Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخل درختی عجیب و شبیه به آدمیزاد می باشد و حتی واحد شمارش آن نیز نفر است؛ این درخت مقدس جایگاه ویژه ای در زندگی مردمان جنوب دارد.

خبرگزاری شبستان-هرمزگان: « سهراب سعیدی »، از اساتید دانشگاه و پژوهشگر شهرستان میناب؛ « نخل »، از درختان بسیار قدیمی و نام آن در قرآن کریم و احادیث و روایات به کرات آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مورخان، درخت نخل را ملکه درختان نامیده اند و ساکنان جنوب، نخل را تنها میراث ماندگار پس از خود قلمداد کرده و بر این باورند که این درخت شجره وفاداری است.

 

در ادبیات شفاهی شهرستان میناب از نخل فراوان یاد شده است، همین طور این درخت جایگاه ویژه ای در سنت ها، آداب و رسوم، اعتقادات و باورهای مردم این دیار دارد.

 

درخت نخل که در گویش اکثر مناطق استان هرمزگان، « مُغ » نامیده می شود از هر حیث برای مردم جنوب اهمیت داشته و دارد تاجایی که نقش این درخت ارزشمند در تامین خوراک، مسکن و صنایع دستی حصیری مورد نیاز مردم غیر قابل انکار است.

 

نخل و فرآوردهای آن از زمان بسیار دور بر اقتصاد مردم جنوب موثر بوده و ادامه زندگی را در مناطق گرم و سوزان سهل و آسان می کرده است و اگر بگوییم هر نخل همانند یک نفر نیروی انسانی، نان آو و تاثیرگذار در اقتصاد خانواده ها بوده است نیز سخن اغراق آمیزی نگفته ایم.

 

جایگاه نخل بین مردم میناب به گونه ای بوده که از دیرباز آن را در زمره فرزندان خانواده محسوب می کرده و برای آن مرگ و میر در نظر گرفته اند.

 

شاید در میان دیگر درختان نتوان درختی را یافت که علاوه بر نر و ماده بودن، به اندازه نخل تنوع و گوناگونی داشته باشد، این در حالی است که در میناب براساس آنچه تاکنون سینه به سینه نقل شده و در نخلستان ها و باغات منطقه می توان مشاهده کرد، وجود بیش از ۸۰ رقم نخل است که محصول هر کدام نیز کاربرد خاص خودش را دارد.

 

مردم میناب هنگامی که پاجوش نخل(نهال) را از مادر جدا کرده و به زمین اصلی انتقال می دهند، آن را رو به قبله کشت می کنند و بر این باورند که اگر این قاعده رعایت نشود، نخل هیچ گاه بارور و مثمر نخواهد شد.

 

نخل علاوه بر این که در مسکن، خوراک و لوازم زندگی مردم نقش دارد، بیش از ۷۰ نوع صنایع دستی حصیری نیز از شاخ و برگ زاید آن نیز تهیه می شود.

 

از دیگر مشتقات درخت نخل، خارک پخته است که در گویش محلی « کُنگ جوشنده » گفته می شود که با آدابی خاص در اکثر روستاهای شهرستان میناب و دیگر شهرستان های استان هرمزگان تهیه می شود.

 

برای تهیه خارک پخته بیشتر از محصول نارس گونه های نخل به نام های «هِلو » و « گِردُن » استفاده می شود؛ باغداران در پایان مردادماه و ابتدای شهریور خوشه های خرما که هنوز نارس است را از درخت جدا و طی آیینی درون دیگ های از جنس مس و در آب جوش می ریزند، تا کاملا پخته شود.

 

پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خارک های پخته را به وسیله کفگیر که به گویش مینابی به آن مُچَک گفته می شود از دیگ ها خارج و درون سبدهای بافته شده از برگ نخل که « پَری » نام دارد، ریخته می شود و برای خشک شدن به مُشتا(محلی محصور شده با سِوند(برگ های درخت خرما) که برای نگهداری محصولات برداشت شده ) انتقال داده می شود و روی سوندهای پهن شده تا خشک شوند.

