فلسفه ما به پزشکی و پزشکی ما به فلسفه نیاز دارد/ ابنسینا درمانگر صرف نبود، راه درمانگری را آفرید
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۴۲۳۳
حجتالاسلام جهانگیری با اشاره به گستره فعالیتهای شیحالرئیس ابن سینا، اظهار کرد: او حکیم و پزشکی بود که تسلسف میکرد. امروز هم فلسفه ما به پزشکی و پزشکی ما به فلسفه از منظر میانرشتهای نیاز دارد.
حجتالاسلام «یحیی جهانگیری سهروردی» در گفتوگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در مورد پیوستگی حکمت و طبابت در گذشته، اظهار کرد: اساسا در زمان قدیم حکیم به کسی میگفتند که برحکمت مسلط بود و حکمت در آن دوران، فقط به فلسفه و پزشکی اطلاق نمیشد، این واژه در طول زمان دچار تطور معنایی شده و تغییر معنایی پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیرکل ارتباطات علمی_بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: حکیم در قدیمالایام به معنای پزشک نبود بلکه به فردی حکیم می گفتند که بر بخشی از دانشهای معقول و منقول مسلط باشد؛ با این حساب میبینیم که در دوره قدیم کسی نمیتوانست پزشک باشد بدون اینکه فلسفه خوانده باشد و کسی نمیتوانست فیلسوف باشد بدون اینکه پزشکی و امور بدنی انسان را بداند.
وی در ادامه گفت: دردی که امروز داریم آن است که گاه چنان در مباحث نظری فلسفه گرفتاریم که اصلا درد انسان را درک نمیکنیم و چنان در عالم معقول اول و معقول ثانی گیر کردهایم که بشر امروز سوال میکند آنچه که سالیان سال برایش مطالعه کردید چه مشکلی را از من حل میکند؟
حجتالاسلام جهانگیری سهروردی تاکید کرد: از سوی دیگر پزشکی ما چنان کاربردی شده که آن مباحث مهم نظری را که لازم است درباره انسان بفهمیم، فراموش کردهایم، پزشکی که خود را منحصر به شناخت جسم کرده است و به ابعاد روحی و متعالی او توجه ندارد، چه طور درد انسان را پاسخ دهد؟ کار بوعلی این بود که پزشکی را فراتر از جسم بُرد.
وی با تاکید بر اینکه ما امروز به امثال بوعلیها نیاز داریم، تصریح کرد: فلسفه باید ما را از مباحث نظری صرف به دنیای مباحث کاربردی پیوند بزند و از سوی دیگر پزشکی از نگاه پوزیتیویستی جسمگرایانه باید به سمت نیازهای فراجسمی انسان حرکت کند. این کاری بود که بوعلی انجام داد. ابن سینا، به معنای واقعی حکمت را مسلط بود و حکیم بود چون این دو بُعد را با هم داشت.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز در کشورهای غربی روی فلسفه پزشکی کار میشود، فیلسوفان هم باید نیاز بشر امروز را با فلسفه خود حل کنند، واقعا ظلم است که ما ابوعلی سینا را فیلسوفِ پزشک بدانیم، او فقط پزشک نبود که دانش پزشکی را مسلط باشد و یافته های علمی پزشکان دیگر را بداند، او درمانگر صرف نبود بلکه راه درمانگری را آفرید. چگونگی شناخت دردهای انسان را بررسی کرد، او پزشکی ساده نبود و در عین حال فیلسوف به معنای امروزی نیز نبود، ابنسیناخود تسلسف کرده و نظریات نوی فلسفی را ارایه می کرد، لذا بوعلی به معنای واقعی حکیم یعنی تئوریپرداز در عرصه فلسفی نیز بود.
وی در ادامه بیان کرد: امروز نیازمند مطالعات میانرشتهای هستیم، فلسفه ما به پزشکی و پزشکی ما به فلسفه از منظر میانرشتهای نیاز دارد، البته از منظر فلسفه مضاف هم باید به موضوع توجه کرد، پزشکی ما به مثابه یک دانش نیاز دارد که با نگاه فیلسوفانه مواجه شود. در مطالعات میانرشتهای بده و بستان میان دو رشته است اما در فلسفه مضاف نگاه فرارشتهای به دانش پزشکی صورت میپذیرد.
