Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت طلای جهانی به زیر ۱۵۰۰ دلار برگشت، ثبات نسبی قیمت نفت در بازار جهانی، کاهش ۵ درصدی سهم اوپک از بازار جهانی نفت، چین بر ۷۵ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی تعرفه اعمال می‌کند، حذف ۴ صفر از پول ملی تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نمی‌کند و افزایش قیمت موز به کیلویی ١٧ هزارتومان را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل بانک مرکزی: ارزش پول ملی ۴۰ درصد تقویت شد

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با لستر هولت، خبرنگار شبکه تلویزیونی NBC، اظهار داشت: در نزدیکی‌ها و اواخر شهریور ماه سال گذشته (ماه سپتامبر تقویم میلادی) نرخ ارز به رقم‌های بسیار بالایی افزایش یافت و درست زمانی که مرحله اصلی و نهایی تحریم‌های آمریکا شروع شد، تقویت ارزش پول ملی ما نیز آغاز شد و در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی ما مجدداً 40 درصد تقویت شده است. در حال حاضر بر نرخ ارز کنترل داریم و ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شده است، نتیجه کنترل‌های صورت گرفته این است که طی چهار ماه گذشته، رشد تورم ماهانه در حال کاهش است. 

وی درباره میزان اثرگذاری تحریم ها بر ایران عنوان کرد: در هر صورت ایران تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. طی دو سه سال گذشته در مرحله اصلاح ساختار اقتصادی و کنترل تورم قرار داشتیم و ‌از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار بودیم به طوری که پیش از تحریم‌ ها رشد اقتصادی در حدود 12 درصد را نیز تجربه کردیم. طبیعی است با وضع تحریم‌ها به دلیل اینکه ما ساختار اقتصادیمان را به طور کامل اصلاح نکرده بودیم، شوکی به ساختارهای اقتصادی ما وارد شد. از این منظر، تحریم‌ها روی مردم و اقتصاد کشور تأثیر داشت، ولی ما این نکته را با هدف دولت ترامپ مقایسه می‌کنیم و می گوییم هدف آمریکا با شکست مواجه شد.

قیمت طلای جهانی به زیر ۱۵۰۰ دلار برگشت

پس از چندین افزایش متوالی و عبور از کانال ۱۵۰۰ دلاری، قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهشی شد و در معاملات روز جمعه، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل به ازای ۱۴۹۵.۷۹ دلار مبادله شد. قیمت طلا این هفته پس از آن مجددا در مدار صعودی قرار گرفت که دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در سخنانی اعلام کرد عجله‌ای برای رسیدن به توافق تجاری با چین ندارد و هرگونه توافقی با این کشور باید طبق شرایط مورد نظر آمریکا باشد.

ثبات نسبی قیمت نفت در بازار جهانی

بلومبرگ: در معاملات روز جمعه بازار جهانی نفت هر بشکه نفت برنت با 5 سنت کاهش 59.87 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت نفت آمریکا اما تغییری نکرد و همان 55.35 دلار روز پنج شنبه باقی ماند. به گزارش اوپک هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز پنج شنبه بازار جهانی انرژی 60.50 دلار به فروش رسیده است.  به گزارش رویترز، اصلی ترین دلیل عدم تغییر قیمت نفت در بازار جهانی تمرکز کارگزاران به سخنرانی جرومه پاول، رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا است.  

کاهش ۵ درصدی سهم اوپک از بازار جهانی نفت

شرق الوسط: به دلیل سیاست اوپک در پایین آوردن عرضه نفت به بازار جهانی سهم این کارتل نفتی از بازار جهانی نفت به 30 درصد کاهش یافته است که کمترین میزان طی سال‌های گذشته محسوب می‌شود. از دیگر دلایل کاهش سهم اوپک از بازار نفت کاهش ناخواسته صادرات ایران و ونزوئلا نیز بوده است. با توجه به آنکه اعضای اوپک شدیدا متعهد به سیاست کاهش عرضه نفت به بازار هستند بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها شاهد بالا رفتن سهم اوپک در بازار باشیم. در ماه جولای سال 2019 اوپک تنها 30 درصد نفت مورد نیاز بازار را تامین کرد و این در حالی است که طی یک دهه گذشته سهم اوپک از بازار بالای 34 درصد بود و در سال 2012 به 35 درصد رسیده بود. علیرغم آنکه اوپک عرضه نفت خود به بازار جهانی را کاهش داده است اما شاهد آن هستیم که قیمت نفت از 75 دلار در هر بشکه در ماه آوریل به زیر 60 دلار رسیده است که دلایل آن کاهش رشد اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها نسبت به عواقب جنگ تجاری چین و آمریکا و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به حساب می‌‌آید. 

