Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم مرداد ماه سال جاری را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که نرخ تورم 12 ماهه به 42.2 درصد افزایش یافته است و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با کاهشی 6.4 درصدی به 41.6 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در 30 مرداد ماه سال جاری بود که هیات دولت دیداری را به مناسبت هفته دولت با رهبر انقلاب داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار رئیس جمهور حسن روحانی پیش از سخنان رهبر انقلاب گزارشی را از وضع موجود ارائه دادند. در این گزارش رئیس جمهور گفتند: آمارها نشان می دهد از اردیبهشت ماه امسال، تورم نقطه به نقطه و ماهانه رو به کاهش است.

امروز مورخه 1 شهریور ماه 1398، مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم در مرداد ماه سال جاری را منتشر کرد که حاوی نکات جالبی بود. حالا می توان صحبت های رئیس جمهور روحانی در زمینه نرخ تورم مورد سنجش قرار داد.

گزارش اخیر نشان می دهد که نرخ تورم 12 ماه منتهی به مرداد ماه سال جاری باز هم رکورد تازه ای را به نام خود ثبت کرده است و به 42.2 درصد رسیده است. این در حالی است که مطابق با نمودار زیر این نرخ در تیرماه سال جاری 40.4 درصد بوده است. یعنی در مرداد ماه نرخ تورم 12 ماهه به میزان 1.8 درصد رشد داشته است. البته می توان امیدوار بود چرا که آمارها نشان می دهند که دولت تا حدودی توانسته است جلوی سرعت رشد نرخ تورم 12 ماهه را بگیرد. این موضوع را می توان از شیب نمودار زیر متوجه شد.

 

نکته امیدوارکننده تر این است که نرخ تورم نقطه به نقطه باز هم کاهش یافته است و همان گونه که رئیس جمهور روحانی در گزارشات خود به رهبر انقلاب عنوان نموده اند، این کاهش از اردیبهشت ماه سال جاری بعد از شکسته شدن رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه آغاز شده است. نمودار زیر نشان می دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه سال جاری با کاهشی 6.4 درصدی به 41.6 درصد رسیده است. این عدد یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 41.6 درصد بیشتر از مرداد ماه 1397 برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. آخرین بار نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه 1397 در همین مقدار مرداد ماه 1398 بوده است. هر چند که این نرخ، باز هم نرخ بالایی می باشد اما همین که این نرخ به روند کاهشی سه ماه اخیر خود ادامه داده است باز هم جای بسی خوشحالی است.

 

همچنین نرخ تورم ماهانه نیز که در تیرماه سال جاری بعد از سه ماه کاهش (از فرودین 98 تا خرداد 98) افزایش یافته بود، دوباره در مرداد ماه سال جاری به روند نزولی خود بازگشته است. در مرداد ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه به کمترین مقدار خود بعد از فروردین ماه سال گذشته رسیده است که این نیز خبر مثبتی در زمینه نرخ تورم می باشد. نرخ تورم ماهانه در فروردین ماه سال 1397 حدود 1.3 درصد گزارش شده بود که این نرخ در مرداد ماه سال جاری 0.6 درصد گزارش شده است.

 

روندها نشان می دهد که می توان امیدوار بود که در ماه های آینده دولت بتواند جلوی صعود نرخ تورم را بگیرد و دوباره این نرخ را که نرخی مهم و تاثیرگذار در اقتصاد و زندگی مردم می باشد به مسیر نزولی باز گرداند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تورم مرداد تورم نقطه به نقطه اردوگاه شهید باهنر محمد عزیزی فریدون احمدی ناصر احمدی سامانه باور ۳۷۳ علی فرجی ائتلاف دریایی آمریکا لیگ نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب سد‌های مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب سد‌های استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.


حیدر داوودیان با بیان این‌که بارش‌های پاییز و زمستان پارسال و روز‌های اخیر در مازندران اثر مطلوبی بر ذخیره آب در سد‌های این استان داشت، افزود: مجموع ذخیره آب سد‌های استان در حال حاضر به ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در پایان نخستین هفته سال ۱۴۰۲ مجموع ذخیره آب سد‌های استان ۱۴۹ میلیون مترمکعب بود که این میزان در پایان هفته نخست امسال به ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: ذخیره آب سد شهید رجایی ساری اکنون ۶۳ میلیون متر مکعب معادل ۳۹ درصد حجم مخزن این سد است. اما پارسال در چنین زمانی ۳۸ میلیون متر مکعب آب در مخزن این سد وجود داشت.

داوودیان از نزدیک شدن تراز آب در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی –البرز- به سرریز خبر داد و گفت: بارندگی‌های خوب در بالادست سد آیت‌الله صالحی مازندرانی سوادکوه شمالی سبب شده میزان ذخیره آب این سد به ۱۳۳ میلیون مترمکعب برسد که معادل ۹۴ درصد ظرفیت مخزن آن است. پارسال در همین زمان ذخیره آب سد البرز ۸۶ میلیون مترمکعب بود. با توجه به بارندگی‌هایی که برای فصل جاری پیش‌بینی شده انتظار می‌رود که شاهد سرریز این سد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به بارندگی‌های ثبت شده در مازندران طی سال آبی جاری اظهار کرد: از یکم مهر ۱۴۰۲ تا ۷ فروردین ۴۱۰ میلیمتر بارندگی در مازندران داشتیم که ۴ درصد افزایش نسبت به دوره درازمدت را نشان می‌دهد.

داوودیان اظهار کرد: همین بارش‌ها و همچنین ذوب شدن ذخایر برفی بالادست سبب شده آورد رودخانه‌های استان نیز طی این بازه زمانی به یک میلیارد و ۱۵ میلیون متر مکعب برسد. البته در این شاخص هنوز نسبت به دوره درازمدت عقب‌ماندگی داریم و کاهش ۲۰ درصدی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به ثبت این اعداد و ارقام امیدواریم با مشارکت کشاورزان امسال شرایط تأمین آب کشاورزی در استان بهتر از سه سال گذشته باشد و شاهد جهش تولیدات کشاورزی استان باشیم.

دیگر خبرها

  • حق بیمه کارگران در سال جاری چگونه محاسبه می‌شود؟
  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب سد‌های مازندران
  • 47نقطه پرتصادف راههای گلستان در سال 1403 ایمن سازی می شود
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  • ۴۷نقطه پرتصادف راه های گلستان در سال ۱۴۰۳ ایمن سازی می شود
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلاری کالا از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پر آب شد
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد های کشور پُر آب شد
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پُر آب شد