Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@12:13:18 GMT

سیلاب‌ها در کدام استان بیشترین خسارات را وارد کرد

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۴۵۷۲

مسئول کارگروه فرهنگی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده کشور با اشاره به اینکه وقوع سیلاب نوروز ۹۸ در استان‌های شمالی، غربی و جنوبی کشور بسیار برای کشور هزینه داشته است، گفت: خسارات سیلاب نوروز ۹۸ در مازندران بیشتر از سایر استان‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، روز‌های پایانی سال ۹۷ که همه مردم در تکاپوی خرید شب عید بوده، ناگهان حادثه طبیعی بر استان پرباران کشور که مدتی در ردیف استان‌های خشک وکم باران داشت می‌رفت، وارد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حادثه‌ای که از آن به عنوان سیل، صاعقه، طغیان مهیب یاد کردند. بارانی بی‌سابقه که در مدت چندین ساعت و در دو زمان قبل عید و ایام عید، مردم استان مازندران در شمال ایران را گرفتار کرد.

گل و لای بر هفت سین شب عید مازندرانی‌ها چهره انداخت و بسیاری از خانه‌ها، ابنیه اداری و تاسیسات زیربنایی شهر‌های مرکزی استان نظیر سیمرغ، جویبار و میاندورود زیرآب رفت.

ابعاد فاجعه سیلاب هنوز در مازندران به اتمام نرسیده بود که بارش شدید باران و وقوع سیلاب از شمال ایران به استان‌های جنوبی و غربی کشور نظیر خوزستان و لرستان رسید تا پرونده سیلاب خانمانسوز که پس از ۵۰ سال در ایران بی سابقه بوده برای مدتی بسته شود.

اگرچه خسارات سیلاب نوروز ۹۸ در استان مازندران بسیار بالا بوده، ولی سیلاب‌های بعدی در استان‌های خوزستان و لرستان سبب شد تا فکر و نگاه مسئولان به سمت بازسازی آن مناطق برود. سیلابی که بر اساس آمار‌های مسئولان بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان به مازندران خسارت وارد کرد.

از سویی اقدام بهنگام مسئولان استانی برای پاکسازی و آغاز عملیات بازسازی مناطق سیل‌زده سبب شد تا این باور در ذهن مسئولان ملی نقش بندد که مازندران در جریان بحران سیلاب نوروز ۹۸ چندان خسارت ندیده است.

سید رمضان شجاعی کیاسری، مسئول کارگروه فرهنگی قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده که برای بررسی ابعاد سیل و اقدامات صورت گرفته استان‌های سیل‌زده شمال، غرب و جنوب کشور به این استان‌ها سفر کرده، اذعان خبرگزاری تسنیم در مورد خسارات بالای سیلاب اسفند ۹۷ و نوروز ۹۸ مازندران را تایید می‌کند.

وی با بیان اینکه مازندران نخستین استان سیل‌زده کشور در نوروز ۹۸ بوده و پس از آن استان‌های غربی و جنوبی کشور اسیر سیلاب شدند، افزود: شاید باران شدید سبب خسارات جانی و مالی مقطعی برای ساکنان استان‌های لرستان و خوزستان شده، ولی ابعاد فاجعه سیلاب مازندران همچنان بیشتر از آن استان‌ها بوده است.

شجاعی کیاسری با اشاره به اینکه اذعان مسئولان ملی بر این بوده که مشکل سیلاب مازندران بسیار نبوده و خسارت‌ها از سوی مسئولان استانی رفع می‌شود، تصریح کرد: در بازدید‌هایی که از مناطق سیل‌زده مازندران داشتیم مشاهده کردیم که بسیاری از پل‌ها، جاده‌های روستایی، ابنیه‌های شهری و روستایی استان با گذشت شش ماه از وقوع سیلاب همچنان تخریب شده و بازسازی نشده است.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت، ترمیم و بازسازی پل‌ها و جاده‌های روستایی شهر‌های سیل‌زده استان بسیار بیشتر از سایر استان‌های درگیر سیلاب در نوروز ۹۸ بوده است، گفت: آمادگی به موقع مسئولان استانی برای مهار سیلاب و انجام سریع بازسازی مناطق سیل‌زده سبب شد تا خاطر مسئولان ملی از بابت مازندران حفظ شود.