چین بر 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه اعمال می‌کند

«ژائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز جمعه اعلام کرد در صورتی که واشنگتن اقدامات غلط خود را تصحیح نکند،‌ پکن آماده تلافی است. به گزارش اسپوتنیک، این مقام چینی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد،‌ افزود که چین از اول سپتامبر و 15 دسامبر به ترتیب تعرفه‌های 5 درصدی و 10 درصدی بر 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد. لیست کالاهایی که چین قصد دارد بر روی آنها تعرفه اعمال کند شامل محصولات کشاورزی، نفت خام، هواپیماهای کوچک و خودرو است. اعمال تعرفه‌های بیشتر از سوی چین بر روی کالاهای آمریکایی در حالی اعلام می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که او برای مقابله با چین برگزیده شده است.

نرخ تورم ۱۲ ماهه به ۴۲.۲ درصد رسید

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم مرداد ماه سال جاری را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که نرخ تورم 12 ماهه به 42.2 درصد افزایش یافته است و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با کاهشی 6.4 درصدی به 41.6 درصد کاهش یافته است. این عدد یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 41.6 درصد بیشتر از مرداد ماه 1397 برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. آخرین بار نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه 1397 در همین مقدار مرداد ماه 1398 بوده است. 

قیمت موز به کیلویی ١٧ هزارتومان رسید/ افزایش نرخ ها مقطعی است

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از افزایش قیمت موز به کیلویی ١٧ هزارتومان در مراکز خرده فروشی سطح شهر خبر داد و با بیان اینکه معمولا قیمت میوه تا قبل از آغاز ماه محرم با افزایش همراه است،گفت: قیمت شلیل و خیار نیز در هرکیلوگرم حدود ١٥ درصد افزایش داشته است. وی با بیان اینکه قیمت موز در میدان مرکزی میوه و تره بار کیلویی ١٤ هزارتومان است، افزود: مغازه داران باید با اعمال ٣٥ درصد سود این میوه را بفروش برسانند که چون رقم بالایی می شود اعضای ما از این سود صرفه نظر کرده و موز را کیلویی ١٧ هزارتومان عرضه می کنند. کارگر گفت: بازگشت حجاج و برگزاری فشرده مراسم عروسی قبل از ماه محرم منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت شده است. به گفته وی این افزایش نرخ ها مقطعی است و با آغاز محرم مجددا شاهد افت قیمت ها خواهیم بود و حتی در ایام محرم این میوه ها زیر قیمت واقعی عرضه می شوند چون تقاضا به شدت کاهش می یابد. کارگر افزود: هم اکنون قیمت خیار گلخانه کیلویی ٢ تا ٤ هزارتومان، خیار رسمی ١٥٠٠ تا ٣٥٠٠ تومان، شلیل شبرنگ ٦ تا ١٠ هزارتومان، شلیل شبرنگ سیبی ٦ تا ١١ هزارتومان و شلیل انجیری ٤ تا ٨ هزارتومان است و این محصولات با ٣٥ درصد سود در مغازه های سطح شهر عرضه می شوند. /مهر

سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها محدود شد

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو اطلاع رسانی های قبلی به اطلاع می رساند از تاریخ روز جاری ۹۸/۶/۱ میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاه در هر بار سوختگیری از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافته است. بدینوسیله به هموطنان عزیز تاکید میگردد جهت سهولت در سوختگیری از کارت سوخت شخصی خود استفاده نمایند. یادآوری می گردد میزان لیتراژ در هر بار سوختگیری با کارت سوخت شخصی  همان ۶۰ لیتر است. ضمنا چنانچه به هر دلیلی مراجعان محترم کارت سوخت بهمراه نداشته باشند در کلیه جایگاهها کارت آزاد موجود است.

