مشترک زاییده میشود
نامخواه ادامه داد: دومین ویژگی در حکمت عملی مفهوم غایت سیاست است. در حکمت عملی غایت سیاست، فضیلت مشترک است. سیاست میخواهد ما را به سعادت برساند و موضوع سیاست فضلیت مشترک است. این بدین معناست که هر فضیلتی لزوماً نمیتواند موضوع حکمرانی باشد و از طرف دیگر، هر امری که مشترک باشد به صرف مشترک بودن نمیتواند مبنای حکمرانی باشد. پس اگر رذیلتی مشترک باشد نمیتواند مبنای حکمرانی قرار بگیرد چنان که اگر فضیلتی مشترک نباشد نیز، نمیتواند مبنای حکمرانی قرار بگیرد. در واقع فضیلتی که مشترک نباشد ما را به سعادت نمیرساند. سیاست در نقطه فضیلت مشترک زاییده میشود.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) گفت: مفهوم سوم مفهومی است که فارابی برای صورتبندی جوامع دارد. از نظر او جوامع، بر اساس آرای اهل خود صورتبندی میشوند. تاکید بر امر مشترک از طریق آرای اهل مدینه فاضله در نگاه فارابی دیده میشود. آرای عموم مردم شکلدهنده سیمای کلی جامعه است. سیاست چیزی است که در تعامل با این آرای عموم باشد.
بازاندیشی در سیاست و نمایندگی از مردم از عوامل تولد سیاستاند
نامخواه ادامه داد: مفهوم چهارم عقل عملی است. عقل عملی در نگاه فارابی عقلی است که «چهبایدکرد» ها را تجویز میکند. در فلسفه اسلامی، عقل عملی مشوق انسان در انجام عمل است و نه تجویزکننده آن افعال. در نگاه فارابی، تفکیکی بین عقل عملی بالفعل و بالقوه وجود دارد. خاستگاه و ورودیهای عقل عملی، تصویری است که عقل نظری از «هست» ها دارد و یا دین به عنوان عقل برتر به ما ارائه میدهد.
او اضافه کرد: عقل عملی بالقوه «باید» ها را به انسان تجویز میکند و عقل عملی بالفعل وقتی متولد میشود که جامعه، «باید» های عقل عملی را انجام بدهد و بر اثر آن تجربه حاصل و انباشت بشود. زمانی که این انباشت تجربه حاصل شد، عقل عملی قدرت ارزیابی را پیدا میکند. مفهوم مدرن آن «بازاندیشی» است که آنتونی گیدنز آن را مطرح کرده است. بدین معنی که هر آنچه که انسان انجام میدهد مرتب مورد پرسش و ارزیابی قرار گیرد. پس به طور کلی، سیاست در نقطهای متولد میشود و امکان مییابد که خاستگاهی از قوانین کلی و تجربه داشته باشد، در آن فضلیت مشترک هدفگیری شود، با آرای اهل مدینه ارتباط بگیرد و دارای عقل بازاندیشی شده باشد.
این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به نامهای از نهج البلاغه، گفت: اگر مسیر حاکمیت یکطرفه باشد دین به نابودی گراییده میشود و به انقلاب و سرنگونی میانجامد. ارزیابی و بازاندیشی در سیاست و پیوند آن با امر مدنی و نمایندگی از مردم از عوامل تولد سیاستاند.
سیاستگذاری ما چرخهای نیست
نامخواه در ادامه گفت: اگر با این چارچوب به وضعیت سیاستگذاری فرهنگی کشور نگاه کنیم، مبسوطترین سند سیاستگذاری فرهنگی ما، سند «نقشه جامع مهندسی فرهنگی کشور» است. شورای انقلاب فرهنگی بیش از همه بر روی این سند وقت گذاشته است. اجرای این سند از اولویتهای برنامه پنجم و ششم توسعه بوده است.
او اضافه کرد: هم اکنون ما هیچگونه ارزیابی از وضعیت اجرا، موانع و مشکلات در اختیار نداریم. نه تنها این سند بلکه ارزیابی دیگری از سندهای غیر این نیز در اختیار نداریم. این بدان معناست که سیاستگذاری ما ویژگی چرخهای بودن را ندارد و به صورت خطی طراحی و رها میشود. هیچ سیاستی در کشور، فرایند بازنگری ندارد و در نتیجه این فقدان بازاندیشی، با جامعه ارتباط برقرار نمیشود. سوال این است آیا سیاست فرهنگی درکی از جامعه با نابرابری فزاینده بر اثر تورم دارد؟ چرخه سیاستگذاری در جامعه معیوب است و در نتیجۀ آن، این اسناد، اسناد بالقوهاند و نتیجه آنکه همه سیاستها زائدهاند و زاییده نشدهاند.
ایده جمهوری اسلامی پایان دوگانه اسلامیت و جمهوریت بود
نامخواه گفت: نکته دیگر نمایندگی سیاست است. آیا سیاست فرهنگی ما جامعه را نمایندگی میکند؟ اگر زیرساخت امر مشترک از دست برود هیچ فضیلتی را نمیتوان در جامعه ساخت. برای مثال در طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، دیوان عدالت اداری به عنوان تنها نهاد اعتراض و نظارت مردمی مصوبات، محدود شده است. ما باید فرآیند سیاستگذاری را بیش از پیش مستحضر به انتخاب مردم بکنیم.
او ادامه داد: به نظر میرسد پروژه کنونی که در حوزه فرهنگی پیش گرفته میشود افزایش سهم اسلامیت و خارج کردن سهم جمهوریت از چرخه سیاستگذاری فرهنگی است. ایده جمهوریاسلامی، پایان دوگانه اسلامیت و جمهوریت بود. اگر حکمرانی مسیری برای خودش ساخت که در آن بتواند به جز جمهوریت مسیر دیگری برای اقامه اسلام داشته باشد، این مسیر، به نحو آرامی به از بین بردن همه سنگرهای فضیلت در امر عمومی منجر میشود.
او در پایان گفت: ما در وضعیتی نیستیم که فضلیت مشترکی برای همه جامعه یافت نشود بلکه باید تنها با ساختن ساختار آن، فضیلت را به امر عمومی پیوند زد. اگر فضیلتی عمومیت نداشته باشد به اجبار از چرخه سیاستگذاری خارج میشود. کسانی که دغدغه فضیلت دارند باید به این نتیجه برسند که سیاست فرهنگی مبتنی بر فضیلت راه فراری جز امر عمومی ندارد.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران