Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:36:14 GMT

دیدار اروپایی ها با ظریف اهمیت دیپلماسی را مخابره کرد

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۴۵۵۹

دیدار اروپایی ها با ظریف اهمیت دیپلماسی را مخابره کرد

"تامس کانتریمن" که دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا هم بوده است، روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه برخلاف تحریم آمریکا این مطلب را مطرح کرد.

دولت ترامپ در ادامه فشار حداکثری خود بر مردم ایران، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران را تحت تحریم قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن کنترل جنگ افزار در واشنگتن افزود: اروپایی ها به صراحت می گویند  دیپلماسی را رها نخواهند کرد؛ اینکه دولت ترامپ ظریف را تحریم کرده، شبیه هزاران تناقض دیگری است که در این دولت می بینیم.

کانتریمن درباره تلاش های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای حفظ برجام هم گفت: من از ابتکار فرانسه استقبال می کنم، هر چند من چندان خوش بین نیستم که موفق باشد.

وی تاکید کرد: با این حال یک روزنه کوچک برای موفقیت این ابتکار وجود دارد و آن، الگوی کلی رفتار ترامپ است. او توافق را به هم می ریزد، سپس بر سر همان توفق دست به مذاکره زده و توافق می کند.

دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا تصریح کرد: او این الگو را در خصوص توافق تجارت آزاد آتلانتیک شمالی به کار برد. اگر بتواند، همین گونه در خصوص برجام عمل کند و یک شکل جدید به آن بدهد، شاید نتیجه خوبی به دست آید.

کانتریمن در پاسخ به این سوال که این کار چگونه می تواند در قالب برجام اجرایی شود، اظهار کرد: اگر ایالات متحده با کانال اروپایی ها برای کمک های انسانی مخالفت نکند، به نظرم شانس توافق وجود خواهد داشت اما نمی دانم آقای ماکرون چه چیزی در ذهن دارد.

وی ادامه داد پیش بینی اینکه ترامپ به دنبال چیست، سخت است و هر کسی هم ادعا کرده آن را می داند، معمولا پیشگویی او اشتباه از آب درآمده است.

رئیس انجمن کنترل سلاح اضافه کرد: ترامپ مشاورانی دارد که می گویند فشار حداکثری با اقدام نظامی می تواند به تغییر رژیم منجر شود. مشاوران دیگر وی می گویند که با  فشار حداکثری می توان با ایران گفت وگو کرده و به یک توافق بهتر دست یافت.

کانتریمن خاطرنشان کرد: دشوار بتوان حدس زد ترامپ به حرف چه کسی گوش می دهد اما به باور من یک الگوی مشخصی در رویکرد ترامپ هست که اگر وی بتواند ادعا کند چیزی را به دست آورده و ایجاد کرده است، آن را پیروزی خود اعلام می کند ولو اینکه چیزی خیلی شبیه به آن چیزی باشد که پیشتر وجود داشته است.

وی تاکید کرد: با این حال، هم جان بولتون و هم مایک پمپئو موضع سرسختانه ای درباره مذاکره با ایران دارند.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا درباره ارزیابی خود از عملکرد اروپا برای حفظ برجام و جبران خسارت ناشی از تحریم های ایران گفت: به نظر من تلاش های اروپایی ها باید قویتر صورت بگیرد. این کار هم نیازمند مخالفت جدی و بیشتر آنها با دولت ترامپ است. این کار برای اعتبار اروپایی ها هم باشد باید انجام شود.

کانتریمن در پاسخ به اینکه چرا اقدامات اتحادیه اروپا کند و اندک است، گفت: زیرا ایران یکی از صدها مساله ای است که بین اروپایی ها و آمریکا مطرح است و  آنها خیلی با احتیاط با ایالات متحده تعامل می کنند.

وی تصریح کرد: هنوز احتمال حفظ برجام وجود دارد اما چشم انداز خیلی روشنی در پیش نیست.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا محمدجواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود