Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@05:46:52 GMT

برای مادر زی زی گولو و خالق خاطرات تصاویر متحرک

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۳۲۵۰

برای مادر زی زی گولو و خالق خاطرات تصاویر متحرک

از آنها که صبح جمعه را با فریادهای اعظم خانم بر سر آسی پولیکا و نوای زی زی گولو آغاز کردند تا آنها که قصه های کهن سرزمین خود را با آهنگ یکی بود یکی نبود یاد گرفتند و یا حتی کودکانی که حال دیگر جوان محسوب می شوند و صبح جمعه را با شعر " یه برنامه ببینیم" آغاز می کردند، امروز خاطراتشان رنگ تجسم گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان با اجرای مجید قناد امروز جمعه _یکم شهریور ماه_ در سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم سیاه ها روی صحنه آمدند همان مبارک هایی که چهره هایشان برای کودکان و نوجوانان نسل جدید کمی غریب بود، اما مادرها و پدرها و جوان های جمع با آن ها خاطرات شیرینی دارند.

این جوان ها امروز در مراسم بزرگداشت کسانی نشسته اند که خاطرات دلچسب کودکیشان را رقم زدند، چنان که نقش این خاطرات از ذهن آنها پاک نشده است. اگرچه مریم سعادت و مهین جواهریان خود را همچنان در مرحله ای نمی دانستند که شایسته مراسمی تحت عنوان بزرگداشت باشد، اما از عشق و امیدشان به کودکان و کار برای کودکان سرزمینشان گفتند.

مسافری از سرزمین تخیلی عروسک ها

جانی که در تن و روح "خانوم مرغه" خونه مادربزگه و "زی زی گولو" قصه های تا به تا و ده ها عروسک دیگر دمیده شده، از دل و جان دست های او عبور کرده است.مریم سعادت فارغ التحصیل رشته عروسک گردانی از دانشگاه هنرهای دراماتیک است. او کار خود را از صدا پیشگی و عروسک گردانی در آثاری چون شهر موش ها و خونه مادربزرگه آغاز کرد و با بازی در سریال قصه های تا به تا به شهرت رسید.

در مراسم بزرگداشت این هنرمند لیلی رشیدی گفت: از ته دل افتخار می کنم که در مراسم بزرگداشت مریم سعادت هستم ایشان وقتی بازیگر، کارگردان و عروسک گردان بودند افتخار داشتم در کنارشان باشم. بسیاری از لحظات مهم‌ زندگیم با مریم سعادت صحبت کردم و در کنارشان بودم. در قصه های تا به تا با لطافت و ظرافت زی زی گولو را حرکت می دادند و هرگز این نکات را فراموش نمی کنم امیدوارم سال های سال سایه ایشان بالا سر هنر باشد و کار کنند.

مریم سعادت نیز در این مراسم گفت: خود را در خور تقدیر نمی دانم، آدم نه با بالا رفتن سن بلکه با کارهایش باید خود را نشان دهد. این مراسم صرفا تشکری از فعالیت ۴۰ ساله خودم می دانم برای آنکه این همکاران عزیز به من خسته نباشید بگویند.

با دستان او انیمیشن جان می گیرد

متل‌ها، قصه‌ها، داستان‌ها و هنر را کنار هم می چیند و با رنگ و انیمیشن به آن جان می دهد؛ نقش و نگارهایی که با دستان مهین جواهریان با هنرمندی تمام تبدیل به نگینی درخشنده می شود و بر روی جواهر هنر کودک می نیشیند.

مهین جواهریان فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و کارگردانی انیمیشن از دانشگاه هنر است.از فعالیت های او می توان به گردآوری تاریخچه انیمیشن ایران و مقالات تخصصی در زمینه انیمیشن است.نخستین فیلمی که او ساخت،فیلم انیمیشن "یکی بود یکی نبود" بود که مورد تحسین بیست و سه کشور خارجی هم قرار گرفت.