 

خارک های پخته شده پس از سه روز نگهداری زیر آفتاب خشک شده و سپس جمع آوری و درون گونی های کنفی نگهداری می شوند.

 

در قدیم خرماهای پخته شده که در گویش محلی به آن(کُنگ جوشوندَه) می گویند توسط تاجران خارک خریداری و به وسیله شتر به بندر تیاب حمل و از آنجا نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس و هندوستان و حتی کشور زنگبار در آفریقا صادر می شد.

 

خارک پخته میناب علاوه بر مصرف خوراکی به شکل آجیل، در صنعت شیرینی و شکلات و همین طور رنگ سازی کاربرد داشته است.

 

از تجار قدیم خارک در میناب می توان به مرحوم میرهاشم شمس، حاج محمد ملاحی، باقر سعیدی اهل روستای محمودی، کربلایی غلام نوحه گر اهل روستای نصیرایی، حسن کربلایی غلام، مشهدی محمد غلام حسن و مرحوم حاج کامل ذاکری اهل روستای گورزانگ اشاره کرد.

 

امید است جشنواره آئینی مُغ و مُشتا علاوه بر پرداختن به سبک زندگی مردم میناب در فصل برداشت خرما و توسعه صنعت گردشگری، بتواند گام های بلندی در راستای رونق اقتصادی و تحول در زندگی باغداران و ذی نفعان بردارد.

 

سومین جشنواره آیینی « مُغ و مُشتا »، نمایش سبک زندگی مردم شهرستان میناب در هنگامه برداشت محصول نخل 30 مرداد ماه جاری با استقبال پرشور آحاد مردم دوستدار فرهنگ و هنر در میناب برگزار شد.

 

مُشتاداری، کُنگ جوشی، شیره گیری، سوندبافی، صنایع دستی و بازی های بومی محلی از بخش های مختلف سومین جشنواره آیینی سنتی « مُغ و مُشتا » بود.

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید غدیر شیراز مساجد روز جهانی مساجد روز جهانی مسجد غدیر مسجد عید غدیر خم بیرجند روزنامه نخل میناب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۲۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نصیرالدین یعقوبی عصر چهارشنبه در نشست با منتخبان مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس با تقدیر از حماسه آفرینی مردم در انتخابات ۱۱ اسفند، از تلاش‌های منتخبان مجلس نیز تقدیر کرد و افزود: طبق آمار و اطلاعات، این ندای رهبری توسط مردم و با تلاش همگان محقق شده است.

وی با اظهار اینکه امیدواریم در دوره جدید شاهد مجلسی باشیم که انقلابی‌تر از گذشته باشد، افزود: شورای ائتلاف توانست شایستگان را به مردم معرفی کند.

وی با عنوان اینکه کار و تلاش ما برای اقتدار و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، افزود: هیچکدام از ما هدف جز پاسداری از آرمان انقلاب و نظام مقدس اسلامی نداریم.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به تشکیل کارگروه انتخابات در مرکز استان و شهرستان‌ها گفت: بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نفر از نامزدها در سایت شورای ائتلاف ثبت نام کرده بودند و از این میزان ۱۹۰ نفر مربوط به استان مازندران بوده است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران با اظهار اینکه مردم به شورای ائتلاف اعتماد و اعتقاد دارند، گفت: نباید کام شیرین مردم را در انتخابات تلخ کرد.

کد خبر 6063749

دیگر خبرها

  • کشف ۲۹هزار لیتر سوخت قاچاق درمحور بندرعباس - میناب
  • سفر به فرهنگ و آئین‌های سنتی مردمان لر
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • اعلام ویژه برنامه‌های مراسم احیای لیالی قدر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)
  • آیا برنج دوباره گرم‌شده باعث مسمومیت غذایی شود؟
  • خوردن برنج دوباره گرم ‌شده، ضرر دارد؟
  • اولین زولبیا و بامیه تهران کجا پخته شد؟
  • توقیف خودرو میلیاردی قاچاق در هرمزگان
  • برنج دوباره گرم شده باعث مسمومیت غذایی می‌شود؟
  • آیا برنج دوباره گرم‌شده می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود؟