حذف 4 صفر از پول ملی تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نمی‌کند

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره ارسال لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» به مجلس در راستای حذف 4 صفر از واحد پولی کشور، گفت: در حال حاضر حجم نقدینگی موجود در جامعه افزایش و ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزهای خارجی و ذخایر بانک مرکزی به شدت کاهش پیدا کرده بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد تا میزان پایه پولی از ثبات بیشتری برخوردار شود. وی با بیان اینکه تغییر نرخ واحد پولی هر کشور نسبت به ارزش ذخایر بانک مرکزی از جمله طلا و ارزهای خارجی یکی از راهکارهای افزایش ارزش پول ملی است، افزود: آثار روانی و شرایط اقتصادی کشور را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین دلایل ضرورت حذف چهار صفر دانست اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با حذف 4 صفر قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده و فقر و تورم نیز کاهش پیدا نمی‌کند در واقع این امور با سیاست‌های مبادله‌ای تغییر چندانی نمی‌کند.  وی افزایش هزینه کشور با چاپ اسکناس‌های جدید و ساخت مسکوکات را یکی از معایب حذف 4 صفر از واحد پولی کشور دانست و اظهار کرد: اگرچه تغییر واچد پولی هزینه‌هایی برای کشور به همراه دارد اما با استفاده از دستگاه‌های POSE و  ATMو تبادل پول الکترونیکی شرایط نسبت به گذشته آسان‌تر شده است/  خانه ملت

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: بانک مرکزی ارزش پول ملی نرخ تورم کارت سوخت همتی اردوگاه شهید باهنر محمد عزیزی فریدون احمدی ناصر احمدی سامانه باور ۳۷۳ علی فرجی ائتلاف دریایی آمریکا لیگ نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۴۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا

به گزارش همشهری‌آنلاین، پس از اینکه نرخ تورم در ژاپن از هدف تعیین‌شده فاصله گرفت، رئیس بانک مرکزی این کشور خبر داد که احتمال دارد نرخ‌ بهره را در صورت ادامه صعود تورم افزایش دهد و کاهش خرید اوراق قرضه بزرگ خود را در مقطعی از زمان در آینده آغاز کند. کازوئو اوئدا می‌گوید: بانک مرکزی در حال حاضر باید سیاست پولی کنونی را حفظ کند و اگر تورم به روند صعودی خود ادامه دهد، به ‌احتمال زیاد نرخ بهره را افزایش خواهیم داد.

در اروپا، اداره آمار فدرال آلمان گزارش داده که قیمت تورم تولیدکنندگان آلمان در ‌ماه مارس کمتر از حد انتظار و نسبت به سال گذشته ۲.۹درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که برخی تحلیل‌گران انتظار کاهش ۳.۲درصدی را داشتند. این نهمین ‌ماه متوالی کاهش تورم تولیدکننده بود، اما کمترین کاهش از ماه جولای گذشته برآورد شده است.

اما بخوانید از وضعیت این روزهای بازار خودروهای برقی. شرکت خودروسازی تسلا قیمت پرفروش‌ترین مدل‌های خود را پس از فروش ناامیدکننده سه ماهه اول و افزایش موجودی، در ایالات‌متحده و چین کاهش داده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، خطاب به ۱۴۰هزار کارمند تسلا اعلام کرد که در حال کاهش بیش از ۱۰درصد از تعداد کارکنانش در سراسر جهان است و ۲نفر از مدیران ارشدش نیز کنار رفته‌اند. بلومبرگ گزارش داده که این خودروساز نخستین افت فروش خود را نسبت به سال قبل از روزهای ابتدایی همه‌گیری کووید-۱۹ داشته است.

شرکت نایک، از شناخته‌شده‌ترین برندهای پوشاک ورزشی جهان‌ هم ۷۴۰کارمند خود را اخراج کرد، زیرا تولیدکننده برتر پوشاک ورزشی به‌دنبال کاهش هزینه‌ها پس از هشدار درباره کاهش درآمد خود در نیمه اول مالی۲۰۲۵ است. میشل آدامز، معاون راه‌حل‌های مردمی نایک، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده؛ مرحله دوم این تغییرات تا ۲۸‌ژوئن در مقر آن آغاز خواهد شد. نایک در ‌ماه دسامبر برنامه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به مبلغ ۲میلیارد دلار طی ۳سال آینده و در ‌ماه فوریه ارائه کرد که حدود ۲درصد از کل نیروی کار خود یا بیش از ۱۶۰۰کارمند را کاهش می‌دهد.

کد خبر 846380 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم ژاپن اقتصاد بانک مرکزی شرکت‌ خودروسازی تسلا

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • با ارزش ترین خودروساز جهان بازار را غافلگیر کرد
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اسفند ۱۴۰۲به ۲۴.۵ درصد