حامد جعفری درباره این انیماتور  بزرگ سینما ایران گفت: درباره خانم جواهریان صحبت کردن برای من بسیار سخت است. ساخت انیمیشن کاری طاقت فرسا است که زمان بسیار زیادی می برد. خانم‌ جواهریان می توانستند راه دیگری را آغاز و به کشورهایی با امکانات بیشتر بروند. 

این تهیه گننده انیمیشن ادامه داد: انتخاب مخاطب درست، کارهای سالم که کهنه نمی شوند و سرشار از نشاط و سرگرمی است مهم‌ترین دستاور ایشان است. بارز ترین‌ نکته در زمان ورود ما جوانان به دنیای انیمیشن الگوهایی همچون مهین جواهریان بود. اگر کارهای ایشان وجود نداشت بسیاری از کارهای آینده برای کودکان ساخته نمی شد. خانم جواهریان ریل گذاری و مسیر درستی را برای گذشتگان انجام دادند.

در ادامه مهین جواهریان  اظهار کرد: ما که کارمان انیمیشن است بلد نیستیم صحبت کنیم‌. از بانیان این جشنواره تشکر می کنم، برگزاری چنین جشنواره ای توسط شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی در این شرایط کشور کار سختی است.

وی افزود: از همه که در این راه طولانی ما را همراهی کردند تشکر می کنم‌. کارهای ما برای کودکان ایرانی و در راستای شاد کردن این کودکان بوده است.

پیشکسوتان زندگی خود را وقف هنرهای نمایشی کودک کردند

در ادامه مراسم،علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: بسیار خوشحالم که فرصتی برای جوان تر ها پیش آمد تا قدر این دو نفر را بدانند و با کارهای آن ها آشنا شوند. جامعه هنری ایران پر از این دسته کارگردانان و هنرمندان پیشرو است. 

وی ادامه داد: نسل نو نیاز دارد بداند که پیشینیان چه خون دل هایی خوردند تا سینما کودک را گسترش دهند. این پیشکسوتان مولفه اصلی خدماتشان وقف زندگی خود به هنرهای نمایشی کودک بوده است.

تابش سپس درباره مهین جواهریان و مریم سعادت خاطرنشان کرد: هر دو عشق به ایران دارند و در آثار آن ها این نشانه ها دیده می شود. هنرمندان بزرگی در کشور ما بودند که نام آوری آن ها در گرو هویت ایرانی است. از مهین جواهریان تشکر می کنم، در تمام‌ آثار این هنرمند هویت ایرانی دیده می شود. خانم جواهریان جز هنرمندان زن پیشرو است که آثار او از مرزهای ایران گذشته است.

وی افزود: مریم سعادت هم هنرمند محبوب سینما ایران هستند، ایشان مادر مهربانی برای کودکان ایرانی بودند. افتخار داریم که سی و دومین دوره جشنواره فیلم کودک به نام این دو عزیز آغشته شد.

کد خبر 386875

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک مریم سعادت مهین جواهریان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۳۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین

فیلم «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» در صدر گیشه سینمای چین قرار گرفت در حالی که فروش انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» در این کشور آسیایی از ۱۰۰ میلیون فراتر رفت.

به گزارش ایسنا، فیلم اکشن فانتزی «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» در جدیدترین هفته اکران خود رتبه اول گیشه سینمای چین را از انیمیشن برنده اسکار «پسر و مرغ ماهیخوار» ساخته هایائو میازاکی گرفت.

طبق داده‌های شرکت «Artisan Gateway»، فیلم «گودزیلا و کونگ» در فاصله زمانی بین جمعه تا یکشنبه درآمدی معادل ۷.۳ میلیون دلار ثبت کرد و در چهارمین هفته اکران خود به جایگاه اول جدول گیشه چین بازگشت و در این روند از انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» پیشی گرفت.