جهانگیری سهروردی در پایان خاطرنشان کرد: روز بزرگداشت اندیشمندان از جمله ابن سینا، را باید بهانهای برای بازکاوی مسایل امروز علم در کشور قرار دهیم و ببینیم چهقدر میتوانیم این شخصیتها را بیشتر بشناسیم، معتقدم بزرگداشت ابنسینا را در جامعه امروز، باید در مسالههای میان رشتهای و فرارشتهای دریابیم.
پایان پیام/248منبع: شبستان
کلیدواژه: عید غدیر عید غدیر خم مساجد غدیر روز جهانی مسجد مسجد روزنامه روز جهانی مساجد اردبیل بیرجند فیلسوف حکیم ابن سینا روز پزشک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشتهای در ادبیات و هنر
محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشتهای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا، از برگزاری این رویداد در ۲۷ شهریور ماه و مصادف با روز ملی زبان و ادبیات فارسی خبر داد و گفت: با توجه به استقبال از اولین دوره این کنفرانس در اسفندماه ۱۴۰۲ که در سطح ملی برگزار شد بر آن شدیم تا دومین دوره آن را در شهریورماه و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات برگزار کنیم. البته در این مسیر پایگاه سیویلیکا، فرهنگستان هنر، دانشگاه هنر، انجمن نشانه شناسی، انجمن زبان فرانسه، انحمن موسیقی، پژوهشگاه هنر هم با ما همراهی و همکاری کردند.
وی به حضور بهنام ترابی به عنوان دبیر علمی در این کنفرانس اشاره کرد و ادامه داد: در این کنفرانس ما از حضور اساتیدی، چون حمیدرضا شعیری، علی عباسی، بهمن نامور مطلق، حمید جعفری، الناز رهبر، رضا زاده به عنوان اعضای کمیته علمی در کنارمان بهرهمند هستیم که از نظر ارزیابی وزن و اعتبار دو چندان به این رویداد میدهند. همچنین آروین صداقت کیش، فرزاد فرزین و احسان ربیعی فرد هم در بحث آهنگسازی در کنارمان هستند.
وی به به برگزاری چند بخش جنبی در این کنفرانس اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به رویکرد اصلی کنفرانس که ادبیات است سعی کردیم تا بخشهای جنبی جایزه آهنگسازی استاد روح الله خالقی، فیلم کوتاه اوزن یونسکو، جایزه نمایشنامه نویسی استاد نعلبندیان، بخش ویژه طراحی لباس و بخش گالری هنرهای تجسمی را هم تعریف کنیم.
عزیزی در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی را با رسانهها برای انعکاس هر چه بهتر این موضوع که از اقبال مخاطبان عام هم برخوردار است کرده اید این طور پاسخ داد: به هر حال موضوعات مطالعات میان رشتهای و پژوهش هنر از موضوعات به روزی است و حتی چند سالی است که مطالعات نظری هنری را نیز در دانشگاهها داریم. نیاز است که این مجموعه مطالعات و ره آورد پژوهشها هم به سطح جامعه منتقل شود. این مهم جز با همکاری و نقش افرینی رسانهها در انتقال پژوهشهای برتر میسر نمیشود.
لازم به ذکر است؛ محورهای دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشتهای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما به مطالعات میان رشتهای در ادبیات و هنرهای کاربردی، مطالعات میان رشتهای در هنرهای موسیقی، مطالعات میان رشتهای در هنرهای نمایشی، مطالعات فلسفی در ادبیات و هنرهای کاربردی، مطالعات فلسفی در موسیقی و هنرهای نمایشی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات و هنرهای کاربردی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات، موسیقی و هنرهای نمایشی، تحلیل و فرم شناسی در هنرهای کاربردی، موسیقی و هنرهای نمایشی، ٰ مطالعات بینامتنیت و بیش متنیت، اسطوره، زبان و نشانه شناسی در ادبیات، هنرهای موسیقی و نمایش و مطالعات تطبیقی در ادبیات، هنرهای کاربردی، موسیقی و هنرهای نمایشی میپردازد.
انتهای پیام/