Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،داور نامدارمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان به آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران اشاره کرد و گفت: طی چهار روز اخیر، آتش‌سوزی در چهار نقطه از جنگل‌های ارسباران وجود داشته است؛ بدین صورت که در ابتدا آتش‌سوزی در دونقطه بود و روز‌های بعدی دو نقطه دیگر نیز طعمه حریق شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان این‌که منطقه‌ی موردنظر دارای شیب بسیار تند و سنگلاخی است، افزود: آخرین نقطه‌ای که امکان تردد خودرو وجود دارد، با محل جبهه آتش حدود سه کیلومتر فاصله داشته و به جهت سنگلاخی و شیب تند منطقه امکان دسترسی با پای پیاده در کمتر از دو ساعت فراهم نیست.


اوبا تاکید بر این‌که شرایط برای استقرار نیرو‌ها در منطقه بسیار سخت و خسته‌کننده است به همین جهت نیز زمان حضور نیرو‌های پیاده درمحل، بسیار طولانی بود، گفت: علی‌رغم وجود همه مشکلات، نیرو‌های اقدام کننده طی چهار روز جلوی توسعه آتش را گرفتند.


او تشریح کرد: حدود ۳۰۰هکتار از جنگل‌های ارسباران طعمه حریق شده که شامل مرتع، مرتع مشجع و جنگل و اراضی جنگی با گونه‌های بلوط، ممرز، شیرخشت، سیاه‌تلو و همچنین گونه‌های نادر و با ارزش اورس بوده است.


نامدار با بیان این‌که فراوانی و پراکنش گونه اورس در کشور بسیار نادر است، افزود: در این منطقه نیز مقداری از این گونه طعمه حریق شد، با توجه به این‌که اورس سوزنی برگ بوده و قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارد، از این‌رو مهار کردن آتش با ابزارآلات و امکانات که نیروهایمان در اختیار دارند، بسیار سخت است.


او متذکر شد: درخواست ما در رابطه با آتش‌سوزی بخشی از جنگل‌های ارسباران، امکانات و امداد هوایی بود که علی رغم وعده‌ها هنوز نرسیده است.


او با بیان این‌که هم‌اکنون نیرو‌های اقدام کننده در محل آتش‌سوزی هستند، گفت: هر روز حدود ساعت ۵ بامداد نیرو‌ها به منطقه اعزام می‌شوند، چرا که با توجه به خنکی هوا و نبود وزش شدید باد، شرایط برای مهار آتش فراهم است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بخش دیگری از سخنانش گفت: روز گذشته حوالی ساعت ۱۱ به این نتیجه رسیدیم که آتش مهار شده و امکان مهار آتش وجود دارد، چراکه حدود ۹۵ درصد آتش خاموش شده بود و اقداماتی در راستای پاکسازی انجام می‌شد، اما متاسفانه وزش شدید باد دوباره کنده‌های سوخته را شعله ور کرده و آتش‌سوزی مجدد شروع شد.


او با بیان این‌که اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست استان به عنوان دو نهاد متولی این حوزه فاقد امکاناتی هستند که باید باشند، گفت: سال گذشته از منابع ملی اعتباری به این حوزه تخصیص نیافت و از منابع استانی نیز منابع اندکی درنظر گرفته شد که ۸۰ درصد آن تخصیص یافت، این اعتبار حتی کفایت کنترل و گشت را هم نکرد، در حالی که باید منابعی در راستای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌ها در اختیار داشته باشیم.


او گفت:جنگل‌های ارسباران به عنوان یکی از پنج رویشگاه اصلی کشور و ۹ نقطه بیوسفر جهانی، ارزش آن را دارد که سایت هوایی با هلیکوپتر یا هواپیما‌های آب‌پاش و امدادرسان در این منطقه داشته باشد.


نامدار بیان کرد: اگر امکاناتی که نیاز داشتیم در روز اول آتش‌سوزی در اختیارمان قرار می‌گرفت، روز دوم شاهد آتش‌سوزی و تداوم آتش نبودیم.
او بیان کرد: از صبح امروز نیز آتش‌سوزی در دو نقطه بصورت مهار شده ادامه دارد، اما شعله ور نیست، اگر همکاران بتوانند وضعیت را کنترل کنند امیدوار به مهار هستیم؛ اگر امداد هوایی هم برسد نتیجه بهتر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

آتش‌سوزی در چهار نقطه از جنگل‌های ارسباران وجود داشته است؛

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی منابع طبیعی و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۰۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد گفت:یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر آتش‌بُر تا پایان اردیبهشت امسال در روستای گردشگری بیشه خرم آباد و حوالی آن برای جلوگیری از آتش‌سوزی های احتمالی در روزهای گرم ایجاد می‌شود. 

لطفعلی بیرانوند افزود:همچنین طرح احداث آتش بُر در سپیددشت مسیر راه آهن تا تنگ هفت، روستای گازه، روستای بیشه، خان آباد، صیدنر و زالیاب از طریق شخم زدن مناطق جنگلی و شخم زدن در کنار درختان، مناطق حساس در حال اجرا است.

وی گفت: با توجه به اینکه در مسیر جاده‌ها یکی از عوامل حریق بی‌احتیاطی در پرت کردن فیلتر سیگار است،احداث این آتش‌بُرها از سرایت آتش‌سوزی به داخل مزارع کشاورزی و درختکاری‌ها ومناطق جنگلی جلوگیری می‌کند.

بیرانوند با اشاره به اینکه جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع طبیعی هستند و نقش اساسی در تأمین نیازمندی‌های انسان ،اکسیژن، آب، مواد غذایی و دارو دارند، افزود: منابع طبیعی تجدیدشونده جنگل‌ها و مراتع در توسعه ی اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش مهمی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد از شهروندان و طبیعت‌دوستان خواست در صورت مشاهده ی هر گونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع با شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان لرستان را یاری کنند.

دیگر خبرها

  • آتش نشانان آتش‌سوزی مهیب در یک مجتمع مسکونی را مهار کردند
  • مهارآتش‌سوزی درمجتمع مسکونی در کرمان
  • مهار آتش‌سوزی مهیب یک مجتمع مسکونی در کرمان
  • مهار اتش سوزی سردخانه نگهداری خرما در بم
  • علت آتش سوزی در بازار بندرعباس اعلام شد | تلاش برای مهار آتش در یک منزل مسکونی ادامه دارد | ویدئو
  • مهار آتش سوزی یک باب مغازه در بندرعباس
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • اطفای یک حریق پس از ۲ ساعت
  • مهار آتش سوزی ۲ واحد تجاری و یک واحدمسکونی در رشت
  • مهار حریق واحدی تجاری در اصفهان