شجاعی کیاسری با اشاره به اینکه هزینه‌های میلیاردی برای احداث ابنیه‌های مازندران نیاز بوده که سال‌ها برای تامین اعتبار آن‌ها زمان نیاز است، گفت: امیدواریم مسئولان ملی توجه جدی تری برای اختصاص اعتبارات ملی جهت رفع مشکلات مناطق سیل‌زده استان داشته باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مناطق سیل زده بازسازی سیلاب خسارت مازندران اردوگاه شهید باهنر محمد عزیزی فریدون احمدی ناصر احمدی سامانه باور ۳۷۳ علی فرجی ائتلاف دریایی آمریکا لیگ نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۴۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب، راه ۱۰ روستای بم را مسدود کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق دادالله پور روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شامگاه چهارشنبه طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در اثر استمرار بارندگی ها موجب مسدود شدن راه روستایی ۱۰ روستای بخش بروات در منطقه روداب غربی شد.

وی بیان کرد: مجموعه راهداری با کمک بخشداری بروات در حال بازگشایی مسیرهای روستایی هستند.

معاون عمرانی فرمانداری بم ادامه داد: بیشترین آسیب در بخش دهبکری منطقه تهرود بود که آب وارد منازل روستای خان خاتون شد.

دادالله پور عنوان کرد: به دلیل حجم بی سابقه روان‌آب در رود تهرود، آب حاصل از بارندگی از ۲ پل و مسیر سیل بندها عبور کرد و وارد روستای خان خاتون شد.

سیلاب وارد منازل روستای خان خاتون (منتطه تهرود بخش دهبکری) از توابع شهرستان بم شده است

وی اضافه کرد: ۱۰ منزل در این روستا دچار آبگرفتگی شدند که به محض وقوع این حادثه اعضای ستاد مدیریت بحران در محل حضور یافته و با چهار دستگاه پُمپ کَفکِش و موتورهای تخلیه، آب از منازل تخلیه شد.

وی بیان کرد: سیلاب همچنین به زیرسازی، جدول گذاری و بخشی از آسفالت این روستا آسیب وارد کرده است.

معاون عمرانی فرمانداری بم گفت: هم اکنون شرایط در منطقه تهرود بخش دهبکری پایدار و آب، برق و گاز روستا متصل است.

وی توضیح داد: بارش باران و تگرگ به زمین های کشاورزی آسیب وارد کرده و کارشناسان جهاد کشاورزی در حال ارزیابی برآورد مالی این خسارت هستند.

وی خاطرنشان کرد: منازل بافت قدیمی تهرود نیز آسیب جزیی دیدند که کارشناسان بنیاد مسکن نیز در حال برآورد مالی خسارت هستند.

نقشه هوایی سیل بندهای جنوب بم و ورودی سیلاب ها در شمال شهر بم

دادالله پور افزود: پیگیری های لازم صورت گرفته و تیم های کمکی توسط مجموعه دهیاری ها و شهرداری های بم، بروات و دهبکری با سه دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر در منطقه تهرود مستقر هستند.

وی اظهارداشت: مقداری از آب حاصل از بارندگی های اخیر در گوراب های منابع طبیعی ذخیره سازی شده و در راستای تقویت سفره های زیرزمینی و اکوسیستم منطقه تاثیر بسیار خوبی دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی در شمال شهر بم داشتیم عنوان کرد: سیلابی که به همراه روان آب در مجموعه روستاهای اسپیکان و پشترود در حال حرکت بود در مسیر رودخانه هایی که از قبل پیش بینی شده بود مدیریت و کنترل شد.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سیلاب، راه ۱۰ روستای بم را مسدود کرد
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • افزایش ۲۷ درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران
  • ۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند
  • مرگ ۱۷۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است | احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • خسارات درمانی صورت ۱۴۰۳