Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن نامور مطلق معاون سابق صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:نمایشگاه‌ها یکی از جلوه‌های رویداد‌های مهم و بزرگ در هر رشته و حوزه‌ای محسوب می‌شوند.

معاون سابق صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:نمایشگاه ملی و بین المللی صنایع دستی به دلیل طبیعت گفتمانی صنایع دستی در رشد و توسعه این عرصه بسیار موثر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مرور تجربه کشور‌های مختلف در برگزاری نمایشگاه‌های صنایع فرهنگی و دستی متوجه می‌شویم که نمایشگاه‌ها بخشی از جریان فرهنگی و اقتصادی صنایع دستی کشور هستند.

او افزود:نمایشگاه‌ها کارکرد‌هایی برای خودشان دارند و یکی از کارکرد‌های مهم آن‌ها آشنایی هر چه بیشتر مردم با حوزه مورد نظر است. یکی دیگر از کارکرد‌های نمایشگاه‌ها به جریان انداختن چرخه اقتصادی به خصوص برای هنرمندان و شرکت‌های بزرگ است.

نامور مطلق گفت: یکی دیگر از کارکرد‌های نمایشگاه‌ها ارائه مد‌های تازه‌ و منطبق با ذائقه مردم است. بنابراین واجب است که نمایشگاه‌ها به خصوص در حوزه صنایع دستی برگزار شوند. خوشبختانه نمایشگاه صنایع دستی کشور ما یکی از نقاط قوت صنایع دستی است. این نمایشگاه باید بین المللی باشد در واقع ما باید بزرگترین و بین المللی‌ترین نمایشگاه جهان را داشته باشیم، زیرا صاحب بیشترین صنایع دستی جهان هستیم، اما متاسفانه نمایشگاه ملی صنایع دستی به دلیل وضعیت روابط تجاری و سیاسی با کشور‌های مختلف و کم توجهی برخی از مسئولان هنوز به جایگاه خودش نرسیده است اگر چه مدیران حوزه صنایع دستی کشور تلاش می‌کنند که نمایشگاه صنایع دستی کشورمان به جایگاه مناسب خودش برسد، اما تحقق این هدف نیاز به اراده ملی دارد.

چرا باید برای صنایع دستی بن بدهیم؟

او در خصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی روی وضعیت معیشت هنرمندان گفت:یکی از انتقادات هنرمندان به شیوه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و پولی شدن غرفه‌های این نمایشگاه‌ها است که در این خصوص باید گفت اختصاص غرفه‌های نمایشگاهی به هنرمندان در همه نقاط دنیا پولی است، اما کشور ما در گذشته نه چندان دور درآمد نفتی زیادی داشت و اکثر نمایشگاه‌ها را به صورت رایگان برگزار می‌کرد البته عرصه صنایع دستی یک عرصه اقتصادی است و دولت باید از فعالان این عرصه حمایت کند، اما برگزاری نمایشگاه رایگان در هیچ جای دنیا معنا ندارد و برگزاری چنین نمایشگاهی به نفع صنعتگران هم نیست، زیرا با برگزاری نمایشگاه رایگان رانت زیاد می‌شود و صنعتگر واقعی جا می‌ماند.

نامور مطلق ادامه داد:حمایت بی رویه در گذشته سودی برای صنایع دستی نداشته و هم اکنون نیز نخواهد داشت بنابراین سیاست نمایشگاهی باید به گونه‌ای باشد که میزان هزینه غرفه نمایشگاهی موجب ناامید شدن فعالان صنایع دستی نشود.

 او ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی نیز باید تبلیغات زیادی انجام بدهد و بازار خوبی را برای فعالان صنایع دستی ایجاد کند مثلا به نهاد‌های دولتی و خصوصی بن بدهند تا بتوانند صنایع دستی کشورشان را بخرند.

معاون سابق صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد:اگر برای کتاب بن می‌دهیم و نظام آمادگی اختصاص۱۰۰میلیارد برای تامین بن کتاب را دارد، چرا نباید برای صنایع دستی بن بدهیم؟ مگر ارزش صنایع دستی از کتاب کمتر است.

نامور مطلق گفت:صنایع دستی، کتاب مجسم ما است و اگر خدای ناکرده از بین برود، زیبایی شناسی ما از بین می‌رود پس دولت باید عادلانه با صنایع دستی برخورد کند و اگر برای کتاب سوبسید می‌دهد، بداند که صنایع دستی به مراتب نیاز بیشتری به کمک دارد و تعداد افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند زیاد‌تر و محروم‌تر هستند. من نیز تلاش می‌کردم که این هدف را محقق کنم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۱۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، علی مستوفیان به خبرگزاری صدا و سیما گفت: این نمایشگاه به همت بخش خصوصی با شرکت صنعتگرانی از استان‌های خراسان شمالی، کرمان، خراسان رضوی و سمنان در ۲۲ غرفه محصولات خود را از دوم اردیبهشت به مدت ۲۰ روز به نمایش می‌گذارند.
وی افزود: علاقمندان از ساعت ۱۷ تا ۲۲ می‌توانند از این نمایشگاه در محل پارک شهربازی بجنورد دیدن کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: ۱۰ روز بعد این نمایشگاه، نمایشگاه ملی صنایع دستی در بوستان بش قارداش برپا می‌شود.

دیگر خبرها

  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • همواره از حضور هنرمندان ترکیه در کشورمان استقبال می‌کنیم
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان
  • برگزاری ۲۴ نمایشگاه صنایع دستی در هفته فرهنگی اصفهان
  • قطار توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان سرعت مطمئنه خود را گرفته است
  • گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین
  • گردشگری فناورانه باید در زنجان مورد توجه قرار گیرد