Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-19@00:32:43 GMT

پشت صحنه ساخت مدال‌های المپیک توکیو + عکس

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۳۷۵۰

به گزارش ایسنا، کمتر از یک سال تا شروع مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی بازی‌های المپیک زمان باقی است و در این برهه زمانی، مدال‌های بازی‌های المپیک با ظرافت خاصی ساخته شدند و قرار است سال آینده به بهترین ورزشکاران در سراسر جهان اهدا شوند. 

مدال‌های بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توسط ضرابخانه ژاپن تولید شده است که در اوزاکا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر همه نوع سکه‌های مورد استفاده در ژاپن، این ضرابخانه هم‌چنین سکه‌های یادبود مختلف و حتی مدال‌های افتخار برای مردم تولید می‌کند. این ضرابخانه از افراد خبره در این زمینه استفاده کرده است که مدال‌های بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو ، المپیک زمستانی ساپورو ۱۹۷۲ و المپیک زمستانی ناگانو ۱۹۹۸ را طراحی کردند و ساختند.

برای ایجاد مدال‌های المپیک، تکنسین‌های ژاپن برای اولین بار طراحی برنده را مشخص کردند. علائم نامرئی از سر برش داده شده، مانند شیارهای موجود ایجاد شدند تا روی این مدال‌ها نقش ببندند. این علامت‌های ماشین‌کاری شده با فاصله ۰.۰۱ میلی متری در وسط، باید با کمک ابزارهای بسیار ریز با فشار زیر میکروسکوپ از بین بروند.

از آن‌جا که یک مدال با فشار سخت می‌شود، پس از هر چرخه فشار، برای نرم شدن آن به مدت ۱۵ دقیقه  با دمای ۸۰۰ درجع سانتیگراد گرم می‌شود، قبل از این که بلافاصله در آب سرد فرو بریزید. سرانجام، لایه اکسید روی سطح مدال برداشته می‌شود تا دوباره فشار داده شود.

تبدیل نقره به طلا 

بعد از سه مرحله پرس و چندین مرحله حاشیه کاری، مدال‌ها آماده مرحله آخر هستند و آن هم مرحله آب‌کاری طلاست. همانطور که خیلی‌ها می دانند مدال‌های طلای المپیک در واقع مدال‌های نقره هستند که روکش طلا دارند. 

مدال در محلول آبکاری شفاف قرار می‌گیرد. هنگامی که جریان الکتریکی اعمال می‌شود، مدال نقره در شگفت آورترین بخش کل فرآیند، بلافاصله تبدیل به طلا می‌شود.

 

اولین مدال‌ها

این مدال‌ها برای سافت‌بال اولین مدال‌های المپیک توکیو هستند که ساخته شدند. هر مدال ۵۵۶ گرم وزن دارند ولی به دلایلی سنگین‌تر از بقیه هستند. 

از سال ۱۹۲۸ که المپیک آمستردام برگزار شد، مدال‌های این رقابت‌ها "نیکه" الهه پیروزی در افسانه‌های یونان باستان را بر روی خود نشان می‌دهد (عکس پایین - چپ) و در پشت مدال ها نیز طراحی بازی‌های المپیک (عکس پایین - راست) قرار دارد. وقتی مدال‌های بازی‌های المپیک توکیو را در کف دست‌تان قرار دهید، شعار آن با هر حرکت دست با زرق و برق خود را نشان می‌دهد که نشانه‌ای از گستردگی مردم  در سراسر جهان است که در کنار هم گرد آمدند. 

هر مدال ۸.۵ سانتی‌متر و ۵۵۶ گرم وزن دارد. 

هر ۵ هزار مدالی که قرار است در المپیک توکیو توزیع شود، تقریبا یک هفته زمان برده است تا ساخته شود و افراد خبره به صورت مجزا روی هر کدام کارهای تزئینی را انجام دادند. این مدال‌ها قرار است بر روی سینه بهترین ورزشکاران جهان قرار گیرند.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۳۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد اولین مدال‌آور ایران از بی‌توجهی به دوومیدانی بانوان

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به در پیش بودن بازی‌های المپیک تمام ورزشکاران ایران برای رسیدن به این بازیها از ابتدای سال با حریفان خود رقابت را آغاز کردند. دوومیدانی که در المپیک لندن توانست برای نخستین بار مدال نقره را کسب کند یکی از رشته‌های پرامید برای کسب سهمیه المپیک است. در حال حاضر فرزانه فصیحی تنها دوومیدانی کار ایران است که سهمیه المپیک خود را قطعی کرده و حسن تفتیان، حمیده اسماعیل‌نژاد، مهدی صابری، مهدی پیرجهان و حسین رسولی در رنکینگ سهمیه حضور دارند و باید برای کسب ورودی این بازیها امتیاز خود را بالا ببرند.