«گودزیلا و کونگ» پس از ۲۴ روز اکران مجموعاً ۱۲۱ میلیون دلار در چین به دست آورده که این بالاترین فروش سینمای چین برای فیلم‌های خارجی در سال ۲۰۲۴ است.

انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» نیز ۶.۳ میلیون دلار در چین به فروش خود افزود و از زمان اکران در ۳ آوریل، این فیلم مجموعا طی ۱۹ روز نمایش ۱۰۴ میلیون دلار در گیشه چین به دست آورده است. این رقم بالاتر از ۹۳ میلیون دلاری است که سال گذشته انیمیشن «اولین اسلم‌دانک» به دست آورد، اما کمتر از ۱۱۴ میلیون دلاری است که انیمیشن «سوزومه» کسب کرد و به نظر می رسد انیمه‌های ژاپنی محبوبیت فراوانی در میان تماشاگران چینی دارند.

استقبال از انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» در چین در حالی شکل گرفته است که این انیمه اخیرا با موجی از تفسیرهای ملی گرایانه چینی و ضد میازاکی در رسانه های اجتماعی چین رو به رو شده است. به طور خاص، انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» که در حال و هوای در جنگ جهانی دوم ساخته شده، به دلیل به تصویر کشیدن پدر پسر در حالی که برای یک شرکت مهمات سازی ژاپنی کار می‌کرد و به خاطر نمایش مردم ژاپن به عنوان افرادی که از اثرات جنگ رنج می برند، مورد انتقاد قرار گرفته است. ملی گرایان چینی به اشغال بخش هایی از چین توسط ژاپن در دهه ۱۹۳۰ و خشونت ارتش این کشور علیه غیرنظامیان چینی در جنگ دوم چین و ژاپن و جنگ جهانی دوم اشاره می‌کنند.

با همه این تفاسیر، عملکرد«پسر و مرغ ماهیخوار» در چین بالاترین عملکرد آن در سراسر جهان است و بیش از دو برابر ۴۶ میلیون دلاری است که در آمریکای شمالی به دست آورده است و بسیار بیشتر از ۶۰.۷ میلیون دلاری است که در کشور خودش ژاپن فروخته است.

نسخه دوبله شده این انیمیشن در آمریکای شمالی دارای صداپیشگانی از جمله «کریستین بیل»، «دیو باوتیستا»، «جما چان»، «ویلم دفو»، «کارن فوکوهارا»، «مارک همیل»، «رابرت پتینسون» و «فلورنس پو» است.

موفقیت «پسر و مرغ ماهیخوار»، میازاکی را به مسن‌ترین کارگردانی تبدیل کرد که تا به حال برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شده است و این تنها دومین انیمیشنی بود که با طراحی دست، موفق به کسب اسکار بهترین انیمیشن بلند شد. مورد اول نیز انیمیشن «شهر اشباح» ساخته میازاکی در سال ۲۰۲۳ بود.

«پسر ومرغ ماهیخوار» انیمه برگرفته از رمانی از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چگونه زندگی می‌کنی» است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست می‌دهد و وارد یک دنیای جادویی می‌شود. این فیلم همچنین از احساس میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رشد گیشه سینمای ژاپن به لطف انیمه‌ها بهترین فیلم‌های ژاپنی سال 2024 تا امروز (+عکس)

دیگر خبرها

  • (تصاویر) قلم خالق بر بوم گلستان
  • پوشش متفاوت مریم نواز در مراسم استقبال از رئیسی در لاهور + تصاویر
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • (تصاویر) مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی
  • روز ملی کارآفرینی روز مردمان خالق ارزش است
  • مراسم ختم مادر همسر منوچهر متکی(عکس)
  • مراسم ترحیم مادر همسر متکی برگزار شد
  • مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیه‌ها
  • تاخت و تاز سینمای ژاپن در چین
  • معرفی کلاه کاسکت راپیدو