مریم صدارتی، اولین زن مدال‌آور ایران در مسابقات قهرمانی آسیا که مدال برنز پرش ارتفاع مسابقات ۱۹۷۳ فلیپین را در کارنامه دارد، در مورد وضعیت دوومیدانی زنان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دوومیدانی زنان ایران در سال‌های اخیر رشد بدی نداشته است و حتی ما بعد از ۵۷ سال در المپیک توکیو شاهد بودیم که دختران ما باز موفق شدند در این رویداد بزرگ و مهمی مانند بازیهای المپیک توکیو حضور داشته باشند.

وی افزود: جای خوشحالی دارد که این دوره هم فصیحی مجددا سهمیه خود را برای بازیهای المپیک پاریس قطعی کرده است. البته که این کار بزرگ او هم بیشتر بخاطر تلاش‌ها و زحمت‌های خودش بوده است وگرنه به دوومیدانی زنان متناسب با پتانسیلی که دارند توجه نمی‌شود.

این پیشکسوت دوومیدانی در ادامه خاطر نشان کرد: شرایط دوومیدانی امروز با زمانی که من فعالیت میکردم زمین تا آسمان فرق کرده است. بخاطر دارم آن دوره من خودم مربی خودم بودم و کسی نبود که بخواهد من را راهنمایی کند. اما حالا اکثر دوومیدانی کاران ما مربی خودشان را دارند و یا مدام در اردوهای برون مرزی هستند و تعدادی از آنها نیز با مربی خارجی تمرین می‌کنند اما بازهم از شرایط ناراضی هستند. البته که دوومیدانی در کل دنیا رشد کرده است و این عوامل به تنهایی برای موفقیت کافی نیست و نخواهد بود.

وی با بیان اینکه فصیحی سریعترین دونده ما در ایران است، گفت: اتفاق خوبی است که ما هنوز هم در دوومیدانی بانوان ستاره‌های خوبی مانند فصیحی داریم. برای او در المپیک پیش رو آروزی موفقیت دارم. درست است که او دوره گذشته هم تجربه شرکت در این رویداد را داشته اما هنوز رسیدن به مدال المپیک انتظار زیادی از اوست. من خودم سال ۱۹۶۴ در المپیک حضور داشتم جو این بازیها قابل مقایسه با سایر مسابقات نیست.

صدارتی در ادامه گفت: دوومیدانی ایران در کارنامه خود مدال المپیک را دارد؛ علاوه بر این دوومیدانی به عنوان رشته مادر یکی از رشته‌های مهم ورزشی در جهان به حساب می آید اما در کشورمان آنطور که انتظار می‌رود به آن توجه نمی‌شود. اخیرا هم که فدراسیون دچار تغییرات زیادی بود که در سال قبل از المپیک اتفاق خوبی برای آن نبود.

اولین زن مدال‌آور ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در پایان خاطر نشان کرد: دوومیدانی ایران هنوز هم پتانسل کسب مدال در بازیهای المپیک را دارد؛ هر چند این روند بعد از کسب مدال توسط احسان حدادی متوقف شده است ولی در همین رشته‌های پرتابی ستاره‌های جدیدی آمدند که می‌توان به درخشش آنها در آینده امیدوار بود.

کد خبر 6079709

دیگر خبرها

  • تبریک کمیته ملی المپیک به قهرمانی مقتدرانه فرنگی کاران در آسیا
  • کشتی ایران چگونه «آقای» آسیا شد/ امید به درخشش در المپیک با «طلا»
  • کیفیت میزبانی همدان در تاریخ کاراته کشور بی‌سابقه است
  • استارت خوب کشتی ایران در سال المپیک؛ پیش‌درآمدی برای پاریس
  • شانس مخفی طلای ایران در المپیک
  • ظهور پدیده جدید در کشتی فرنگی و رقیب جدی مرد یخی
  • انتقاد اولین مدال‌آور ایران از بی‌توجهی به دوومیدانی بانوان
  • قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایرانیان جهان را به وجد آورد
  • با مشعل المپیک پاریس روشن شد
  • درخشش یک ۳۸ ساله چشم موتا پائز را گرفت